Bruger siden: 24 Januar 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 105
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
Hejsa.
Jeg går med planer om at bygge 2* 18" subwoofere der vil blive drevet af en crown k2.
Jeg har plads til over 500l pr. Sub og vil gerne have tunet kabinettet til at spille meget dybt.
Hvilken enheder kan i anbefale til formålet ?
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
Sendt: 31 Juli 2017 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
Lukket kabinet. Ideen med de to enheder er det isobariske princip hvor enhederne hjælper hinanden til "at tro" kabinettet er dobbelt så stort. RCF enhederne var et interessant bekendtskab. Meget! Men voldsomt med den viste forstærker. Og så tåler den ekstremt kraftige dobbelt ventilere svingspole 1000W RMS. Jeg stoppede ved ca. 2x100W i min stue for ikke at skulle feje glas op ....... Husk på 98 dB ved 1 W i een meters afstand. Svært at overhøre ...
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
Sendt: 01 August 2017 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
98oktan skrev:
det ser spændende ud kaj. men jeg havde tængt noget i stil med Snell SUB 1800
Tanken med mit indspil, var brugen af RCF enhederne mere end konstruktionen som helhed. Med femhundrede liter volumen er det isobariske princip ikke et must.
Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
Sendt: 01 August 2017 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
Lyder ganske fornuftigt. Det behøver ikke engang at koste mange skillinger.
Jeg bruger en jbl4642 kasse med to 2240 i. Til at trække dem har jeg i flere år brugt en K2. Det meget store volumen (572) gør at til stuebrug ses stort set ingen membranbevægelse.
Jeg kører aktivt og skære ved 52Hz 48dB/okt. op ad til. På den måde vil 4642/2240 kombo producere en flad kurve i omr. 25Hz - 60Hz. Enhederne vil uden filtrering have et stigende output fra 40Hz (6dB) op mod 4 - 500Hz som ikke er ønskværdigt. Derfor den hårde filtrering på 48dB allerede fra 52Hz.
Du vil opleve en helt utrolig ubesværet lydgengivelse i den dybeste ende af frekvensområdet samtidig med lave membranbevægelse. En K2 vil "kede" sig i den henseende :-) Macrotech 1200, Yamaha P7000, QSC1200, LD Systems og nu Fostex 600 har været indover. Alle har gjort det fint i den forbindelse.
Bliver spændende at følge din beslutning!
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum