| Forfatter |
|
LillePer Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey!
Jeg har en Technics SU-8600 "Stereo Integrated Amplifier" som de kalder den. Den er vel snart 20-30 år gammel, men den har altid virket 100% uden problemer. og blah blah blah, jeg må videre: Altså, denne her forstærker har 2 phono indgange, som de fleste forstærkere jo har (eller 1). MEN det er meget sjældent jeg hører vinylplader, hvis jeg skal høre nogle, bruger jeg mit gamle anlæg. Men jeg kunne godt bruge 2 indgange mere på min forstærker, så jeg tænkte på om nogen havde en "guide" eller noget i den stil, for jeg lider af "input-mangel". Altså om nogle kendte et link til en guide til hvordan man fjerner RIAA-forforstærkeren fra phono-indgangene på en forstærker, det er som sagt en Technics SU-8600, men det er vel det samme nogenlunde hvordan man gør på forskellige forstærkere/recievere? Følgende indgange er i min forstærker -og hvad jeg bruger dem til:
Tuner <-- bruger jeg til tuneren Aux <-- bruger jeg til computeren Tape 1 <-- bruger jeg til min båndoptager Tape 2 <-- min cd-afspiller (ville gerne have den i en phono indgang) Phono 1 <-- vil gerne have fjernet RIAA forforst. phono 2 <-- ditto...
PS. i skal IKKE prøve at lokke mig til at købe en ny forstærker - det siger jeg allerede nu at i godt kan droppe.. __________________ Mvh. LillePer
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må man spørge hvorfor du gerne vil have din CD over på phono.
Der er ingen forskel på indgangene udover at der er puttet den omtalte riaa på phono. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
LillePer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2003 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finn29 skrev:
|
Må man spørge hvorfor du gerne vil have din CD over på phono.
Der er ingen forskel på indgangene udover at der er puttet den omtalte riaa på phono.
|
|
|
Jaja, det var bare et eksempel eller hva man kan kalde det.. Der er også meget andet jeg gerne vil have tilsluttet forstærkeren engang i mellem. Eller bare fjerne den ene RIAA forstærker er godt nok.
Én phono-indgang er godt nok til mig - selv om jeg aldrig bruger den
__________________ Mvh. LillePer
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lilleper,
Jeg ville nu hellere lokke dig til at købe en ny pladespiller. En forstærker uden riaa, må være som en juleaften uden juletræ .
Nuvel smag og behag kan som bekendt ikke diskuteres, så med alle de linie indgange du har brug for kunne du også købe en omskifter med masser af stillinger.
__________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
LillePer Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
PINK skrev:
|
Hej Lilleper,
Jeg ville nu hellere lokke dig til at købe en ny pladespiller. En forstærker uden riaa, må være som en juleaften uden juletræ .
Nuvel smag og behag kan som bekendt ikke diskuteres, så med alle de linie indgange du har brug for kunne du også købe en omskifter med masser af stillinger.
|
|
|
Hmm jamen spørgsmålet var faktisk, hvordan jeg kunne fjerne RIAA forforstærkeren fra en af phono-indgangene på min forstærker (har 2 phono indgange), fordi at jeg havde nogle ting jeg gerne ville slutte til forstærkeren som ikke skal bruge riaa. Men jeg har faktisk tænkt mig at købe en switch-box i stedet, både pga. hvis jeg skulle sælge forstærkeren en dag, ville det nok ikke være så smart hvis man skulle købe en extern riaa til 300 kr. bare for at kunne koble en pladespiller til. For det andet fik jeg en pladespiller i går (ikke en helt ny ), så nu bruger jeg alligevel indgangen.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er heller ikke nok at fjerne riaa-delen, da en forforstærker jo er
aktiv, vil du også blive nødt til at montere en eller anden form for
elektronik eller blot en buffer. Alternativt kan du købe en omskifter
med flere indstillinger til din forstærker, medmindre den er
relæstyret, for så skal du "blot" montere flere relæer, og så............,
som du kan se er det ikke noget man bare lige gør, så en ekstern
omskifrer er nok den eneste rigtige løsning.
|
| Til top |
|
| |
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lille Per,
Jeg købet min første SU-8600 tilbage i midten af halvfjerdserne, og den har tjent mig troligt indtil den blev udskiftet sidste år med en Primare A10 (som senere blev udskiftet med en I20).
Den gamle SU-8600 gik i arv til min søn, sammen med mine gamle KEF højtalere, og står nu og banker hip-hop ud . Ja, vi har faktisk endnu en SU-8600, da vi fik et eksemplar foræret for et par år siden.
Nå, men det jeg egentligt ville sige er, at tiden er løbet fra den gamle SU-8600. For 1.500 til 2.500 kan du i dag købe en ny forstærker som lyder væsentligt bedre, så lad være at bruge mere tid på sådan en gammel sag, men glæd dig istedet over at den i mange år har været rigtig god og stabil.
Vh/Bob Dylan
|
| Til top |
|
| |
LillePer Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bob Dylan skrev:
|
Hej Lille Per,
Jeg købet min første SU-8600 tilbage i midten af halvfjerdserne, og den har tjent mig troligt indtil den blev udskiftet sidste år med en Primare A10 (som senere blev udskiftet med en I20).
Den gamle SU-8600 gik i arv til min søn, sammen med mine gamle KEF højtalere, og står nu og banker hip-hop ud . Ja, vi har faktisk endnu en SU-8600, da vi fik et eksemplar foræret for et par år siden.
Nå, men det jeg egentligt ville sige er, at tiden er løbet fra den gamle SU-8600. For 1.500 til 2.500 kan du i dag købe en ny forstærker som lyder væsentligt bedre, så lad være at bruge mere tid på sådan en gammel sag, men glæd dig istedet over at den i mange år har været rigtig god og stabil.
Vh/Bob Dylan
|
|
|
Ja nu ved jeg godt at jeg snakker lidt udenom, men hvilken farve/type var de SU-8600'ere i havde/har? Altså sort (metal), eller sølvfarvet af træ?
|
| Til top |
|
| |
Bob Dylan Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 350
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hel LillePer,
Vi har 2 stk. sorte. Begge er den model der er i "19-rack-lignende design" med håndtag i siderne. Du skal få dem billigt, hvis du kan bruge dem til at eksperimentere med 
Vh/Bob
|
| Til top |
|
| |
LillePer Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bob Dylan skrev:
|
Hel LillePer,
Vi har 2 stk. sorte. Begge er den model der er i "19-rack-lignende design" med håndtag i siderne. Du skal få dem billigt, hvis du kan bruge dem til at eksperimentere med 
Vh/Bob
|
|
|
Hmm ok..min er også en sort m. håndtag, men det var fordi jeg næsten aldrig har set nogle andre sorte andre steder. Alle de andre er de "grimme" trækabinetter 
Jeg tror ikkke lige at jeg får brug for flere - har nok i en men ellers tak
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej LillePer,
Jamen så skal der da lyde et stort tillykke med pladespilleren   , må den bringe dig en masse vellyd.
Vinyl forever... .
__________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 21 December 2003 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej lilleper
Kom lige til at tænke på, at hvis den der omskifterbox koster en formue, så var et billigt alternativ at købe en billig forforstærker og så koble den til den egen via tabeout til auxin, det er til at finde nogle til små penge. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
LillePer Forum Bruger

|
| Sendt: 30 December 2003 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finn29 skrev:
|
Hej lilleper
Kom lige til at tænke på, at hvis den der omskifterbox koster en formue, så var et billigt alternativ at købe en billig forforstærker og så koble den til den egen via tabeout til auxin, det er til at finde nogle til små penge.
|
|
|
øv, det var lidt for sent jeg så dit indlæg. Jeg har nemlig lige været ude at købe en Aurora switch box til 250kr. (+ et ekstra signalkabel).... 
|
| Til top |
|
| |
liffer Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej bob dylan
jeg ville gerne spørge dig om du stadig ligger inde med en tecnics su8600 i tilfælde af at du har er jeg intereseret i den da min egen desærre gik tabt i en brand år tilbage men jeg savner nu den maskine:)
så jeg håber at høre fra dig
liffer
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes sådan en her som laver grammofon ingangen om til linær line indgang.
http://www.mcmelectronics.com/product/50-7240
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 23 Maj 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
LillePer skrev:
Finn29 skrev:
|
Hej lilleper
Kom lige til at tænke på, at hvis den der omskifterbox koster en formue, så var et billigt alternativ at købe en billig forforstærker og så koble den til den egen via tabeout til auxin, det er til at finde nogle til små penge.
|
|
|
øv, det var lidt for sent jeg så dit indlæg. Jeg har nemlig lige været ude at købe en Aurora switch box til 250kr. (+ et ekstra signalkabel).... 
|
|
|
Det vel få den switch på afbetaling, hvis den er fra en seriøs butik?
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 23 Maj 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kors!
hvor gør i livet besværligt! for manden 
Det er nemlig meget! simpelt det der skal gøres for, at den ønsket funktionalitet opnåes 
jeg har lavet et billed som viser SU-8600 indgangsprintet ..., det med rødt er det der skal afbydes/fjenes ..., det rigtig smarte er at spillen kan laves original igen.
På ingangsprintet skal der fortages ganske få ændringer 
Lokaliser modstandene R101,R102 (820Ohm) lod den ende af modstanden der er nærmest bagpladen fri og løft den så den står lodret i forhold til printet.
dernæst lokaliser C118, C119 (1µF/50V BP)..., lod dem ud.
træk nu to korte ledninger eller bedre "nul" Ohms modstande som vist på tegningen med grøn streg ..., viola! så er den i vinkel med to ekstra linie indgange som har en indgangsimpedans på 220KOhm 
bare for en god ordens skyld så Lokaliser også R137,R138 og lod den ende der er længst bagpladen fra og løft dem fri af printet, dette slukker for RIAA'en
Ps. den komplette SU-8600 servicemanual kan hentes på hifiengine.com

__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 23 Maj 2009 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hahaha! så ikke lige at den er oldnordisk den tråd  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |