Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 22:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Sofa-subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Så det er på ingen måde noget der kan bruges til musik? Det skulle de rigtige tactile transducers vist kunne.

Mvh. l´Blundt

Jo, det synes jeg sagtens det kan - det er blot et spørgsmål om niveauet på subben.

Til top Vis Theis K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Theis K

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Men skal i så ikke bruge en præcis afstands-måling til subén?
Min egen "almindelige" sub var nærmest ubrugelig til musik indtil jeg fik indstillet afstanden præcist. Derfor undrer jeg mig lidt over hvordan i finder frem til afstanden til subén, når nu i sidder på den og det mest er vibrationerne i er interesseret i.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke jeg er helt med - hvor indstiller du afstanden til subwooferen? På din forstærker? Jeg har et gammeldags NAD-stereosystem, så der er ikke så meget at pille ved.

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Men skal i så ikke bruge en præcis afstands-måling til subén?
Min egen "almindelige" sub var nærmest ubrugelig til musik indtil jeg fik indstillet afstanden præcist. Derfor undrer jeg mig lidt over hvordan i finder frem til afstanden til subén, når nu i sidder på den og det mest er vibrationerne i er interesseret i.

Mvh. l´Blundt

Jeg kører min sofawoofer på en denon surroundreciever, og jeg synes også sagtens man kan bruge den til musik. Til lav/normal lydstyrke hvor du normalt ikke kan mærke "hugget i mellemgulvet" er det fedt der stadig er en særdeles fysisk fornemmelse af musikken, uden at fylde rummet med bas. Problemet er ved højere lydstyrker, hvis man gerne vil føle "hugget", kan det blive for meget at sidde i sofaen, hvis det er den eneste kilde til bas.

Det er vel et spørgsmål om smag. Der er jo også nogle der mener at det skal være en lukket sub til musik, hvis man hører til dem skal man nok ikke forvente et tilfredsstillende resultat med den type sofawoofer jeg har bygget(den bruger selve sofaen som ventileret kabinet og spiller ned mod gulvet).

I kombination med et sæt fronthøjttalere der rækker lidt ned i frekvensområdet mener jeg det er optimalt. Selv har jeg både 12" og 15" i fronthøjttalerne, og de virker sgu lidt tamme når jeg slukker sofaen. Der skal spilles meget højere end mine ører kan holde ud for at levere den bas i sofaen som sofawooferen gør.

Afstanden til subben skal vel stilles til 0 m. Medmindre man altså sidder i stolen
Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 05 Maj 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

John P. skrev:
Afstanden til subben skal vel stilles til 0 m. Medmindre man altså sidder i stolen

Tak for svar. Så har du altså indstillet afstanden til 0?
Det er min erfaring at hvis ikke afstanden er indstillet præcist så er det meget tydeligt at der er en sub der spiller. Så har ikke gjort dette forstår jeg ikke hvordan i kan bruge den til musik. Dette er selvfølgelig ikke ensbetydende med at jeg ikke tror det kan lade sig gøre.

Mht. tryk i brystet så skal du da også have det når du spiller lavt, om end ikke i samme grad. Hvor højt spiller du før det indtræffer?

Theis K: Jeg gik ud fra at når man byggede sådan en til film så havde man også surround. Men hvordan med fase osv. på din så?

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

John P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
[QUOTE=John P.]Afstanden til subben skal vel stilles til 0 m. Medmindre man altså sidder i stolen

Tak for svar. Så har du altså indstillet afstanden til 0?

Ja, afstanden er sat til 0 m.

Det er min erfaring at hvis ikke afstanden er indstillet præcist så er det meget tydeligt at der er en sub der spiller. Så har ikke gjort dette forstår jeg ikke hvordan i kan bruge den til musik. Dette er selvfølgelig ikke ensbetydende med at jeg ikke tror det kan lade sig gøre.

Det kan jo også godt hænge sammen med hvor kritisk man er i forhold til hvordan lyden skal være. Ingen live-instrumenter leverer lyden på samme måde som min sofa, da lydtrykket her skal transporteres gennem luften først. Jeg sidder på/i et fleksibelt subwooferkabinet hvor lyden føles fysisk på en hel anden måde end fra traditionelle højttalere. Selve lydtrykket fra forsiden af membranen rammer mig senere og meget mindre kraftigt end udladningen fra bagsiden af denne, da jeg nærmest sidder omkring magneten på enheden, kun med sædehynden som adskillelse.

Jeg tror du er langt mere kritisk i forhold til hvor realistisk lyden skal være sammenlignet med mig. Min sofa er ikke "high fidelity" netop pga. konstruktionen. Medmindre du sidder med ryggen op ad stortrommen eller på den akustiske guitar kan man slet ikke sammenligne det med troværdig lydgengivelse. Det er helt klart film den er bygget til. Når jeg skriver den godt kan bruges til musik er det fordi jeg selv synes det lyder fedt.

Mht. tryk i brystet så skal du da også have det når du spiller lavt, om end ikke i samme grad. Hvor højt spiller du før det indtræffer?

Det er svært at sætte ord på hvor højt jeg lige spiller da jeg ikke kan måle det, men jeg tror ikke jeg mangler bas i fronterne. De går fra 30-24000hz(+-4db), følsomheden er 100db, og membranarealet svarer til 18" pr. side. De kan bare ikke det samme som en sofasub kan. Det tror jeg ikke der rigtig der er nogle traditionelle højttalere der kan uden at fylde rummet med så meget bas at både døre, vinduer og alt muligt andet rasler med. Her mener jeg også at en sofawoofers store force ligger. Du får simpelthen meget mere bas i kroppen før at rummet begynder at lave unoder.

Hovedårsagen til jeg byggede min sofawoofer var fordi mine fronter stod op ad væggen til min datters værelse. Det er som regel først når hun er kommet i seng ved 20-tiden at jeg ser film. Derfor er lydniveauet ikke helt så spændende som før hun blev født. Jeg har faktisk kørt med mine fronter som small på denon'en for at fjerne det meste af bassen ved den væg. Når hun ikke er hjemme bruger jeg både fronter og sofa til LFE-signalet.

Til top Vis John P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af John P.

Theis K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:

Theis K: Jeg gik ud fra at når man byggede sådan en til film så havde man også surround. Men hvordan med fase osv. på din så?

Mvh. l´Blundt

Jeg har fusket lidt og trukket et ekstra liniesignal ud af forforstærkeren som subben er koblet til. Efter en del lytning (film og musik) har jeg besluttet mig for at få en surroundforstærker. Jeg får slet ikke nok ud af subwooferen til film, og til meget musik er jeg nødt til at skrue ned for bassen pga. at mine højttalere ikke skal presses med lydtrykket - der skulle subben jo tage over, men den bliver der jo samtidig skruet ned for! Så på søndag byttes mit trofaste stereoanlæg skiftet ud til en 5.1'er.

Jeg synes fasen er lidt svær - den skal være 0 grader når man er i sofaen og 180 grader når man er ude i rummet. Det er til at leve med, men heller ike optimalt. Nu må vi se hvordan det bliver med den nye forstærker. Man vinder heller ikke noget hvis man ikke eksperimenterer!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes