| Forfatter |
|
dhad Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 96
|
| Sendt: 27 Februar 2013 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis dette er i det helt gale forum eller I kender en side, som er bedre at spørge på, så sig endelig til.
Jeg er faldet i vinylfælden og køber et væld af brugte plader, men indimellem køber jeg også nye. For et stykke tid siden købte
jeg en ny LP med Depeche Mode (jeg kan ikke lige huske hvilken), problemet med den var, at der i rillen var nogle små hvide
korn med en vis afstand, der fik det til at lyde som om, den var ridset. Det kunne ikke vaskes af. Overfladen så i det hele taget
lidt sær ud med et mærkeligt "rengøringsmønster". I øvrigt var indercoveret tilsyneladende en lille smule for stramt og pladen
var derfor meget svær at få ud. Jeg skiftede straks til et foret indercover. Stereostudiet gav pengene tilbage via bankoverførsel
incl. kørselsudgifter, og UDEN jeg skulle returnere pladen - behøves jeg sige fremragende service!
I dag modtog jeg Bruce Springsteens "Wrecking Ball", igen var indercoverne noget små og plader svære at få ud på en
ordentlig måde. På LP 2, side 1, track 3, lyder det lidt som om der er en ridse. Når man VIRKELIG nærstuderer pladen, kan
man se svage prikker i rillen i et bånd på tværs af rillen af en længde på ca. 1 cm og en bredde af ca 2-3 mm. Tilsyneladende
kan disse ikke vaskes af.
Jeg har kontaktet sælger og afventer svar.
Kender andre ligende problematikker? Skal man holde sig fra nye lp'ere? Er jeg for pernitten? Findes der nogle sites som
beskæftiger sig med eller anmelder kvalitet af nye vinyler? Eller hvis I har noget helt andet at bidrage med, så gør det endeligt.
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 27 Februar 2013 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pressekvaliteten varierer generelt ganske meget. Selv super-duper-extra-quality-tungt-jomfruvinyl kan være med pressefejl. Men sådan har det altid
været. Jeg har købt primært nye plader i snart 30 år, og jeg har meget svært ved at pege på perioder, hvor pressekvaliteten har været udpræget
dårligere eller bedre end andre.
Enkelte pladeselskaber borger dog for en vis kvalitet. ECM har stort set altid leveret gode presninger, og det samme gælder Speakers Corner. Den
generelt bedste pressekvalitet kommer efter min opfattelse i dag fra Pallas i Hamborg, men det er jo ikke alle pladeselskaber, der kan eller vil benytte
dem.
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2013 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du taler om pressekvalitet, er det så forskellige fejl, som kun findes på forskellige eksemplarer af samme album, eller taler
du også om ensartede fejl, der spænder over en hel produktion?
|
| Til top |
|
| |
Grev Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 27 Februar 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har oplevet en enkel gang at købe en plomberet vinyl der var fejl i.
Fik den bytte uden problemer i butikken hvor den var købt.
Syntes ellers at presse kvaliteten er rigtig god idag.
"""Stereostudiet gav pengene tilbage via bankoverførsel
incl. kørselsudgifter, og UDEN jeg skulle returnere pladen - behøves jeg sige fremragende service!""""
Når man nu udgiver/genudgiver så meget musik på vinyl, kunne det være fedt hvis selskaberne brugte foret indercover.
Kan varmt anbefale Mobile Fidelity's indersleves, de kan som regel være der sammen med den orginale.
Super lækker kvalitet
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 27 Februar 2013 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne måske forsigtigt foreslå at købe CDen i stedet. Så slipper man også for nålestøj, for at vende pladen og samtidig kan den nye musik også bruges i bilen.  __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt, du foreslog forsigtigt, Herman, ellers havde jeg skyldt dig en sherif-stjerne... :-D
(Desuden fulgt der en cd med albummet, så det er rippet til mp3-afspilleren.)
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Man kunne måske forsigtigt foreslå at købe CDen i stedet. Så slipper man også for nålestøj, for at vende pladen og samtidig kan
den nye musik også bruges i bilen.  |
|
|
Du glemte at nævne, at man så også slipper for god lyd
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
dhad skrev:
Når du taler om pressekvalitet, er det så forskellige fejl, som kun findes på forskellige eksemplarer af samme album, eller taler
du også om ensartede fejl, der spænder over en hel produktion? |
|
|
Jeg skelner ikke ... Begge dele er lige irriterende, dog med den væsentlige forskel, at med førstnævnte har man trods alt mulighed for at bytte til et
fejlfrit eksemplar.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med den fysiske del af pladeproduktion er en kundskab som jeg er bange for er gået tabt, ikke helt men delvist og vi
idag ser problematiken i praksis.
Jeg har købt adskillige 180 grams nye presninger som lyder af helvede til. Eksempel den nyeste dobbelt lp med Elton John
og en gammel bluesstjerne. Her har man i masteringen simpelthen glemt at der jo også hører lidt diskant med til at gøre
lyden naturlig. Pladerne er lavet på et notorisk elendigt amerikansk fabrik. Så masteringen kan være elendig.
Genoptryk, kan være gode men også elendige, prøv at se en af RMAF-2013's videseminarer på youtube.
Original eller re-issue
Nye indspilninger på nye mastereringer kan være godt, men desværre også behæftet med fysiske fejl som du beskriver
dem, og så ærger man sig over at man slæbte 22 lp'er hjem fra London-HMW hvoraf 5 var behæftet med fejl.
Alternativt kan man finde gode "riller" brugt på loppemarkeder og privat, man skal så bare have et ret så konkret svar på
hvordan man renser/vasker sine brugte plader.
mvh. Asger
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4920
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare for at jokke i spinaten - og undskyld for OffTopic - så er rigtig mange CD-afspillere, streamere og dac's plaget af "digitalitis", og så er det såmænd ligegyldigt om plader eller filer er fejlfri!
Derfor er det ekstra irriterende, når man vil nyde en gang vellydende vinyl, som er fejlbehæftet i presningen... Jeg har prøvet selvsamme nogle få gange, men forlanger altid ombyning, når det sker. Ofte er det kun få plader i et pres, som har fejl... man har bare været uheldig!
Nogle kloge hoveder mener, at også nye LP'er skal renses, gerne med ultralyd, da fejlene kan skyldes støbe-rester, som fjernes med kombinationen af vådrens og ultralyd, som "ryster" løse rester ud af rillerne...
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja kede af at sige det men har smidt mange 1000kr efter nye lper og de er ikke det værd... har i mange år købt på messer.
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
|
Bare for at jokke i spinaten - og undskyld for OffTopic - så er rigtig mange CD-afspillere, streamere og dac's plaget af "digitalitis", og så er det såmænd ligegyldigt om plader eller filer er fejlfri!
Derfor er det ekstra irriterende, når man vil nyde en gang vellydende vinyl, som er fejlbehæftet i presningen... Jeg har prøvet selvsamme nogle få gange, men forlanger altid ombyning, når det sker. Ofte er det kun få plader i et pres, som har fejl... man har bare været uheldig!
Nogle kloge hoveder mener, at også nye LP'er skal renses, gerne med ultralyd, da fejlene kan skyldes støbe-rester, som fjernes med kombinationen af vådrens og ultralyd, som "ryster" løse rester ud af rillerne... |
|
|
Jeg er et af de kloge hoveder, der altid renser nye lp'er på min Keith Monks RCM, men det er jo netop fordi, jeg er så klog Det fjerner dog ikke pressefejl (som er en fysisk fejl, der ikke lader sig fjerne), men produktionsrester som fx slipmidler, der som støv og lignende kan forringe levetiden og sporingsevnen på pick uppen. Har man nogensinde set ned i rillen på en ny (-presset) plade med et mikroskop - fx et af de billige elektroniske USB-mikroskoper med 200 x forstørrelse - og har set noget af det "snask", der skjuler sig på bunden af dybet, så véd man, hvad jeg taler om. Og så er man også blevet den smule klogere
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvom at det ikke var derfor, at jeg lavede indlægget, får I lige en status på "Wrecking Ball": CDon sender et nyt album! :-)
|
| Til top |
|
| |
Grev Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super du får et nyt album.
Fandt min udgave af Wrecking Ball frem i aftes, samme track som du har problemer er ok hos mig.
Skal på mandag hente min nye udgave af 2X180 Gram 45RPM remastered udgave af Fleetwood Mac Rumours. Håber satme den
er i orden
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Februar 2013 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, fordi du tjekkede! Held og lykke med Fleetwood Mac.
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 01 Marts 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
dhad skrev:
Hej
Hvis dette er i det helt gale forum eller I kender en side, som er bedre at spørge på, så sig endelig til.
Jeg er faldet i vinylfælden og køber et væld af brugte plader, men indimellem køber jeg også nye. For et stykke tid siden købte jeg en ny LP med Depeche Mode (jeg kan ikke lige huske hvilken), problemet med den var, at der i rillen var nogle små hvide korn med en vis afstand, der fik det til at lyde som om, den var ridset. Det kunne ikke vaskes af. Overfladen så i det hele taget lidt sær ud med et mærkeligt "rengøringsmønster". I øvrigt var indercoveret tilsyneladende en lille smule for stramt og pladen var derfor meget svær at få ud. Jeg skiftede straks til et foret indercover. Stereostudiet gav pengene tilbage via bankoverførsel incl. kørselsudgifter, og UDEN jeg skulle returnere pladen - behøves jeg sige fremragende service!
I dag modtog jeg Bruce Springsteens "Wrecking Ball", igen var indercoverne noget små og plader svære at få ud på en ordentlig måde. På LP 2, side 1, track 3, lyder det lidt som om der er en ridse. Når man VIRKELIG nærstuderer pladen, kan man se svage prikker i rillen i et bånd på tværs af rillen af en længde på ca. 1 cm og en bredde af ca 2-3 mm. Tilsyneladende kan disse ikke vaskes af.
Jeg har kontaktet sælger og afventer svar.
Kender andre ligende problematikker? Skal man holde sig fra nye lp'ere? Er jeg for pernitten? Findes der nogle sites som beskæftiger sig med eller anmelder kvalitet af nye vinyler? Eller hvis I har noget helt andet at bidrage med, så gør det endeligt.
Mvh Peter
|
|
|
Må desværre gi dig ret ..... vinyl er sgu ikk vinyl som " i gamle dage " ..... For det første er alt jo i dag optaget på digitalt grej  for det andet er der væsentligt flere numre eller spilletiden er en del længere end i feks. 70´erne .... det gør jo at man skal presse mere ned på vinylen end før hen, min erfaring sige mig at en vinyl højst må vare ca 20min på hver side, hvis kvaliteten skal være bare nogenlunde. og for det tredie så er der selve presningen, som før nævnt ! Tror desværre at ( for mit vedkommende ) så gider jeg ikke at bruge penge på ny vinyl mere, så hellere gå efter brugt i god kvalitet ! !
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 01 Marts 2013 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da en voldsom generalisering! Jeg købte for nogen tid siden en ældre pladesamling bestående af ca. 1200 lp'er, og jeg har nu omsider fået renset dem og lyttet dem igennem. Det er en skønsom blanding af presninger fra primært 60'erne og 70'erne. Og jeg må sige, at det er min vurdering, at optagekvaliteten og den pressetekniske kvalitet varierer mindst lige så meget som på nyindspilninger.
Det er selvfølgelig kun et sample på 1200, men under forudsætning af, at det kan betragtes som repræsentativt for kvaliteten for perioden, må en forsigtig konklusion blive, at vinyl ikke nødvendigvis var bedre "i gamle dage" og præget af stort set tilsvarende variationer i kvaliteten.
Der findes masser af god musik i denne verden, men da jeg også interesserer mig for ny musik, så må jeg nødvendigvis også købe ny vinyl - digitalt indspillet eller ej og med de givne variationer i kvalitet (som sådan set altid har været der).
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4920
|
| Sendt: 01 Marts 2013 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet ligger ikke i, at det optages digitalt... problemet opstår når studie-teknikerne fuldstændig forfejlet tror, at en digital master kan overføres direkte til vinylmediet...
Der skal laves separat master til digitale medier og analoge medier, da disse begge har fordele og ulemper at tage hensyn til.
Problemet (et til!?) er bare, at det koster tid og penge, og den slags er produktions-selskaberne ikke interesseret i! Jo færre udgifter, jo mere overskud!!!
Og i forvejen bløder både kunstnere og selskaberne penge i øjeblikket, på grund af diverse streaming-tjenester, som skal være gratis for menigmand. Mange kloge branchefolk mener også, at tidligere tiders multi-millionær kunstnere, er netop fortid...
Og derfor må bl.a. analog-entusiaster nogle gange leve med elendige vinyl-udgivelser!
|
| Til top |
|
| |
dhad Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2013 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grev skrev:
Super du får et nyt album.
Fandt min udgave af Wrecking Ball frem i aftes, samme track som du har problemer er ok hos mig.
Skal på mandag hente min nye udgave af 2X180 Gram 45RPM remastered udgave af Fleetwood Mac Rumours. Håber satme
den
er i orden  |
|
|
Hej igen
Jeg fik min nye udgave af Wrecking Ball idag, og der er nøjagtig samme fejl på som på den første kopi... :-( Edit: (Det er
nummeret Rocky Ground, som giver problemer.)
Måske er min nål tykkere end din og afspiller fejlen?
Mvh Peter
|
| Til top |
|
| |