Emne: DIY Top netkabel ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Kenneth_P Branchemedlem

Anmelder i Fidelity og på nomono.dk
Bruger siden: 03 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 15 April 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jblfan skrev:
Heeeey, ku vi ikke være så heldige at få at vide, hvor de der netstik kommer fra - Dem ku jeg da godt bruge nogen stykker af...!!
JBLfan
|
|
|
Såvidt jeg umiddelbart kan se er det japanske Oyaide stik. De kan købes hos hificable.dk, som både har Oyaide og Furutech. Begge meget kompetente og seriøse stik/kabelproducenter (og begge japanske). __________________ Mange hilsner,
Kenneth
Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
|
Til top |
|
|
zico Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 333
|
Sendt: 15 April 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er ledning og kabelflex købt?
Jeg har sku 3 sæt af samme type stik liggende. __________________ Det kan ikke undgås, at naboen også er med på en lytter.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 15 April 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
madklub skrev:
og mon ikke de enkelte dele er CE-mærket - de er jo solgt... |
|
|
Hvis du sætter dig lige ind i reglerne omkring CE mærkning - vil du vide at , at de enkelte dele oppebærer CE erklæring, indebærer ikke at kombinationen af delene automagisk opnår godkendelse - men nevermind ..... bare man er klar over hvad man piller med...
Kablet ser da flot ud - ideen er nok også helt iorden, og havde man undladt at kommentere noget omkring lovligheden, havde jeg ikke bragt det på bane, men nu er der tale om et branchemedlem, som burde være klar over reglerne (håber jeg) ... derfor min reaktion.
Herregud - jeg laver også selv ting, der tilsluttet 230volt, eller det der er værre - og har bygget mange ting, men bærer selv risikoen hvis noget af mit siger bang.
Jeg mangler stadig en forklaring på fænomenet den sidste meter gør forskellen, de andre 2000 meter ned til transformatorstationen (*1) er ligemeget - please - somebody : enlighten me ?
*1 hvor der kan være indkoblet malkemaskiner, Diatermiapparater, lysbuesvejseudstyr, halvdefekte køleskabe - Vi kan jo ikke alle, som en anden Fru Hyacint, forlange vi er eneste forbruger på snoren
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 01:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
TThomsen skrev:
Og så bruges der normalt ikke flertrådet ledning i installationer, men derimod kabel. De steder hvor man bruger løse ledninger er det 1,5 eller 2,5 kvadrat stiv ledning i installationsrør. 4 kvadrat bruges kun til 32A CEE stik og sjældne gange i tavler. |
|
|
Jeg vil ikke jokke mere rundt i det end jeg allerede har gjort, men da jeg sammenlignede med installationskabel til byggeri var det udelukkende med henblik på isolerings typen, hvor jeg mener at den type isolering kun må bruges til åbent løstliggende kabel med et ekstra lag beskyttende isolering, da selve kablets isolering ikke er specielt stærk
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 02:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nylonflexen er købt hos RS-Components og koster ca. 60,-kr. for 5 meter. 60,-kr.
NKT PVT 4mm2 kan købes hos din lokale elektrikker for ca. 7,-kr. pr. meter. 42,-kr.
Schuko og Apparatstik, alt efter kvalitet kan erhverves fra ca. 150,-kr. pr. stk. 300,-kr.
Edit: Jeg har fjernet det omkring lovligheden, da det egentligt ikke var en diskussion om dette der var hensigten med dette indlæg, men mere indvige i en erfaring med netkabler som jeg havde gjort mig, så andre også kunne få lidt inspiration til at lave et netkabel.
OM det er lovligt eller ej er i grunden også underordnet, da det ikke er et produkt jeg sælger, og det derfor ikke skal CE mærkes, men jeg vil dog lige indskyde at sikkerheden ved dette kabel ved normal HiFi-brug er helt i top.
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
En ting der undrer mig er hvad man skal gøre ved de resterende 2km ledninger der er i systemet.
(eller vurderes den smule ledning som uden betydning)
|
|
|
Nej, det er ikke uden betydning, men er på den anden siden lidt svært at gøre noget ved (antager at vi snakker om det der er inden
stikkontakten).
Er argumentet ikke det samme om alt hvad vi nu beskæftiger os med? Vi har ingen kontrol med hvad der har været brugt af lydbærende kabler
(eller strømbærende) under produktionen, men det afholder næppe nogen fra at optimere (eller forsøge derpå) fra det punkt hvorfra de kan
optimere.
Argumentationen (både den for og imod) omkring netkabler (eller kabler i det hele taget) er mange, og savner i nogen grad videnskablig
dokumentation. Filtrering, diodeovergange, modstand. Alt sammen målelige parametre. Hvorfor kan det ikke udgøre en forskel?
Man kan selvfølgelig ikke få et 2000 kroners musikanlæg til at lyde som et 12000 kroners anlæg ved at tilføje et netkabler til 10000 kr. Men kan
man få et 100000 kroners anlæg til at lyde som et 110000 kroners anlæg ved at tilføje netkabler for 10000 kr? Hvad hvis man køber en
Exactpower (eller noget lignende) til at strømføde hele molevitten?
Dem der har haft en Exactpower i kæden, har ikke været i tvivl om dens kvaliteter, og det må vel anses som en nogenlunde optimal løsning
(nøjagtig spænding, støjfri, ensartet frekvens). Ergo må kvaliteten af den strøm som tilgår, have en betydning, på trods af den massive filtrering
som finder sted i hvert enkelt apparats strømforsyning.
Jeg synes det beskrevne kabel ser interessant ud. Kan godt lide når et stik sidder godt fast, og når kablet ikke er for stift (og sidder og trækker
skævt i kontakten). Find noget teflon isoleret kabel, og det burde kunne tilfredsstille selv en meget kritisk entusiast.
|
Til top |
|
|
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Nylonflexen er købt hos RS-Components og koster ca. 60,-kr. for 5 meter. 60,-kr.
NKT PVT 4mm2 kan købes hos din lokale elektrikker for ca. 7,-kr. pr. meter. 42,-kr.
Schuko og Apparatstik, alt efter kvalitet kan erhverves fra ca. 150,-kr. pr. stk. 300,-kr.
Edit: Jeg har fjernet det omkring lovligheden, da det egentligt ikke var en diskussion om dette der var hensigten med dette indlæg, men mere indvige i en erfaring med netkabler som jeg havde gjort mig, så andre også kunne få lidt inspiration til at lave et netkabel.
OM det er lovligt eller ej er i grunden også underordnet, da det ikke er et produkt jeg sælger, og det derfor ikke skal CE mærkes, men jeg vil dog lige indskyde at sikkerheden ved dette kabel ved normal HiFi-brug er helt i top.
|
|
|
De ser ok ud de stik, jeg syntes bare de plejer at være røvdyre dem jeg har kigget på, derfor er det ikke blevet til noget indtil vidre men 300,- for et sæt er da ok pris.
Hvad hedder de lige præcis dem du har der, og hvor kan de købes ? __________________ En gang sprutter altid sprutter
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo fint, hvis man oplever at en s� enkel �ndring, som udskiftning af 1 meter netkabel kan give oplevelsen et forbedret lytte niveau. S� er det jo immerv�k en relativ enkel og billig forbedring, som alle kan lave uden at den store tekniske baggrund og evner p�kr�ves.
Trigget af denne tr�d, har jeg lavet lidt research. Og er bl.a. faldet over en test, som er lavet i USA i 2004. I denne test er man g�et rigtigt grundigt tilv�rks, og har gennemf�rt en statistisk korrekt bind test af net kabler. Se denne artikel: http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html
I samme sammenh�ng, har jeg ogs� l�st mig til, at en udskiftning af sikringerne i apparatet kan give en h�rbar forbedring - er der nogen der har erfrainger med dette? Og i givet fald, hvilke sikringer kan anbefales.
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt initiativ med et billigt DIY-netkabel  . Til ca. 400 spir er der vist ingen undskyldning for ikke selv at prøve om det skulle give en forbedring __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Det er jo fint, hvis man oplever at en så enkel ændring, som udskiftning af 1 meter netkabel kan give oplevelsen et forbedret lytte niveau. Så er det jo immervæk en relativ enkel og billig forbedring, som alle kan lave uden at den store tekniske baggrund og evner påkræves.
Trigget af denne tråd, har jeg lavet lidt research. Og er bl.a. faldet over en test, som er lavet i USA i 2004. I denne test er man gået rigtigt grundigt tilværks, og har gennemført en statistisk korrekt bind test af net kabler. Se denne artikel: http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html
I samme sammenhæng, har jeg også læst mig til, at en udskiftning af sikringerne i apparatet kan give en hørbar forbedring - er der nogen der har erfrainger med dette? Og i givet fald, hvilke sikringer kan anbefales.
|
|
|
Hej du skal lige samle b og lind til et ord, ellers kan folk ikke komme ind på siden. __________________ En gang sprutter altid sprutter
|
Til top |
|
|
hugoheinninja Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
godt med noget diy, mer af det ;)..
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht forklaringen på hvorfor en meter netkabel kan gøre en forskel, når der er mange tusind meter kabel til kraftværket, så bør man nok anlægge en noget anden betragtning.
Et netkabel kan i stedet betragtes som en komponent i systemet. I dette tilfælde er det en komponent, der påvirker strømforsyningen til det apparat, som det er tilkoblet. De fleste, der har beskæftiget sig med opbygning af audiokomponenter ved, at kvaliteten af apparatets strømforsyning har overordentlig stor indflydelse på den endelige lyd.
Jeg vil overhovedet ikke gå ind i diskussionen om, hvorfor forskellige netkabler påvirker lyden på forskellig måde, men blot minde om, at et netkabel ikke blot sørger for strømforsyning til det givne apparat, men også kan virke som en slags filter eller "strømrenser". Fordelen ved et netkabel som "strømrenser" i forhold til traditionelle netstøjfiltre er, at der ikke indgår spoler og kondensatorer, som kan have negative virkninger på bl.a. dynamik.
Hvis man betragter et netkabel som en del af strømforsyningen, så kan det være nemmere at kapere, at forskellige netkabler giver forskellig lyd __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
|
|
|
Flt kabel Gorm. Men hvor kan du købe sådanne kvali IEC og Apparat stik til den pris?
De billigste Oyaide eller Furutech (som de ligner) er jo halv-dyre __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
guffi skrev:
erlingt skrev:
Det er jo fint, hvis man oplever at en så enkel ændring, som udskiftning af 1 meter netkabel kan give oplevelsen et forbedret lytte niveau. Så er det jo immervæk en relativ enkel og billig forbedring, som alle kan lave uden at den store tekniske baggrund og evner påkræves.
Trigget af denne tråd, har jeg lavet lidt research. Og er bl.a. faldet over en test, som er lavet i USA i 2004. I denne test er man gået rigtigt grundigt tilværks, og har gennemført en statistisk korrekt bind test af net kabler. Se denne artikel: http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html
I samme sammenhæng, har jeg også læst mig til, at en udskiftning af sikringerne i apparatet kan give en hørbar forbedring - er der nogen der har erfrainger med dette? Og i givet fald, hvilke sikringer kan anbefales.
|
|
|
Hej du skal lige samle b og lind til et ord, ellers kan folk ikke komme ind på siden.
|
|
|
Sådan her?
http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det var forum editoren, som lige klippede linket over. Jeg beklager; men ovenstående virker i hvertfald.
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Gorm skrev:
|
|
|
Flt kabel Gorm. Men hvor kan du købe sådanne kvali IEC og Apparat stik til den pris?
De billigste Oyaide eller Furutech (som de ligner) er jo halv-dyre
|
|
|
Ja det vil jeg nu også gerne vide???
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Gorm skrev:
|
|
|
De billigste Oyaide eller Furutech (som de ligner) er jo halv-dyre
|
|
|
Jeg har snydt lidt og købt lidt stik ind fra HongKong via ebay.
Så det er ikke Oyaide eller Furutech, men en billigere variant der dog aligevel er af en ret god kvalitet, hvor det ledende materiale er messing med et højt kobber indhold der så er forgyldt.
Jeg har set dem på ebay til ganske fornuftige priser, og der er hurtig og god levering.
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 16 April 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Mht forklaringen på hvorfor en meter netkabel kan gøre en forskel, når der er mange tusind meter kabel til kraftværket, så bør man nok anlægge en noget anden betragtning.
Et netkabel kan i stedet betragtes som en komponent i systemet. I dette tilfælde er det en komponent, der påvirker strømforsyningen til det apparat, som det er tilkoblet. De fleste, der har beskæftiget sig med opbygning af audiokomponenter ved, at kvaliteten af apparatets strømforsyning har overordentlig stor indflydelse på den endelige lyd.
Jeg vil overhovedet ikke gå ind i diskussionen om, hvorfor forskellige netkabler påvirker lyden på forskellig måde, men blot minde om, at et netkabel ikke blot sørger for strømforsyning til det givne apparat, men også kan virke som en slags filter eller "strømrenser". Fordelen ved et netkabel som "strømrenser" i forhold til traditionelle netstøjfiltre er, at der ikke indgår spoler og kondensatorer, som kan have negative virkninger på bl.a. dynamik.
Hvis man betragter et netkabel som en del af strømforsyningen, så kan det være nemmere at kapere, at forskellige netkabler giver forskellig lyd  |
|
|
Du kunne jo også bare skrive at du ikke ved en fløjtende fis om hvad du snakker om, men du alligevel mener at der er en forskel, istedet for det lommevidenskab der.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Du kunne jo også bare skrive at du ikke ved en fløjtende fis om hvad du snakker om, men du alligevel mener at der er en
forskel, istedet for det lommevidenskab der. |
|
|
Enig
Det kan simpelthen ikke passe, at 1 meter ledning der sidder mellem en strømforsyning med dioder (som forøvrigt støjer
helt forfærdeligt), spændingsregulering, diverse ladelytter, en transformator, netafbryder, sikringer og det store el-net med
diverse støjgivende apparater og kabler i hifi mæssig forstand af dubiøs kvalitet, kan have en hørbar betydning.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|