Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Placering af to subs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 November 2010 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Vil følgende placering af to subs have nogle former for ulemper? (Cancellations, fase- eller integrationsproblemer etc)

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 November 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hej. Ikke umiddelbart, da øret ikke kan retningsbestemme eller place dybe toner.

Dog skal det siges, at du muligvis vil kunne høre det ved musik (især stortrommeslag). Og da der jo er meget musik i mange film, KAN det være en ulæmpe. Men jeg ved så ikke og det er mere teori end praksis - så du må jo bare prøve dig frem, men som udgangs pungt er det nok ikke "godt"

Vh Per

Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

5300happiness
Lukket konto
Lukket konto
Sælger i Fona - Lukket eget ønske

Bruger siden: 16 August 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 November 2010 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Men der jo også en del højtalere der har basser sidemonteret. som f.eks. Jamo x3m
Til top Vis 5300happiness's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 5300happiness Besøg 5300happiness's Websted

Bond
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 November 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hmm... at placere subs og for den sags skyld højttalere generelt, er ikke "bare" og er nok det vigstigste (og sjovt nok det mest oversete) for lyden i et givet rum.

Du oplyser ikke om mål på lytterumet, ej heller hvad gulv,vægge og loft består af, hvilget gør det umuligt at råde dig på nogen måde.

Dog ville jeg forskyde subs så de ikke står over for hinanden - se evt. denne nye tråd http://www.**********.dk/forum/placering-af-subwoofere_topic 354.html

Der ud over findes der rigtig mange tråde her på sitet om emnet - prøv at google emnet og du vil finde sites med programmer til at udregne placeringen i netop dit rum.

Bond

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 10 November 2010 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Ved godt det afhænger af mange ting i rummet, men kunne godt være der var nogle guidelines.

Bond: Er det dig som ikke har skrevet ********** eller er det simpelthen H4A som censurerer det? :)

EDIT: Haha, det er åbenbart censur :) Mon også AVTainmen+t bliver censureret?
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok placere subs mellem, LCR;  Altså : L Sub C Sub R Hos mig bliver der hørt meget forskelligt musik, og jeg kan ikke fornemme hvor de dybe freq. kommer fra. Jeg har prøvet at placere både subben, som du har vist på billedet, dog kun med 1. og andre steder i rummet. Og der syntes jeg sagtens jeg kunne fornemme hvor den var.
Men prøv dig frem! 
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2010 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Med den placering du foreslår, vil du få et kraftigt anslag af den bølgelængde, der svarer til afstanden mellem sidevæggene. Hvis afstanden er 4 meter, svarer det til en resonnanstop ved ca. 87Hz, som vil være meget tydelig og gøre lyden anmassende og massiv. Forudsat naturligvis, at subberne spiller op til 100Hz. Flot grafik for øvrigt!

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 10 November 2010 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Harman white papers is your friend!

Optimalt set skal du bruge 4 subs som står midt på hver væg. Såfremt du anvender 2 subs er det teoretisk mest fordelagtigt at sætte en foran og bagved lige i midten.

2 subs har næsten samme effekt som 4 subs - har ikke lige min Toole bog foran mig, men de har angivet en MSV - mean spatial varience (så vidt jeg husker) og den er MARKANT mindre allerede fra 1 til 2 subs. Dette er dog gjort i et teoretisk lytterum!

Alt dette er teori og det eneste som kan afgøre hvor de subs skal placeres er trial and error.

Hvis du kan bevæge dem lidt op og ned af sidevæggene tror jeg bestemt du kan ramme en optimal placering uden kraftige dips. Peaks kan du jo fjerne forholdsvis nemt.

Nu har jeg på fornemmelse du ender med en XT32:) og den kan jo stille fase på 2 subs, så jeg tror ikke du skal være bange for at stille dem forskelligt. Begrænsningen kan jo ligge i designet og udseendet af rummet.

En JBL mere??

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 10 November 2010 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg ville placere sub'en i hjørnerne bag hovedhøjtalerne. Dette vil give dig den fordel at du udnytter roomgain optimalt og din sub vil skulle spille med lavere lydtryk og lavere forvrængning samt højere headroom som følge. Du skal så selvfølgelig indstille lidt på sub'en for at tilpasse denne, men du vil få en bedre gengivelse.

mvh. M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2010 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke enig med Claus_DK, at man kan fjerne peaks forholdsvis nemt, det er ihvertfald ikke lykkedes for mig, trods forsøg med forskellige former for filtrering. Man kan fint få en pæn kurve på frekvensen, men lyden vil stadig være farvet på grund af den længere efterklang i resonnanspunktet. Dips er til gengæld et meget lille problem, man kan ikke høre noget, der ikke er der, så de giver ikke lyttetræthed.

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 November 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Du har vel ikke allerede købt en JBL sub mere?
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Sendt: 11 November 2010 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Jeg er ikke enig med Claus_DK, at man kan fjerne peaks forholdsvis nemt, det er ihvertfald ikke lykkedes for mig, trods forsøg med forskellige former for filtrering. Man kan fint få en pæn kurve på frekvensen, men lyden vil stadig være farvet på grund af den længere efterklang i resonnanspunktet. Dips er til gengæld et meget lille problem, man kan ikke høre noget, der ikke er der, så de giver ikke lyttetræthed.

Interessant betragtning.

Nu skriver jeg også forholdsvis nemt :)

I mit eget tilfælde fjernede jeg et 18db peak og det hjalp jo helt enormt, men mit dip/null i den ene ende af sofaen kan jeg p.t. intet gøre ved desværre og det går ud over dynamikken og punchen i den del af sofaen desværre. Jo, flere subs, og en mere er også på vej, når LMS ultra er på lager igen!

Jeg kan sagtens nikke genkendende til det med resonnans hvor peaket er og det er ikke gunstigt og eneste reelle vej ud af det er akustiske tiltag.

Så kan man vurdere om man vil leve med dips eller peaks(fjernede), men det kan muligvis gå hen og blive en smagssag?

Uanset, så tror jeg man er nødsaget til en del trial and error for at finde netop den opsætning og indstilling som man personligt finder bedst lydende.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes