Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 18:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: IMF transmissionslinie højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
2-mas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 12 Maj 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Roky < wauw de tanker du gør dig, virker meget meget rigtige ......og meget bekendte . Forstærkervalg er bare SÅ afgørende, og en af de ting man oplever, er netop om lyden "bliver i" højttaleren eller "kommer ud i rummet".

Går du efter watt og ampere, er du sikkert helt på rette vej  

Læste lige Xray's indlæg i tandbergtråden. Lyden hos dig får meget flotte ord med på vejen...herligt herligt ....tillader mig lige at citere Xray

"Dernæst var der audiens i Roky's private gemakker - 7,5 kvm. En flot TR2080 som pre. og et sluttrin - 3026 vistnok - samt et par enorme IMF højttalere. Ja der var godt pakket og med skråvægge, skabe, seng og skrivebord. Der var så trængt, at vi vel nærmere er ovre i Head-Fi kategori'en her . Men der blev spillet og det lød fantastisk. Masser af power og med en bund som vel nærmest kendetegner IMF'erne - DYB DYB DYB"

Til top Vis 2-mas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 2-mas

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 April 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Så er det vidst ved at være tid til en opdate i tråden. Har længe gået med tanken om at kigge på delefiltrene i mine IMF.
Anledningen blev en IMFforårstur til stuen, og så kunne jeg ikke længere dy mig.

Lige nu spiller jeg på TR2080 som effekt og kenwood L1000 C (modificeret) som pre. Lyden ude i rummet, og ikke inde i
højttaleren, som et mismatch ellers kan få dem til.

Jeg vil høre hvilke erfaringer andre har haft med at udskifte kondensatorer, og i givet fald hvilke jeg skal vælge - Inden for
rimelighedens grænser. Spoler skifter jeg ikke og heller ikke effektmodstand?

Jeg har også luret på at udskifte intern kabling, men det er til overvejelse hvorvidt det overhovedet kan svare sig?

Hermed et par billeder af delefiltret:

Som det ses har der været godt knald på - under 9 W's effektmostanden er der godt brændt - Kan det svare sig at skifte til
en ny?

Friske bud på hvordan jeg skal gribe sagen an modtages med takhånd
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 April 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hiv multimeteret frem og mål modstanden, afviger den fra den oprindelige værdi så skift.
Spoler "slides" stort set aldrig, og man riskerer at ændre for meget ved højttalerens oprindelige lyd ved at skifte dem.

Ellers er det primært kondensatorer du skal koncentrer dig om. De elcaps er formentlig elektrolytter og kapacitans/ERS værdi kan være ændret efter en længere årrække. De grønne kan være af en mere langtidsholdbar type, men det er svært at se. Hvis du har en kapacitans og eller ESR måler kan du teste dem én efter én.

Hvilke kondesatorer du skal vælge må andre byde ind med, men jeg ved at Monacor har nogle forholdsvis billige mkt folie kondensatorer i deres program.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

tak for svar, exiter.
Som jeg kan læse mig til bruge IMF ikke ret gode kondensatorer, så jeg regner med at skifte hele flokken. Jeg er som sådan
tilfreds med lyden, men jagten på det bedre er jo . Hvad vil jeg typisk opnå ved at skifte ud til nye værdier?

Alle de grønne var såvidt jeg kunne se 2.2 Uf - Her laver Jantzen nogle til 15 kr stykket (set på DAT's hjemmeside).

Er der nogen som kan fiske et diagram af delefiltret frem?

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

ang. intern kabling. Det ser ud som om der er brugt ekstremt tynde ledninger ud til enhederne. Det kunne du nok med fordel skifte ud til noget 1,5 mm2 eller 2,5 mm2 ledning. I hvertfald dem der går til bassen og mellemtonen.

Jeg tror lidt tykkere ledninger vil kunne stramme bassen lidt op.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

ang. intern kabling. Det ser ud som om der er brugt ekstremt tynde ledninger ud til enhederne. Det kunne du nok med fordel skifte ud til noget 1,5 mm2 eller 2,5 mm2 ledning. I hvertfald dem der går til bassen og mellemtonen.

mvh.

Helt afgjort det foreslag som der bør prøves før noget andet, her efter er der også exciter's råd som er næste tweaker-step men husk, at give dig god tid og lytte, god fornøjelse
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 April 2010 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

mvh.

Det skulle man tro - men ledningen er så kort, at det ikke giver nogen forskel

(Ingen vil vel iøvrigt mene de højttalere lider af vatarm (slap bas)

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 April 2010 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:

tilfreds med lyden, men jagten på det bedre er jo . Hvad vil jeg typisk opnå ved at skifte ud til nye værdier?

Du skal helst ikke skifte ud med nye værdier, bare bedre kodensatorer
Det er svært at sige hvad du opnår, det kan være alt fra ingenting til stærkt forbedret mellemtone og diskant gengivelse. Det kan også ske det outputtet fra især diskanten kan blive forhøjet i en grad så højttalerens lydkarakteristik ændres, så må du prøve med en anden type kondensator.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

seba
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 April 2010 kl. 01:41 | IP-adresse registreret  

Cementmodstanden kan du med stort udbytte,skifte til fx Danotherm eller andre bifilart viklede typer.

Til top Vis seba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af seba

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2010 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Har lige læst tråden løst igennem. Meget interessant. Har selv for nogle år siden været hook på sådan et sæt TDL. Dog uden nogen sinde og få et sæt hjem. Men den model jeg havde i tankerne var denne model. Syntes ikke jeg har læst om den i tråden.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 April 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Det er jo en RSTDL :)  

Jeg har hørt den - uden helt at synes den havde samme "dyder" som f.eks TLS-80, eller RSPM'en - det er nok temmeligt unfair, når man ikke hører den hjemme på et kendt anlæg.

Det er godtnok en ordentlig bamse..

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Jeg har hørt den - uden helt at synes den havde samme "dyder" som f.eks TLS-80, eller RSPM'en - det er nok temmeligt unfair, når man ikke hører den hjemme på et kendt anlæg.

Hmmm, ikke helt ved siden af jan stevns, har hørt dem hos 2-mas med god forstærker på, kan godt give dig ret i ovenstående også er det er nogle store bamser...

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 08 April 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Donnerwetter und blitz - sikke noen kraftkarle  

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 08 April 2010 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Så er det vidst ved at være tid til en opdate i tråden. Har længe gået med tanken om at kigge på delefiltrene i mine IMF.
Anledningen blev en IMFforårstur til stuen, og så kunne jeg ikke længere dy mig.

Lige nu spiller jeg på TR2080 som effekt og kenwood L1000 C (modificeret) som pre. Lyden ude i rummet, og ikke inde i
højttaleren, som et mismatch ellers kan få dem til.

Jeg vil høre hvilke erfaringer andre har haft med at udskifte kondensatorer, og i givet fald hvilke jeg skal vælge - Inden for
rimelighedens grænser. Spoler skifter jeg ikke og heller ikke effektmodstand?

Jeg har også luret på at udskifte intern kabling, men det er til overvejelse hvorvidt det overhovedet kan svare sig?

Hermed et par billeder af delefiltret:

Som det ses har der været godt knald på - under 9 W's effektmostanden er der godt brændt - Kan det svare sig at skifte til
en ny?

Friske bud på hvordan jeg skal gribe sagen an modtages med takhånd

Fedt at se indmaden i barndommens højttalere

Meld endelig tilbage her i tråden hvis du får forbedret lyden. Så vidt jeg husker spillere de jo fremragende !

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:

Roky skrev:
tilfreds med lyden, men jagten på det bedre er jo smileys/smiley9.gif"> . Hvad vil jeg typisk opnå ved at skifte ud til nye værdier?
Du skal helst ikke skifte ud
med nye værdier, bare bedre kodensatorer Det er svært at sige hvad du opnår, det kan være alt fra ingenting til stærkt
forbedret mellemtone og diskant gengivelse. Det kan også ske det outputtet fra især diskanten kan blive forhøjet i en grad
så højttalerens lydkarakteristik ændres, så må du prøve med en anden type kondensator.

Ups det var vidst fordrejet - Nøjes bare med ny kondensatorer med samme værdi

Nogle der har gode bud til hvilke kondensatorer jeg skal vælge? - Har vidstnok lidt penge tilovers hos DAT hvis det er. Også
gerne links til modstande - Synes ikke lige jeg har kunne finde nogle (9 Watt)

Tror jeg forsøger mig med noget VDH clearwater til bassen efter jeg har skiftet det andet ud. Ledningerne til bassen er rigtigt
nok MEGET tynde - Selvom der nok ikke er noget komme efter på det teoretiske plan, vil jeg nu give det en chance alligevel

Thuekaj: Du er altid velkommen til at komme forbi til et lyt hvis din vej falder forbi det sydfynske - De spiller bare
knaldhamrende

Iøvrigt TDL RSTL på KBS: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?
id=151405

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Har fundet disse inde på DAT's hjemmeside :

Jantzen Audio - Cross Cap 2,2uF kr 15 pr. styk.

diheor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Roky: Jeg følger MEGET interesseret med i dit projekt om renovering af dine IMF´ere. Jeg er jo selv den lykkelige ejer af et sæt 80 TLS II anno 1978, som har tjent mig ufattelig vel gennem alle årene. Men ligesom mine ører jo ikke er, hvad de var i 78, så er 80´erne nok også lidt slidte. På den måde passer pengene jo stadig, kunne man sige.

Dertil er at sige, at jeg selv med min hørelse, kunne høre forskel på et renoveret sæt Quad 44/405-2 og det urenoverede, så mon ikke der er noget at hente lydmæssigt.

Men pas nu på: Tænk hvis lyden ændrer sig radikalt og klangbalancen tilter....

Jeg afventer spændt dine rapporter fra IMF-fronten.

Til top Vis diheor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af diheor

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2010 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Roky skrev:
Har fundet disse inde på DAT's hjemmeside :

Jantzen Audio - Cross Cap 2,2uF kr 15 pr. styk.

Hej Roky, det er dem som jeg har anvendt tit og ofte, de har stort set alle størrelser

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 April 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

stiv skrev:
jan_stevns skrev:

Hmmm, ikke helt ved siden af jan stevns, har hørt dem hos 2-mas med god forstærker på, kan godt give dig ret i ovenstående også er det er nogle store bamser...

Den er godt nok flot. Ser helt "modernet" ud i den hvide lakering. Den skulle jeg næste lytte til en dag. Evt. med min egen forstærker. En Coda CSi Limited. Den mangler ikke power. Den er samtidig ekstrem strømstærk med sin 1.5kVA transfomer.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2010 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

diheor skrev:

Roky: Jeg følger MEGET interesseret med i dit projekt om renovering af dine IMF´ere. Jeg er jo selv den
lykkelige ejer af et sæt 80 TLS II anno 1978, som har tjent mig ufattelig vel gennem alle årene. Men ligesom mine ører jo
ikke er, hvad de var i 78, så er 80´erne nok også lidt slidte. På den måde passer pengene jo stadig, kunne man sige.

Dertil er at sige, at jeg selv med min hørelse, kunne høre forskel på et renoveret sæt Quad 44/405-2 og det urenoverede,
så mon ikke der er noget at hente lydmæssigt.

Men pas nu på: Tænk hvis lyden ændrer sig radikalt og klangbalancen tilter....

Jeg afventer spændt dine rapporter fra IMF-fronten.

Nåede du aldrig længere end til tanken om at restaurere delefiltret ? - Kan se på nogle af de første sider at du lurede meget
på det.

Er også bange for at ændre klanbalancen, har tidligere prøvet med et sæt Tandberg Studio Monitors, og det gav ikke andet
end besvær i sidste ende. Det jeg håber at opnå, er en smule mere kontrol og åbenhed i mellemtone/diskant + måske en
bitte smule mere hug i bassen. Jeg nyder det hver eneste gang jeg tænder for anlægget, men hvis det kan blive endnu
bedre med så relativt små midler så...

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum