Sendt: 06 Maj 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
l´Blundt skrev:
[QUOTE=John P.]Afstanden til subben skal vel stilles til 0 m. Medmindre man altså sidder i stolen
|
|
|
Tak for svar. Så har du altså indstillet afstanden til 0? Ja, afstanden er sat til 0 m. Det er min erfaring at hvis ikke afstanden er indstillet præcist så er det meget tydeligt at der er en sub der spiller. Så har ikke gjort dette forstår jeg ikke hvordan i kan bruge den til musik. Dette er selvfølgelig ikke ensbetydende med at jeg ikke tror det kan lade sig gøre. Det kan jo også godt hænge sammen med hvor kritisk man er i forhold til hvordan lyden skal være. Ingen live-instrumenter leverer lyden på samme måde som min sofa, da lydtrykket her skal transporteres gennem luften først. Jeg sidder på/i et fleksibelt subwooferkabinet hvor lyden føles fysisk på en hel anden måde end fra traditionelle højttalere. Selve lydtrykket fra forsiden af membranen rammer mig senere og meget mindre kraftigt end udladningen fra bagsiden af denne, da jeg nærmest sidder omkring magneten på enheden, kun med sædehynden som adskillelse. Jeg tror du er langt mere kritisk i forhold til hvor realistisk lyden skal være sammenlignet med mig. Min sofa er ikke "high fidelity" netop pga. konstruktionen. Medmindre du sidder med ryggen op ad stortrommen eller på den akustiske guitar kan man slet ikke sammenligne det med troværdig lydgengivelse. Det er helt klart film den er bygget til. Når jeg skriver den godt kan bruges til musik er det fordi jeg selv synes det lyder fedt. Mht. tryk i brystet så skal du da også have det når du spiller lavt, om end ikke i samme grad. Hvor højt spiller du før det indtræffer? Det er svært at sætte ord på hvor højt jeg lige spiller da jeg ikke kan måle det, men jeg tror ikke jeg mangler bas i fronterne. De går fra 30-24000hz(+-4db), følsomheden er 100db, og membranarealet svarer til 18" pr. side. De kan bare ikke det samme som en sofasub kan. Det tror jeg ikke der rigtig der er nogle traditionelle højttalere der kan uden at fylde rummet med så meget bas at både døre, vinduer og alt muligt andet rasler med. Her mener jeg også at en sofawoofers store force ligger. Du får simpelthen meget mere bas i kroppen før at rummet begynder at lave unoder. Hovedårsagen til jeg byggede min sofawoofer var fordi mine fronter stod op ad væggen til min datters værelse. Det er som regel først når hun er kommet i seng ved 20-tiden at jeg ser film. Derfor er lydniveauet ikke helt så spændende som før hun blev født. Jeg har faktisk kørt med mine fronter som small på denon'en for at fjerne det meste af bassen ved den væg. Når hun ikke er hjemme bruger jeg både fronter og sofa til LFE-signalet.
|