Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 17:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvor blev jord benet af? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har her på det sidste set flere forstærkere, hvor der ikke er noget jordben i stikbrønden, hvorfor! nogen der ved det? Jeg var af den overbevisning at "jord" var enhver audiofils bedste ven.

Det er ikke kun på de billige forstærkere de er væk, NADs master serie har heller ikke jordben mere. Det virker helt godnat, specielt når man tænker at der skal være jord når man laver nye stikkontakter.

Det sjove er, at det snurrer ikke i fingerne når man rør ved den, er det fordi de er dobbel isoleret, ligesom støvsugere og sådan nogle ting?

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Ingen der ved hvorfor?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Dobbelt isolaton ville ikke forhindre snurren i fingeren da den spænding er capacitivt overført, men jeg ved heller ikke hvad der er sket.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

har de så ikke bare placerede en jord klemme/terminal på bagsiden af forstærkeren, der er nogen der mener at den beste måde at jorde et system på er ved at lave et stjernepunkt ved forstærkeren, kilder og evt. effektforstærker jordes via signalkablerne.

Det er blodt en tanke, ved det ikke med sikkerhed.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

har de så ikke bare placerede en jord klemme/terminal på bagsiden af forstærkeren, der er nogen der mener at den beste måde at jorde et system på er ved at lave et stjernepunkt ved forstærkeren, kilder og evt. effektforstærker jordes via signalkablerne.

Hvordan skulle den jordklemme så forbindes med jord i stikkontakten ? Det ville vel kræve et netkabel hvor jordlederen var ført udenom hunstikket.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Dobbelt isolaton ville ikke forhindre snurren i fingeren da den spænding er capacitivt overført, men jeg ved heller ikke hvad der er sket.

mvh

de har vel ikke forbundet jord/stel til kabinettet?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
dan a. skrev:

Hvordan skulle den jordklemme så forbindes med jord i stikkontakten ? Det ville vel kræve et netkabel hvor jordlederen var ført udenom hunstikket.

Det er rigtig at jordlederen skal kobles direkte fra jordspyd til forstærkeren og at man der ved kun får nul og fase fra stikk.

Der er et twist mere i at gøre det på denne måd, det ligger sådan at jeg er elektriker og i uddannelsen skal man lære om div. regler om hvorledes en instalation må udføres. Bogen som omhandler El-instalationer i boliger er en sag på størrelse med biblen, den fortæller div regler som skal overholdes når man laver den faste instalation, men kun gangske få sider omhandler reglerne uden for den faste instalation, dvs. der er rent faktisk ganske få regler der skal overholdes så snart vi er uden for stikkontakter og deslige. Som hifi bruger ønsker vi at anlæget er jordet fra eget spyd for at vi ikke får støj fra hvidevarene og så videre, men følger man "biblen" så må man faktisk ikke have to forskælige jord spyd i vores instalation jo mindre det er klart og tydelig mærket så alle kan se at en given stikk. har en anden jord end resten af instalationen. Når man forbinder anlæget direkte til et jordspyd så er man ikke i den faste instalation længere og reglerne er derfor væsentlig læmpet.

Det var lige en gang kedelig regel snak, stiller mig dog stærkt tvivlende om det kan have noget med valget af det manglende jordben i net brønden.

Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Dan a.

nej det var ikke så kedeligt og har selv tænkt over hvorfor der på sony´s gamle ES serie og mange andre fine navne ikke er jord, og om jeg kunne/måtte sætte et spyd i jord og kun træk til min stik kontakt hvor mit hifi er tilsluttet. nu har jeg selv arbejdet ved en elektrikker engang som ufaglært, men hjælper jo mig ikke med reglerne ;)

og som jeg ser det er de fleste/alle forstærker som jeg har pillet i, "jordet" til stel/chassis. så vel der man skulle sæt sit spyd til evt. ? (kan nævne der som regl er en test for måling af den spændning der er i chassiset i mange service manualer)

så de fleste hifi producenter mener altså det godt nok (og billigst vel) at undlade Jord forbindelse til elnettet, det jeg så ikke enig i.

men jord ses vel også mest som en sikkerhed for installationen ihuse og mennesker, hvis der sku ske en kortslutning, så det netop ikke ledes ud i chassiset og evt personer i nærheden, og da kan da godt se at sikkerheden i en forstærker som "kun" får 220v ind, men langt mindre rundt i forstærkeren (eller CD , LP , preamp osv.) ikke udgører den stor risiko da der jo er låg på hvis

Men sjov nok står der på min guitar rør forstærker den skal jorders, som den jo så IKKE er da kun mit bryggers og garage via kraft har jord, og er sikker på det ville være godt for den, at få lige som mit anlæg hvor jeg kan høre når konen tænder emhætten :(
en guitar rør amp støjer meget og suser og har jo 450 v så kan godt se hvorfor. men grunden har er ikke så meget af audiohpile grunde da "sådan gør en guitar rør forstærker" !?

hehe, men det kun fordi de ikke bygger dem alla hifi og at det er et "levende" instrument og at man mangler jord.

nå sikke en masse. men måske man/nogen snart skulle lave en, "må jeg selv jorder mit anlæg og hvad er reglerne og fordelende ved det) artikkel

mvh.

Thomas M

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Marts 2009 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
Jeg har her på det sidste set flere forstærkere, hvor der ikke er noget jordben i stikbrønden, hvorfor! nogen der ved det?

Den slags udstyr har der altid været meget af. Før havde meget udstyr bare et fastmonteret 2-polet kabel - nu har det et stik istedet for.

Dobbeltisoleret udstyr skal jo ikke jordforbindes, så jordbenet er ikke nødvendigt. Jordforbindelser giver nogle gange brumproblemer, så jordbenet er sikkert "sparet" væk for at spare på kundeklager...

Citér:
Det virker helt godnat, specielt når man tænker at der skal være jord når man laver nye stikkontakter.

Det er jo pga. alt det udstyr der ikke fungerer korrekt uden jordforbindelse.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt huske før i tiden, med de mange 2-polet kabler, men mindes ikke at det var på high end udstyr som i dag.

Men er det korrekt at jorden ikke er nødvendig hvis apperatet er konstrueret ordenligt?.

Det er vel heller ikke noget større problem at skifte netbrønden i forstærkeren, hvis man vil have jord, jordbenet skal jo bare tilsluttets kabinettet, eller hvad?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Marts 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

Dk11706 skrev:
Men er det korrekt at jorden ikke er nødvendig hvis apperatet er konstrueret ordenligt?.

Jordforbindelse er kun nødvendigt på det udstyr der ellers ville have 115V på stel pga. det indbyggede netstøjsfilter (computerudstyr f.eks.). Udover 115V-problemet filtrerer filtrene heller ikke korrekt uden jordforbindelsen.

Om du kan opnå en bedre lyd med en jordforbindelse er så en anden sag. Det bekymrer de fleste fabrikanter sig ikke om...

Hvis du vil jordforbinde dit udstyr, så brug bare en evt. stelskrue eller løsn en skrue bag på. Hvis du udskifter netbrønden er dit udstyr ikke længere godkendt, og du må ikke sælge det.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Zeus Zore skrev:

Dan a.

nej det var ikke så kedeligt og har selv tænkt over hvorfor der på sony´s gamle ES serie og mange andre fine navne ikke er jord, og om jeg kunne/måtte sætte et spyd i jord og kun træk til min stik kontakt hvor mit hifi er tilsluttet. nu har jeg selv arbejdet ved en elektrikker engang som ufaglært, men hjælper jo mig ikke med reglerne ;)

og som jeg ser det er de fleste/alle forstærker som jeg har pillet i, "jordet" til stel/chassis. så vel der man skulle sæt sit spyd til evt. ? (kan nævne der som regl er en test for måling af den spændning der er i chassiset i mange service manualer)

så de fleste hifi producenter mener altså det godt nok (og billigst vel) at undlade Jord forbindelse til elnettet, det jeg så ikke enig i.

men jord ses vel også mest som en sikkerhed for installationen ihuse og mennesker, hvis der sku ske en kortslutning, så det netop ikke ledes ud i chassiset og evt personer i nærheden, og da kan da godt se at sikkerheden i en forstærker som "kun" får 220v ind, men langt mindre rundt i forstærkeren (eller CD , LP , preamp osv.) ikke udgører den stor risiko da der jo er låg på hvis

Men sjov nok står der på min guitar rør forstærker den skal jorders, som den jo så IKKE er da kun mit bryggers og garage via kraft har jord, og er sikker på det ville være godt for den, at få lige som mit anlæg hvor jeg kan høre når konen tænder emhætten :(
en guitar rør amp støjer meget og suser og har jo 450 v så kan godt se hvorfor. men grunden har er ikke så meget af audiohpile grunde da "sådan gør en guitar rør forstærker" !?

hehe, men det kun fordi de ikke bygger dem alla hifi og at det er et "levende" instrument og at man mangler jord.

nå sikke en masse. men måske man/nogen snart skulle lave en, "må jeg selv jorder mit anlæg og hvad er reglerne og fordelende ved det) artikkel

mvh.

Thomas M

Hvis du jorde den med at sekundær spyd  direkte til din guitar forstærker så kan jeg ikke se at du gør noget forkert, det er først når du begynder at pilde i den faste installation at du skal have en fagmand med ind over, det skal dog lige siges at det er lovlig at udskifte stikk. og afbryder i den faste installation selv. 

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Dk11706 skrev:

Jordforbindelse er kun nødvendigt på det udstyr der ellers ville have 115V på stel pga. det indbyggede netstøjsfilter (computerudstyr f.eks.). Udover 115V-problemet filtrerer filtrene heller ikke korrekt uden jordforbindelsen.

Om du kan opnå en bedre lyd med en jordforbindelse er så en anden sag. Det bekymrer de fleste fabrikanter sig ikke om...

Hvis du vil jordforbinde dit udstyr, så brug bare en evt. stelskrue eller løsn en skrue bag på. Hvis du udskifter netbrønden er dit udstyr ikke længere godkendt, og du må ikke sælge det.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Alt er ikke perfekt. I mine unge audiophile år, kunne jeg undre mig over, at jord ikke var standard - det måtte være helt indlysende, at det vil være smart at kunne jorde skidtet væk. Så opdagede jeg næsten ingenting havde mulighed for jord, og indgreb i forstærkere ikke giver garanti for noget. En gang imellem, så man hørt om nogen som havde et jordspyd i haven, og det skulle virke vanske godt? Bor man i lejlighed, hvorbehovet for spyd kunne være nødvendigt, da gamle måler og få faser...naboer og virksomheder, støjer på elnettet,  generelt ikke for godt for hifien. Jeg er dog faldet af på den, og har ikke noget klart reference for EL installationen. Men jeg mener, at der sidder en jordforbindelse i alle elmålere, og man burde kunne ret let få lavet tilslutning der...men er det praktisk?

Mvh  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes