Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Beatles Remasters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 29
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 September 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Faldt lige over denne side:

http://www.beatledrops.com/

her kan man sammenligne de forskellige udgivelser gennem tiden fra de orig. vinyl til de nye remastered...

Tusind tak for linket. Lad mig dog sige, at man (efter min mening) skal passe på med at sammenligne vinyl og CD.

Hvis man sammenligner på cost-no-object udstyr, er der nok ingen tvivl om, at diverse vinyl-special-presninger stadig vinder over de nye remasters. Det er bare ikke en ret realistisk situation (for de fleste). Man skal også huske, at man ret beset sammenligner to kopier (vinylen er heller ikke originalen), og vælger hvilken man synes, der lyder mest troværdig.

Jeg skal ikke ud og investere 12-15K (minimum) for en god pladespiller og et tilsvarende beløb på at opdrive mint-special-presninger på vinyl. Og bemærk: Jeg er slet ikke i nærheden af cost-no-object udstyr.

For de allerfleste (som måske heller ikke har en top-class pladespiller) vil valget være, om de skal opgradere deres slidte vinyl-eksemplarer, eller opgradere deres 1987 CD'er.

I begge tilfælde kan jeg (som det vist er fremgået) varmt anbefale STEREO-boxen. De allerfleste anmeldere ser ud til at være enige. MONO-boxen er kun for samlere - kun med STEREO-boxen får man en komplet Beatles-samling.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009
Sendt: 12 September 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jep, med hensyn til cd og vinyl, så er det min holdning at det bare to forskellige medier med hver deres fordele og ulemper, ikke noget bedre end det andet...it's all good! :-)
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 September 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg kigget lidt på det, og de har desværre haft grovfilen fremme. De har undgået at klippe, men har tydeligvis tilstæbt, at det skulle lyde lige højt hele tiden.

80'er udgaverne på CD er afgjort bedre.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 September 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Nu har jeg kigget lidt på det, og de har desværre haft grovfilen fremme. De har undgået at klippe, men har tydeligvis tilstæbt, at det skulle lyde lige højt hele tiden.

80'er udgaverne på CD er afgjort bedre.

Er det ikke lidt svært at se på de billeder du viser ? Jeg synes da at det også ser ud til at lyde lige højt hele tiden på det nederste billede. Bortset fra amplitudeforskellen synes jeg de to billeder ser ret ens ud, og da de netop undgår at overstyre (klippe), kan jeg ikke se spor af grovfilen.

Hvad er det jeg ikke ser ?

Det skal siges at jeg ikke har hørt den nye udgave, så jeg har ingen mening om hvordan den lyder.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

@Hurin: Hvad er problemet?  De har bare forøget lydstyrken proportionalt hele vejen lige til grænsen - og som du skriver: Den klipper IKKE.

Jeg går ud fra, at det er en hel sang, du har haft fat i (hvilken?). Man kan nogle gange godt blive snydt af kun at kigge på hele sangen, og jeg synes,at du skulle prøve at kigge på kortere tidsforløb (10 sek, 1 sek, 1/10 sek) for at sammenligne.

Iøvrigt vil jeg gerne vide om y-aksen er sampleværdier elller dB (det er ikke helt ligemeget).

Du står vist ret alene med det synspunkt, at 80'er udgaverne er meget bedre. På de nye udgaver er al antydnig af "mudderbas" og "hi-hat grød" væk. Og de enkelte instrumenter og stemmer står meget klart og veldefineret i lydbilledet. Ja, de har brugt EQ, men det gør man i enhver musik-produktion.

hilsen Per

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hvis de bare havde skruet op for lyden skulle den se sådan her ud.

De har ændret lyden, så det lyder lige højt hele tiden. Med andre ord mindre dynamik.

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

@Hurin: De har jo også brugt EQ, så du kan IKKE sammenligne de to grafer direkte - og slet ikke med den grafiske opløsning, du får ved at kigge på hele sangen. Du er nødt til også at kigge på kortere tidsintervaller.

Nu kan jeg se, at det er Help! - i monoudgaven? Der er (tilsyneladende) kun een kanal?

hilsen Per

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

@Hurin: Hvad er problemet?  De har bare forøget lydstyrken proportionalt hele vejen lige til grænsen - og som du skriver: Den klipper IKKE.

Lige til grænsen men desværre også over.

Citér:
Jeg går ud fra, at det er en hel sang, du har haft fat i (hvilken?).
  "Help!"

Citér:
Iøvrigt vil jeg gerne vide om y-aksen er sampleværdier elller dB (det er ikke helt ligemeget).
dB.

Citér:
Du står vist ret alene med det synspunkt, at 80'er udgaverne er meget bedre. På de nye udgaver er al antydnig af "mudderbas" og "hi-hat grød" væk. Og de enkelte instrumenter og stemmer står meget klart og veldefineret i lydbilledet. Ja, de har brugt EQ, men det gør man i enhver musik-produktion.
 Jeg synes nu bedre om 80 udgaven hvor dynamikken er intakt, mudderbas eller ej.

Jeg kunne forestille mig du er en af dem der foretrækker de nye udgaver af de gamle Star Wars film.

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:
Gryff skrev:

Lige til grænsen men desværre også over.

Med den grafiske opløsning (en hel sang), kan du overhovedet ikke se om den klipper. Du skal også se på kortere tidsintervaller.

hilsen Per

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Du må meget undskylde at jeg ikke kan uploade et billede i 3000x2000 til dette forum. Og nej det er stereo udgaven. Den ser sådan ud, hvis kanalerne vises på hver sin akse.

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2009 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Du må meget undskylde at jeg ikke kan uploade et billede i 3000x2000 til dette forum. Og nej det er stereo udgaven. Den ser sådan ud, hvis kanalerne vises på hver sin akse.

Jeg kan da se, at det anvendte program har et zoom-værktøj, som man jo kan bruge, inden man laver sit skærmdump.

Med eksempelvis Power Sound Editor Free Edition får man en separat waveform for hver kanal

Her har vi noget MEGA-slemt (en hel tråd, 52 sider til dato) med vederstyggelige eksempler på loudness-war:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47825&P N=0&TPN=41

... og dit eksempel når jo (tilsyneladende) ikke engang klippegrænsen ...

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

ØV - nu gik det lige så godt.

Da jeg kom til gennemlytningen af PAST MASTERS (i STEREO-boxen) gik det "galt."

Hver af de oprindelige plader har sin egen lydmæssige profil. Eksempelvis kan man godt høre, at numrene på REVOLVER hører sammen, numrene på ABBEY ROAD hører sammen osv.

En meget væsentlig grund til, at de nye Beatles-plader lyder så markant anderledes (end de gamle), er brugen af EQ (equalizing), dvs fremhævning af visse frekvensområder på bekostning af andre.

Og her har man altså (efter min mening) lavet en bommert ved at forsøge at få numrene på PAST MASTERS til at fremstå med nogenlunde samme lydprofil. De er jo lavet hen over en periode på 7 år.

Det betyder, at eksempelvis, at singlen DAY TRIPPER/WE CAN WORK IT OUT (meget hørbart) ikke har samme lydprofil som albummet RUBBER SOUL, som udkom SAMME DAG.

Desuden er lyden på den nye udgave af PAST MASTERS gennemgående alt for mørk (efter min mening). Tror jeg vil prøve at give dem en tur gennem computeren og lave en hævning ved 10KHz på omkring 3dB, og se om det hjælper.

Hvorfor det er vigtigt? Tja, lidt over halvdelen af Beatles-singlerne (24 af 44 sange) findes på PAST MASTERS.

hilsen Per

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 13 September 2009 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

ØV - nu gik det lige så godt.

Da jeg kom til gennemlytningen af PAST MASTERS (i STEREO-boxen) gik det "galt."

Hver af de oprindelige plader har sin egen lydmæssige profil. Eksempelvis kan man godt høre, at numrene på REVOLVER hører sammen, numrene på ABBEY ROAD hører sammen osv.

En meget væsentlig grund til, at de nye Beatles-plader lyder så markant anderledes (end de gamle), er brugen af EQ (equalizing), dvs fremhævning af visse frekvensområder på bekostning af andre.

Og her har man altså (efter min mening) lavet en bommert ved at forsøge at få numrene på PAST MASTERS til at fremstå med nogenlunde samme lydprofil. De er jo lavet hen over en periode på 7 år.

Det betyder, at eksempelvis, at singlen DAY TRIPPER/WE CAN WORK IT OUT (meget hørbart) ikke har samme lydprofil som albummet RUBBER SOUL, som udkom SAMME DAG.

Desuden er lyden på den nye udgave af PAST MASTERS gennemgående alt for mørk (efter min mening). Tror jeg vil prøve at give dem en tur gennem computeren og lave en hævning ved 10KHz på omkring 3dB, og se om det hjælper.

Hvorfor det er vigtigt? Tja, lidt over halvdelen af Beatles-singlerne (24 af 44 sange) findes på PAST MASTERS.

Forstår det ikke helt . Ville det trods alt ikke blive for rodet,hvis Past Masters skulle ha individuelle lydprofiler for de enkelte numre ? - Og "husker" man lydprofilen for Rubber Soul , mens man lytter til Past Masters ? ? Er det ikke nogle forbigående issues,som bemærkes fordi du netop nu dybdeanalyserer hele samlingen, mere eller mindre i et flow ?  

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 September 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Uha-uha-Uha. Hvor er jeg glad for mine originale vinyl udgaver af Beatles' albums. DE har den rette Beatles sound.

Men jeg har nu i løbet af dagen fået lyttet til det meste af den nye Remaster Stereo. Det er lykkedes ganske godt. Det er jo ikke en historisk renovering af Beatles's materiale, det er en remaster lavet i tidens ånd til tidens digitale afspilnings muligheder. Og det er i hvert fald en klar forbedring, i forhold til hvad der tidligere har været tilgængelig i digital form.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

GLEM DET - MINE ØRER MÅ HAVE SNYDT MIG.

Jeg lavede en hjemmebrændt CD med sangene
       PLEASE, PLEASE ME
       FROM ME TO YOU
       DAY TRIPPER
       DRIVE MY CAR

for at checke singlerne FMTY og DT (lydmæssigt) mod andre sange fra samme år. Problemet var væk. Ved nærmere eftertanke er det jo også underligt, at anmelderne ikke har brokket sig, så det hele var min fejl. Jeg er vist ved at blive gammel...

SÅ : KØB ENDELIG DISSE BEATLES-REMASTERS - og husk, at kun med stereo-boxen får I en komplet samling.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Tak til CARS10 for at give mig den glimrende idé at lave en hjemmebrændt SINGLES COLLECTION, baseret på de nye STEREO-remasters. (Det skulle kunne være på 2 CD'er)

hilsen Per

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 13 September 2009 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Kiggede lige på de enkelte cd'er i Stereo Studio. Altså "løssalg" cd'erne.

Hvorfor har de et mærkat hvor der bla. står noget med "begrændset oplag" (eller periode)?

De skal vel ikke udgå igen???

Måske næste oplag så bliver i de gode klassiske cd æsker, istedet for de ringe papcover?

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Kiggede lige på de enkelte cd'er i Stereo Studio. Altså "løssalg" cd'erne.

Hvorfor har de et mærkat hvor der bla. står noget med "begrændset oplag" (eller periode)?

De skal vel ikke udgå igen???

Måske næste oplag så bliver i de gode klassiske cd æsker, istedet for de ringe papcover?

Såvidt jeg har forstået, er det meningen, at løssalgs-CD'erne kun i en begrænset periode skal indeholde den Quick Time - dokumentar, der medfølger. Herefter er den eneste måde, hvorpå man kan få disse dokumentarer at købe STEREO-boxen, hvor de er samlet på en DVD (i bedre kvalitet).

Pladerne forbliver (selvfølgelig) tilgængelige, men om de herefter kommer i "gammeldags" CD-æsker, er et godt spørgsmål.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Her er en meget interessant frekvenskurve, der fortæller hvor meget EQ, de nye remasters har fået. Her drejer det sig om "Gotta Get You Into My Life" (Fra "Revolver").

http://i486.photobucket.com/albums/rr222/foobar2000_photos/1 -GottoGetYou.gif

Eksempelvis er lydstyrken ved 50 Hz øget ca. 7 db i venstre kanal, og øget 8 dB i højre kanal. Desuden ca 6 dB ved 10 KHz i beege kanaler. I gennemsnit er lydstyrken skruet ca. 4 dB op. Men diskanten over 10 Khz er skruet mindre op (i højre kanal), dvs den er reelt dæmpet i forhold til de andre frekvenser. Mon det er derfor "hi-hat grøden" forsvinder ?

Grafen er fundet på
http://stevehoffman.tv/forums/showthread.php?s=a4d5932375ac6 16006c775b7dcd56629&t=193417
På det forum er der mange flere diskusioner både om musik generelt og om de nye Beatles remasters.

hilsen Per

ludvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 September 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Når jeg dytter rundt i Peugeoten hører jeg altid cder. The White Album i 30 års jubilæumsudgaven snurrer ofte. Og jeg kan det meste udenad. Og konen med. Da den udkom i 68 på 2 lp lyttede jeg også tit til Det hvide album. Og har gjort det siden. Og nu har jeg så fået den nye udgave i remastered. Og jeg synes stadigvæk den lyder godt...

Anderledes - "klar og frisk" - og mere fremme i skoene. Og jeg har da planer om at få fat i flere af de "nye" remastered. Selvom jeg har mange Beatles udgivelser på lp/cd i forvejen.

Fordi jeg gerne vil lytte til god musik - som efter min mening er blevet "bedre".

Om der er klippet en negl eller filet en tå? Jeg lytter og blir' glad, og det er vel meningen med hele "galskaben".

Hilsen fra Ludvig

Til top Vis ludvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ludvig

<< Forrige Side af 29 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum