Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 07:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kompakte højtalere med punch? (max. 5-6k) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Som emnet antyder leder jeg efter et par kompakte højtalere med lidt punch i bassen, uden at de mister definition eller
mellemtone. Mit budget er max 6k, helst under 5k, og de skal være nye.

Jeg hører rimelig mange forskellige typer musik - jazz, klassisk, pop, hiphop, indie - dog sjældent metal og hård rock.
Musikken kommer primært fra computeren (via en kraftig, men neutral forstærker med indbygget DAC).

Rummet som der lyttes i er småt (14 m2), og ikke ret symmetrisk. Da jeg meget af tiden hvor jeg lytter sidder foran
computeren er lyttepositionen lidt usædvanlig. Højtalerne skal derfor kunne lyde ok selvom de sidder på væggen eller
alternativt står på mit skrivebord (dvs. ca. 1.7m fra hinanden - ca. 20 cm fra væggen).

Jeg har lyttet til en del højtalere:

- XTZ 99.26: Stor lyd, men for store og en smule for neutrale for min smag
- XTZ 99.21: Imponerende lyd til prisen og passer størrelsesmæssigt fordi de kan stå på bord eller sættes på væg, men også
en smule neutrale i lyden
- B&W CM1: passer størrelsesmæssigt og er flotte men savner lidt punch i bassen og er i den dyrere ende
- Dali Mentor Menuet: Rigtig god lyd, men for høj pris
- Dali Lektor 2: God lyd, dog lidt "luftig" i den og savner karakter
- Scandyna minipod: Lækkert design og står fint på skrivebordet, men lyden forekom mig lidt krystalliseret, lys og "billig"
- B&W 685: Rigtig god lyd, men for store

Derudover har jeg luret på Monitor Audio Silver RX1 som er velanmeldt og kunne lyde som om den havde noget af det jeg
ledte efter, både mht. udseende, størrelse, lyd og pris, men den nærmeste forhandler er på fyn (jeg bor i Kbh).

Hvis der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej med nogle tips eller andet, så er det meget værdsat :-)
Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hvad med DALI Ikon MK2-serien - har du hørt dem?

SKAL de absolut være nye? For jeg vil også gerne foreslå Avance Dana 930 - jeg har selv gulvmodellen 980, og de er dejlige. Der er et sæt til salg her på KSB: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=167774
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2010 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Hvad med DALI Ikon MK2-serien - har du hørt dem?

Ja, det var ikke lige min kop the. Jeg kunne godt lide at de var væg-egnede, men de var lidt for lyse i lyden til min smag.
Det skal dog siges at jeg som man måske kan fornemme at emne-linjen, godt kan lide varm lyd med punch i bassen. Hvis
jeg kunne lide neutral og klar lyd uden accentueret bas, så havde mit liv været meget nemmere - så snuppede jeg nemlig et
sæt AVI ADM9T :-D

dysterland skrev:
SKAL de absolut være nye? For jeg vil også gerne foreslå Avance Dana 930 - jeg har selv gulvmodellen
980, og de er dejlige. Der er et sæt til salg her på KSB: id=167774">http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=167774

De _skal_ ikke være nye, men det ville passe mig bedst pga. garanti - basalt set ved jeg ikke nok om højtalere til at vurdere
om de er i den stand de skal være i, inden jeg køber. De linkede er desværre lidt for store.

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 22 Oktober 2010 kl. 04:38 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale dig at lytte til Evox EV-1. Lidt over 4.000 kr for et par. Bedste højttalere i det prisleje, jeg har hørt. Fås i Lydbutikken i København. Muligvis for store til dig, men tag et lyt.

Evox EV-1 er en genoplivning af den kultagtige klassiker Heybrook HB-1 (ikke at forveksle med den seneste Heybrook HB-1 serie 2000) som så dagens lys helt tilbage i 1980 og løbende er udviklet siden. Med nogle helt særlige musikalske kvalitetet, som har indbragt den intet mindre end 11 kåringer til årets højttaler i England, Tyskland og Frankrig.
Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

terp2004 skrev:
Jeg vil anbefale dig at lytte til vareID=187%20&&%20producentID=44">Evox EV-1. Lidt over 4.000 kr for et par. Bedste højttalere i det prisleje, jeg
har hørt. Fås i Lydbutikken i København. Muligvis for store til dig, men tag et lyt.<span style="font-style: italic;">Evox EV-1
er en genoplivning af den kultagtige klassiker Heybrook HB-1
(ikke at forveksle med den seneste Heybrook HB-1 serie 2000) som så
dagens lys helt tilbage i 1980 og løbende er udviklet siden. Med nogle
helt særlige musikalske kvalitetet, som har indbragt den intet mindre
end 11 kåringer til årets højttaler i England, Tyskland og Frankrig.</span>

Tak for tippet - jeg kiggede forbi Lydbutikken pga. dit tip. Evox'erne er for store, men jeg lyttede på et par PeachTree/Era
D4 som lød fantastisk og var lige hvad jeg kiggede efter, så det bliver formentlig enten dem eller et sæt B&W CM1'ere (hvis
jeg kan finde dem brugt).

sonny73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Vienna Haydn spiler meget musikalisk, varm og med en del bas ,,, de kan købes brugt fra 3500kr til 5000kr

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

fuzzyboy skrev:

De _skal_ ikke være nye, men det ville passe mig bedst pga. garanti - basalt set ved jeg ikke nok om højtalere til at vurdere
om de er i den stand de skal være i, inden jeg køber. De linkede er desværre lidt for store.

Hvis man kan støve et sæt System Audio 905 op af jorden - kunne de være værd at lægge øre til -  jeg havde et sæt et stykke tid, og de overrasker meget positivt ,  alternativt Yamaha NS-1000 lignende ting

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 23 Oktober 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

jeg vil anbefale dig at smutte ind i topsound hifi på østerbrogade og lytte til chario. de er meget lyttevenlige. de byder på både dynamik og krop. et andet emne kunne være tannoy, som i mine ører lyder fantastisk. selv deres helt billige serier.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes