Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Beatles Remasters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 29
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 September 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg gentager lige et tidligere indlæg fra mig selv:

Gryff skrev:

Citat fra Gaffa-interviewet, der også er blevet omtalt tidligere:

http://www.gaffa.dk/artikel/34337

Citér:
SR:
- Vi ville ikke gå for langt, for vi er alle vokset op med The Beatles, og vi kender lyden. Den er i vores hoveder. Så jeg tror, at vi passede meget på ikke at komme væk fra den lyd. Ja, vi kunne have gået meget længere med bas-EQ og diskant-EQ og så videre. Lige meget hvad du gør, kommer du til at ændre det i forhold til, hvad der er i dit hoved, i forhold til, hvad du har lyttet til. Ja, vi har frembragt visse frekvenser, og vi håber, at vi har gjort det på en diskret måde. Og ja, du kan høre dem lidt mere, men vi håber, at det er, hvad folk savnede hos originalerne. Vi har prøvet på at give folk en idé om, hvordan masterbåndene kunne have lydt uden at overdrive. Så vi var hele tiden meget forsigtige.  Og vi ville hele tiden sammenligne med de oprindelige masters som en guide til ikke at komme for langt væk. Men som Allan siger, så er al musik et spørgsmål om din egen personlige smag, og jeg tror, at det her har hjulpet, at vi har gjort det som et hold...

Q:
- Jeg kan også tillægge, at siden 1987, da cd'erne kom, har jeg altid skruet op for bassen, for jeg var aldrig glad for lyden på dem. Hvad synes I?

SR:
- Jeg tror, at det var sådan med 1987-cd'erne, at mediet var nyt på den tid, hele processen med at smide masterbånd på cd'er. Så der blev ikke lavet EQ på 1987-udgivelserne. Men jeg synes, at de var ret tæt på masterbåndene. Man må huske, at det var svært at smide særligt meget bas på en vinylplade i sin tid, så lydklipperen (på engelsk: cutting engineer) ville nok skære bas væk fra mixet for at tilpasse det til vinylformatet. Så du hører det nu, hvor vi har øget det en smule.

Q:
- Man må huske, at man ikke havde så meget bas i begyndelsen, ikke?

SR:
- Ja, som årene gik og teknikken udvikledes, ville lyden blive mere fyldig

Jeg tolker det sådan, at man (på stereo-pladerne) blot har genindsat (eller forsøgt at genindsætte) den bas, som man i 1960'erne ikke kunne skære på vinyl.  Pointen, er at de gamle plader til dels lyder sådan på grund af vinylmediets begrænsninger - ikke af kunstneriske årsager. Vi har blot fået, hvad vi "altid" er blevet snydt for. Så de gamle plader lyder IKKE mere ægte.

Man kunne uden problem have givet mono-pladerne samme behandling (mht. EQ) som man har givet stereo-pladerne.

Så jo, jeg har faktisk en udmærket begrundelse for det, jeg skriver. Bemærk det med rødt fremhævede.

(En sidebemærkning: Jeg er totalt ligeglad med STAR WARS - til gengæld lytter jeg (også) til klassisk musik).

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2009
Sendt: 30 September 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

stineamalie, kan godt følge din frustration, men synes altså ikke der går noget af de originale ved at der kommer nogle "moderne" udgaver....sådan har det jo været siden cd-mediet kom på banen...87'-udgaverne var jo også state-of-the art dengang de kom...jeg tror du må lære at leve med udviklingen og så ellers bare nyde de gode gamle plader...og helt enig, at det er den ultimative Beatles-oplevelse!...;-)
Til top Vis jac65's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jac65

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Stineamalie

Det er måske at gå lige over stregen

jac65

Jeg glæder mig til JUL.

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Helt sikkert, fair argurment....men synes bare ikke man skal sige, at det er historisk rigtigt eller ligeså ægte...er Casablanca i farver så også mere ægte, nej vel?...så jeg synes det bliver for hypotetisk at tænke hvis og hvis....man kan så også spørge om vi i det hele taget har hørt "Beatles", måske kommer der et nyt format der kan reproducere lyd endnu bedre!...men vi har vist været omkring det emne før ;-)

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes bare ikke, at stineamalies "indlæg" skulle stå uimodsagt - uanset tonefaldet. Men det er også klart, at der skal ikke komme ret mange "indlæg" af den slags, før jeg "kvitter" tråden.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

...og det vil vi ikke ha ;-)

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Hvis i har hørt Beatles plader i 60 70 erne så lyder de nye som vi gerne ville have at de skulle have lydt dengang.

Altså bedre lyd som det var indspillet.

(er det ikke rigtigt Ejvin)

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg gerne og det er også helt fint, men det gør ikke nyere udgaver mere "ægte" eller historisk korrekte....de er produkter af vores tid og sådan vil de også stå fremover, ligeså vel som 87-udgaverne står som produkter af 80erne...

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 30 September 2009 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg aldrig hørt i Beatles i mono og fandt faktisk nogle rips af de nye monoudgaver på youtube. Nu håber jeg bare de snart bliver udgivet individuelt. Jeg vil gerne have netop Skt. Pepper i mono. 
http://www.youtube.com/watch?v=ufF4PEjFRN8&feature=relat ed

Har lige hørt den på vinyl her til aften og det lyder da godt, men det er altså stadig lidt underligt at sangeren kun er i den ene højttaler.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov

Lige netop SGT.P skal du høre i stereo da den er indspillet med henblik på stereo effekterne som man kunne lave i 67.

Det var dengang det mest avanceret LP mht. stereo der nogen sinde er udgivet

carsten

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 30 September 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Stineamalie

Det er måske at gå lige over stregen

Kan kun gi dig ret !

Et inkompetent, selvhævdende og komplet ligegyldigt indlæg . . 

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:
@Bittermand: Har du fået hørt dem? Hvad synes du ?

Jo, jeg har har skam fået lyttet til BÅDE stereo og mono (venligst udlånt af "Elvis" P.(etersen)), og jeg må sige, at begejstringen for stereo-skiverne er stor, mens mono-skiverne (lyttede kun fra 'Rubber Soul' og frem) var en skuffende to-dimensionel og halvklaustrofobisk affære med temmelig "ulden" lyd - jeg opfatter deres eksistens, udelukkende som værende historisk/arkæologisk værdi...de er, som du selv har sagt, som at stikke tungen ud ad vinduet og få luftfrikadeller med skysovs.

stineamalie skrev:
Gryff: "Jeg synes ikke, at STEREO-remasteren lyder som en 2009-udgivelse. Vi er bare "altid" blevet snydt for en del af frekvens-området (mest
bas) - grundet vinylmediets begrænsninger." -det er simpelthen noget forbandet sludder, der er vist nogen der aldrig har hørt en Beatles plade på
en ordentlig pladespiller og heller ikke har gidet at sætte sig ind i indspilningsteknologien fra den tid og deres "begrænsninger", som du mener de
var.

Men endvidere er du svært tilfreds med, at et af de mest inflydelsesrige bands i nyere tid fra nu af pga. de i mine øjne; kastastrofale voldtægter
af det originale kildemateriale gør, at der nu er sat en ny standard for hvordan Beatles skal lyde. En lyd der er meget komtemporar med de
lydfilosofier som præger især "ungdoms" musikken, som er mixet efter loudness præncippet så det hele lyder ens, ligegyldigt om det bliver spillet
på en mobiltelefon eller et anlæg i 100.000 kroners klassen.

Jeg synes det er dybt foruroligende og meget meget sørgeligt at det er dette lyd"ideal" der fremover vil være gældende for The Beatles for
nytilkommende fans i denne og senere generationer. Derved er vi nu vidne til at Beatles, som kendte dem og som Beatles selv syntes at det
skulle lyde, bliver puttet i glemmekassen og i værste fald altid blive overskygget af de "remastered" udgaver, netop pga. det nye lydideal, som jo
vil lyde bedst i ørene på 90% af befolkningen.

Men som sagt tidligere er du vel også en af dem der synes at det er fedt når de gamle Star Wars film bliver fyldt med dårlige 90'er CGi. Og vi
skal vel også male et par hornbriller og moderigtigt overskæg på Mona Lisa, fordi det er jo moderne og smart, og hun har jo haft det samme
kedelige udseende i lang tid nok, synes du ikke?...

Mvh. stineamalie

Rolig nu!!! Kunne man SLET ikke forestille sig, at det vi har fået, omsider faktisk er det, som ér på masterbåndene??? Der er godt nok en uhildet mening, eftersom den er McCartneys, og det dermed er hans lommer, skejserne ryger i, men han ved vel om nogen, hvad skidtet lød af, og jeg har da læst ham citeret for, at skiverne kommer nærmest det, drengene spillede for 40-50 år siden...men hvad ved han!? Vinyl, mono...hvad bliver det næste? Tilbage til TV i sort/hvid???

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

Gryff skrev:

Jo, jeg har har skam fået lyttet til BÅDE stereo og mono (venligst udlånt af "Elvis" P.(etersen)), og jeg må sige, at begejstringen for stereo-skiverne er stor, mens mono-skiverne (lyttede kun fra 'Rubber Soul' og frem) var en skuffende to-dimensionel og halvklaustrofobisk affære med temmelig "ulden" lyd - jeg opfatter deres eksistens, udelukkende som værende historisk/arkæologisk værdi...de er, som du selv har sagt, som at stikke tungen ud ad vinduet og få luftfrikadeller med skysovs.

stineamalie skrev:
Gryff: "Jeg synes ikke, at STEREO-remasteren lyder som en 2009-udgivelse. Vi er bare "altid" blevet snydt for en del af frekvens-området (mest
bas) - grundet vinylmediets begrænsninger." -det er simpelthen noget forbandet sludder, der er vist nogen der aldrig har hørt en Beatles plade på
en ordentlig pladespiller og heller ikke har gidet at sætte sig ind i indspilningsteknologien fra den tid og deres "begrænsninger", som du mener de
var.

Men endvidere er du svært tilfreds med, at et af de mest inflydelsesrige bands i nyere tid fra nu af pga. de i mine øjne; kastastrofale voldtægter
af det originale kildemateriale gør, at der nu er sat en ny standard for hvordan Beatles skal lyde. En lyd der er meget komtemporar med de
lydfilosofier som præger især "ungdoms" musikken, som er mixet efter loudness præncippet så det hele lyder ens, ligegyldigt om det bliver spillet
på en mobiltelefon eller et anlæg i 100.000 kroners klassen.

Jeg synes det er dybt foruroligende og meget meget sørgeligt at det er dette lyd"ideal" der fremover vil være gældende for The Beatles for
nytilkommende fans i denne og senere generationer. Derved er vi nu vidne til at Beatles, som kendte dem og som Beatles selv syntes at det
skulle lyde, bliver puttet i glemmekassen og i værste fald altid blive overskygget af de "remastered" udgaver, netop pga. det nye lydideal, som jo
vil lyde bedst i ørene på 90% af befolkningen.

Men som sagt tidligere er du vel også en af dem der synes at det er fedt når de gamle Star Wars film bliver fyldt med dårlige 90'er CGi. Og vi
skal vel også male et par hornbriller og moderigtigt overskæg på Mona Lisa, fordi det er jo moderne og smart, og hun har jo haft det samme
kedelige udseende i lang tid nok, synes du ikke?...

Mvh. stineamalie

Rolig nu!!! Kunne man SLET ikke forestille sig, at det vi har fået, omsider faktisk er det, som ér på masterbåndene??? Der er godt nok en uhildet mening, eftersom den er McCartneys, og det dermed er hans lommer, skejserne ryger i, men han ved vel om nogen, hvad skidtet lød af, og jeg har da læst ham citeret for, at skiverne kommer nærmest det, drengene spillede for 40-50 år siden...men hvad ved han!? Vinyl, mono...hvad bliver det næste? Tilbage til TV i sort/hvid???

Lige nøjagtig

Dit navn er hvis mere passende til en anden debatdeltager her i tråden

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

+

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Forstår godt at det er klaustrofobisk affære at lytte til mono, hvis ørene stadig er tunet til stereo-spredning! Det er i hvert fald min erfaring :-)....Mono er ikke retningebestemt modsat stereo, det er anden måde både at lytte og nyde musikken på...Du kan så at sige bevæge dig rundt omkring højtalleren og du hører stadig det samme lydbillede....Mono kan faktisk ha' en utrolig dybde og give et raffineret lydbillede, hvis blot mixet er lavet korrekt...I Beatles' tilfælde er de intet mindre end fantastiske!

Mht. masterbånd, så er det ofte en kedelig klinisk præsentation, som jeg ikke tror vil være fedt at lytte til som musikforbruger....for den ultimative musikalske oplevelse vil jeg hellere høre musikken på vinyl over et godt anlæg!

stineamalie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Til alle der synes jeg er fuldstændig out of line med mit indlæg, så bruger jeg bare min ret i dette forum til at fortælle mit syn på sagen og min
mening. Da hele tråden er fyldt med skamrosende ord omkring hvor godt det er med de Beatles remaster's, så havde jeg bare lyst til at skabe en
debat omkring det originale kildemateriale, og min mening omkring det er vidst mere end klar. At der ikke rigtig er andre der kan følge mig og
bare synes at udvikling og alt "det nye" bare er mega fedt, så fred være med det.

Ærgeligt at det åbentbart er sådan landet ligger, men endnu mere ærgeligt er det, at der ikke er andre der kan se vigtigheden i at bevare så
vigtige stykker kulturhistorie.

Til dem der mener jeg er fuldstændig latterlig i mine argumenter og eksempler, så synes jeg bare det var en passende tone at sætte, da der jo
indtil videre kun har været dræbende enighed omkring hvor ekstremt masturberende godt det er med de nye remaster's. Så derfor den meget
angribende og pessimistiske fremgang, beklager hvis i fik morgenkaffen i gal hals, men der er åbentbart ikke plads til diskution overfor emnet,
da det jo er tydeligt det er det bedste der nogensinde er sket.

Så i må have fortsat god fornøjelser med jeres nye Beatles plader.

Mvh. stineamalie
Til top Vis stineamalie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stineamalie

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Helt iorden, stineamalie....men husk nu på følgende :-)

"Her er en liste med punkter, som vi vil bede dig opfylde når du deltager aktivt på HIFI4ALL.DK, hvad enten det er forummet eller vores øvrige interaktive aktiviteter.

Det er vigtigt at du ytrer dig høfligt og venligt, også når du er kritisk. Personlige angreb og nedladende kritik hører ikke hjemme på HIFI4ALL.DK.

Brok og ævl er spild af tid. Sørg for at dit indlæg har et fagligt indhold, og skriv direkte til den person du er uenig med hvis dit udsagn ikke har faglig interesse for andre.
Med andre ord tænk, før du taler!"

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

@stineamalie: Hør nu her!! jac65 og undertegenede har brugt ca. 5 sider på at udveksle synspunkter. Selvom vi bestemt ikke er enige (og sikkert heller ikke bliver det), er det foregået på en sober og saglig facon - helt uden mavesure opstød, som det du leverede ...

... og det med vinylmediets begrænsninger har jeg altså fra en af teknikerne bag projektet ...

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

Gryff skrev:

Det glæder mig, at jeg ikke er den eneste, der synes sådan.

hilsen Per

jac65
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Bittermand,

Synes ikke det handler om at vi skal tilbage til sort/hvid...jeg foretrækker også at se Casablanca i sort/hvid og ikke en ny-restaureret farveversion...vi har jo at gøre med noget materiale som udkom i en anden tid, hvor mono ofte var det foretrukne, vi snakker derfor ikke om at genindføre mono. Der er ingen tvivl om at selve mono-mixene overall er bedre end stereo-mixene fremtil 1968 efter min mening, og det er det jeg forholder mig til. At man så ikke kan holde ud at lytte til musik i mono er en anden diskussion....men så længe de gamle stereo-mix i mange tilfælde stadig fungerer så katastrofalt dårligt, så vil jeg holde fast i mono-udgaverne som de bedste udgaver...

Men enig at mono er mere begrænset, det er klart...derfor vil jeg elske at høre nogle nye stereo-mix....   

<< Forrige Side af 29 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes