Emne: rørforstærker. Kan i guide mig lidt. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Old_school: Jeg er faktisk enig. Først og fremmest musikken. Og du har ret i, at man skal se sig for! Jeg har selv researchet rigtigt meget på det. Og lad os nu se, om et par måneder tror jeg godt at jeg tør komme med den første bedømmelse af VR 70'erens driftsstabilitet. Indtil videre ser det faktisk godt ud! Så hvis man er til rør, skal prøve det for første gang, så tror jeg at det er en god idé at få lyttet til noget gear, tale med nogle erfarne og ikke mindst afklare sin lyster og behov på denne baggrund. Så er det jo muligt, at man bliver så varm på det, at en billig begyndermodel bliver helt uaktuel  Øh-den første URL er vist ikke lige i skabet?
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stadig, en billig kinesisk som den MA88 jeg har, er en guldgrube hvis man har lysten til at lære lidt om rør og lyd, og som selvbygger kan man ikke købe stumperne til den pris de udbydes til. Har man ikke det, skal man naturligvis holde sig langt væk fra selvbyg/ombyg. Min har iøvrigt kørt fejlfrit et års tid nu, efter jeg modificerede den.
Fordelen er jo man kan ændre diagram og komponenter efterhånden som man har tid og lyst og evner. Det taber man sikkert mindre på end at skifte udstyr konstant. En anden fordel er, at man ret hurtigt kan vurdere for ca. hvor mange kroner stumper der sidder i en forstærker, når man først har rodet med det selv. Og der er der da nogle mærker som er vildt overpriset.
Det andet og måske vigtigere er, at man i sidste ende er bundet meget op på de højttalere rørforstærkeren skal trække. En 2A3 SE giver kun omkring 3 watt, og det er tit for lidt, selvom det lyder godt. Et par KT88 giver ca. 15 watt i triode drift, det giver lidt flere muligheder. Man bør faktisk starte med at vælge sine højttalere...............
|
| Til top |
|
| |
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal starte med højtalerne det der rådet, OK.
Jeg har betalt men endnu ikke modtaget et par Quad 989 med følgende krav tll forstærker anført i manualen, jeg vil gerne vide om der er nogen rørforstærkere der er velegnet til dem, især dem med 300b rør, og om rørforstærkere kan hold til at Quaderne kortslutter udgagen idet det er den måde de lukker af hvis de bliver overbelastet?
The ESL loudspeaker should be used with an amplifier of output capability between 20V and 30V rms (40-100W into 8 Ohms). The impedance characteristic is essentially resistive and presents no problems to the amplifier. The ESL protection circuits limit the maximum input voltage to 40V and there is no volume benefit from using an amplifier with an output greater than 30V rms (100W into 8 Ohms). Amplifiers with an output capability in excess of 35V rms (150W into 8 Ohms approx) may be used but with caution.
Persistently overdriving the loudspeaker will cause the multifuse to completely fail, necessitating its replacement by a qualified engineer. The above conditions are unlikely to occur in normal use or with amplifiers with a power output rating of less then 100W. Steady state signals in excess of 10V rms should not be fed to the loudspeaker.
Det ser ud til at en triode rørforstærker med 15 watt (evt. klasse A) er for lidt?
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school skrev:
|
Det ser ud til at en triode rørforstærker med 15 watt (evt. klasse A) er for lidt?
|
|
|
Har selv haft de ganle ELS'er (de første Quad ELS), trukket af bla. en Fisher X-100 rørforstærker på 2 x 16W, og det spillede super godt.
P.s Kan du ikke bruge en større skrift næste gang.

|
| Til top |
|
| |
Pengzi Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 21 Marts 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med dette indlæg, håber jeg ikke at jeg trækker tråden til "off-topic"...
Med det lille orange symbol i oversigten, er tråden herved blevet en af de varmeste :-)! Det er da heller ikke helt uden grunde, i hvert fald kan jeg mærke stor interesse for rør-forstærker hos H4A. Jeg er selv dog helt ny inden for dette område, men synes bestemt at det er spændende og ønsker også at udforske mere med det.
Jeg kan samtidig godt mærke at folk er lidt opdelt ved denen tråd, dem som ønsker en apparat som fra grund af er af højkvalitet - en vintage - fra usa eller vesten (evt. har nogle årtier på banen) og dem, som ikke er bleg for at prøve noget nyt men billigt (dog ikke nødvendigvis noget crap) grej fra østen og evt. at forbedre lydoplevelse med dem via DIY-mod.
Jeg tilhører nok den sidste gruppe, når det kommer til stykket . Har læst nogle artikler på en meget interessant webside: http://www.lampizator.eu/INDEX.HTML af Lukasz Fikus og det var rigtig inspirende! Sidste ende er det jo slet ikke hvor dyrt ens udstyr havde kostet har nogen betydning, men hvor godt det kan gengive musik og hvor glad man selv er for det...
Jeg indrømmer at det ikke altid er nemt at læse disse artikler, da der findes mange tekniske stof og gloser. Jeg har forsøgt på at bruge den on-line ordbog fra sitet, men sådan noget som "Push Pull", "Triode" eller "Pentode" osv. er åbenbart sjælenere benyttet. Er der én af jer som har færdes mere på dette terræn, kunne giver os nybegyndere en "ordliste" og forklaring med de meste benyttede terms inden for rør-forstærkere o.l.?
Jeg takker på forhånd og venter spændt på at høre jeres reponser!
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Old_school skrev:
|
|
|
|
Det afhænger jo af hvor højt du spiller? Den kan åbenbart drives af en Quad II forstærker på 15 watt. Det er nok bedst at have højttalere hjemme og prøve sig lidt frem. RODE MED FORSTÆRKERE SELV: SKAL man rode i rørforstærkere, ville det nok være fornuftigt med lidt håndbøger i reolen, så man har en lille ide om hvad man gør. Man skal ikke brænde mange ting af uvidenhed, før bøgerne ville have tjent sig hjem.................. Min holdning er iøvrig, at man ikke skal købe en kinesisk forstærker, eller en gammel brugt, hvis man ikke vil pille i den selv. Ellers er det bedre at købe noget herhjemme med garanti og forhandler opbakning. En let begynderbog, til at få begreberne på plads: http://www.amazon.com/Beginners-Guide-Tube-Audio-Design/dp/1 882580133/ref=cm_lmf_tit_8Hovedsagligt udgangstrin, men meget velskrevet information: http://www.amazon.com/Modern-High-end-Valve-Amplifiers-Trans formers/dp/0905705637/ref=cm_lmf_tit_7 Den har har nærmest alt for meget information, over 600 sider, men den dækker også en hel del: http://www.amazon.com/Valve-Amplifiers-Third-Morgan-Jones/dp /0750656948Samme Morgan Jones har også en hel bog om at bygge rørforstærker, med en masse råd om kabinet, komponentplacering etc: http://www.tubecad.com/2006/09/blog0078.htmEn lidt underholdende sag fra en nichefabrikant om forforstærkere. Jeg har et projekt igang med hans FVP-5/SVP-1 forforstærker, der gerne skulle blive færdig til sommer. Hans færdig produkter er pænt dyre. http://www.vacuumstate.com/index.tpl?rubrik=3
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 22 Marts 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Biblioteket, dette vidunderlige mulighedernes ophøjede haller har da også lidt at byde på: Morgan Jones Så kan man jo se om det er en must have... Douglas Self 907 sider grundbog i audioteknik Men der er jo også muligheden at læse sig ind på det gennem testartikler. De rummer for det meste også en teknisk gennemgang af apparatet, hvor man kan suge lidt til sig - og danne sig et andenhånds overblik en variation af konstruktioner og deres ydelse. Det er noget jeg altid har haft stor glæde af at læse. Test artiklerGod fornøjelse. --- Hvem har? - din lokale bibliotekar! ---
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|