Forfatter |
|
AndreasCB Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey! Ja som overskriften siger vil jeg lige høre jer derude... Hvad er
bedst til at par fronthøjtalere? Jeg har allerede lige lavet nogle nye
3-vejs.. Men nu kommer jeg til at tænke på om det ikke var dumt at
bygge en 4-vejs?
Spiller 4-vejs ( meget ) højere end en 3-vejs??
Håber på nogle gode svar
/Andreas
|
Til top |
|
|
AndreasCB Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der kan hjælpe?
|
Til top |
|
|
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej en 4 vejs ville ikke normalt spille højere end en 3 vejs det kommer helt an
på hvilke enheder der bliver brugt
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 15 Februar 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden opstår der en række lydmæssige problemer med alle de frekvensdelinger.
Selv en 3-vejs, er kompliceret at få til at lyde godt.
Med en 4-vejs vil det være nødvendigt med stejle filtre, og selv garvede eksperter kaster sig ikke ud i sådan et projekt.
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniels-> det er jeg ikke sikker på er helt rigtigt. jo flere enheder der er til at dække frekvensområdet jo nemmer er det at køre med 1.ordens filter. Der kan deles langt inden for de enkelte enheders "gode" område. Omvendt er det ofte nødvendigt med høje ordner til en 2-vejs da diskanten skal beskyttes, samtidig med at den skal udnyttes fuldt ud nedad for at sikre en ordentlig sammenhæng med bas/mellem enheden.
Men til spm. spiller en 4-vejs højere end en 3-vejs? Ja det er ikke lige til at sige noget klogt om. Men der er da mulighed for at energien kommer ud i enhederne og ikke bliver i delefiltret (jf. det ovenstående) men men men. Det vigtige arbejde med at udvælge enheder der passer sammen er jo ikke blevet mindre ved at gå fra 3 til 4. Hvis der er volumme du vil have så skal du gå efter enheder med høj følsomhed.
__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Andvare
Jeg kunne ikke være mere uening. Min mening var at fortælle at 3-vejs og 4-vejs er sværere at få til at spille godt end 2-vejs, hvis du mener noget andet, så er du også uenig med et MEGET stort flertal herinde.
Teoretisk set, bør enhederne kunne belastes mere, når de får et begrænset frekvensområde at spille i. Men hvor meget mere spl man får af det, tør jeg ikke spå om.
|
Til top |
|
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er helt enig med daniels.
Jeg synes heller ikke der er nogen som helst grund til at kaste sig ud i 4 vejs konstruktioner. Ved at vælge de rigtige enheder, er det overhovedet ikke noget problem at dække hele frekvensområdet med en 3-vejs konstruktion. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK -> det jeg mener er at det ikke er nødvendigt at bruge "stejle" filtre (som man efter min mening kræver en del at mestre). At det er meget nemmere at lave en god (lille) 2.vejs er der ikke tvivl om. Men hvis enhederne vælges med omhu (frekvensgang og følsomhed skal være på plads) er man godt på vej.
Når man deler med lav orden er man rimelig sikker på at der ikke kommer "hul" i frekvensgangen, hvilket kan være svært at lytte sig til. Toppe der derimod relativt nemme at høre og derfor også nemmere at komme over. Der er jo heller ikke tale om at sammenligne en 2-vejs reol kasse med en fuldblods 4-vejs. Det var fra 3 til 4 og her mener jeg ikke det er så svært. Noget helt andet er at man med enheder i en høj kvalitet kan spørge om det er nødvendigt at have mere en 3.vejs (evt. 2 + sub)?? men hvorfor lade være med noget, bare fordi det ikke er nødvendigt? __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er heller ikke nødvendigt at bruge stejle filtre, men vil man ikke miste lidt af fordelen ved 3-vejs eller 4-vejs, hvis man ikke bruger stejlere filter end 1. orden? For så er kravene til enhederne jo stadig ret brede. Med stejle filtre kan man vælge enheder, der kun mestre et måske lidt snævert område.
Jeg tænkte mest på, at men ved en 3-vejs, måske, ville bruge 18dB/oktav, og ved en 4-vejs ville bruge 24-36db/oktav. Og så stejle filtre er svære at beherske. Men en 4-vejs med 6-12dB filter... hmm... Det vil da stille krav til at enhederne behersker er stort frekvensområde, omend man måske kunne slippe godt fra det alligevel... DET MÅ PRØVES! (Damn, endnu et projekt jeg skal igang med..  )
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
@daniels: Det er nemlig rigtigt - se at komme igang .
mht. til enheder så behøver det ikke være så svært. Lad os se lidt på hvad vi vil: som udgangspunkt er der området 20-20.000 Hz der skal dækkes altså 3 decader: for en 3 vejs vil det være oplagt at lade en enhed tage sig af hver decade =>20-200, 200-2.000, 2.000-20.000. når vi går vider til 4 må det være fordi vi vil have mere et eller ande sted. Det kunne være at vi ville have noget mere knald i mellemtonen (til noget tråd ) uden at diskanten lider formeget. så kan vi dele den op i 2 fx 150-800, og 800 til 3000. det er ikke så svært at finde en enhed fx 6" til den "dybe" mellemtone (det meste guitar ligger mellem 150 og 800HZ) og så en 4-5" til den "høje" mellemtone (det er her "overdrivet" fra guitaren ligger) . Med dette lille skridt har vi fået aflastet diskanten der så kan tåle lidt mere havre. spredningen må antagelig vis også være bedre.
Mht delefilter vil det være en næsten uoverskuelig omgang at lave 4-6 ordens filtre til en 4-vejs . Det vil også koste så mange knapper at delefiltret nemt kunne bleve det dyerste og det er altså ikke spoler, kondensatore og modstande der laver musik . Så en skøn blanding af 1-2 ordens filtre, impedanstilpasning til basserne, sammen med lidt snedigt kabinetdesign vil være mit udgangspunkt.
så der det din tur .
__________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk nogle enheder liggende, der måske kunne bruges.
En Scan Speak 2904/6000-01 diskant til toppen.
En Scan Speak 15W8530K01 øvre mellemtone.
En Scan Speak 18W8546-02 til mellemtone.
En Scan Speak 25W8565-01 til bas.
Eneste problem er størrelse. Scan Speak 10"'eren er blandt de bedste basser jeg kender, men i et lukket skal den bruge 60 liter. Kombineret med de andre enheder, så bliver det en ret stor kasse, der skal laves. Ved ikke om den får lov til at stå i min stue...
Diskanten kan tage de 20kHz, ned til 8530'eren ved 4000 Hz, det aflaster ihvertfald diskanten. 8530'eren kan så køre ned til 1000 Hz, hvor 8546'eren tager over og gå ned til 90-100 Hz, hvor 8565'eren kommer.
Det kunne sjovt at prøve med et 1. ordens filter, selvom om det i mine ører lyder vanvittigt ved første tanke. Men... Både 8530 og 8546 er meget "brede" bas/mellemtoner, der begge kan dække et meget stort område. Der er altså intet i vejen for at lade dem rulle meget langsomt af. De har begge en lavere følsomhed end diskanten, så der bliver ikke noget dB niveau problem, ved at lade to enheder lappe over hinanden. Bassen foretrækker jeg normalt at dele lavt, helst under 100Hz.
Spørgsmålet er jo, hvor svært det vil være at få et 2. ordens filter til at passe ind her, og vil det være en fordel?
|
Til top |
|
|
AndreasCB Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene!! Jeg tror ikke at jeg vil lave min 3 vejs om til en 4 vejs....ihvertfald lige nu
Men det var rart lige og læse hvad i havde og sige til det
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beklager vi lige røg ud på et sidespor!
Blev lige bidt af en gal DIY-HiFi-man.
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fy fy fy  . At lave så mange fine enheder ligge og kede sig  . Det ser spændene ud. Jeg tror jeg vil regne lidt på det med dine enheder.. Jeg er igeniør og derfor glad for at regne ting ud  . __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bruge lang tid på teoretiske udregninger, og har da også planer liggende for enhederne. Men jeg har gået og ventet på bedre ideer.
Er lige ved at være færdig med to små 2-vejs fronthøjttalere med en Scan Speak 9700 og en Scan Speak 18W8546-00. Og en tilhørende isobarisk subwoofer med to Scan Speak 25W8565-00, aktivt delefilter og en ZAP som subwooferamp.
Så nu må jeg igang med næste projekt.
|
Til top |
|
|
Andvare Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ØV ØV ØV - gid det var mig.. jeg er desværre flad som en femøre men det det se da lækkert ud.. Men Hvorfor isobarisk med 25W når du har aktivt filter? - det er nok godt men også dyrt .
Nå, men jeg har kikket lidt på de nederste 3 af de 4 veje (diskanten bliver ikke noget problem). Det kan nok gå men det er en kostbar satan .. de enheder er ikke ligefrem lavpris-discount - det sætter jo krav til resultatet .
Jeg mener at løsningen ligger i trykkammer (evt. med en ventil) til alle enheder. En aktiv deling med lidt EQ af 25W'en vil være en oplagt mulighed (der må jo være knaster i lommen på den der bygger sådan en). Ellers kan det nok klares passivt, men under 100 Hz vil være lidt lavt efter min mening - 125 kan blive et kompromis. 18W'ern i et kammer på 4-6 liter med en ventil og 1-2 orden elektirsk filter vil give en fin afruldning (18-24 dB akustisk). mellem 18 og 15 kunne man være fræk at prøve et 1. ordens serie filter - det skulle jo have nogle fine fase egenskaber!! jeg he ikke prøvet det meeennnn det lyder godt .
Til sidst vil jeg lige sige at både 18W8546 og 15W8530 er enheder der er som skabt til 2-vejs, da de kan gå rigtigt højt og rimeligt dybt - det er næsten synd at bruge dem begge i een 4-vejs. __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har valgt en isobarisk grundet de kontrolfordele der er når to enheder arbejder sammen. Det kan give en stærkere kontrol, og en suveræn dynamik. Men det gør også, at jeg kan bruge et noget mindre kabinet. 25W8565-00 enheden har brug for mere plads end 25W8565-01, men kvittere også med dybere bas. Ved at sætte to 25W8565-00 i et isobarisk 62 liters kabinet, får jeg afgrundsdyb bas. Dertil er der to akustiske ventiler, og et aktivt delefilter med gainkredsløb. De teoretisk papirer siger f-3 = 17,5Hz, hvor alt under 17,5Hz bliver sorteret fra (hvem skal også bruge det?). Men jeg har et ekstra aktivt delefilter, der giver f-3 = 21 Hz, som jeg nok nærmere kommer til at bruge, for med roomgain i min stue, er det svært at forudse hvor voldsomt det bliver.
Nu er det jo bare de enheder jeg har liggende, og de er også købt ind til 2-vejs i sin tid. Dog er de to 25W8565-01 enheder beregnet til en isobarisk basdel til mine fronter. Jeg skal have anskaffet mig to 25W8565-01 endnu, til den anden side.
Selvom det kunne være sjovt med en 4-vejs 1. eller 2. ordens løsning, tror jeg nok jeg må holde lidt igen. Jeg ved ikke hvor jeg skulle have de højttalere stående, for de kommer næppe til at slå mine nuværende. Udgiften ville selvfølgelig kun bestå i træet (har masser af delefilterkomponenter liggende) og tiden. Men pladsen er et problem.
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 03 August 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bygget mine egne højttalere som 3 vejs, det var da ikke svært og jeg har enda modificeret mit eget filter.......man skal heller ikke gøre ting mere besværlige end de er, vel!?
Det hele gælder blot om at sætte sig ind i tingene og forstå det, enhver kan læse men bagefter forstår man automatisk ikke, jeg har lært meget ved at "lege" med tingene..... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 04 August 2006 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|