Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 20:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY Top netkabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 17 April 2009 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:

Kan du give en plausibel forklaring på hvorfor der er forskel på lyden fra 2 forstærkere der måler ens

Og til sidst, producenterne vedlægger ikke dyre kabler fordi det nedsætter deres fortjeneste.

mvh.

De 2 forstærkere måler næppe helt ens, ville det ikke være usandsynligt hvis de målte ens på alle parametre
Diskussionen om hvordan man "beregner" lyden ved at kontrollere forholdet mellem forvrængningstyper og mængden af dem er vist ikke helt afgjort endnu

Jeg mener da der er begyndt at komme produkter på markedet hvor der enten medfølger specielt netkabel
Eller også at der med apparatet ikke medfølger netkabel, som køberen så selv skal ud og købe - frit valg, så at sige
Men dog kun ganske få endnu, men der kommer uden tvivl mange flere fremover

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 April 2009 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Jeg undre mig over, at den sidste meter netkabel kan have så stor betydning for lyden

Inden vi kommer til stikkontakten, har strømmen været igennem alle mulige former for kabler, kontakter og transformerer.
Hvorfor er det kun den sidste meter der betyder noget?

Men flot ser det ud

Ovennævnte spørgsmål har været stillet mange gange. Min egen holdning er at betrage netkablet som et filter. Hvis der er noget at bortfiltrere, så kan man høre en forskel. Personligt har jeg dog til gode at høre et netkabel, der gør en forskel - men jeg vil ikke afvise at det kan give lydændring.
Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 24 April 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
erlingt skrev:
Jeg undre mig over, at den sidste meter netkabel kan have så stor betydning for lyden

Inden vi kommer til stikkontakten, har strømmen været igennem alle mulige former for kabler, kontakter og transformerer.
Hvorfor er det kun den sidste meter der betyder noget?

Men flot ser det ud

Ovennævnte spørgsmål har været stillet mange gange. Min egen holdning er at betrage netkablet som et filter. Hvis der er noget at bortfiltrere, så kan man høre en forskel. Personligt har jeg dog til gode at høre et netkabel, der gør en forskel - men jeg vil ikke afvise at det kan give lydændring.

Hvad bygger du det på? Et netkabel fungerer da på ingen måde som et filter.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Sendt: 24 April 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:
Bigmaac skrev:

Ingen syntes på en plausibel måde, at kunne beskrive hvorfor der skulle være en forskel på netkabler, men er der nogen bud på hvorfor alverdens hifi producenter smider standartnetkabler med produkterne? Efter måneders/års udvikling af hvert enkelt produkt, overser de så allesammen vigtigheden af strømtilførsel?

Kan du give en plausibel forklaring på hvorfor der er forskel på lyden fra 2 forstærkere der måler ens ?

Alt den der diskussion om videnskabelige beviser, er ret ligegyldig. Hvis målinger var det eneste der betød noget, så var der ingen grund til at købe et anlæg til mere end 4-5000 kroner. Til den pris kan man få et komplet anlæg der måler ligeså godt, som et til 50.000 elller 100.000 Kr. Videnskabelige målinger siger ikke en skid om lyden, medmindre afvigelserne er så store at man direkte kan tale om fejlkonstruktion.

Og til sidst, producenterne vedlægger ikke dyre kabler fordi det nedsætter deres fortjeneste. Og forskellige kunder har forskellige ønsker, så hvilket kabel skulle de vælge?

mvh.

Vrøvl. Har du nogensinde set på målinger fra f.eks. en højtaler? Der er mange dB's afgivelse henover frekvenskurven for slet ikke at tale om den tricky fase. Og det er blot ved et fastholdt f(t).

Forstærkere er godt nok næsten 100% frekvenslinære ved normale belastninger, men dynamisk set plejer der at ske en del. Målinger på forvrængning er også ret forskellige.

Når man kan høre en forskel på det er der altså en teknisk baggrund.

Når producenterne ikke vedlægger kabler er det nok fordi det ikke er deres opgave. Det er klart de har indset at køber vil have valget for sig selv, men af og til et det ok at der følger et lakridskabel med så man har noget at prøve af med.

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 25 April 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Sjovt er det ihvertfald at hver gang én har strikket et netkabel sammen eller købt et nyt og evt dyrt netkabel, så er der altid tale om en forbedring og i nogle tilfælde en stor og klar forbedring.

Sjældent hører man at det bare forandrede lyden eller gjorde lyden værre
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

balbrech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 April 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Hvor mange af dem der ytrer sig her har rent faktisk lavet lyttetest på forskellige så kaldte bedre og dyrere netkabler kontra den der følger med?

Jeg har prøvet et par gange og endnu ikke overbevist....

Indrømmet jeg hører fra tid til anden forskelle men meget i tvivl om hvor meget og om det faktisk lyder bedre..... jeg er bange for psykologien spiller meget ind her....

Jeg ynder eller at betragte mig selv som en både god og kritisk lytter :-(

Til top Vis balbrech's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af balbrech

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 April 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

balbrech skrev:

Hvor mange af dem der ytrer sig her har rent faktisk lavet lyttetest på forskellige så kaldte bedre og dyrere netkabler kontra den der følger med?

Jeg har prøvet et par gange og endnu ikke overbevist....

Indrømmet jeg hører fra tid til anden forskelle men meget i tvivl om hvor meget og om det faktisk lyder bedre..... jeg er bange for psykologien spiller meget ind her....

Jeg ynder eller at betragte mig selv som en både god og kritisk lytter :-(

Se det er den rigtige indstilling, nemlig at være så nysgerrig at man prøver det inden man afviser det helt. At man så måske ikke kan høre forskel, kan have mange forskellige grunde, f.eks. at der ikke er forskel, at anlægget ikke er så følsomt over for ændringer i netforsyningen, eller der måske ikke er så stor en forskel i netkablernes opbygning/påvirkning.

Jeg har da også selv oplevet et par gange i nogle stereo opsætninger, at der ikke rigtig var nogen forskel at høre mellem de forskellige netkabler, lidt ireterende når nu man ville overbevise nogen om der var forskel.

Men jeg nu oftest oplevet at der var forskel at høre mellem de forskellige netkabler, når vi har lyttetestet på forkellige anlæg.

Man skal her være opmærksom på man ikke bare kan tage et hvilket som helst kabel, og så bare tro man kan høre forskel. Jeg har prøvet mange forskellige kabeltyper, og der har været mange i mellem som ikke har lydt anderledes end de originale lakridsser, selvom de har seet væsentligt bedre ud.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes