Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dynaudio X32 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg er ved at starte min rejse ind i Hifi verdenen, og har derfor været ude og lytte en del på højtalere på det sidste. Mit budget har været ca 10K for et sæt gulvhøjtalere, men i går hørte jeg noget der kan rykke ved det fuldstændigt.

Jeg lyttede bl.a. på et sæt Monitor Audio RX6 (som sagtens kan fås for under 10K), som jeg har hørt godt om, og ja - de spillede godt, men var lidt for mørke i lyden til min smag.

Ved et tilfælde så jeg nogle Dynaudio X32 højtalere, og bad sælgeren om at spille på dem (havde ikke set prisen); Og hvilken oplevelse: Fantastisk lyd, naturlig, blød, præcis, og virkeligt et skridt op fra Monitor Audio højtalerne.

Mit problem er nu at de koster 15K - næsten dobbelt op i forhold til Monitor Audioen. Dermed mener jeg også at lyden burde være væsentligt bedre (hvilket den også viste sig at være).

Jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer med disse Dynaudio X32. Er de pengene værd, eller er der andre højtalere der er mere "value for money"?

Derudover; hvilken forstærker bør jeg se på, hvis jeg køber disse højtalere? Som jeg forstår det, er de 2 vejs, og burde vel være relativt lette at drive, men som sagt er jeg ret ny i denne verden, og jeg tør derfor ikke bare forlade mig på det.

Ved ikke om det spiller den store rolle, hvad jeg høre for musik, men for en sikkerheds skyld kan jeg nævne at det primært er rock (også tung rock); men også elektronisk; House, Folk og pop.

Håber at I har tid til at hjælpe en nybegynder.

Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09

franzixd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

chris09 skrev:

Hej alle,

jeg er ved at starte min rejse ind i Hifi verdenen, og har derfor været ude og lytte en del på højtalere på det sidste. Mit
budget har været ca 10K for et sæt gulvhøjtalere, men i går hørte jeg noget der kan rykke ved det fuldstændigt.

Jeg lyttede bl.a. på et sæt Monitor Audio RX6 (som sagtens kan fås for under 10K), som jeg har hørt godt om, og ja - de
spillede godt, men var lidt for mørke i lyden til min smag.

Ved et tilfælde så jeg nogle Dynaudio X32 højtalere, og bad sælgeren om at spille på dem (havde ikke set prisen); Og
hvilken oplevelse: Fantastisk lyd, naturlig, blød, præcis, og virkeligt et skridt op fra Monitor Audio højtalerne.

Mit problem er nu at de koster 15K - næsten dobbelt op i forhold til Monitor Audioen. Dermed mener jeg også at lyden
burde være væsentligt bedre (hvilket den også viste sig at være).

Jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer med disse Dynaudio X32. Er de pengene værd, eller er der andre
højtalere der er mere "value for money"?

Derudover; hvilken forstærker bør jeg se på, hvis jeg køber disse højtalere? Som jeg forstår det, er de 2 vejs, og burde
vel være relativt lette at drive, men som sagt er jeg ret ny i denne verden, og jeg tør derfor ikke bare forlade mig på
det.

Ved ikke om det spiller den store rolle, hvad jeg høre for musik, men for en sikkerheds skyld kan jeg nævne at det
primært er rock (også tung rock); men også elektronisk; House, Folk og pop.

Håber at I har tid til at hjælpe en nybegynder.

Jeg har x32 og x22 og jeg kan kun anbefale dem! Jeg syntes helt klart at de har været pengene værd, og de klarer al slags
musik. Jeg hører selv meget house, techno og rock, hvilket de nemt klarer. Desuden så kan de også gengive de nederste
frekvenser med godt gang i den :)
Højttalerne er 4ohm så de er forholdsvis nemme at drive, men de har tilgengæld en lav følsomhed og kræver derfor en del
W for at kunne spille højt. Jeg har selv en H/K avr 430, og jeg mener at den har 7x65W, hvilket jeg syntes spiller meget fint.
Hvis du har flere spørgsmål så skriv endelig :)

Edit: Jeg er faktisk blevet så forelsket i Excite-serien at jeg overvejer at købe x12 til mit system :)
Til top Vis franzixd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af franzixd

portwood
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Prøv osse lige Dynaudios nye DM 3/7 gulvhøjttaler til 5000 kr stykket.. De spiller fremragende til prisen, og ligger inden for dit budget! 
Til top Vis portwood's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af portwood

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

X32 lydder rigtig godt, men jeg vil anbefale du hører dem hjemme hos dig inden du køber. Der er nogle højtaler typer som ikke er særlig følsom over for lokaler med dårlig akustik, men jeg oplevede at X32 var lidt følsom. Jeg har netop bestilt X12 og et sæt 3/7 også. Ang. tekno, så vil jeg mene selv højtalere til 1000kr stk. kan få tekno til at lyde godt. Jeg har for år tilbage hørt en del Tekno, og Tekno er nok den musikstil der er mindst højtaler krævende.
Til top Vis 440Hz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 440Hz

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Tak for inputs.

Med to anbefalinger på 3/7eren, skal de nok prøves også (tak for tippet, Portwood & 440Hz). Ikke at det er afgørende at de passer mit oprindelige budget, for jeg vil gerne betale de 15K for X32'erne, hvis de altså er pengene værd. Jeg ville hade at sidde med et par højtalere, der passede budgetet, men med en følelse af at jeg kunne have fået mere/bedre, hvis jeg brugte de penge der skulle til (inden for rimelighedens grænser). Det er også afgørende at dette er de dyreste højtalere jeg har lyttet på - jeg er bare ikke sikker på hvilke andre i samme klasse, der evt ville være et bedre valg.

@Franzidx - er glad for at høre at du er glad for dine. Mht forstærkervalg, var det min intention at købe en Stereo forstæker til dem, da jeg ikke tror at min Denon 2106 er et ret godt match til dem. Er bare i tvivl om hvilken klasse jeg skal op i, for at få mest muligt ud af et par højtaler af den kaliber.

Er der nogen der har et forslag til mærke, effekt, pris ect?

@440hz - tak for input med følsomheden i rummet. Min stue er nok ikke det bedste rum for at få optimal lyd, så det er nok noget der skal tages alvorligt.

MHT Techno, var det mere et udtryk for mit musikvalg - at jeg spiller ret meget forskelligt. Dog er jeg uenig i at Techno ikke er krævende, da der ofte er en del lag i musikken, hvilket betyder at højtalerne skal kunne magte mange forskellige "lyde" på en gang.

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Det er klart man får mere ud af techno med bedre højtalere, men det skulle forståes sådan at meget techno lydder godt på selv knap så gode højtaler. Jeg er enig i at man få mere ud af techno med bedre højtaler.

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Jeg var rundt og høre forskellige højtalere en dag, og jeg hørte X12 kort efter at have hørt B&W 850s. Jeg fandt X12 et niveau bedre, dog manglede der bund. Jeg har sidenhen hørt mere bund presset ud af x12, og nu har jeg så bestilt den, og så må jeg se om der bliver behov for en sub, eller om det er et spørgsmål om placering og forstærker. Med 3/7 bliver der nok ikke behov for en sub :)

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

@ 440Hz, spændende. Håber at du får vredet nok bas ud af dem.

Har faktisk læst lidt på X32'eren, og et punkt den får lidt dårlig kritik, er at den ikke er fantastisk når det kommer til dybdebas. Nå - det må være næste test jeg udsætter dem for i butikken.

Bør jeg være bekymret over at dette er en 2vejs højtaler, fremfor en 2½ eller endda 3 vejs? Dette er måske et underligt spørgsmål i folks ører, men bear with me - jeg er som sagt lidt ny her.

Håber stadigvæk på et input til forstærkervalg....og evt alternativer i den prisklasse, hvis nogen har noget at tilføje.

Det er dog fedt at høre at flere af jer der har kommenteret, har positive erfaringer med Dynaudio som sådan. Så ved jeg da at jeg ikke er helt gal på den.

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har lyttet til X32 på bla. Marantz og Moon, og de lød meget sødere og bedre på Marantz. Jeg har netop købt et Xindak forstærker, og så har jeg en Peachtree Audio Nova. Jeg skal fortælle mere når jeg har fået Dynaudioerne hjem. Jeg syntes X32erne er de smukkeste, og jeg har ladet mig fortælle at delfiltret er bedre end på X12, men jeg har ikke hørt dem overgå de oplevelser jeg har haft med X12, men de har ikke spillet i samme lokale, og jeg tror det er årsagen.

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

chris09.

Excite 32 er klasser bedre end DM-serien. Hvis du har forelsket dig i X32, skal du holde ved dem!   Ved du om det sæt du lyttede til var spillet til? Hvis de ikke var det, bliver de kun bedre - d.v.s. endnu mere velopløst og detaljerede og med bedre "bund".

Det er dog farligt at købe Dynaudio, da ca. 90% af ejerne også køber Dynaudio næste gang. Dynaudio kan bare et eller andet, som andre højttalere ikke kan. Måske fordi Dynaudio selv udvikler og producerer selv, alle deres højttalere helt fra bunden. 

M.v.h.

Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

440Hz skrev:
Jeg har lyttet til X32 på bla. Marantz og Moon, og de lød meget sødere og bedre på Marantz.

Hvad var det for noget Moon, for det lyder utroligt?

M.v.h.

Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Det var en i-1, og jeg kunne købe den til halv pris. Jeg brugte megen tid få at få den til at lyde godt fordi jeg kunne få den til halv pris med fuld garanti, men i mine øre i min stue kom den ikke til at lyde så dejlig som en billigere Marantz. Jeg har meget dårlig akustik i stuen skal det siges, dog spiller DLS R55 ret godt. Jeg vil tro X12 som jeg får på onsdag også spiller godt, men ellers må jeg arbejde på akustikken. Jeg aner ikke hvor tilspillet moon og X32 var, men Marantzen var ret tilspillet.

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

@Henrik:

tak for det. Jeg vil sige at jeg blev meget imponeret over disse Dynaudio da jeg lyttede til dem. Det var det første sæt jeg lyttede til, hvor jeg ikke med det samme kunne sige at der var noget ved lyden jeg ikke brød om (for lys, mørk, etc), og samtidig havde den detaljeringsgrad jeg ønskede mig. Jeg mærkede at jeg fik for 15K lyd - det havde jeg lidt svært ved med ved mange af de andre højtalere jeg har lyttet på.

Og ja - det kan være farligt. Mener jo generelt at det at starte med at bruge penge på Hifi er farligt, eftersom det er skruen uden ende . Nye højtalere kræver en ny forstærker, nye kabler etc. Men sådan må det være.

@440hz tak for dine inputs i denne tråd. Ser frem til at høre hvordan dine X12'ere spiller. Jeg har hørt dem en gang før, og var virkelig i tvivl om det nu også var en standerhøjtaler jeg hørte på.

Chris

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke en livslang erfaring med at sammensætte hifi systemer, men hvis jeg var dig ville jeg bruge 1000kr mere på forstærkeren, og 1000kr mindre på kabler. Jeg havde en Peachtree Audio Nova til at spille på mine DLS R55, og der var for meget dybde. Jeg købte nogle tyndere kabler til lavpris, og nu er lyden lige i øjet, øhh. øret.

Ang. 3/7, så var årsagen til jeg købte dem, netop at de lød detaljerede uden at irritere mig ved at være for lys, mørk, etc. Jeg Var også vild med Dali Icon 6 MK2, men nogle indspillinger kunne blive lidt skarpe til min smag, og jeg fornemmede at jeg fik lidt for meget arbejde med system matchning, men det skal dog siges at jeg også mener at denne højtaler er et røverkøb. Jeg følte desuden at 3/7 havde et lydbillede der strakte sig fra bund til top uden huller eller underlige overgange.

Da jeg oplevede X12 på det anlæg hvor den lød bedst - igen et Marantz; da manglede der bund. Så snart der blev slået på trommer faldt det lidt til joyden, men jeg ønskede først og fremmest en højtaler som var god til klaver og vokal, og her var den utrolig til prisen. Jeg havde bla. lyttet på B&W 805s med M3 og M5 nogle minutter før, og jeg følte X12 var et niveau over. Jeg blev hypnotiseret, og måtte smække en skive mere på, og en skive mere for at høre om det kunne passe. Intet generede mig, det lød bare utrolig godt, men der manglede bund. Jeg skal ikke kunne sige hvilken betydning salgslokalet havde osv., men nu må jeg lege lidt når mine kommer på torsdag. Jeg har købt nogle Xindak monoblokke til dem, og tror jeg køber en Audiolab 8200cdq og bruger den som forforstærker.

Det er egentligt lidt utroligt at Dynaudio ikke er mere kendt i Danmark. Min fætter har brugt langt flere penge på Hifi end mig, og han kendte ikke Dynaudio. Mon ikke der bliver mere omtale nu hvor Danmarks Radio er begyndt at benytte deres modeller som monitor. (og BBC i øvrigt)

/Allan

6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Da jeg for første gang lyttede til dynaudio, var det hjemme ved kurt fra now-in-stereo.  Det var et sæt focus 140. Jeg kunne ikke lade være med at smile  det lød bare mega godt! de spillede på noget Micromega, den nye serie som de kalder HD.

Det var helt utroligt at der kunne være så god detalje og bund i sådan en standerhøjtaler! Den tog i hvert fald mine Dali ikon 5 med flere længder!

Kunne så godt tænkte mig sådanne et par, det kræver bare en ny forstærker også da de skulle være meget effekthungernde, men det må man jo bare spare op til :) hver eneste gang jeg lytter til musik på mit nuværende anlæg er der snart ikke andet en Dynaudio focus 140 oppe i hovedet!

Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA

440Hz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Ja, så er det da vist bare med at spare op :) Personligt har jeg valgt at bruge lidt ekstra på hifi for også at være med vende den økonomiske krise. Jeg ved godt der skal mange højtaler til, men man skal jo starte et sted, og så er jeg også glad for det blev et dansk produkt, så jeg støtter arbejdspladserne herhjemme lidt. Der er jo faktisk en del danske produkter at vælge imellem.. Ok, så kom jeg til at købe lidt kinesisk også..  

3/7 og X12 er ikke effekthungernde - De er netop produceret med en følsomhed der gør at mindre forstærkere kan være med.. 

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

440Hz skrev:

De er netop produceret med en følsomhed der gør at mindre forstærkere kan være med.. 

Dynaudio's højttalere er generelt ikke efekthungrende - de er en let belastning for forstærkere. Men stadig, de lyder bedre og bedre, desto mere effekt de kan få...

M.v.h.

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Dynaudio X32 var også min første tanke men den har du nu fået foreslået.

Men hvad så med AudioVecto S3, ved godt det er skruen uden ende, men http://www.hififorum.dk/ har nogle demo sæt indenfor dit budget og du skal næsten høre dem bare for at være sikker.

Og så er der et par let brugte Dynaudio Focus 220 til 10900kr på http://www.hifi4all.dk/ksb/ 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Heldig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Henrik B. skrev:

Det er dog farligt at købe Dynaudio, da ca. 90% af ejerne også køber Dynaudio næste gang. Dynaudio kan bare et eller andet, som andre højttalere ikke kan. Måske fordi Dynaudio selv udvikler og producerer selv, alle deres højttalere helt fra bunden. 

M.v.h.

Puha ja det har du ret i  Jeg sidder med Focus 360 og elsker den højtaler helt vildt.
Den gør bare så mange flere ting rigtigt end jeg har hørt på andre højtaler i den pris klasse.
Jeg elsker at det er musikken og ikke højtaleren jeg lytter på. - Detteer dog også min generelle oplevelse af dynaudio.
Jeg tror også at det må være fordi at de laver / udvikler det hele selv, på den måde kan de gøre som de vil, og er ikke i hænderne på de enheder de nu engang kan købe på markedet. + Det giver vel også meget større "IN House" viden?

Jeg frygter bare for at jeg en dag kommer til at nærlytte på en af de større serier
- altså jeg harhørt dem, men jeg tør ikke lytte for lang tid af gangen !
Jeg har ikke råd til at opgradere

Til top Vis Heldig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heldig

Heldig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Søgte lige på Køb/salg http://www.hifi4all.dk/ksb/soegresultat.asp?annoncetype=& ;produkttype=&fritekst=dynaudio&lokalitet=

Og der et blandt andet et sæt X12er til 7000kr i Høj glans sort incl. stander.
De er nye og vundet over på Recordere står der.
Det var bare lige et købe tip.

Til top Vis Heldig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heldig

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum