Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Musik var bedre i gamle dage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Svoldgaard skrev:
Jeg tror også det har noget at gøre med det musik man er vokset op med.

Jeg tror du har fat i noget meget rigtigt her. Jeg er helt klart blevet "præget" på den musik jeg opdagede igennem min ungdom. Den har en helt anden betydning, fordi der knytter sig mange minder til den.

I barndommen tager vi imod det vi bliver udsat for og gennem puberteten begynder vi selv at opsøge omverden og tage den ind med en enorm intensitet. Den evne forsvinder stille og roligt efterhånden som vi bliver voksne.

Musikken i dag er ikke værre end før i tiden. Der var sandelig også meget skrammel-pop i 70'erne. I dag som før er musikken et produkt af kulturen og de tekniske muligheder der er til rådighed.

Jeg bilder mig ind at hvis jeg sørger for at give mine børn et bredt fundament som viser hvor forskellige udtryk der findes i musikken, så tager de såmænd ingen skade af at lytte til Justin Bieber og Nicki Minaj. De har brug for at definere sig som generation. Jeg provokerede mine forældre ved at lytte til punk (ganske kortvarigt) - nu lytter mine piger til boybands og lykkes fint med at provokere mig.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:
gasolin skrev:

Vi synes jo også debbie harry (blondie) kim vilde, nena og hvad de nu hedder er godt :-)

Tal for dig selv

ok -  han glemte måske at nævne "Bror Kalle's kapel"   :)

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Episoden "Homerpalooza" med The Simpsons tager meget godt fat i dette fænomen:

Homer: "Why do you need new bands? Everyone knows rock attained perfection in 1974. It's a scientific fact."

Grandpa: "I used to be with it, until they changed what it was. Now what I am with isn't it and what is it seems outright scary to me. And they same thing is going to happen to you, mark my words!"
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

pof@ skrev:
gasolin skrev:

Vi synes jo også debbie harry (blondie) kim vilde, nena og hvad de nu hedder er godt :-)

Tal for dig selv

ok -  han glemte måske at nævne "Bror Kalle's kapel"   :)

Uhh
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Det sikre tegn på at man er ved at blive gammel, er at man ikke forstår ungdommens musik. :)

Tænk på hvad forældre generationer mente om Elvis omkring 1960, Led Zeppelin eller Ozzy i start/midt 1970erne. Tænk på hvordan punk rocken
skræmte livet af forældrene i slut 1970erne/start 1980'erne, eller hvordan Metallica, Nirvana, eller Pantera omkring 1990.

Som Pof@ sagde:Der er vildt meget god musik derude - det kræver bare at I gør en indsats for at finde det. Husk også på at musikkens rolle også er
at udfordre sine lyttere - ikke kun stryge dem med hårene.
Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
I gamle dage havde man også kun få genere pop, rock,electronisk musik (B.la kraftwerk,depeche mode og pet shop boys)
heavy metal,disko musik,jazz, classic og folkmusic

I dag ham man jo lang flere gener som techno, dubstep og b.la trash metal bare for at nævne nogen få

Øhm - Techo er nogenlunde lige så "gammelt" som Heavy Metal eller Disco Thrash er vel "kun" omkring 20....altså ca lige så gammelt som Depeche
Mode. Dubstep er nyere, ja - de første artister dukkede vel op for 10 år siden.

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

hehe, så lige denne video på youtube og syntes den passede fint til emnet der bliver diskutere:

http://www.youtube.com/watch?v=wfpL6_0OBuA

god fornøjelse...
p.s. skru ik helt op ;)
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Jeg hører også klart mest "gammel" musik fra min ungdom. Nok mere fordi det det vækker gode minder, end fordi der ikke kan findes nutidig musik i
samme niveau.

Som både Pof og flere andre har nævnt, handler det i høj grad om at lede udenfor mainstream. Jeg er så heldig at have en søn der prøver at få gang i en
karriere som lydmand, og derfor kan introducere mig for en mængde ny musik jeg ellers aldrig ville have opdaget. Og hold op hvor er der meget talent
derude. Det er bestemt ikke alt jeg synes om - men sådan skal det jo være. Ungdommen skal jo frigøre sig, bl.a. ved at høre noget andet musik end deres
forældre. Og oprøret slår jo lidt fejl hvis forældrene kan lide det

Jeg er imidlertid også enig i, at det ikke er kvaliteten der afgør hvad der slår igennem. Her har markedskræfterne nok sejret, så det i højere grad er
størrelsen på markedsføringsbudgettet end musikernes kvalitet der bestemmer hvad der når radio og hitlister. Men det er jo vilkårene i et liberalt samfund,
og gælder jo også på alle andre områder end musik.

Men at generalisere, og sige at musik var bedre i gamle dage er udtryk for manglende viden om hvad der rent faktisk findes derude der bare ikke når
hitlisterne.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Mr. Brownstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

I begyndelsen af 90'erne blev der i den bedste sendetid på P3 spillet Nirvana, Guns N' Roses, Metallica, AC/DC, Alice In Chains, Soundgarden, Pearl Jam, Rage Against The Machine osv. af studieværter der VIDSTE noget, og KUNNE noget. I dag sidder der en tomhjernet gås og bræger om sig selv og sine venner kun afbrudt af Medina, Rasmus Seebach, Nik & Jay, Lady Gaga, Rhianna, Justin Bieber osv. Er der noget at sige til, at vi er mange der savner de gode gamle dage? Når det er sagt, så er jeg enig i, at mainstream-musikken i dag er temmelig ringe. Man skal selv ud i undergrunden og opsøge den gode musik, men så er den der også. Jeg er selv vild med psych- og garage-rock, og inden for de genrer er der masser af gode bands at vælge imellem.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Mr. Brownstone skrev:
I begyndelsen af 90'erne blev der i den bedste sendetid på P3 spillet Nirvana, Guns N' Roses,
Metallica, AC/DC, Alice In Chains, Soundgarden, Pearl Jam, Rage Against The Machine osv. af studieværter der VIDSTE noget,
og KUNNE noget. I dag sidder der en tomhjernet gås og bræger om sig selv og sine venner kun afbrudt af Medina, Rasmus
Seebach, Nik & Jay, Lady Gaga, Rhianna, Justin Bieber osv. Er der noget at sige til, at vi er mange der savner de gode gamle
dage? Når det er sagt, så er jeg enig i, at mainstream-musikken i dag er temmelig ringe. Man skal selv ud i undergrunden og
opsøge den gode musik, men så er den der også. Jeg er selv vild med psych- og garage-rock, og inden for de genrer er der
masser af gode bands at vælge imellem.

Alex nyborg madsen, der er vidst ikke meget Alex nyborg madsen, Jørgen de mylius og Hans otto bisgaard over nutidens radio
været (hvad de 2 sidst nævnte ikke ved om musik er ikke værd at vide)
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Mr. Brownstone skrev:
I begyndelsen af 90'erne blev der i den bedste sendetid på P3 spillet Nirvana, Guns N' Roses, Metallica, AC/DC, Alice In
Chains, Soundgarden, Pearl Jam, Rage Against The Machine osv. af studieværter der VIDSTE noget, og KUNNE noget. I dag sidder der en tomhjernet
gås og bræger om sig selv og sine venner kun afbrudt af Medina, Rasmus Seebach, Nik & Jay, Lady Gaga, Rhianna, Justin Bieber osv. Er der noget at
sige til, at vi er mange der savner de gode gamle dage? Når det er sagt, så er jeg enig i, at mainstream-musikken i dag er temmelig ringe. Man skal
selv ud i undergrunden og opsøge den gode musik, men så er den der også. Jeg er selv vild med psych- og garage-rock, og inden for de genrer er der
masser af gode bands at vælge imellem.

Arh.....kan godt huske 90'erne, og hvad der blev spillet. Og ja - de bands du beskriver her fik også Airplay, men det var der godt nok også meget crap
der også gjorde. Og dengang som nu var det popmusikken er dominerede.

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror "gammelt musik" er bedre, fordi der var lagt mere vægt på musikken og sammenspillet. I dag er det jo sjældent at høre
en guitar solo på mere end 15 sek. En musiker som John Mayer er jo fantastisk på en guitar, man man hører det jo ikke rigtigt
på hans studio albums.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Mr. Brownstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt, jeg er et gammelt surt løg, men selvom der selvfølgelig også blev spillet crap i radioen for 20 år siden, så synes jeg metervarepoppen i dag er altdominerende. Samtidig er der blevet endog meget langt mellem snapsene fra de store mainstream-navne indenfor rocken. Tænk på, at i året 1991 udkom bl.a. "Use Your Illusion I-II" af GN'R, "Achtung Baby" af U2, "Sex Blood Sugar Magik" af RHCP, "Ten" af Pearl Jam, "Nevermind" af Nirvana og "No More Tears" af Ozzy Osbourne. Sidenhen er det gået støt ned ad bakke. Hvornår har U2 lavet noget, der er bare tilnærmelsesvist interessant? Mht. dansk musik, så er det jo for tiden mest de højtprofilerede navne inden for metervare- og døgnfluepoppen, der får airplay. To af de bedste danske bands fra de sidste 20 år; On Trial og Baby Woodrose er jo stort set ukendte i den brede offentlighed. Især førstnævnte er skandaløst oversete...

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 07:24 | IP-adresse registreret  

Og the black album med metallica
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Mr. Brownstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Jeg vidste, jeg havde glemt en af de helt tunge!

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Men tak til P3 Hvis det ikke var for dem, var jeg aldrig gået i gang med at søge efter god musik selv

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg er nødt til lige at blande mig i diskussionen.
Der ser ud til at de fleste mener at man simpelthen bare synes bedst om den musik man er vokset op med, og at det derfor hænger sammen med alderen. Det kan da godt være at det er sandt i de fleste tilfælde, men bestemt ikke alle!
Jeg er fra 1993, og mine forældre har aldrig hørt meget musik (det de har hørt har været fra radioen, eller sådan noget som Abba og Roxette).
Godt nok havde jeg en uheldig periode i omkring år 2000 med rap og techno , som jeg bestemt ikke er stolt af, men inden for de sidste 10 år har jeg virkeligt indset hvad god musik er (det er selvfølgelig subjektivt), og ikke mindst at det gamle musik er af langt højere musikalsk kvalitet end hvad meget af det nye musik er.
Lige for tiden hører jeg mest rock/metal fra halvfjerdserne, det er sådan noget som Led Zeppelin, Blue Öyster Cult osv.
Jeg er dog også vældigt glad for meget musik der er endnu ældre: Gammelt jazz (John Coltrane, Julian "Cannonball" Adderley, Miles Davis, Dave Brubeck osv.), ligesom jeg er rigtigt glad for Django Reinhardt.
Det ældste musik jeg hører er nok sådan noget som Robert Johnson. Det er godt nok ikke så forfærdeligt tit jeg sætter ham på anlægget, men jeg synes at hans musik fortjener at blive lyttet til.

Selvom jeg hører rigtigt meget gammelt musik, hører jeg dog også nyt musik ind imellem. Det er meget jazz eller lignende genrer (Diana Krall, Patricia Barber, Beth Rowley, Alison Krauss), og hvis jeg endelig skal hører noget nyt lidt hårdere musik bliver det tit Dream Theater (som jeg for resten er stor fan af pga. deres musikalitet).

I må undskylde at indlægget blev lidt langt, og jeg håber at det er til at forstå og at jeg ikke har rodet alt for meget rundt i det.

DET SIDSTE MEGET VIGTIGE!!!: Er der nogen der ved hvor man kan skaffe Django Reinhardt på CD eller LP (helst LP)? Jeg er helt vild med hans musik, men jeg kan simpelthen ikke finde det i nogen butikker, så jeg må nøjes med tarvelige youtube.
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

http://www.musicstack.com/show.cgi?find=

. Hvis du skriver Django Reinhardt i søgefeltet og vælger "all vinyl formats" vælter det frem

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Denne tråd skal lige have lidt reklame her, da den burde være relevant for emnet:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=96663&P N=1

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2013 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Peterlh skrev:
Hmm, jeg er nødt til lige at blande mig i diskussionen.Der ser ud til at de fleste mener at man simpelthen bare synes bedst om den
musik man er vokset op med, og at det derfor hænger sammen med alderen. Det kan da godt være at det er sandt i de fleste tilfælde, men bestemt
ikke alle!Jeg er fra 1993, og mine forældre har aldrig hørt meget musik (det de har hørt har været fra radioen, eller sådan noget som Abba og
Roxette).Godt nok havde jeg en uheldig periode i omkring år 2000 med rap og techno , som jeg bestemt ikke er stolt af, men inden for de sidste
10 år har jeg virkeligt indset hvad god musik er (det er selvfølgelig subjektivt), og ikke mindst at det gamle musik er af langt højere musikalsk kvalitet
end hvad meget af det nye musik er.Lige for tiden hører jeg mest rock/metal fra halvfjerdserne, det er sådan noget som Led Zeppelin, Blue Öyster
Cult osv.Jeg er dog også vældigt glad for meget musik der er endnu ældre: Gammelt jazz (John Coltrane, Julian "Cannonball" Adderley, Miles Davis,
Dave Brubeck osv.), ligesom jeg er rigtigt glad for Django Reinhardt.Det ældste musik jeg hører er nok sådan noget som Robert Johnson. Det er godt
nok ikke så forfærdeligt tit jeg sætter ham på anlægget, men jeg synes at hans musik fortjener at blive lyttet til.Selvom jeg hører rigtigt meget
gammelt musik, hører jeg dog også nyt musik ind imellem. Det er meget jazz eller lignende genrer (Diana Krall, Patricia Barber, Beth Rowley, Alison
Krauss), og hvis jeg endelig skal hører noget nyt lidt hårdere musik bliver det tit Dream Theater (som jeg for resten er stor fan af pga. deres
musikalitet).I må undskylde at indlægget blev lidt langt, og jeg håber at det er til at forstå og at jeg ikke har rodet alt for meget rundt i det. DET
SIDSTE MEGET VIGTIGE!!!: Er der nogen der ved hvor man kan skaffe Django Reinhardt på CD eller LP (helst LP)? Jeg er helt vild med hans musik,
men jeg kan simpelthen ikke finde det i nogen butikker, så jeg må nøjes med tarvelige youtube.

Django på LP - ikke noget sindssygt stort udvalg, men dog lidt ...

http://www.jpc.de/s/django+reinhardt?pd_medium=LP
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum