Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 03:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Beatles Remasters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 29
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 25 September 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Helt sikkert, Gryff, kan både lide de nye mono og stereo...når alt kommer alt vægter jeg bare selve "mixet" over stereo/mono-debatten, og i mange tilfælde synes jeg mono-mixene fungerer bedst og bare lyder som det skal, måske fordi jeg også mest er til den rockede side af Beatles....

ja, Furtwängler er jo så en af mine favoritter indenfor det klassiske, også selvom optagelserne ofte lyder "dårligt"....hehe...:-)

Hvad med drop-outet (i guitarsoloen) i KANSAS CITY/HEY, HEY, HEY, HEY (på BEATLES FOR SALE)? Skulle man have undladt at reperare det ? Lige præcis den fejl ville jeg mene, at man var nødt til at reparere, både af kunstneriske og kommercielle årsager. Men nu er det ikke historisk korrekt længere... uanset om man er til mono eller stereo.

De FLESTE andre fejl ville jeg mene, at man skulle have ladet være i fred. Det er lidt en del af charmen ved Beatles musik med disse fejl. Interesserede kan finde yderligere oplysninger om fejl og lignende her: http://wgo.signal11.org.uk/wgo.htm. Altså mange af fejlene hører man kun, hvis man ved, de er der - eller hvis man sidder med en oversigt, som den jeg lige har linket til.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009
Sendt: 25 September 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

tak for linket!....ja, synes også mine gamle Beatles plader lyder ganske fortrinligt så ingen grund til at ændre for meget på det...men enig, at det i enkelte tilfælde kan være fint nok....men der skal være plads til de små fejl....
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Det er jo blevet så moderrne med mega-de-luxe-boxsæt:

Måske skulle vi i virkeligheden have haft FEM versioner (af de fleste plader).
      1. Komplet stereo-remix, hvor det lader sig gøre (med rensning, fejlretning og EQ).
      2. Stereo remaster (med rensning, fejlretning og EQ) - svarende til 2009-stereo-remasterne.
      3. Stereo remaster (uden rensning, fejlretning og EQ) - stort set svarende til 1987-stereo-remasterne.
      4. Mono remaster (med rensning, fejlretning og EQ)
      5. Mono remaster (uden rensning, fejlretning og EQ) - svarende til 2009-mono-remasterne.

For PLEASE, PLEASE ME og WITH THE BEATLES ville det "kun" blive 4 versioner (2,3,4,5)
For YELLOW SUBMARINE, ABBEY ROAD og LET IT BE ville det kun blive 3 versioner (1,2 og 3)

Hver plade skulle så sælges således:

A. Almindelig udgave : version 1 (af kommercielle årsager).
B. Deluxe-box-udgave : alle versioner. (det kan godt "pakkes lidt", så det ikke bliver 5 CD (eller 10 CD) for hver oprindelig udgivelse.

Jeg ville også foretrække, at 1965-stereo-mixene af HELP! og RUBBER SOUL (igen) blev de officelle (version 2 og 3), og at 1987-stereo-mixene blev "skrottet."

Ønsketænkning? Tja, I mange år var nye Beatles-remasters ønsketænkning, så ...

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2009 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Komplet stereo-remix gad jeg dælme godt høre!...derudover en mono vinyl-udgave direkte tappet fra masterbåndene og på 180 gr. vinyl....så vil jeg være tilfreds! :-)

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

Det er jo blevet så moderrne med mega-de-luxe-boxsæt:

Måske skulle vi i virkeligheden have haft FEM versioner (af de fleste plader).
      1. Komplet stereo-remix, hvor det lader sig gøre (med rensning, fejlretning og EQ).
      2. Stereo remaster (med rensning, fejlretning og EQ) - svarende til 2009-stereo-remasterne.
      3. Stereo remaster (uden rensning, fejlretning og EQ) - stort set svarende til 1987-stereo-remasterne.
      4. Mono remaster (med rensning, fejlretning og EQ)
      5. Mono remaster (uden rensning, fejlretning og EQ) - svarende til 2009-mono-remasterne.

For PLEASE, PLEASE ME og WITH THE BEATLES ville det "kun" blive 4 versioner (2,3,4,5)
For YELLOW SUBMARINE, ABBEY ROAD og LET IT BE ville det kun blive 3 versioner (1,2 og 3)

Hver plade skulle så sælges således:

A. Almindelig udgave : version 1 (af kommercielle årsager).
B. Deluxe-box-udgave : alle versioner. (det kan godt "pakkes lidt", så det ikke bliver 5 CD (eller 10 CD) for hver oprindelig udgivelse.

Jeg ville også foretrække, at 1965-stereo-mixene af HELP! og RUBBER SOUL (igen) blev de officelle (version 2 og 3), og at 1987-stereo-mixene blev "skrottet."

Ønsketænkning? Tja, I mange år var nye Beatles-remasters ønsketænkning, så ...

jac65 skrev:
Komplet stereo-remix gad jeg dælme godt høre!...derudover en mono vinyl-udgave direkte tappet fra masterbåndene og på 180 gr. vinyl....så vil jeg være tilfreds! :-)

Det er nu nok ret urealistisk - men hvis jeg skulle vælge TRE af ovenstående, ville det blive 1, 2 og 4. Og hvis jeg kun måtte få TO, ville jeg vælge 2 og 4. Det vi har fået nu, er 2. og 5. Det virker ikke konsekvent, ligegyldigt hvor meget markedsføringslir, det bliver viklet ind i.

Jeg ville nok ikke kunne acceptere version 1, uden som minimum også at få version 2 eller 3. Det er igen det med det historiske, men modsat jac65 vægter jeg stereo-mixet højere end mono-mixet. Sådan har Beatles "altid" lydt for mig.

hilsen Per

xrdt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 26 September 2009 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hvis det ikke er blevet nævnt tidligere, så er der 4 sider om den nye Beatles box i Stereophiles Oktober udgave ( den nyeste).

Den berører nogle af de emner som i har vendt i denne tråd. Så som hvor meget eller lidt der er blevet " pyntet" på original materialet. Hvem der har deltaget i masteringen. Hvorfor det først sker nu, og om de tilbageværende Beatles kunstnere har kunnet godkende det færdige resultat.

Til top Vis xrdt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xrdt

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

xrdt skrev:

Hvis det ikke er blevet nævnt tidligere, så er der 4 sider om den nye Beatles box i Stereophiles Oktober udgave ( den nyeste).

Den berører nogle af de emner som i har vendt i denne tråd. Så som hvor meget eller lidt der er blevet " pyntet" på original materialet. Hvem der har deltaget i masteringen. Hvorfor det først sker nu, og om de tilbageværende Beatles kunstnere har kunnet godkende det færdige resultat

Mere information om samme i Gaffa-artiklen, som der nu er linket til en del gange i denne tråd.
http://www.gaffa.dk/artikel/34337

hilsen Per

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Her er en gut med egen blog review hjemmeside der har brugt lidt tid på de nye fra Beatles.

Revolver stereo.

White Album mono.

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band mono.

Abbey Road.

BeatleDrops (også med CD remaster).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Her er en gut med egen blog review hjemmeside der har brugt lidt tid på de nye fra Beatles.

Revolver stereo.

White Album mono.

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band mono.

Abbey Road.

BeatleDrops (også med CD remaster).

Tusind tak for linkene. Lad mig dog sige, at man (efter min mening) skal passe på med at sammenligne vinyl og CD.

Hvis man sammenligner på cost-no-object udstyr, er der nok ingen tvivl om, at diverse vinyl-special-presninger stadig vinder over de nye remasters. Det er bare ikke en ret realistisk situation (for de fleste). Man skal også huske, at man ret beset sammenligner to kopier (vinylen er heller ikke originalen), og vælger hvilken man synes, der lyder mest troværdig.

Jeg skal ikke ud og investere 12-15K (minimum) for en god pladespiller og et tilsvarende beløb på at opdrive mint-special-presninger på vinyl. Og bemærk: Jeg er slet ikke i nærheden af cost-no-object udstyr.

For de allerfleste (som måske heller ikke har en top-class pladespiller) vil valget være, om de skal opgradere deres slidte vinyl-eksemplarer, eller opgradere deres 1987 CD'er.

I begge tilfælde kan jeg (som det vist er fremgået) varmt anbefale STEREO-boxen. De allerfleste anmeldere ser ud til at være enige. MONO-boxen er kun for samlere - kun med STEREO-boxen får man en komplet Beatles-samling.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Fra REVOLVER og senere, er Beatles musik (efter min mening) alt for kompliceret til at gøre sig godt i mono - og de psykedeliske effekter som phasing, flanging og chorus lyder efter min bedste overbevisning forfærdeligt i mono.

Jeg er ikke specielt imponeret over PEPPER i mono. Den er anderledes - ja, og hvad så ???

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Fik forresten lyttet mine RUBBER SOUL udgaver igennem her i eftermiddags:

Jeg lyttede i rækkefølgen : 
      2009-mono     (remaster af det originale mono-mix)
      1965-stereo    (remaster af det originale stereo-mix, indeholdt i mono-boxen)
      1987-stereo    (den gamle stereo-remaster)
      2009-stereo    (den nye stereo-remaster)

(George Martin remixede nogle af numrene på HELP! og RUBBER SOUL, de de første gang udkom på CD i 1987. Stereo-mixene på alle andre plader er de samme, som de "altid" har været. 2009-stereo-udgaverne af HELP! og RUBBER SOUL er baseret på Georga Martins 1987-mix).

2009-mono og 1965-stereo lyder generelt for mørke og indelukkede til min smag, Sine steder var lyden også "ulden"/forvrænget (specielt "Michelle") på en måde, jeg ikke brød mig om. 1987-stereo lød en smule renere (og lysere). Jeg må også sige, at sådan cirka her bliver Beatles musik (efter min mening)  for kompliceret til at gøre sig i mono. Dette uanset, at hverken 1965-stereo-mixet eller 1987-stereo-mixet (stereo-mæssigt) er noget at prale af, set med vore dages standarder.

2009-stereo lød (næsten) helt ren (fri for forvrængning). Desuden var detaljereringen og dybden i lyden bedre (end de tre andre udgaver). Den forbliver min fortrukne - især fordi det var den eneste udgave, som jeg syntes, lød rigtig godt ved høj lydstyrke.

Når man gennemlytter 4 udgaver af samme plade lige efter hinanden kan det kun blive til meget overordnede konklusioner. Ens akustiske hukommelse tillader ikke andet. På et tidspunkt vil jeg sandsynligvis lave en "test-CD", hvor hvert nummer gentages i alle udgaver, og hvor jeg så kun undersøger udvalgte numre på hver plade.

(På side 16 skrev jeg om samme lytteøvelse mht. REVOLVER).

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

Fra REVOLVER og senere, er Beatles musik (efter min mening) alt for kompliceret til at gøre sig godt i mono - og de psykedeliske effekter som phasing, flanging og chorus lyder efter min bedste overbevisning forfærdeligt i mono.

Jeg er ikke specielt imponeret over PEPPER i mono. Den er anderledes - ja, og hvad så ???

Altså som udgangspunkt er diskussionen ikke noget værd hvis man vurderer musikken udfra mono eller stereo....for mig at se er det ikke et spørgsmål om mono eller stereo, men om hvilket mix der er bedst...masser af eksempler på plader hvor jeg foretrækker stereo fremfor mono og omvendt...

Synes mono-pepper har et klart bedre mix...instrumenterne er perfekt placeret i forhold til hinanden og numrene har på en måde mere energi, intensitet og nerve, man kan mærke at der er lagt tid og sjæl i det mix!...hvorimod stereo-mixet virker tamt i forhold til også selvom den nye selvfølgelig "lyder" godt...enig at der er visse effekter som sikkert fungerer bedre i stereo, men det er ligemeget for mig hvis det er et dårligt mix!...og i Pepper's tilfælde er mono-mixet bare så meget bedre...!

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Synes mono-pepper har et klart bedre mix...instrumenterne er perfekt placeret i forhold til hinanden og numrene har på en måde mere energi, intensitet og nerve, man kan mærke at der er lagt tid og sjæl i det mix!...hvorimod stereo-mixet virker tamt i forhold til også selvom den nye selvfølgelig "lyder" godt...enig at der er visse effekter som sikkert fungerer bedre i stereo, men det er ligemeget for mig hvis det er et dårlig mix!...og i Pepper's tilfælde er mono-mixet bare så meget bedre efter min mening!...

Jeg er slet ikke enig med dig. Mono er et fortidslevn - hvilket kun alt for tydeligt kommer til udtryk på de sene Beatles-plader (fra og med REVOLVER). For de første plader (til og med RUBBER SOUL) kan jeg udmærket forstå, at folk hellere vil høre dem i mono, da stereo-mixene en del steder er dårlige (for at sige det mildt). Men stereo-mixene af alle pladerne (også de første) giver mulighed for bedre at høre de enkelte instrumenter og stemmer TYDELIGT. Især på de nye remasters.

Hvad mener du med, at instrumenterne er bedre placeret på mono-PEPPER ? Mener du balancen mellem instrumenterne indbyrdes ? Jeg vil mene, at der sker alt for meget på een gang til, at man kan høre alle detaljerne ordentligt i mono. De psykedeliske effekter som phasing (specielt LUCY IN THE SKY) lyder med mine ører gyseligt i mono - der mangler ligesom en dimension.

hilsen Per

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 27 September 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Gryff

Nu har jeg fået Past masters og så tager vi den der fra.

Jeg har alle 87 udgaverne på CD + mange LP'er bla."Mobile" pladerne og jeg gider ikke opgradere hvis du konkluderer som du gør !!

Jeg tager hatten af for den entusiasme du har lagt i denne tråd det har været en udpræget fornøjelse at læse indtil videre og jeg håber den fortsætter lang tid endnu.

Beatles FAN siden 1963

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

@CARS10:

Jeg synes roligt, at du kan opgradere dine STEREO-plader. De lyder (efter min mening) bedre end 1987-udgaverne. Men fordelen bliver størst, når man skruer højt op.

Har du fået lyttet til din PAST MASTERS? Hvad synes du ?

hilsen Per

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Gryff

Jaja

Jeg og mine venner har lyttet til Past Masters opn til flere gange og vi er enige om at det lyder bedre end dengang hvor vi hørte dem på single plader.

Uff hvor var det dog en skarp lyd.

Det er fantastisk at høre dem på denne måde i dag

Jeg mener dog at mine "mobile" på LP lyder lige så godt.

carsten

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Gryff, nej overhovedet ikke!...jeg har lyttet til Beatles i stereo og mono MANGE gange, og som sagt foretrækker jeg når alt kommer til alt kun 4 plader med Beatles i mono...Please With The, A Hard Days og Pepper...resten står jeg stort set 50/50 med hensyn til mono og stereo, og white album og Beatles for sale foretrækker jeg i stereo...dette kan du også læse i et tidligere indlæg jeg skrev...:-) Jeg synes det er godt vi både har stereo og monoudgaver i god kvalitet!...

Men jo, vil da godt slå et slag for mono-boxen, da jeg synes den er helt fantastisk!...Og jo mono er "begrænset", men så længe der ikke er nogle bedre stereo-mix, så tager jeg mono'en i mange tilfælde! :-)

Det med mixet, der mener jeg at mixet i mono virker utroligt gennemarbejdet, som om hvert instrument er nøje placeret i forhold til hinanden, lidt som når jeg hører en plade som Pet Sounds i mono, der er bare ren magi!....hvor du kan lide "effekterne" i stereoudgaven, så synes jeg fx. ofte de er irriterende og "stjæler fokus" for meget osv. Mono-udgaven har bare en anden feeling, og den virker på mig!...

Lytter også nogle gange til mono i 1 højttaler og der er et endnu mere tydeligt hvor gode de mono-mix er...

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Gryff, nej overhovedet ikke!...jeg har lyttet til Beatles i stereo og mono MANGE gange, og som sagt foretrækker jeg når alt kommer til alt kun 4 plader med Beatles i mono...Please With The, A Hard Days og Pepper...resten står jeg stort set 50/50 med hensyn til mono og stereo, og white album og Beatles for sale foretrækker jeg i stereo...dette kan du også læse i et tidligere indlæg jeg skrev...:-) Jeg synes det er godt vi både har stereo og monoudgaver i god kvalitet!...

Men jo, vil da godt slå et slag for mono-boxen, da jeg synes den er helt fantastisk!...Og jo mono er "begrænset", men så længe der ikke er nogle bedre stereo-mix, så tager jeg mono'en i mange tilfælde! :-)

Det med mixet, der mener jeg at mixet i mono virker utroligt gennemarbejdet, som om hvert instrument er nøje placeret i forhold til hinanden, lidt som når jeg hører en plade som Pet Sounds i mono, der er bare ren magi!....hvor du kan lide "effekterne" i stereoudgaven, så synes jeg fx. ofte de er irriterende og "stjæler fokus" for meget osv. Mono-udgaven har bare en anden feeling, og den virker på mig!...

Lytter også nogle gange til mono i 1 højttaler og der er et endnu mere tydeligt hvor gode de mono-mix er...

Så har jeg misforstået dig. Jeg synes faktisk, det lød som om, at du ville forsvare mono, koste hvad det ville.

hilsen Per

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

jac65

Hvis det lyder bedre i en højtaler så sælger jeg sgu min anden højtaler hvis det er mere tydeligt i en.

I disse krise tider kunne man vel godt bruge 5-6000 k.

carsten

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2009 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Haha, lyder ikke bedre, da de er mastered til moderne stereo-systemer....men det har en charme at lytte til mono gennem 1 højttaler....man hører virkelig mixet i sin helt rene form!....

<< Forrige Side af 29 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes