Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: udskift af membran i HT’er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

hej herinde

den ene mellemtone/bas modul i min standerhøjtaler er stået af. har snakket med producenten og de synes at man bør
skifte enheden i begge høtalere for bedst mulig synergi.

er der nogen der har erfaring med dette? og evt kan komme med pros & cons. en enhed koster 7000 kr, så derfor er jeg lidt
tilbageholdende med at skifte dem begge hvis det i så fald er unødvændigt

på forhånd tak

mvh
Bonde
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg antager at det er en enhed fra dine Volent Paragon VL2 ?

Hvor gamle er de? for hvis de er forholdsvis nye, så synes jeg ikke det giver mening at udskifte begge enheder. Gode kvalitets enheder holder deres specs over en længere årrække, og til 7000 må man formode at det er høj kvalitet.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

de er ca et år gamle efterhånden. Jeg har aldrig prøvet at udskifte membraner før så ved derfor ikke helt hvilken forskel der
ligger i en nyudskiftet membran i forhold til en der er spillet til.

men jes, det er mine volent. er mega nede over det, men det er jo hvad der sker. forstår dog ikke hvordan det har kunnet lade
sig gøre, men producenten snakkede noget om at min forstærker muligvis har clippet og derfor brændt enheden af. mærkeligt
at det dog kun er den ene HT'er...?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Når de kun er 1 år gamle, så synes jeg det er lidt spild af penge at udskifte begge, men på den anden side hvis du gør det, har du jo så en reserve til en anden gang.

En helt anden ting... ca 1 år så er der stadig reklamationsret hvis de er købt i DK. Hvis det er tilfældet så synes jeg at du skal få tjecket din forstærker og finde ud af om den kan have en fejl. Hvis ikke, så tag fat i forhandleren og reklamer, forklaringen med at det skyldes clipping holde ikke helt vand, for så ville dine diskanter have taget skade - mere end mellemtonerne.

Hvis den er brændt af vil man ofte kunne høre at spolen skraber på hvis man skubber enheden ind med hånden, gør den ikke det kan det MÅSKE tyde på at enheden har haft en fejl ved produktionen.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

det er en demo model, så ved ikke helt hvilke regler der gælder. men må lige prøve at tage fat i dem med det. ved du evt hvor
man kan få tjekket forstærkeren henne?

hvis jeg skubber forsigtigt på membranen frembringer den også sådan en skrabelyd. så den er nok brændt af som du siger.

den der med reserven er ikke en hel dum ide, men stadig vil det samlet løbe op i en 15-16000 for membraner plus udskiftning
osv. og så synes jeg måske at det går hen og bliver lidt for krydret, så hvis man ikke direkte kan sige at det vil have en effekt
på lyden så tror jeg nu nok hellere at jeg vil "nøjes" med en membranudskiftning.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Købeloven gælder også for demo modeller så jo der er fuld reklamationsret på dem.

Når nu den frembringer en skrabelyd, kan det enten som jeg skrev tidligere skyldes at forstærkeren har en fejl, eller at de simpelthen bare har fået for meget effekt, men hvis det er tilfældet så er det lidt mærkeligt at den anden mellemtone intet fejler.

Har du ikke et par gamle skrotkasser af nogen højttalere du kan sætte til forstærkeren og teste med? så er skaden ikke så stor hvis de kradser af.  du kan også sætte et multimeter på højttaler udgangene og måle om der er en større DC (jævnspænding) på en af dem - så vil det være forklaringen.

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

det også det jeg synes der er meget mærkeligt... altså at det kun er den ene. men tror lige jeg vil få fat i sådan et multimeter
og måle DC spændingen. har også nogle gamle kasser stående et sted som jeg evt også kan teste med.

mht for meget effekt så er der ikke blevet spillet højere end at man stadig kunne snakke sammen, og de er opgivet til 300watt
max belastning, altså ht'erne, og vi har slet ikke været i nærheden. så jeg mistænker en elektronisk fejl et eller andet sted i
systemet. men ikke andet at gøre end at måle sig frem... så må jeg tage den med forhandleren bagefter, når jeg har
lokaliseret fejlen...

men tak for hjælpen i hvert fald:)

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Af ren nysgerrighed - hvordan går det med projektet?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:

Når nu den frembringer en skrabelyd, kan det enten som jeg skrev tidligere skyldes at forstærkeren har en fejl, eller at de simpelthen bare har fået for meget effekt, men hvis det er tilfældet så er det lidt mærkeligt at den anden mellemtone intet fejler.

Hvis en enhed bliver ødelagt p.g.a. for meget effekt (evt. i forbindelse med clipning) bliver tråden i svingspolen varm. Dette medfører at limen/lakken bobler op og/eller svingspolen bliver skæv. Dette kan, i nogle tilfælde, betyde at svingspolen skraber på. Det er dog ret tilfældigt hvordan materialet vrider sig som følge af varmen, så det kan sagtens tænkes at fejlen kun er blevet hørbar på den ene enhed selvom begge har været overbelastet.

exciter skrev:

du kan også sætte et multimeter på højttaler udgangene og måle om der er en større DC (jævnspænding) på en af dem - så vil det være forklaringen.

En større DC-spænding burde få forstærkeren til at slå fra.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hvis enheden er brændt af er det ikke nok at skifte membran så skal hele motor systemet skiftes altså svingspole.Det kan lade sig gøre at få ny spole sat på men det er noget for fagmænd at gøre dette da det skal være præsis det samme tråd som der sad i spolen før , og i den rigtige mængde.

Så en ny enhed er nok det bedste.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Bonde1985 skrev:

de er ca et år gamle efterhånden. Jeg har aldrig prøvet at udskifte membraner før så ved derfor ikke helt hvilken forskel der ligger i en nyudskiftet membran i forhold til en der er spillet til.

Det gør nok ikke den store forskel. Evt. tilspilning vil foregå i starten, så den nye enhed vil hurtigt "indhente" den gamle.

Er det ikke hele enheden de vil skifte ?

Bonde1985 skrev:

men jes, det er mine volent. er mega nede over det, men det er jo hvad der sker. forstår dog ikke hvordan det har kunnet lade sig gøre, men producenten snakkede noget om at min forstærker muligvis har clippet og derfor brændt enheden af. mærkeligt at det dog kun er den ene HT'er...?

Har højttaleren været indsendt til reparation hos forhandleren/producenten eller har du kun talt med dem i telefonen ?

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes