Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 13:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Beatles Remasters (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 29
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Damn! Endnu en grund til at købe den skide monobox! 

Måske, men husk på, at du stadig er nødt til at købe stereo-udgaverne af "Yellow Submarine", "Abbey Road", "Let it Be" OG  "Past Masters" (se øverst side 6) for at få en komplet Beatles samling på CD ...

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hvis i vil høre Beatles i mono hvorfor trykker i så ikke stereo/mono omskifteren ind på jeres forforstærker.

Det har jeg altid gjort på de gamle LP'er for det lyder faktisk bedre.

Selv om jeg har "Original master recording" som lyder rigtigt godt foretræker jeg at spille dem i mono.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Hvis i vil høre Beatles i mono hvorfor trykker i så ikke stereo/mono omskifteren ind på jeres forforstærker.

Det har jeg altid gjort på de gamle LP'er for det lyder faktisk bedre.

Selv om jeg har "Original master recording" som lyder rigtigt godt foretræker jeg at spille dem i mono.

carsten

Så får man ikke de korrekte mono-mix, som de blev udgivet dengang. Hele vejen gennem Beatles kataloget er der (som oftest) små men hørbare forskelle på stereo- og mono-versionerne. Lyde og effekter, der kun er lagt på i den ene udgave og den slags. Eller som ikke er udført helt ens i de to udgaver.

Og der er også (sommetider) forskel på UK og US udgaver. Det er skam en hel videnskab (for samlere), som følgende dokument giver et indblik i:

http://www.columbia.edu/~brennan/beatles/index.html

Prøv eksempelvis selv at klikke jer igennem de tilgængelige variationer af sangene på "Help!" og "Rubber Soul" for at se forskellene mellem de tilgængelige mix (UK-mono, UK-1965-stereo, UK-1987-stereo, US-stereo, US-mono).

(I parantes bemærket har jeg forudbestilt både stereo-boxen og mono-boxen. Jeg er også (lidt) samler).

hilsen Per

winding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 08 September 2009 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

der er selvfølgelig også adskillige landespecifikke versioner af såvel mono- som stereoudgaverne ...
f.eks. findes en "Japanese-only limited edition (FIRST PRESSING ONLY)" på f.eks.

http://boxset.com/the-beatles- the-beatles-mono-box-set/

http://cdbanq.net/img/shop/set _beatlesbox_comparison.jpg

go' jagt - og ve den stakkel, der får den forkerte version !!!

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

winding skrev:
der er selvfølgelig også adskillige landespecifikke versioner af såvel mono- som stereoudgaverne ...
f.eks. findes en "Japanese-only limited edition (FIRST PRESSING ONLY)" på f.eks.

http://boxset.com/the-beatles- the-beatles-mono-box-set/

http://cdbanq.net/img/shop/set _beatlesbox_comparison.jpg

go' jagt - og ve den stakkel, der får den forkerte version !!!

HA HA HA - Ja mon ikke. For eksempel: Prøv at følge linket, som jeg gav før. Hvilken stereo-version af "Strawberry Fields Forever" er korrekt ??? (se under 1966). Jeg gætter på, at det er 1971-mixet, der er inkluderet i stereo-boksen, men mange vil mene, at det burde være 1966-mixet, da det udkom først (1967-70, vinyl).

Da CAPITOL-boxene (med de amerikanske udgaver af Beatles-pladerne) udkom, var en del af oplaget af box 2 fejlbehæftet, idet man som mono-versioner blot havde lavet fold-down versioner af stereo-versionerne. Fold-down svarer simpelthen til at trykke på mono-knappen på forstærkeren (populært sagt). Dette var imidlertid kun den korrekte procedure for 2 af de 4 CD'er i boksen, idet de to andre plader i denne boks oprindeligt havde seperate US-mono-mix, der lød (lidt) anderledes. Den letteste måde at finde ud af, om man har den rigtige version, er et spille "I'm Looking through You" (fra "Rubber Soul") i de to US-versioner. Stereo-udgaven har "falsk start". Den rigtige Mono-udgave har ikke. (Jeg har heldigvis den rigtige version).

... og så er der hele diskussionen, med at den og den udgave skal have den rigtige label (samt for vinyls vedkommende) være presset med den rigtige matrix ...

hilsen Per

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Sendt: 08 September 2009 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

N/A

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 08 September 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Det kan godt være men det er altså ikke det samme som at sidde med et dejligt stort LP cover.

Enig, men det er så også det ENESTE, der taler for LP'er!!! 

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
Raskolnikov skrev:
Det kan godt være men det er altså ikke det samme som at sidde med et dejligt stort LP cover.

Enig, men det er så også det ENESTE, der taler for LP'er!!! 

Det er vist et religiøst spørgsmål. Som trådstarter vil jeg gerne have, at diskussionen holder sig til MUSIKKEN. Om man foretrækker CD eller vinyl må blive en smagssag. Personligt foretrækker jeg CD'erne.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

For de virkelig "besatte" samlere er de nye CD-udgivelser blot to nye varianter af Beatles-pladerne. Der er jo retttet (små) fejl og mangler, så de nye udgivelser er ikke (helt) identiske med de oprindelige udgaver.

En omfattende (men ikke nødvendigvis fuldstændig) liste af fejl og mangler, kan ses på sitet
http://wgo.signal11.org.uk/wgo.htm

Jeg formoder, at en hel del af disse fejl er rettet. Det står der jo i interviewet med Allan Rouse.
http://www.gaffa.dk/artikel/34337

Eksempler på fejl i de gamle udgaver er:

Drop-out i guitarsoloen på KANSAS CITY.
Lejlighedsvise drop-outs i rytme-guitaren på DAY TRIPPER.
Fejl i vokal-sporene på LUCY IN THE SKY WITH DIAMONDS og ELEANOR RIGBY.

... der er (mange) flere, som det kan ses i det dokument, jeg linkede til ovenfor i dette indlæg

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Man kunne måske få det indtryk, at jeg selv var fanatisk Beatles-samler. Det mener jeg ikke selv.

Min Beatles samling består "kun" af:

Vinyl-eksemplarer (stereo) af alle LP-plader fra PLEASE, PLEASE ME til LET IT BE, HEY JUDE-LP'en samt diverse singler (ca 10 stk).

På CD:
De oprindelige CD'er, som blev udgivet i 1987/88.
LIVE AT THE BBC,  ANTHOLOGY CD-erne.
CAPITOL-boxene (med de amerikanske udgaver af Beatles-pladerne)
... og nu altså også de nye STEREO- og MONO- boxe ...

Thats All. Ingen obskure presninger fra Argentina, Mozambique eller lignende. Ingen piratplader.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

En bruger her på sitet mener tilsyneladende, at de nye remasters er offer for Loudness-war:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77066&g et=last

Det er stik mod, hvad alle anmeldelser (tilsyneladende) siger (indtil nu). Er der nogen, der kan finde wave-forms og/eller anmeldelser, der kan bekræfte/afkræfte dette ??? (Dokumentation ønskes)

hilsen Per

el_serpiente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 September 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har sakset dette fra Gaffa:
Udtalelserne kommer fra lydtekniker Steve Rooke der har arbejdet på projektet

gaffa skrev:

Dynamik og kompression

Q:
- Ville I ændre dynamikken?

SR:
- Ja, meget tidligt i forløbet foretog vi den beslutning i forhold til stereoudgivelserne, at vi ville begrænse dem en smule og så bringe niveauet op til standarden i dag. Det er sådan, at nutidens købende publikum ville nok forvente en smule limiting, og vi ville bruge det en smule, men kun en smule, for vi ville bibeholde dynamikken og ikke smadre den. Så ja, der er blevet foretaget en smule limiting, men slet ikke i nærheden af, hvad man bruger nu om dage. Vi bruger kun begrænsning oppe i toppen, så vi kunne få hele lydbilledet til at lyde kraftigere. Vi ville ikke bruge compression, men ville bevare dynamikken, så du har de stille passager og de kraftige passager og ikke en ensartet lyd som sådan.

- Det er en vigtig del af The Beatles' musik. Du forventer, at nogle ting er mere stille, og at andre er højere. Havde vi brugt en masse compression, ville du ikke kunne separere instrumenterne ordentligt, og det ville have fået det til at lyde mere som nutidens musik. Det ville have ført det langt væk fra, hvad vi kender som Beatles-musik. Så vi vidste, at det var vigtigt i historisk perspektiv, at vi bragte niveauet op i nærheden af nutidens, men begrænsede vores brug af limiting i det hele taget.

Q:
- Ja, der er to dele, ikke? Dels at få maksimum "peaks" op til 0, men hvor meget løftede I de lavere dele sådan generelt?

SR:
- Så lidt som muligt. Det er svært at sige en procentdel eller lignende. Men nok ti procent af, hvad der bliver brugt nu om stunder. Hvis The Beatles havde lavet musik i dag, er jeg sikker på, at de ville have presset dynamikken, for de ville have deres musik til at være lige så høj som andres på markedet. Og alle ville have kendt lyden som presset. Men det var den ikke. Den var meget dynamisk.  Vi brugte en meget hurtig limiter, som kun ville begrænse de få peaks, der gik over et niveau på for eksempel 2db; dér ville vi bruge den hurtige limiter til at skubbe dem ned. Så det får kun hele cd'en til at lyde måske 2db højere. Men det var så diskret. Virkelig diskret.

Til top Vis el_serpiente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af el_serpiente

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Så der er brugt en lille smule limiting. Hmmm. Lad os nu høre, hvordan det lyder.  Og jeg vil meget gerne se nogle wave-forms, både med hele sange og kortere tidssekvenser (10 sek, 1 sek, 0.1 sek), før vi begynder at brokke os. Anmelderne er jo positive indtil nu.

Noget helt andet, er at det måske ikke lyder helt naturligt, hvis alle numre er bragt op til samme lydniveau. Eksempelvis på "Revolver" skal "Eleanor Rigby" (og "Here, There And Everywhere") vel ikke lyde ligeså højt som eksempelvis "Taxman". Det kan godt blive unaturligt, især når Rigby følger lige efter Taxman (på pladen).

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt en link til nogle wave-forms

http://pitchfork.com/reviews/albums/13425-stereo-box-in-mono /

Umiddelbart ser det ikke (for mig) særligt alamerende ud. Det er selvfølgelig træls, at man ikke kan se detaljerne ordentligt. Såvidt jeg kan se er klipning et (meget) sjældent fænomen. Jeg ville også gerne se wave-forms for kortere tidssekvenser (eks. 10 sek, 1 sek og 0.1 sek), MEN de viste waveforms er ikke bare i nærheden af dem, der er vist tråden

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47825&P N=0&TPN=1

hvor det vrimler med (meget) horrible eksempler.

At tale om loudness-war i forbindelse med disse remasters er (for mig at se) helt forkert.

hilsen Per

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 08 September 2009 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

Jeg fandt en link til nogle wave-forms

http://pitchfork.com/reviews/albums/13425-stereo-box-in-mono /

Umiddelbart ser det ikke (for mig) særligt alamerende ud. Det er selvfølgelig træls, at man ikke kan se detaljerne ordentligt. Såvidt jeg kan se er klipning et (meget) sjældent fænomen. Jeg ville også gerne se wave-forms for kortere tidssekvenser (eks. 10 sek, 1 sek og 0.1 sek), MEN de viste waveforms er ikke bare i nærheden af dem, der er vist tråden

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47825&P N=0&TPN=1

hvor det vrimler med (meget) horrible eksempler.

At tale om loudness-war i forbindelse med disse remasters er (for mig at se) helt forkert.

Det ser ud som at ingen af waveformene "klipper" ( undtagen måske en smule på "she's so heavy?) og det er jo godt.

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Det ser ud som at ingen af waveformene "klipper" ( undtagen måske en smule på "she's so heavy?) og det er jo godt.

Ja, og det hedder jo også i anmeldelsen:

"In any case, the sound of these remasters, mono or stereo, is exceptional. I've always felt that the sound quality of the original 1987 remasters was slightly underrated. The CD issues were well received at the time and were considered state of the art, but as the years wore on and the label never did anything to improve them, resentment set in and people began to focus on their flaws. Fair enough. But whatever you think of the 1987 remasters, these new versions are a marked improvement. In terms of clarity and detail, they are consistently impressive. But they're also successful for showing restraint."

Dvs. thumbs-up.

hilsen Per

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

I artiklen:

http://pitchfork.com/reviews/albums/13425-stereo-box-in-mono / (samme link som ovenfor)

hedder det også:

"Listening to the new masters, the differences in sound quality generally manifest in three ways: songs have more "punch," with Paul McCartney's bass (an absolute wonder throughout) and Ringo's drums hitting with more force; the separation is better, so that instruments and (especially) layered vocals have more definition-- when the Beatles are harmonizing, you can more easily pick out the different vocalists, and the voices have more presence; and finally, the sound in general seems just a touch brighter"

Jeg glæder mig (meget) til at mine egne eksemplarer af de to boxe ankommer.

hilsen Per

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

Åh, hvor ér du dog heldig. Jeg har fået den nedslående besked fra min pladepusher, at jeg først får mine tidligst fredag d. 18.9. .  Ak ja, sådan går det, når man vil have de japanske presninger .

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

Gryff skrev:

Åh, hvor ér du dog heldig. Jeg har fået den nedslående besked fra min pladepusher, at jeg først får mine tidligst fredag d. 18.9. .  Ak ja, sådan går det, når man vil have de japanske presninger .

Nu må vi jo se, hvornår mine dukker op. De er afsendt fra www.amazon.co.uk i aftes ved 22-tiden. Men forsendelse derfra plejer at tage 3-4 dage. (Fra den tyske amazon plejer det at tage 2 dage sharp). Men nu har jeg ventet i 3 måneder, så et par dage fra eller til ...

hilsen Per

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 September 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
DKsoulman skrev:

Jeg køber dem IKKE!

Jeg har de gamle cd'er. Og jeg køber sgu ikke mere cd i papcover. Hvilken idiot fik den ide i sin tid?

Venter til musikbiblioteket har dem. Så får jeg dem vej, hvis der er lydforbedringer.

Pladebranchen skal ikke længere have penge af mig, på den måde de severe det på.

BOYKOT CD I PAPCOVER!

Alle Vinyler er jo også i papcovers. Man kan jo bare sætte dem i et plastik cover hvis man vil...

Det kan være det ser smart ud med pap covers, men det er inderligt upraktisk. Springsteen og andre er også hoppet på pap indpakningen. Nej CD jewel casen virker stadig perfekt efter at vi har haft dem stående på reolen i tæt på 25 år for de ældste. Så jeg ser tiden an der er intet der haster, men jeg skal under ingen omstændigheder have flere forskellige eksemplarer af samme CD i reolen, jeg har meget stor musiksamling men forskellige versioner af samme plade er simpelt hen flueknepperi.

<< Forrige Side af 29 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes