Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Top netkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Vi er så ganske enige, men vi må se i øjnene at det er ren Sisyfos-opgave at forklare disse sortseere at         &nbs p;      

Se - der knak filmen jo så .......  Hvad er det der gør det personer, der mener at kunne høre forskel på kabler så berøringsangste ? 

Jeg antyder ikke at nogen lider at placeoeffekter, eller bedrevidenhed , eller noget andet -   og indtil nogen af de rettroende kommer ud af busken,  må i jo finde jer i at der bliver stillet spørgsmålstegn ved de postulater der af og til fremføres.

Nu tror man måse ordet "postulat" er negativt ment - det er det ikke - men klart og tydeligt dansk - et udsagn, der ikke er "bevist" kan jo kun være ....  et postulat

Og jeg har stadig ikke hørt en eneste prøve at fortælle hvorfor de andre 2.000meter kabel ikke betyder noget, men den sidste meter gør

Kom nu frit frem !

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Gorm skrev:

Det er sjovt med disse tråde, uanseet om man prøver at være konstruktiv eller positiv, så er der altid nogle sortsere, der skal kritisere og nedrakke det som nogle af os har afprøvet, og brugt tid på at analysere, og det der er værst med dette i mine øjne, er at der der kritiserer eller stiller sig uforstående ikke en gang gider at gøre sig umagen at prøve tingene inden de siger det ikke kan virke eller høres.

Dermed bliver vores udsagn, som kommer ud fra afprøvede elementer som vi har brugt tid på nærmest latterlig gjort, og man får skyldt i skoene at man ikke er objektiv, og alt dette kommer selvfølgelig fra personer der ikke selv har afprøvet tingene, så hvem er det i grunden der er objektiv?

Problemet er, at der inetop IKKE er tale om objektive analyser og afprøvninger - hvis I nu startede med at indrømme, at ingen af jeres analyser og afprøvninger er objektive, at I rent faktisk ikke aner, om det I oplever er selvbedrag, placebo eller et eller andet i den stil, så gav I da i det mindste andre rum for selv at kunne danne sig sine meninger. I serverer det som om der er tale om videnskabelige sandheder at lige netop dette eller hint materiale eller vikling gør hele forskellen, uden skyggen af seriøs argumentation.

Jeg har rodet med kabler, og jeg kan ikke høre forskel. Der er ret mange andre, som oplever det samme som mig Der er ingen fornuftig forklaring på, hvorfor det skulle virke, og der er aldrig nogensinde nogen, som sådan for alvor har undersøgt om det virker (double blind forsøg, mange testpersoner, osv.).

Det er selvfølgelig ikke det samme som, at det ikke har nogen effekt. Det er bestemt muligt, at kabler gør en forskel, og skulle en seriøs test vise, at der er forskel, ja så må jeg selvfølgelig acceptere, at sådan er det bare.

Jeg håber og ber til, at nogen tager tråden op, og sådan for avor undersøger sagen (håber, at I forstår hentydningen Hifi4all.dk )

Hvorfor skulle vi overhovedet bruge vores gode tid på at forklare, når holdningen er som den du fremviser her, så  vil jeg da hellere være selvfed og nyde mine erfaringer for mig selv, i stedet for at dele dem med andre der aligevel ikke sætter pris på dem, men der i mod ser det som en mulighed for endnu en latterlig diskusion, som hverken den ene eller den anden part kan bevise her på sitet.

Så tak for kaffe

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Og jeg har stadig ikke hørt en eneste prøve at fortælle hvorfor de andre 2.000meter kabel ikke
betyder noget, men den sidste meter gør

Jamen, det korte svar er jo at vi heller ikke fatter en skid. Vi kan bare høre at det virker. Jeg har været EKSTREMT uvillig til
i det hele taget at eksperimentere med netkabler, for jeg synes i den grad det er ufedt at bruge penge på. Men jeg har
måttet æde min skepsis.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:
bjerager skrev:
Gorm skrev:

Det er sjovt med disse tråde, uanseet om man prøver at være konstruktiv eller positiv, så er der altid nogle sortsere, der skal kritisere og nedrakke det som nogle af os har afprøvet, og brugt tid på at analysere, og det der er værst med dette i mine øjne, er at der der kritiserer eller stiller sig uforstående ikke en gang gider at gøre sig umagen at prøve tingene inden de siger det ikke kan virke eller høres.

Dermed bliver vores udsagn, som kommer ud fra afprøvede elementer som vi har brugt tid på nærmest latterlig gjort, og man får skyldt i skoene at man ikke er objektiv, og alt dette kommer selvfølgelig fra personer der ikke selv har afprøvet tingene, så hvem er det i grunden der er objektiv?

Problemet er, at der inetop IKKE er tale om objektive analyser og afprøvninger - hvis I nu startede med at indrømme, at ingen af jeres analyser og afprøvninger er objektive, at I rent faktisk ikke aner, om det I oplever er selvbedrag, placebo eller et eller andet i den stil, så gav I da i det mindste andre rum for selv at kunne danne sig sine meninger. I serverer det som om der er tale om videnskabelige sandheder at lige netop dette eller hint materiale eller vikling gør hele forskellen, uden skyggen af seriøs argumentation.

Jeg har rodet med kabler, og jeg kan ikke høre forskel. Der er ret mange andre, som oplever det samme som mig Der er ingen fornuftig forklaring på, hvorfor det skulle virke, og der er aldrig nogensinde nogen, som sådan for alvor har undersøgt om det virker (double blind forsøg, mange testpersoner, osv.).

Det er selvfølgelig ikke det samme som, at det ikke har nogen effekt. Det er bestemt muligt, at kabler gør en forskel, og skulle en seriøs test vise, at der er forskel, ja så må jeg selvfølgelig acceptere, at sådan er det bare.

Jeg håber og ber til, at nogen tager tråden op, og sådan for avor undersøger sagen (håber, at I forstår hentydningen Hifi4all.dk )

Hvorfor skulle vi overhovedet bruge vores gode tid på at forklare, når holdningen er som den du fremviser her, så  vil jeg da hellere være selvfed og nyde mine erfaringer for mig selv, i stedet for at dele dem med andre der aligevel ikke sætter pris på dem, men der i mod ser det som en mulighed for endnu en latterlig diskusion, som hverken den ene eller den anden part kan bevise her på sitet.

Så tak for kaffe

Se, nu præsenterer f.eks. du dig som et branchemedlem, og det ville da være rart, hvis nogen af dem inden for branchen som lever af det her ville tage tråden op, og seriøst præsentere os for noget fakta, som gjorde, at vi kunne overtales til at smidde nogle flere penge efter kabler - men der er på den anden side også den risiko, at en seriøs undersøgelse viser, at kabler ingen effekt har, og så....

Som jeg skriver, så er jeg bestemt åben over for den mulighed, at kabler har en effekt, jeg forholder mig bare kritisk til påstanden, så længe jeg ikke kan høre nogen forskel, der ikke er nogen fornuftig grund til at det skulle gøre en forskel, og der ikke er nogen der seriøst har undersøgt påstandene.

Jeg ville ikke undvære, at nogen lige som dig tør kaste sig ud i tingene og prøver nogen ting af - det tager jeg hatten af for. På den anden side, så kan sådan nogen som dig heller ikke undvære sådan nogen som mig, som stiller kritiske spørgsmål til alt det I prøver af. Der er tale om et dialektisk udvekslingsforhold, som er med til at drive udviklingen på området fremad. Jeg er åben over for at der måske er noget om snakken - bare det kan dokumenteres; du bør på den anden side være mere åben over for, at der måske bare er tale om placebo.

Hvor ville jeg dog bare ønske, at denne diskussion på et tidspunkt fik nogen til at kaste ressourcerne efter en seriøs videnskabelig undersøgelse af sagen - det er når det kommer til stykket i virkeligheden det, som er mit egentlige mål.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 April 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

gl.jas skrev:
Vi er så ganske enige, men vi må se i øjnene at det er ren Sisyfos-opgave at forklare disse sortseere at         & ;nbs p;      

Se - der knak filmen jo så .......  Hvad er det der gør det personer, der mener at kunne høre forskel på kabler så berøringsangste ? 

Jeg antyder ikke at nogen lider at placeoeffekter, eller bedrevidenhed , eller noget andet -   og indtil nogen af de rettroende kommer ud af busken,  må i jo finde jer i at der bliver stillet spørgsmålstegn ved de postulater der af og til fremføres.

Nu tror man måse ordet "postulat" er negativt ment - det er det ikke - men klart og tydeligt dansk - et udsagn, der ikke er "bevist" kan jo kun være ....  et postulat

Og jeg har stadig ikke hørt en eneste prøve at fortælle hvorfor de andre 2.000meter kabel ikke betyder noget, men den sidste meter gør

Kom nu frit frem !

Det er faktisk ret nemt da det er stort set det samme som med højttalerkabler og signalkabler.

Du, jan Stevns, bruger sikkert også bedre højttalerkabler end standardledninger på trods af at det der sidder bagved højttalerterminalerne i forstærkeren og inde i højttalerne, i de fleste tilfælde er helt alm NKT kabel.
Der forlænger man også en stadardledning med dyrere kabler og i nogle tilfælde rasende dyre kabler.

At en meter netkabel kan have betydning men at de 2000 meter i væggen osv ikke har det, er ikke bare lige sådan.
Selvfølgelig har de kabler i væggen også en form for betydning men da de ikke ligger op og ned af alle de andre kabler og ikke kommer i nærheden af netbrønde, signalkabler osv så har den 2000 meters længde meget mindre betydning.

Der hvor betydningen af netkabler er stor er der hvor der kan opstå ind/udstråling (magnetfelter) og det kan der ved netkabler osv

Dermed må det være fordi den længde der er i væggen og langt videre ud af huset, ikke kommer tæt på andre kabler og/eller elektronikken.
Der imod er det svært at få et netkabel til at ligge langt (nok) fra andre kabler og/eller elektronikken og derfor har netkabler med jordet skærm eller flettede kabler tit en fordel i langt mindre ind/udstråling.

Mvh dean
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 April 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Tja, der er vel ikke andre rimelige muligheder end at prøve selv
Og det bedste er at danne sig sit eget indtryk og ikke lytte til hvad andre mener

Hvis vi ligesom børn konstant skal rette os efter forældres bedrevidende bliver denne hobby nok hurtigt meget kedelig og ensporet

Det er også umådeligt kedeligt og træls konstant at skulle forklare hvorfor man gør dit og dat

Fejtagelser hører nu engang også med til enhver form for udvikling

Guderne skal vide at tidligere tiders "audiophiler", trods det at de har gjort et fint arbejde og lagt grunden til at vi er her i dag, så har de indimellem også været bannerførere for nogle af historiens største "audiophile" folkeforførelser
Men VI er i dag de ægte "audiophiler", det er ikke dem der køber dyrt eksotisk fabriksgrej
De holder sig for sig selv og deltager ikke i nogen form for udvikling, andet end at føde fabrikkerne
Men de er også en del af grundlaget for at VI kan fungere, og lave det vi nu engang skal
I dag er det OS der har det tunge ansvar at holde liv i disse ting, og jeg mener det bliver gjort ganske fint, verden over

Man kan ikke se tingene fuldstændig isoleret, alting er bundet sammen

Folk der søger og er nysgerrige er vigtige for udviklingen, og fejltagelser er som sagt også en el af den søgen

Hvis ALT skulle godtgøres og verificers på forhånd vill mange ting slet ikke findes i dag, og det dækker nok stort set ALT der vigtigt for vores modene samfund

Håber ikke det var FOR meget

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 16 April 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:

Der hvor betydningen af netkabler er stor er der hvor der kan opstå ind/udstråling (magnetfelter) og det kan der ved
netkabler osv ....... Der imod er det svært at få et netkabel til at ligge langt (nok) fra andre kabler og/eller elektronikken og
derfor har netkabler med jordet skærm eller flettede kabler tit en fordel i langt mindre ind/udstråling.Mvh dean

Se der var jo en pointe, som giver mening. Hvis netkabler ligge tæt på signalkabler kan de helt sikkert generere et felt i tæt
ved liggende signalkabler.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
[QUOTE=Sønnen]

Se der var jo en pointe, som giver mening. Hvis netkabler ligge tæt på signalkabler kan de helt sikkert generere et felt i tæt

Det er der nu ikke noget nyt i

Jeg troede det var indlysende at netkabler og signalkabler holdes adskilt så meget som muligt

Men der er åbentbart meget man med tiden bare gør som en selvfølge, uden tænke nærmere over det

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

erlingt skrev:
[QUOTE=Sønnen]

Det er der nu ikke noget nyt i

Næh, det ville jeg jo heller ikke mene - men det er da en forklaring, som har lidt hold i naturvidenskaben.

Alternativt kunne man jo så flytte kablerne lidt væk fra hinanden. Det er jo sådan, at et elektromagnetiskfelt aftager med
kvadratet på afstanden, så det er ikke meget, man behøver at flytte kablerne, for at mindske indstrålningen betydeligt.

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 April 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Se, nu præsenterer f.eks. du dig som et branchemedlem, og det ville da være rart, hvis nogen af dem inden for branchen som lever af det her ville tage tråden op, og seriøst præsentere os for noget fakta, som gjorde, at vi kunne overtales til at smidde nogle flere penge efter kabler - men der er på den anden side også den risiko, at en seriøs undersøgelse viser, at kabler ingen effekt har, og så....

Som jeg skriver, så er jeg bestemt åben over for den mulighed, at kabler har en effekt, jeg forholder mig bare kritisk til påstanden, så længe jeg ikke kan høre nogen forskel, der ikke er nogen fornuftig grund til at det skulle gøre en forskel, og der ikke er nogen der seriøst har undersøgt påstandene.

Jeg ville ikke undvære, at nogen lige som dig tør kaste sig ud i tingene og prøver nogen ting af - det tager jeg hatten af for. På den anden side, så kan sådan nogen som dig heller ikke undvære sådan nogen som mig, som stiller kritiske spørgsmål til alt det I prøver af. Der er tale om et dialektisk udvekslingsforhold, som er med til at drive udviklingen på området fremad. Jeg er åben over for at der måske er noget om snakken - bare det kan dokumenteres; du bør på den anden side være mere åben over for, at der måske bare er tale om placebo.

Hvor ville jeg dog bare ønske, at denne diskussion på et tidspunkt fik nogen til at kaste ressourcerne efter en seriøs videnskabelig undersøgelse af sagen - det er når det kommer til stykket i virkeligheden det, som er mit egentlige mål.

Mhp. Branchemedlemmerne..:  - Selvfølgelig kommer de ikke op og kommenterer på sådan noget som her, der skal jo nødvendigvis nævnes eksempler, og skulle man risikere at sige det ikke virker, rakker man en konkurrent's produkter ned og får en advarsel af Hifi4All, og fortæller man om et produkt at det virker, og fortæller hvorfor / hvordan / om man kan måle noed og alt det der, så roser man et eget produkt, og får en advarsel af Hifi4All... - Så selvfølgelig nøjes de med at læse med på sidelinien.

Jeg kan godt lide du er åben, og tør eksperimentere - vi skal nødig ha' genskabt fenomenerne fra 13-1400 tallet, hvor man vidste at jorden var flad, og gik man for langt i samme retning, faldt man ud over kanten. Det er jo nødvendigvis en direkte parallel til indeværende diskussion. "DU kan ikke BEVISE om JEG kan høre forskel, og JEG kan IKKE BEVISE om ANDRE kan høre forskel..."

- Men lad mig komme met et par parallelle forsøg der snerper henad..:

Vi har sammen en håndfuld kolleger der osse arbejder med fælles-antennesystemer testet forskellige af det vi kalder for "snørekabler" - et antenne-kabel med han og hunstik. Der er selvfølgelig en verden til forskel her, både med skærmtæthed, impedans og alt sådan noget. Udover at måle på kabler og omgivelse ( støjtæthed ) ved forskellige signal-styrker fra "forlidt" over "normalt" og op til "for meget" signal, har vi sammenlignet effekten i billedet ved tilkobling på to identiske Pioneer 5090 TV med samme billed-indstillinger, drifttimer og alder. Sjovt nok viste det sig pludseligt ved et tilfælde at det ene performede en lille smule bedre selvom de kørte med samme kabel - stor undren!!
  Til sidst fandt vi ud af, at det ene var tilkoblet 230 Volt med et "tilfældigt" 3x0,75# kabel med meget tyk plastik isolering, og det andet et støjskærmet 2x1,5# + Stelstrømpe som jort, der tilfældigt lignede hindanden i rodekassen. Så testede vi netkabler ved optimale signal-forhold, og her er der for almindelige antenne-teknikere en tydelig synlig forskel. Bedre kvadrat og skærm var kode-ordene, jeg skal ikke komme med teoretiske ingenørd-forklaringer på hvorfor måske noget og blabla med respondance-accelerator, monokromatiske anodediaspektre, men blot konstatere at jeg har SET det med egne øjne - og om lidt skal jeg til at eksperimentere med netkabler til LYD, når jeg finder nogen ordentlige stik...

JBLfan 

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har ALDRIG brudt mig om at bundte kabler fint for at få det til at se bedre ud

Jeg mener også generelt at der stort set overalt gøres alt for mange tiltag til fordel for udseendet, og det ofte er ting som i sidste ende går ud over lydkvaliteten

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 16 April 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Kom nu frit frem !

Selvfølgelig har de da osse det!! - Jeg er ved at undersøge, hvad en elektriker skal ha' for at lave en el-installation med separat forgyldt HiFi-sikrings-Gruppe i tavlen, og skærmet 3x6# kabel i vægen fra vindmølleindustrien...

Når vi kan se forskel i billedet på et TV med forskellige netkabler på, så skal det andet da afprøves ved lejlighed...!!

JBLfan 

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Ja jeg har ALDRIG brudt mig om at bundte kabler fint for at få det til at se bedre udJeg mener også generelt at der stort set
overalt gøres alt for mange tiltag til fordel for udseendet, og det ofte er ting som i sidste ende går ud over lydkvaliteten

Ja, to kabler, som ligger tæt og parallelt er i bund og grund en transformator. Så hellere en ormegård i total uorden bag
reolen - her vil være elektromagnetiske felter i alle mulige retninger, som sikkert i store træk ophæver hinanden

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 April 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Sønnen skrev:

Det er faktisk ret nemt da det er stort set det samme som med højttalerkabler og signalkabler.

Du, jan Stevns, bruger sikkert også bedre højttalerkabler end standardledninger på trods af at det der sidder bagved højttalerterminalerne i forstærkeren og inde i højttalerne, i de fleste tilfælde er helt alm NKT kabel.

Nøehhh - jeg kører med nogle 4kvadrat kobber flertråderde kabler - som jeg ikke husker prisen, endsige navnet på -  jeg kan ikke høre forskel på dem, og på andre kabler jeg har prøvet.

Da jeg har siddet bag mixerpulte, når der skulle laves musik, har jeg en god ide om hvordan det lød, da det blev optaget, og kan så sammenligne med hvor tæt på man kan komme derhjemme, jeg har også lavet en hel del optagelser - fra live koncerter, både på bånd, og på DAT -

lad mig sige det sådan her - Not even close ....  ikke engang på udstyr i millionklassen

men klart,  jo tættere på jo bedre ! 

Sønnen skrev:
At en meter netkabel kan have betydning men at de 2000 meter i væggen osv ikke har det, er ikke bare lige sådan.
Selvfølgelig har de kabler i væggen også en form for betydning men da de ikke ligger op og ned af alle de andre kabler og ikke kommer i nærheden af netbrønde, signalkabler osv så har den 2000 meters længde meget mindre betydning.

Der hvor betydningen af netkabler er stor er der hvor der kan opstå ind/udstråling (magnetfelter) og det kan der ved netkabler osv

Og du mener at de skidt og møg, der kan komme ind på ledningen på de 2000 meter ingen betydning har, i forhold til den sidste meter ?  Det skurrer da noget i mine øren , det du fortælle.

Sønnen skrev:
Dermed må det være fordi den længde der er i væggen og langt videre ud af huset, ikke kommer tæt på andre kabler og/eller elektronikken.
Der imod er det svært at få et netkabel til at ligge langt (nok) fra andre kabler og/eller elektronikken og derfor har netkabler med jordet skærm eller flettede kabler tit en fordel i langt mindre ind/udstråling.

Jeg kan læse hvad du skriver -   men det hænger bare ikke sammen,  med mindre faktorer man ikke kan overskue er i spil

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 April 2009 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Sønnen skrev:

Nøehhh - jeg kører med nogle 4kvadrat kobber flertråderde kabler - som jeg ikke husker prisen, endsige navnet på -  jeg kan ikke høre forskel på dem, og på andre kabler jeg har prøvet.

Da jeg har siddet bag mixerpulte, når der skulle laves musik, har jeg en god ide om hvordan det lød, da det blev optaget, og kan så sammenligne med hvor tæt på man kan komme derhjemme, jeg har også lavet en hel del optagelser - fra live koncerter, både på bånd, og på DAT -

lad mig sige det sådan her - Not even close ....  ikke engang på udstyr i millionklassen

men klart,  jo tættere på jo bedre ! 

Sønnen skrev:

Og du mener at de skidt og møg, der kan komme ind på ledningen på de 2000 meter ingen betydning har, i forhold til den sidste meter ?  Det skurrer da noget i mine øren , det du fortælle.

Sønnen skrev:

Jeg kan læse hvad du skriver -   men det hænger bare ikke sammen,  med mindre faktorer man ikke kan overskue er i spil

Jeg har også hørt meget forkelligt, men man har en god evne til at glemme
Lyd kan mennesker ikke huske særlig lang tid, men de er gode til at tro.

Jeg nævnte ikke noget om at skidt og møg fra nettet forsvandt i den sidste meter, jeg skrev udstrålingen og indstrålingen
Et netkabel er jo ikke direkte et filter

Forstår du ikke det jeg skriver kan jeg desværre ikke hjælpe yderligere

Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige viklet et par mellemstore trafo spoler til delefilter, med to forskellige viklinger på hver - 20 meter 1.5mm laktråd på hver, og plastre på fingrene bagefter, og ikke sikker på jeg gider det igen men TYVE meter, det er da stof til eftertanke

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 April 2009 kl. 06:13 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
Tja, der er vel ikke andre rimelige muligheder end at prøve selv
Og det bedste er at danne sig sit eget indtryk og ikke lytte til hvad andre mener

Selvfølgelig skal man da lytte til, hvad andre mener - alt andet vil da være en absurditet.

musicus skrev:

Det er også umådeligt kedeligt og træls konstant at skulle forklare hvorfor man gør dit og dat

Fejtagelser hører nu engang også med til enhver form for udvikling

Ja, netop. Og derfor er kritik og selvkritik vigtigt - ellers finder man aldrig ud af, hvad der er fejltagelser.

musicus skrev:

Man kan ikke se tingene fuldstændig isoleret, alting er bundet sammen

Tjae, tjoe, alting er bundet sammen.... Der er absolut intet, som forhindrer, at man kan se på et enkelt element i kæden, eks. kabler, og så vurdere, om de har en betydning for lydkvaliteten.

musicus skrev:

Folk der søger og er nysgerrige er vigtige for udviklingen, og fejltagelser er som sagt også en el af den søgen

Hvis ALT skulle godtgøres og verificers på forhånd vill mange ting slet ikke findes i dag, og det dækker nok stort set ALT der vigtigt for vores modene samfund

Håber ikke det var FOR meget

Ja folk der er nysgerrige og søgende er vigtige, men det er dem, som hjælper med at finde frem til fejltagelserne også. Jeg ber ikke om, at man skal godtgøre og verificere om kabler har en effekt INDEN man begynder at eksperimentere med kabler. Nu har man jo eksperimenteret med dem ret længe, så det jeg ber om er at få undersøgt, om de rent faktisk virker, nu hvor folk har eksperimenteret med dem i årevis og fabrikanter tjener mindre formuer på at bruge sære alkymistiske besværgelser i deres forsøg på at prakke folk kabler til femcifrede beløb på.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 April 2009 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Et lille ønske!

Kunne diverse kritikkere og andre med en tyrker-tro om at der IKKE er forskel på kabler, diskutere det i ÉN tråd som fx. den der hedder noget i nærheden af: "Ikke mere kabelvrøvl" eller lign., i stedet for at hi-jacke ALLE tråde der har med kabler at køre?

Ovenstående skal ikke forstås som et surt opstød, men blot, at det hver gang fjerner fokus fra det oprindelige emne. I dette tilfælde Gorms oplevelse med lidt fin DIY, og det er synd da alt det konstruktive og diverse erfaringer drukner i påstande om det ene og det andet.

Jeg besidder ikke viden til at forklare hvorfor kabler har indvirkning på lyden, og har egentlig heller ikke lyst til at grave, analysere og dokumentere hvorfor, da mine ører ganske enkelt fortæller mig at der ER forskel. Med andre ord: Hvorfor SKAL vi absolut kunne dokumentere og fremskaffe beviser hver gang vi snakker kabler?

Det er fint at man forholder sig kritisk (det SKAL man gøre), men at man ikke "tror" på at noget virker/fungerer bare fordi at der ikke foreligger én 10000 siders videnskabelig korrekt udført dokumentation er i min verden underligt!

Og slutteligt, så er det også helt fint med mig hvis folk ikke mener der er forskel. Det minder for meget om "religionskrig", hvor man absolut SKAL overbevise den anden, og hvis ikke det kan lade sig gøre, som bekriger man ham (i dette tilfælde skriftligt).

Ro og orden, og hver mand sin "tro". Er det ikke OK?

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 17 April 2009 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
Et lille ønske!

Kunne diverse kritikkere og andre med en tyrker-tro om at der IKKE er forskel på kabler, diskutere det i ÉN tråd som fx. den der hedder noget i nærheden af: "Ikke mere kabelvrøvl" eller lign., i stedet for at hi-jacke ALLE tråde der har med kabler at køre?

Ovenstående skal ikke forstås som et surt opstød, men blot, at det hver gang fjerner fokus fra det oprindelige emne. I dette tilfælde Gorms oplevelse med lidt fin DIY, og det er synd da alt det konstruktive og diverse erfaringer drukner i påstande om det ene og det andet.

Jeg besidder ikke viden til at forklare hvorfor kabler har indvirkning på lyden, og har egentlig heller ikke lyst til at grave, analysere og dokumentere hvorfor, da mine ører ganske enkelt fortæller mig at der ER forskel. Med andre ord: Hvorfor SKAL vi absolut kunne dokumentere og fremskaffe beviser hver gang vi snakker kabler?

Det er fint at man forholder sig kritisk (det SKAL man gøre), men at man ikke "tror" på at noget virker/fungerer bare fordi at der ikke foreligger én 10000 siders videnskabelig korrekt udført dokumentation er i min verden underligt!

Og slutteligt, så er det også helt fint med mig hvis folk ikke mener der er forskel. Det minder for meget om "religionskrig", hvor man absolut SKAL overbevise den anden, og hvis ikke det kan lade sig gøre, som bekriger man ham (i dette tilfælde skriftligt).

Ro og orden, og hver mand sin "tro". Er det ikke OK?

Se det er fornuftig snak!

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 17 April 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Nu er det her godt nok ved at udvikle sig til en "religionskrig". Men hvis vi skal tilbage til emnet, så tror jeg faktisk godt at det kunne bevises videnskabeligt, med de rigtige metoder vel og mærke.

Jeg tror problemet ligger i, at når folk ser på kabler, så ser de dem som et simpelt stykke ledning fra A til B. Når man måler og sammenligner et simpelt stykke ledning med et andet, ja så er der ikke nogen nævneværdige forskelle, så længe tykkelsen er iorden. Problemet er bare at kablet jo ikke er alene når det bliver brugt. Kablet er del af et kredsløb mellem flere apparater der opfører sig forskelligt. Hvis man f.eks. tager en int. forstærker og en cd afspiller, for at gøre det enkelt. De to apparater ser hinanden gennem et signalkabel, men de ser altså også hinanden igennem netkablet hen til stikkontakten. Der er altså et elektrisk kredsløb, og hvis man ændre på det, så kan det i nogle tilfælde høres.

Hvis man skulle sætte tingene lidt på spidsen, så kunne man jo lave en opstilling hvor man f.eks satte cd'en til direkte i stikkontakten der hvor den står, og så forbandt forstærkeren med en 10 til 15 meter lang lampeledning (2x0,75 kvadrat) til en stikkontakt et anden sted i huset. Når man har gjordt det, så prøv at måle den udligningsstrøm der løber gennem signalkablet mellem forstærker og cd. Jeg har ikke prøvet, men jeg er rimelig overbevist om at der vil løbe en strøm af en slags.

Hvad skal det så bevise? Jo, det beviser at kablerne er en del af kredsløbet, og hvis man ændrer på forholdene i kredsløbet, så vil man nogle gange kunne opleve en lydforskel. Musik signaler består jo ikke kun af faste spændingsudsving på 2 volt. Der er jo også mange meget små udsving på nogle få millivolt. Disse små signaler må kunne blive påvirket af at der løber forskellige udligningsstrømme frem og tilbage mellem apparaterne i signalkablerne.

Nå, det var så min beskedne mening. Jeg skal lige understrege at jeg ikke er tilhænger af hundedyre kabelløsninger til mange tusinde kroner. Jeg mener blot at det er en god ide at have nogle fornuftige kabler. Når vi snakker netkabler, skal de helst have samme længde og tykkelse og gerne være skærmede. Det er med til at nedbringe fejlstrømmene.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum