Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 00:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Open baffle sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lave 2 open baffle sub á la denne jamo.

Nogen der har idé om det er noget der er værd at bruge tid på? De skal bruges sammen med mine quad 989 primært til film. Jeg vil nok lave 2*18' i hver, men er det bedre end 1 *21' i hver? Tænker at den skal spille op til 40-50 hz. Og der er jo et hav af enheder, og det kan være svært at vurdere hvilke som er bedst til formålet? Overvejer de her http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=PDIPD186-8&browse mode=category de fås i både 4, 8 og 16 ohms udgaver, hvilken skal man bruge???

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Open baffle og "sub" er to helt forskellige ting og sådan set ikke forenlige. Problemet med dipole HT'ere er at de falder af med 6 db pr oktav under det punkt hvor bølgelængden er halvdelen af afstanden mellem enhedens forside og dennes bagside. Normalt vil det sige afstanden ud til baffelens kant. Formlen er : 34400/afstand*2

Ud over det så falder frekvensen kraftigt under lytterummets laveste resonansfrekvens. I teorien dropper den som en sten. Monopol sub har ikke dette problem. Når du skriver "op til 40-50 hz" så duer dipol sub ikke.

Mvh
Kristoffer
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret, meget kontant må man sige. Måske ikke helt det svar der er befordrende for projektet. Jeg går i tænkebox igen.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Med aktiv forstærkning tror jeg nok man kan nå måske 30 hz minus 6-8 db med en dipol sub, og det vil have den gavnlige effekt, at dine Quad ikke skal spille den dybe bas. Jeg ville overveje at dele ved 80 eller 100 hz.

mvh

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også haisselbainks svar er temmelig kontant, og måske er den overordnede konklusion heller ikke helt i overensstemmelse med andres erfaringer. Her er eksempelvis en fyr, der har bygget to dipol subs til sine Quads. Contrapunkt
100 dB ved 30 hertz er ganske pænt for 4 12" synes jeg. Du skal naturligvis bruge elektronisk korrektion for at omgå den stejle nedre afrulning. Og jeg vil nok hoppe med på den vogn at dipol ikke duer til film, medmindre du bruger et meget større membranareal end to 12 tommer per side. Men til musik, så passer det nok fint - endda med fremragende resultater til følge. Så måske er dine to 18" tommer per side passende - selv til film. Det er bestemt ikke umuligt i hvert fald.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

syntes det er meget han kan opnå 31 hz men 2 12".. syntes bestemt ikke jeg kan komme  så dybt 2x15 pr siden..  jeg har problemer med at mine går i bund. det lyder bestmt ikke godt 

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Lille_smed, har du et link hvor man kan se dine subs? Hvilke enheder bruger du?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

De 18" fra Precision Devices du referer til er IKKE velegnede til dipoler. Med en Qts på 0,312 er de nok bedre til basrefleks afstemning. Desuden er max. udsving +/- 8 mm.

Til dipoler skal du ifølge min erfaring typisk have enheder med en højere Qts - 0,55 til 0,65 er hvad jeg anser for passende. Du vil nok kunne få brubart output af 2 stk. gode 18" i en god bred baffel - eller evt. en foldet "H" eller "U" baffel, men du vil aldrig få det tryk og den ladning i rummet der er med en lukket/basrefleks afstemning. Om det så er det man ønsker er noget helt andet.

Netop i kombination med elektrostater vil en dipol bas ofte være nemmere at integrere, men jeg vil også sige fra 80-100 Hz og nedefter. Du ender dog nemt op med nogle meget store bafler.

At man ikke kan få bas ud af en åben baffel er nu en sandhed med modifiaktoner. Gør man den stor nok - f.eks. som jeg har set en nordmand gøre det 48 stk. 12" basser i hver side! Meget store åbne bafler der virkelig magter at flytte luft.

Mine egne er i den sammenhæng nærmest beskedne - 4 stk. LAT 700 pr. side. Svarer i membranaeral til 8 stk. 12 pr. side. Frekvensgangen måler -5 dB ved 25 Hz i nærfelt - ude i rummet rækker den længere ned. Dog stadig uden den "trykladning" i rummet som nogen foretrækker (jeg gør ikke).

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Lille smed har du et highpass filter før din sub. Det er du nok nødt til. Hvis du kigger på Contrapunkt, så har han også et 12dB/oktav highpass og korrektions filter ved godt 20Hz som det første filter inden noget andet.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Janlis: Det ser vildt imponerende ud, er der bas nok til film så man man kan mærke det!?

Jeg ved ikke helt hvad Qts - 0,55 til 0,65 er. De enheder jeg kigger på ligger omkring 0,3. Er det Qts der er det afgørende mål?

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Qts er et af parametrene. Herudover skal du se efter max. lineær slaglængde og FS (egenresonans).

Måske du skulle læse lidt generelt om hvad og hvordan dipoler/åbne bafler virker:
http://www.diysubwoofers.org/dipole/

Aurasound har en 18" bas som kommercielt er anvendt i et dipolt system.
http://www.aurasound.com/en

Den har en Qt omkring de 0,5, men bemærk Fs 20 Hz og en slaglægnde på hele 38 mm! Den kan flytte luft. Prisen er nok derefter. Søg evt. på nettet, der findes nok flere alternativer.

Ellers kan du anvende flere mindre enheder eller LAT 700 som jeg anvender. Den er nu heller ikke billig!

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

hej .. jo men ikke ordenlige  filter desværre .. har ikke haft tid den sidste tid .. jeg vil købe ground sound filter når jeg igen får tid til det ... 

enhederne er  zomax 1550p.. billig enhed .. ikke den bedste .. har prøvet peerless xls 12" .. lige til dette er der mere kraft i zomax.

jeg har brugt en 6 de filter til at hæve de dybe toner  og  24 db filter det at skære af ved 100 hz..

ved ikke om ground sound filter er godt nok

har du fået det testet  jannils

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt Ground Sond filter samt woofer-amp PA 33C (med 1500 VA ringkerne trafo pr. kanal) til bastårnene det sideste års tid. Det er ABSOLUT OK! Bruger filteret i et fuldt 3-vejs system med eksterne forstærkerere til mellemtone og diskant.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

oki jeg jeg har selv købt 6 moduler  men venter på at han komme med den 4 vejs udgave.. men du kan anbefale det filter ... er det nemt at arbejde med ..???? 

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Jeg vil lave 2 open baffle sub á la denne jamo.

Nogen der har idé om det er noget der er værd at bruge tid på? De skal bruges sammen med mine quad 989 primært til film. Jeg vil nok lave 2*18' i hver, men er det bedre end 1 *21' i hver? Tænker at den skal spille op til 40-50 hz. Og der er jo et hav af enheder, og det kan være svært at vurdere hvilke som er bedst til formålet? Overvejer de her http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=PDIPD186-8&browse mode=category de fås i både 4, 8 og 16 ohms udgaver, hvilken skal man bruge???

http://www.humblehomemadehifi.com/Serious-Sub.html her er en der bruger samme enheder dog 21", og hvis jeg ikke husker meget galt og man læser det hele, så ender han vist ud med at open baffel bliver hans valg.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hvis man istedet bruger 3*21´pr. side så må det da begynde at ligne noget? Har kig på http://www.pyleaudio.com/itemdetail.asp?brand=&cat1=Pro% 20Audio&cat2=Replacement%20Woofers&model=PDW21250 . De ser ud til at have fs=22 hz?.

Vil anbringe hver i sin egen lille åbne kasse og sætte dem ovenpå hinanden 3 og 3 og en plade i bunden de er skruet ned i så de ikke vælter. På den måde kan man nemt skille det hele ad og flytte det. Vil nok også skulle have en velodyne sms1 rum-fidus til at fintune.

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Jeg synes også haisselbainks svar er temmelig kontant, og måske er den overordnede konklusion heller ikke helt i overensstemmelse med andres erfaringer. Her er eksempelvis en fyr, der har bygget to dipol subs til sine Quads. Contrapunkt
100 dB ved 30 hertz er ganske pænt for 4 12" synes jeg. Du skal naturligvis bruge elektronisk korrektion for at omgå den stejle nedre afrulning. Og jeg vil nok hoppe med på den vogn at dipol ikke duer til film, medmindre du bruger et meget større membranareal end to 12 tommer per side. Men til musik, så passer det nok fint - endda med fremragende resultater til følge. Så måske er dine to 18" tommer per side passende - selv til film. Det er bestemt ikke umuligt i hvert fald.

Den sub du link'er til spiller i et rum på 50 m2 - det betyder at den længste dimension i rummet bestemmer nedre cut off frekvens, og grundet rummets størrelse kan subben nå dybt med en del aktiv forstærkning. Har man et lytterum på 20 m2 er det ikke sikkert det kan lade sig gøre.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Måske man istedet skulle gå den traditionelle sub-vej og skaffe sig et par solide JBL kasser, som ser helt rigtigt 'jbl-agtige' ud??? Med JBL 2242H enhederne som er meget velansete. http://www.audiopalace.de/product_info.php/info/p38465_JBL-4 645C.html

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 24 Maj 2009 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
Siankovic skrev:

Den sub du link'er til spiller i et rum på 50 m2 - det betyder at den længste dimension i rummet bestemmer nedre cut off frekvens, og grundet rummets størrelse kan subben nå dybt med en del aktiv forstærkning. Har man et lytterum på 20 m2 er det ikke sikkert det kan lade sig gøre.

Vil det så sige, at hovedtelefoner kun kan gengive ned til 400 Hz?

Kan udmærket følge din teori, men i praksis er der altså ingen problemer overhovedet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes