Forfatter |
|
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ingen der har en ide om, hvad det kan være, der laver skrat/pop, når jeg slukker forstærkeren?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-ray skrev:
jan_stevns skrev:
Højttaler-relæet i en 202'er skal falde fra med det samme - kan dit relæ tænkes at hænge ? |
|
|
Har du erfaring med - at det skulle kunne hænge...?
Fortsat Go' Søndag.
|
|
|
Jeg har set eksempler på at relæet er blevet så slidt i selve relæ-mekanikken at det skifter trægt - Når man slukker en e202 skal relæet falde fra med et temmeligt hørbart klik
Hvis ikke, kan der godt nå at komme en mislyd __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det noget jeg kan se med det blotte øje+ eller skal nogen måle, eller bare have forstand på det?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man vel - men fortæl lige først om relæet falder fra med det samme du slukker.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså det eneste jeg hører, når jeg slukker forstærkeren er skrattet i højttalerne, og det kommer 1/2-1 sekund
efter jeg slukker på kontakten. Når jeg tænder for den, kommer der et tydeligt klik i forstærkeren 2 sekunder
efter jeg trykker på kontakten, men jeg hører ikke noget tilsvarende, når jeg slukker.
Ved ikke om det var det du mente
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
joehhh - det er cirke det jeg mente - hvis du lægger øret ned til forstærkeren - bør du kunne høre relæet falde ud
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 554
|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var der noget med at man ikke lige umiddelbart kunne se relæet - men det er under en dæk plade - lige bag ved VU-metrene. Eller husker jeg galt....
Du må ind at kigge. Som Jan skriver "falder relæet tilbage" - og giver altså ikke det samme "KLIK", som når den tænder/slår til. Men ingen tvivl om, at den skal slå fra - lige så snart, at du slipper on/off knappen. Det sidder der noget elektronik og sørger for - det er muligvis noget du/vi skal have kigget på. Jeg erindrer at relæet virkede meget sundt, ligesom resten af forstærkeren.
Nå - Det er have vejr
__________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter et par forsøg mere, med øv-lyd i højttalerne, kan jeg konstatere at der kommer en lille klik-lyd fra relæet
(eller ca. hvor det sidder), og det kommer samtidig med højttalerskrattet, altså et lille sekund efter jeg slukker.
..Nok derfor det var svært at høre, når det bliver overdøvet af højttalerne
Kan jeg så konkludere at relæet hænger?
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det er elektrisk fejl  __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
Sansui AU999, Marantz 2252B, Luxman R1500, Beolab/master 5000, Tungsram-3F T3535, Dynaco A25X, TD124MKII.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er 'DC offset' fejl på den...det er jeg ret sikker på. Kan måles med et billigt standard multimeter direkte på HT udgangene. 20 mV-50mV kan accepteres, men her er mere. Hvis du kigger på bas-membranerne ved tænd-sluk kan du måske se de bevæger sig.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
X-ray Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bias og offset er jo nyligt checket og justeret - efter alle kunstens regler og ligger lige i øjet. Det kan selvfølgelig have rykket sig - meeeeen - det er så begge kanaler. Som jeg husker det lå offset rimeligt som den skulle før og især efter just. max 10mV, om jeg skulle kende justérmanden korrekt .
Men TUBE - er vi enige om, at 1 sek. før den slipper relæet - er for lang tid 
Nå - Jeg var kun lige inde efter en pils __________________ Tandberg TA-300M, TR-200, TR-1000, TR-1040P, TR-1055, TR-2075, TD-165, HifiSystem15 og 17.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaa...relæet skal jo gerne 'slippe' med det samme...ellers kan der komme grimme lyde ud.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, hold da op, det må jeg hellere lade være med at gøre igen
Alle membraner tager en dyb indånding, når der slukkes på forstærkeren (noget der ligner fuldt udslag).
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 03 Juni 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min er netop nu begyndt at gøre noget lignende påden ene kanal. Det virker som om DC justeringen vandrer arbitrært og
efterlader en overspænding på udgangen når de kontrollerende kredsløb slås fra.
Jeg observerer at meteret for den pågældende kanal under drift gradvis laver større og større udslag i forhold til den anden.
Nogle bud?
|
Til top |
|
|
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
Sendt: 09 Juni 2010 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har løst mit problem.
Jeg fandt en ustabilitet på forforstærkeren. Efter udskiftning af fire transer (2sa620 -> 2sa970) og fire lytter (a 22uF) er den nu
stabil.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imens forstærkeren må vente på at blive helt som ny igen, er der kommet en ny CD-afspiller i huset, og
det blev en Sony CDP X555ES i champagne
Den spiller forrygende, meget klart og detaljeret (lys måske, men det er vist sådan en Sony skal lyde  )
Så kan jeg begynde at tænke på finish, få lavet træsvøb til forstærker+tuner og så sætte nogle matchende
træsider til Sonyen. Når der bliver noget mere tid, og penge til investering, kommer en ny plint til Lencoen,
det hele bliver nok i Finsk birkekrydsfiner, hvis jeg ikke finder noget andet spændende. Efter plinten kan jeg
så begynde at tænke på nye højttalere og ... osv osv  ..ja det stopper nok aldrig, men sjovt er det
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2010 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er den gal igen!
Ja faktisk er der ikke sket noget med forstærkeren siden jeg sidst konstaterede fejl i forbindelse med højttalerrelæet.
Jeg havde endelig fundet tid til at skille den fra hinanden, for at få kig på relæet, og måske blive lidt klogere på sagen.
Imens jeg skruer og piller får jeg så øje på, hvad der tilsyneladende er printet med strømforsyningen, der siddre lige bag
VU-metrene, og det er lidt svedent, på begge sider, og flere af de små modstande er krakkeleret
Forstærkeren er nu igen sat i dok indtil jeg finder ud af hvordan jeg løser denne hurdle.
Nogen der har nogen som helst ide om hvad der er sket? og kan det sættes i forbindelse med problemerne med HT-relæet?
Er det i øvrigt ikke meningen at jeg kun skal fjerne 4 skruer og de 10 knopper, for at få frontpladen af? Den sidder stadig ret
godt fast
Mvh
Jens
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 23 Marts 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den svedne farve er normal på dette sted og har ingen betydning for det du oplever.
De krakelererede modstande er en anden historie, de bør skiftes - selv om de muligvis fungerer endnu.
|
Til top |
|
|