| Forfatter |
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
| Sendt: 28 December 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spaceman_2 skrev:
Mine højtalere har de såkaldte bøjler , alle ved at udskifte disse med korte jumpere opnås der bedre kontakt og lyd .
Mine ( bøjler ) jumpere er så udskiftet med et noname forsølvet kobberkabel. Hvilket gav et nævneværdigt løft i lydbilledet ( tro eller lad
være ) |
|
|
Måske er der nogen der kender dine højtaler der ved hvad (for noget blik) dine bøjler er lavet af. Håber at du fik kontrolleret at de var
spændt godt før at du startede din test.
|
| Til top |
|
| |
FLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2015 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
Jeg har prøvet det på flere sæt HT det er lidt forskelligt hvordan det virker.
Nogen HT skal kablerne sidde på bassen andre på diskanten eller på kryds som hos Spaceman, |
|
|
Hvis du som minimum bruger almindelig højtaler kabel (gerne den billige 2,5mm) direkte i terminalerne tror jeg simpelthen ikke på at der
kan høres forskel (når man ikke ved det).
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4902
|
| Sendt: 28 December 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde engang en spøjs oplevelse med det SilverSonic Q10 biwire kabel, jeg benytter på referencesytemet. Det har fire ledere - 2x 2,5mm2 til mell./diskant & 2x 4mm2 til bassen.
Og i dette tilfælde havde jeg ved en fejl, fået byttet om på minuslederne, så bassen fik 2,5mm2, og diskanten fik 4mm2 på minussiden. Det lød fuldstændig som om, at jeg havde fået vendt fasen i bassen. Samtidig blev lydbilledet fuldstændig skævt, og hældte voldsomt mod venstre side, hvor kablet var monteret forkert.
Jeg tænker, at Spaceman_2's oplevelse måske bunder i, at jumperne har et andet tværsnitsareal end højtalerkablet med de originale skinner/bøjler havde. Og dermed får diskanten ændrede betingelser. Det kan også være bassen der får fordele - området omkring 200 Hz har stor indvirkning på gengivelsen af rum/lydbillede på optagelser!
Hvilke jumpere og højtalerkabel benyttes der? Eller hvad er tværsnittet på disse?
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 28 December 2015 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLarsen skrev:
The Real Wiz skrev:
Jeg har prøvet det på flere sæt HT det er lidt forskelligt hvordan det virker.
Nogen HT skal kablerne sidde på bassen andre på diskanten eller på kryds som hos Spaceman, |
|
|
Hvis du som minimum bruger almindelig højtaler kabel (gerne den billige 2,5mm) direkte i terminalerne tror jeg simpelthen ikke på at der
kan høres forskel (når man ikke ved det). |
|
|
Du kan jo prøve det selv.
Det er ikke fordi det er den store forskel men mange bække små
PS. i kunne også prøve at køre med biwire plus jumper på samme tid __________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Spaceman_2.
Det der sker når du krydsforbinder er, du får ens fordeling af højttalerkablerne imellem respektive delefiltre.
F.eks: I stedet for 3m kabel fra forstærker til bas og yderligere 0.5m fra bas til diskant,
så bliver det i stedet 3m til både top og bund.
Men hvis bedre man kan lide dobbelt-træk til bas og een enkelt ombukker til diskant, duer det ikke med krydsforbindelse.
|
| Til top |
|
| |
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1138
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set andre gøre det samme. Har selv oplevet forskel, når jeg satte ikke biwire kabel til henholdsvis bas og dernæst diskant
terminalerne med jumpers på. Mystikken breder sig.......
|
| Til top |
|
| |
FLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
FLarsen skrev:
The Real Wiz skrev:
Jeg har prøvet det på flere sæt HT det er lidt forskelligt hvordan det
virker.
|
|
Hvis du som minimum bruger almindelig højtaler kabel (gerne den billige 2,5mm) direkte i terminalerne tror jeg simpelthen ikke på at
der
kan høres forskel (når man ikke ved det). |
|
|
Du kan jo prøve det selv.
Det er ikke fordi det er den store forskel men mange bække små
PS. i kunne også prøve at køre med biwire plus jumper på samme tid |
|
|
Mit håb var at du ville prøve at lytte, mens andre byttede rundt. Jeg er overbevist om at jeg ikke kan hører forskel, så skal der mere til
før at man opdager forskellen. Jeg påstår jo at hvis det er lavet bare nogenlunde ordentligt så er det noget at i blider jer ind. Jeg kører
BI-AMP på en SR så det er ikke relevant for mig.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke man er opmærksom på, der kan forkomme forandring i lyden, hører man det heller ikke. Sådan må dét være. Om forandringen så også medfører bedre lyd, kan man nok bedre vurdere, hvis man efter en periode (f.eks 3uger) vender tilbage til det "gamle". Her kan man med det samme høre, om det var forbedring eller bare forandring. (for mig er det i al fald sådan, at nytilkomne detaljer i lyden, hører jeg lige med det samme. Hvorimod detaljer som er gledet ud, hører jeg først hen ad vejen. Det kommer ligesom snigende lidt efter lidt.  ) FLarsen. Selvom små ændringer i set-uppet ikke bemærkes, hvis ikke man var klar over de var foretaget, er det ikke noget argument for ikke at prøve. Hobby-folk laver tit og ofte ændringer i set-uppet, og flere små ændringer tilsammen kan give mærkbar forandring, men om det bliver til det bedre, må DERES ører afgøre.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Valla - du glemmer en væsentlig detalje - vores hjerne insisterer på at der skal være forskel når vi gør et eller andet ....
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Valla - du glemmer en væsentlig detalje - vores hjerne insisterer på at der skal være forskel når vi gør et eller
andet ....
|
|
|
Alt er illusion.
Men i "vores" verden forekommer "ting" jo virkelige og først længere ude ser vi illusionen.
Måske du ønsker en debat for hvor denne grænse, "virkelighed"/ illusion, skal gå? &nb sp;
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps.
Jan, højere oppe skrev jeg, man altid bør vende tilbage til forrige set-up for bedre at høre om ændringen man havde lavet overhovedet
havde givet noget.
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Valla - du glemmer en væsentlig detalje - vores hjerne insisterer på at der skal være forskel når vi gør et eller andet ....
|
|
|
Ja, men man kan alligevel overraskes, når man ved en fejl har forbundet ting anderledes, og der viser sig en forskel.
Mikkel G skrev:
| Jeg havde engang en spøjs oplevelse med det SilverSonic Q10 biwire kabel, jeg benytter på referencesytemet. Det har fire ledere - 2x 2,5mm2 til mell./diskant & 2x 4mm2 til bassen.
Og i dette tilfælde havde jeg ved en fejl, fået byttet om på minuslederne, så bassen fik 2,5mm2, og diskanten fik 4mm2 på minussiden. Det lød fuldstændig som om, at jeg havde fået vendt fasen i bassen. Samtidig blev lydbilledet fuldstændig skævt, og hældte voldsomt mod venstre side, hvor kablet var monteret forkert. |
|
|
Problemet er nok snarere, at vi snydes til at tro, at en forskel er en forbedring... det er ikke altid tilfældet!
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er faktisk mange af de store kabel/højttaler producenter (Nordost, Chord, B&W etc..) der anbefaler en "diagonal/kryds" tilslutning på
højttalerens bi-wire terminaler. Jeg har selv nævnt "tweaket" i tråden HT-kabler med en overraskende forbedring, dog med plus til HF.
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
Spaceman_2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 500
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle. takker for jeres indlæg - meget interessante synspunkter . Dog har jeg valgt at blive ved, som jeg er kommet frem til. Der sker jo ikke nogen skade. Hvis vi vil bedrages, så lad os blive bredraget . Fik i øvrigt min speedbox med postmand Per , der blev jeg ikke bedraget . Strammere lyd på min grammofon , som kun kan blive bedre med en bedre pickup, men den 2m red gør det altså godt.
Endnu engang tak for jeres indlæg og lad være med at plante jeres fede fingere på skiverne
mvh space
__________________ I`m the real Santa!! fordi jeg elsker grimt HI - FI . Det spiller
Af Hel... til, men spændende
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha,Ha ja, bedraget kan man altid blive.
Kun den fire-benet derhjemme er TROFAST, men ikke ubestikkelig.
tilbage i 60érne tog de LSD for at nyde illusionen.
Nu om stunder nøjes vi med stereo, men afhængigheden nok lige stor.
god rejse mod bedre lyd og godt nytår. mvh nils
|
| Til top |
|
| |

Redaktør og Indehaver
|
| Sendt: 29 December 2015 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spaceman_2 skrev:
hej alle. takker for jeres indlæg - meget interessante synspunkter . Dog har jeg valgt at blive ved, som jeg er kommet frem til. Der sker jo ikke nogen skade. Hvis vi vil bedrages, så lad os blive bredraget . Fik i øvrigt min speedbox med postmand Per , der blev jeg ikke bedraget . Strammere lyd på min grammofon , som kun kan blive bedre med en bedre pickup, men den 2m red gør det altså godt. Endnu engang tak for jeres indlæg og lad være med at plante jeres fede fingere på skiverne mvh space |
|
|
Nemlig! 
|
| Til top |
|
| |
FLarsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2016 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
FLarsen. Selvom små ændringer i set-uppet ikke bemærkes, hvis ikke man var klar over de var foretaget, er det ikke noget argument for ikke at prøve. Hobby-folk laver tit og ofte ændringer i set-uppet, og flere små ændringer tilsammen kan give mærkbar forandring, men om det bliver til det bedre, må DERES ører afgøre. |
|
|
Det er jeg helt enig med dig i. Argumentet gik på at enten er det noget man bilder sig ind at man kan høre eller også er det så store problemer med ens højtaler at det er noget der bør ses på.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2016 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|