Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg er blevet fra rådet at vælge en stor enhed som mellem tone.. så jeg vil spørge om dette vil give fase problemer .. ved at sætte 4x 6" mellem toner ved siden af hinanden.. og diskanten mid i ( den røde)
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ville du dog gøre det? Det er muligt de sidder tæt, men giver da unødvendige faseproblemer at bruge så mange enheder.
Hvad er det for nogle enheder du skal lege med? :-) Hvis du skal bruge en mellemtone der skal gå langt ned til nogle store basser, kan jeg anbefale Scan Speak 15W. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej ..
ser er sb enheder jeg vil prøve med .. det er fordi at jeg vil ned til 80hz i dipol system.. det kræver jo lidt .. derfor vil jeg gerne bruge flere enheder .. så jeg ikke presser dem ..
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er grunden til at du blev frarådet den store enhed ? Jeg har set flere bruge 8 og 10" med godt resultat. Jeg vil mene at din tegning godt kan gå an hvis du sidder pænt langt væk fra dine højttalere. Ellers kunne du sætte de 4 enheder over hinanden og diskanten ved siden af, udfra midten af de 4 mellemtoner
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hej
jeg er blevet fra rådet at vælge en stor enhed som mellem tone..
|
|
|
Kommer da an på hvor højt du vil bruge den, og hvad den skal spille sammen med For tiden kigger jeg på PHL De har nogle interessante 8-10" mellemtoner med foam kant Kan desværre ikke finde response kurver Og de fleste pro mellemtoner jeg har set har stærkt vigende niveau under 500hz At bruge mange mindre enheder brydder jeg mig bestemt ikke om, og ender med at blive alt for dyrt Den eneste løsning jeg kunne tænke mig til det er Danleys "synergy/unity horn" Selvom der er folk som med simuleringer har vist at det går helt galt det du foreslår der, er der også folk som har prøvet det, og ikke mener der er nogen problemer Jeg formoder det kræver en del arbejde med delefilter
|
Til top |
|
|

Dobbeltprofil, Heltny
|
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Den eneste løsning jeg kunne tænke mig til det er Danleys "synergy/unity horn"
|
|
|
Har du et link
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er fordi jeg gerne vil dele meget højt .. og det får en 10" problemer med .. vil meget gerne dele ved 1500 hz hvis det var 10"
afstanden til højtaler bliver på ca 4 meter vil jeg tro ...
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 26 Maj 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
det er fordi jeg gerne vil dele meget højt .. og det får en 10" problemer med .. vil meget gerne dele ved 1500 hz hvis det var 10"
afstanden til højtaler bliver på ca 4 meter vil jeg tro ...
|
|
|
PHL har også 8" Det er mere spørgsmålet hvor dybt DEN rækker, men så har de nogle mere moderate som går dybere, men så mangler de nok lidt i toppen Ellers er der PHY, den kan  men næppe ideel til høj rock Supravox har også et par emner, af de nyere modeller, tåler lidt mere effekt end PHY MEN, om en 10" får problemer ved 1500hz afhænger nok meget af diskanten, som ideelt set bør have en god waveguide på størrelse med mellemtonen, nyt problem indført
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
men dt kan være man bare skal droppe alt den teroi og hoppe ud i det ... det er jo kun penge .. så går tiden jo med det
jeg vil købe ground sound digitale delefilter . så jeg har et forstærker modul til hver dele frekvens område.
i mit setup lige nu bruger jeg en 8" vifa mg 22 spiller oki .. men syntes dem magler noget smæk i de dybe toner .. lige du deler jeg den ved 100- 1500 hz... hvor en 4" ss 12m tager over ..
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din antagelse omkring at hive en 10" langt op i frekvens (1500Hz) er korrekt, det er ikke en god ide, pga. opbrydninger og beaming. Men hiver du flere mellemtoner, placeret på den måde der, lige så langt op i frekvens, vil de skam også beame, de vil skabe destruktiv interferens med hinanden.
Det der med at placere diskanten mellem dem og endda ved siden af dem, er også en dårlig ide, igen pga. spredningmønsteret og powerrespons.
Det bedst du kan gøre, er at finde en god følsom melletone 6" eller 8" og så nøjes med den, lad den spille over 500Hz, så kan du presse mange db ud af den uden at stresse den overhovedet. Drop ideen med flere mellemtoner, det giver langt flere problemer, end det løser. Derimod vil jeg mene at du sagtens kan bruge flere mindre basser som du så har mulighed for at hive relativt langt op i frekvens, så de tager stresset istedet for din mellemtone. Destruktiv interferens og fase problemer, er nemlig LANGT mindre kritiske i det dybe område, pga. den store bølgelængde.
|
Til top |
|
|

Dobbeltprofil, Heltny
|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
men dt kan være man bare skal droppe alt den teroi og hoppe ud i det ... det er jo kun penge .. så går tiden jo med det
jeg vil købe ground sound digitale delefilter . så jeg har et forstærker modul til hver dele frekvens område.
i mit setup lige nu bruger jeg en 8" vifa mg 22 spiller oki .. men syntes dem magler noget smæk i de dybe toner .. lige du deler jeg den ved 100- 1500 hz... hvor en 4" ss 12m tager over ..
|
|
|
Ellers må du forbi Holger4 en dag og lytte på hans. Han har jo mange enheder til samme frekvensområde helt uden nogle former for problemer. Så flere enheder kan altså fint lade sig gøre
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
lille_smed skrev:
|
|
|
Ellers må du forbi Holger4 en dag og lytte på hans.
Han har jo mange enheder til samme frekvensområde helt uden nogle former for problemer.
Så flere enheder kan altså fint lade sig gøre 
|
|
|
Nej det kan ikke!
|
Til top |
|
|

Dobbeltprofil, Heltny
|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Sønnen skrev:
lille_smed skrev:
|
|
|
Ellers må du forbi Holger4 en dag og lytte på hans.
Han har jo mange enheder til samme frekvensområde helt uden nogle former for problemer.
Så flere enheder kan altså fint lade sig gøre 
|
|
|
Nej det kan ikke!
|
|
|
Det virker da fint og efter hensigten i Holgers højttalere, så det må da kunne lade sig gøre
|
Til top |
|
|
lille_smed Forum Bruger

|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
oki det giver problemer begge dele .. men vil der kunne virker hvis jeg vil bruge en 15" enhed til at spille fra 60 til 300 og der efter få en 6" til at tage over vil det give problemer ????
|
Til top |
|
|

Dobbeltprofil, Heltny
|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
300 hz er ikke særligt dybt for en 6" så det vil jeg tro
|
Til top |
|
|

Rabu Acoustics
|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hej
oki det giver problemer begge dele .. men vil der kunne virker hvis jeg vil bruge en 15" enhed til at spille fra 60 til 300 og der efter få en 6" til at tage over vil det give problemer ????
|
|
|
Det skulle ikke være noget problem
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, der også folk som er glade for 12" fuldtoner  Dilemmaet med hvor højt du kan dele enhed afhænger i høj grad af hvilken enhed, typen Men klart at du mister spredningen, og det skal der tages højde for
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 27 Maj 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er en fyr i high fidelity der flere gange har vist sit system frem. Jeg tror hans mellemtone var en 12" Fane. Det lød godt.
Som Musicus siger, beamer den jo, men der er fordele i form af attack og nærvær. Det er ligemeget om det er en 10" eller 4 stk 5",
men det første er billigere og lige så godt eller bedre.
|
Til top |
|
|