Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 02:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Beatles Remasters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 29
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 September 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 September 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Gryff, nej overhovedet ikke!...jeg har lyttet til Beatles i stereo og mono MANGE gange, og som sagt foretrækker jeg når alt kommer til alt kun 4 plader med Beatles i mono...Please With The, A Hard Days og Pepper...resten står jeg stort set 50/50 med hensyn til mono og stereo, og white album og Beatles for sale foretrækker jeg i stereo...dette kan du også læse i et tidligere indlæg jeg skrev...:-) Jeg synes det er godt vi både har stereo og monoudgaver i god kvalitet!...

Men jo, vil da godt slå et slag for mono-boxen, da jeg synes den er helt fantastisk!...Og jo mono er "begrænset", men så længe der ikke er nogle bedre stereo-mix, så tager jeg mono'en i mange tilfælde! :-)

Det med mixet, der mener jeg at mixet i mono virker utroligt gennemarbejdet, som om hvert instrument er nøje placeret i forhold til hinanden, lidt som når jeg hører en plade som Pet Sounds i mono, der er bare ren magi!....hvor du kan lide "effekterne" i stereoudgaven, så synes jeg fx. ofte de er irriterende og "stjæler fokus" for meget osv. Mono-udgaven har bare en anden feeling, og den virker på mig!...

Lytter også nogle gange til mono i 1 højttaler og der er et endnu mere tydeligt hvor gode de mono-mix er...

Altså, vi har nok hver sin tilgangsvinkel til det. Jeg synes som udgangspunkt, at mono er et fortidslevn. MEN jeg kan jo udmærket høre at der er nogle plader, hvor stereo-mixene (generelt) er dårlige. Disse plader er PLEASE, PLEASE ME; WITH THE BEATLES;  RUBBER SOUL og dele af MAGICAL MYSTERY TOUR. De øvrige plader har efter min overbevisning (generelt) udmærkede stereo-mix.

[28/9-09 20.45: Har fjernet HELP! fra listen over dårlige stereo-mix]

Mono-mixene (som de præsenteres i mono-boxen) af PPM og WTB er OK, men heller ikke mere. Mono-mixene af HELP! og RUBBER SOUL lyder i mono-boxen mørke og indelukkede - ikke efter min smag. Nogle steder er lyden direkte dårlig. For de nævnte plader kan jeg vælge mellem dårlige stereo-mix med god lyd (teknisk set) eller gode mono-mix med halvdårlig lyd (teknisk set). I den situation vælger jeg altså stereo-mixet, da det giver den bedste tekniske lydkvalitet. Men igen smag og behag.

Jeg synes altså ikke, at mono-PEPPER er specielt sensationel. Udover, at den er anderledes, og at den har været samlerobjekt (på vinyl) i mange år. Og jeg mener alvorligt, at på REVOLVER, PEPPER og "den hvide" er musikken for kompliceret til, at det lyder godt i mono.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009
Sendt: 28 September 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt med på hvad du siger, Gryff....og som udgangspunkt giver jeg dig også ret...stereo er bedst!...men mit problem er at mixene er simpelthen så dårlige, og der ikke er nogle gennemført "gode" stereo mix frem til White album som jeg hører det, og så vil jeg altså hellere eller lige så gerne lytte til mono mixene, som jeg synes er virkelig gode også selvom de ikke har helt samme dybde og luft, men tilgengæld har de punch og giver en helt anden rocket feeling...

Tag f.eks. numre som Taxman eller Drive My Car, det er utroligt så dårlige de stereo mix er, forstår det simpelthen ikke....mono mixene er så meget bedre efter min mening....:-)
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
Jeg er helt med på hvad du siger, Gryff....og som udgangspunkt giver jeg dig også ret...stereo er bedst!...men mit problem er at mixene er simpelthen så dårlige, og der ikke er nogle gennemført "gode" stereo mix frem til White album som jeg hører det, og så vil jeg altså hellere eller lige så gerne lytte til mono mixene, som jeg synes er virkelig gode også selvom de ikke har helt samme dybde og luft, men tilgengæld har de punch og giver en helt anden rocket feeling...

Tag f.eks. numre som Taxman eller Drive My Car, det er utroligt så dårlige de stereo mix er, forstår det simpelthen ikke....mono mixene er så meget bedre efter min mening....:-)

Jeg synes nu ikke "Drive my Car" (1987-stereo-mix) og "Taxman" er specielt forfærdelige - ikke når man sammenligner med hvordan man ellers mixede stereo midt i 60-erne. Men for sjov vil jeg prøve at lave fold-down mix på min computer af et par af pladerne fra stereo-boxen. Dette vel vidende, at jeg ikke får de korrekte mono-mix, som de blev udgivet dengang.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Sjov idé! :-) du må meget gerne give en beskrivelse af forskellen mellem fold-down mixet og mono-udgaven?

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

jac65 skrev:

Jeg synes nu ikke "Drive my Car" (1987-stereo-mix) og "Taxman" er specielt forfærdelige - ikke når man sammenligner med hvordan man ellers mixede stereo midt i 60-erne. Men for sjov vil jeg prøve at lave fold-down mix på min computer af et par af pladerne fra stereo-boxen. Dette vel vidende, at jeg ikke får de korrekte mono-mix, som de blev udgivet dengang.

Jeg har lavet mit lille "eksperiment":

Rent praktisk lavede jeg en CD med fold-downs med 22 numre ialt. Ialt ca. en times musik. Fold-down svarer til at bruge mono-knappen på forstærkeren. (Ingen mono-knap på min forstærker).

Lyden var i alle tilfælde klar, præcis og detaljeret, MEN det lød nu ikke lige godt altsammen - musikalsk set.

Nogle iagttagelser:

På "Twist and Shout" og "Money" druknede hi-hatten.
På "Help!" (sangen) ligger vokalen i midten, og det giver en hævning på 4 dB ved et fold-down. Det kan høres. Vokalen bliver alt for påtrængende, og det lyder bare ikke godt.
På "Rain" druknede vokalen delvist, og på "Tomorrow Never Knows" druknede guitarsoloen delvist
Til gengæld lød "Drive my Car", "Norwegian Wood", "Michelle" og "In My Life" tilsyneladende ganske udmærket. Her er der jo også stor kanal-separation fra start af.

Det skal siges, at jeg ikke hele vejen lyttede til hele numre. De steder, hvor det lød "forkert", kunne man høre det allerede efter 20-30 sekunder.

Så der er en meget god grund til, at man lavede separate mono- og stereo- mix dengang.

Men denne lille øvelse har også gjort, at jeg er noget sur over, at mono-pladerne ikke har fået samme restaurering som stereo-pladerne. Jeg ville meget gerne høre mono-pladerne i samme tekniske lydkvalitet som de stereo-remasters, vi fik 9/9.

(Forskellene mellem de officielle mono-udgaver og stereo-udgaverne er beskrevet udførligt bla. her:
http://www.columbia.edu/~brennan/beatles/index.html
http://www.norwegianwood.org/beatles/disko/html/longpla2.htm l ).

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Tak for eksperimentet!...det lyder sq som om du hygger dig godt med de Beatles :-) Men ja forstår godt hvor du vil hen af med den mere "rene" lyd på stereo-udgaverne....

Absalon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 September 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej

Har lyttet til mono udgaven i ca 2 uger, stereo udgaven i ca 1 uge.

Beatles i stereo har ikke meget med stereo at gøre, hvis man lige ser bort fra de sidste par album. Det handler om at vokalen som regel er i højre kanal, bas i venstre, resten er så smidt tilfældigt lidt til højre og lidt til venstre, sådan har det altid været med Beatles, og sådan er det også med remaster boxen anno 2009!

Beatles i mono er derimod fantastisk nærværende, vokaler og instrumenter står helt klart i lydbilledet, man bliver revet med på en forunderlig måde. Hvis jeg sidder og sammenligner et par numre, glemmer jeg hver gang at trykke stop, når jeg lytter til mono udgaven, det er besnærende!

Med hensyn til indpakning og præsentation vinder mono udgaven også med flere længder, der er virkelig kælet for detaljerne, covers er bla. helt identisk med de oprindelige covers.

Med venlig hilsen

Heimdall Brahma
Rega P9 Apheta Ios
Pioneer KRP-500M
Til top Vis Absalon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Absalon

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

...meget enig i dine iagtagelser, Absalon...

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

@jac65 & Absalon : Jeg er fuldstændig uenig med begge de herrer, som jeg også tydeligt har tilkendegivet på de sidste 4-5 sider. Men smag og behag er (gudskelov) forskellige. Jeg foretrælkker helt klart STEREO-udgaverne, som jeg er meget imponeret af.

Absalon skrev:
Beatles i mono er derimod fantastisk nærværende, vokaler og instrumenter står helt klart i lydbilledet

Den beskrivelse synes jeg faktisk passer bedre på STEREO-udgaverne. MONO-udgaverne lyder derimod "uldne" og indelukkede, især RUBBER SOUL og "den hvide". MONO-pladerne burde have haft samme "overhaling" som STEREO-udgaverne.

Jeg foretrækker helt klart (halv)dårlige STEREO-mix med god teknisk lydkvalitet frem for gode MONO-mix med (halv)dårlig teknisk lydkvalitet.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

Så oprandt den store dag med 12 dages forsinkelse i forhold alle jer andre. Jeg tror ikke, at jeg nogensinde har været så spændt under udpakning af en flok CD'er, som disse japanere - og så kender man dem endda forfra, bagfra, udefra, indefra og fra siderne...spooky - men det er vel præcis dét The Fab Four kan.

Skønt syn umiddelbart inden de bliver defloreret... Mon ikke fredag aftens program er fastlagt!?

@Bittermand: Har du fået hørt dem? Hvad synes du ?

hilsen Per

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 September 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

@jac65 & Absalon : Jeg er fuldstændig uenig med begge de herrer, som jeg også tydeligt har tilkendegivet på de sidste 4-5 sider. Men smag og behag er (gudskelov) forskellige. Jeg foretrælkker helt klart STEREO-udgaverne, som jeg er meger imponeret af.

Absalon skrev:
Beatles i mono er derimod fantastisk nærværende, vokaler og instrumenter står helt klart i lydbilledet

Den beskrivelse synes jeg faktisk passer bedre på STEREO-udgaverne. MONO-udgaverne lyder derimod "uldne" og indelukkede, især RUBBER SOUL og "den hvide". MONO-pladerne burde have haft samme "overhaling" som STEREO-udgaverne.

Jeg er helt enig med de herrer @jac65 & Absalon. For så vidt angår de første albums, som oprindeligt blev indspilet i mono, er disse musikalsk set langt bedst at lytte til. George Martins "hjemme" mixede stereo udgivelser med helt adskilte højre/venstre og ingenting ind i mellem, er sjove, men absolut tåbelige og forstyrrer musikoplevelsen.

Det er meget tydeligt, at stereo udgivelsen er den, der er blevet "restaureret", denne lyder på godt og ondt som en 2009 musik udgivelse. Hvorimod mono udgivelsen (heldigvis) stadig lyder mere som det oprindelige fra 60'erne. Så der er jo heldigvis lidt for en hver smag

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:

Jeg er helt enig med de herrer @jac65 & Absalon. For så vidt angår de første albums, som oprindeligt blev indspilet i mono, er disse musikalsk set langt bedst at lytte til. George Martins "hjemme" mixede stereo udgivelser med helt adskilte højre/venstre og ingenting ind i mellem, er sjove, men absolut tåbelige og forstyrrer musikoplevelsen.

Det er meget tydeligt, at stereo udgivelsen er den, der er blevet "restaureret", denne lyder på godt og ondt som en 2009 musik udgivelse. Hvorimod mono udgivelsen (heldigvis) stadig lyder mere som det oprindelige fra 60'erne. Så der er jo heldigvis lidt for en hver smag

Jeg skriver også bare, hvad jeg mener - uden på nogen måde at være sur på nogen. Jeg går ud fra som en selvfølge, at det også gælder den anden vej.

Jeg synes ikke, at STEREO-remasteren lyder som en 2009-udgivelse. Vi er bare "altid" blevet snydt for en del af frekvens-området (mest bas) - grundet vinylmediets begrænsninger. Det er dette, man har forsøgt at rette op på. Og det er lykkedes (rigtigt) godt. Efter min mening skulle man have gjort det samme med MONO-pladerne.

STEREO-mixene er måske ikke pralende, men det var altså sådan, man mixede stereo i 1960'erne. Og man kan tydeligt høre de enkelte instrumenter og stemmer.

hilsen Per

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Ejvin

Jeg plejer bare at trykke mono på min forstærker når jeg spiller de gamle Beatles.

carsten

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Det ville da være utrolig trist hvis alle på dette forum var enige!...så bare godt med noget diskussion!...:-) Det er meget sjovere!

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Ejvin

Jeg plejer bare at trykke mono på min forstærker når jeg spiller de gamle Beatles.

carsten

Nu er jeg ikke teknisk ekspert, men hvis du bruger monoknappen når du afspiller stereo-udgaverne, så får du vel bare et fold down og ikke de rigtige mono mix..Gryff, ved du noget om det?????

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

jac65 skrev:
CARS10 skrev:

Ejvin

carsten

Nu er jeg ikke teknisk ekspert, men hvis du bruger monoknappen når du afspiller stereo-udgaverne, så får du vel bare et fold down og ikke de rigtige mono mix..Gryff, ved du noget om det?????

Ja det er rigtigt, men så er spørgsmålet jo, hvor kræsen, man er. Om det skal være de helt rigtige mono-mix eller om man er ligeglad. Jeg diskuterede "problemet" med nogle kolleger, som nok har Beatles-plader, men som ikke hører dem hver dag. Den typiske reaktion var noget i retning af "Er der forskel ?", ofte ledaget af et forbavset ansigtsudtryk. Så svaret er. Ja der er forskel, men den uindviede lytter vil ofte ikke bemærke det. På især PEPPER og "den hvide " er der forskelle, som de fleste vil bemærke.

(Forskellene mellem de officielle mono-udgaver og stereo-udgaverne er beskrevet udførligt bla. her:
http://www.columbia.edu/~brennan/beatles/index.html
http://www.norwegianwood.org/beatles/disko/html/longpla2.htm l ).

Jeg kan også sige, at mt lille eksperiment (tidligere på denne side) kunne tyde på, at man kan få en ganske præsentabel mono-RUBBER SOUL ved at lave et fold-down af 2009-STEREO-remasteren. Det vil så ikke være det helt korrekte mono-mix, men instrumenter og stemmer vil være mere tydelige end på det officielle MONO-mix (som det er præsenteret i boxen, uden EQ).

Noget helt andet: Der er vel ingen, der mener, at man IKKE skulle reparere drop-outet i guitarsoloen på "Kansas City/Hey, Hey, Hey, Hey" (BEATLES FOR SALE) bare for at være historisk korrekte ?

hilsen Per

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

som gammel Beatles fan (63) har jeg aldrig brudt mig om stereo i ping pong.

Jeg har altid spillet  mine LP'er i mono undtagen fra SGT.P og op og det lyder altså bedre når de synger i midten fremfor i venstre højtaler.

jeg glæder mig dog til at høre de rigtige mono mix på de nye CD'er.

carsten

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 September 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Gryff: "Jeg synes ikke, at STEREO-remasteren lyder som en 2009-udgivelse. Vi er bare "altid" blevet snydt for en del af frekvens-området (mest
bas) - grundet vinylmediets begrænsninger." -det er simpelthen noget forbandet sludder, der er vist nogen der aldrig har hørt en Beatles plade på
en ordentlig pladespiller og heller ikke har gidet at sætte sig ind i indspilningsteknologien fra den tid og deres "begrænsninger", som du mener de
var.

Men endvidere er du svært tilfreds med, at et af de mest inflydelsesrige bands i nyere tid fra nu af pga. de i mine øjne; kastastrofale voldtægter
af det originale kildemateriale gør, at der nu er sat en ny standard for hvordan Beatles skal lyde. En lyd der er meget komtemporar med de
lydfilosofier som præger især "ungdoms" musikken, som er mixet efter loudness præncippet så det hele lyder ens, ligegyldigt om det bliver spillet
på en mobiltelefon eller et anlæg i 100.000 kroners klassen.

Jeg synes det er dybt foruroligende og meget meget sørgeligt at det er dette lyd"ideal" der fremover vil være gældende for The Beatles for
nytilkommende fans i denne og senere generationer. Derved er vi nu vidne til at Beatles, som kendte dem og som Beatles selv syntes at det
skulle lyde, bliver puttet i glemmekassen og i værste fald altid blive overskygget af de "remastered" udgaver, netop pga. det nye lydideal, som jo
vil lyde bedst i ørene på 90% af befolkningen.

Men som sagt tidligere er du vel også en af dem der synes at det er fedt når de gamle Star Wars film bliver fyldt med dårlige 90'er CGi. Og vi
skal vel også male et par hornbriller og moderigtigt overskæg på Mona Lisa, fordi det er jo moderne og smart, og hun har jo haft det samme
kedelige udseende i lang tid nok, synes du ikke?...

Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Der er noget at se frem til, tør jeg godt sige, Carsten, hvis du i forvejen er fan af "mono"-lyden!...det er en fantastisk box!

<< Forrige Side af 29 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes