| Forfatter |
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlem skrev:
|
Fordi hvis rørene er i orden og i god kvalitet, og, man har mulighed for at indstille bias på hvert enkelt rør, er det ganske enkelt ikke nødvendigt = spild af penge.
Hvis der ryger et af mine 8 (otte) udgangsrør i mine Rogue M150'ere, så køber jeg da heller ikke 8 nye, eller får matched et nyt til de 7 andre gamle (sådan noget bøvl ). Jeg skifter blot det dårlige, og stiller bias på det igen 
hilsen
Medlem
|
|
|
Ja så bliver det hurtigt dyrt i rør skift, hvis alle skulle skiftes
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3776
|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man iøvrigt blande EL34 flaskerne fra 2 forskellige producenter uden hørbare forskelle eller går det i ged . Her tænker jeg selvfølgelig på hvis at et enkelt eller to rør står af og man eksempelvis køber 1 eller 2 EH og sætter sammen med Svetlana.
En lidt abstrakt tankegang __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
| Sikke noget vrøvl, ja sådan plejer du jo tit at starte når det gælder rør spørgsmål, så nu gør jeg det samme, at samlige KT 88 med EL 34 er jo noget vås at skrive. |
|
|
Ja - det var jo også kun et eksempel på at to meget forskellige rør sagtens kan "matches" med biasindstilling.
Citér:
| At matche rør over hele kurven er ikke nemt medmindre man har en kurve-tracer, hvem har lige det? Jeg har ikke en sådan. En anden måde er at gøre det manuelt ved at tegne et X-Y diagram og så aftegne nogle punkter for hver volt man ændrer forspændningen eller halve volt, men igen hvem gør det, jeg har gjort det et par gange, men helt ærlig, så tror jeg ikke det kan betale sig. |
|
|
Nej, det er lidt bøvlet. Det er vel også rigeligt et matche ved f.eks. tre punkter.
Citér:
| At der er nogle volt forskel i bias, har ikke en døjt at sige, da dette vil blive udlignet, når rørene er ved at være fuldt udstyret. Alt andet vil være flueknepperi. |
|
|
Ja, hvis rørene er iorden og opfører sig som de skal, er der sjældent problemer. Men der er jo en del rør (især nye) der burde have været stoppet i kvalitetskontrollen  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Kan man iøvrigt blande EL34 flaskerne fra 2 forskellige producenter uden hørbare forskelle eller går det i ged . |
|
|
Om det går i ged, må dine ører vel afgøre  Forstærkeren vil da virke, men du skal ikke regne med samme lyd... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
|
Kan man iøvrigt blande EL34 flaskerne fra 2 forskellige producenter uden hørbare forskelle eller går det i ged . Her tænker jeg selvfølgelig på hvis at et enkelt eller to rør står af og man eksempelvis køber 1 eller 2 EH og sætter sammen med Svetlana.
En lidt abstrakt tankegang
|
|
|
Det ville garanteret fungere, men music4life, det kunne du vel ikke finde på.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solvin skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
|
Mvh
Torben
|
|
|
Nej, men er ny i rør sammenhæng, så ingen dumme spørgsmål, vel , dog var den måske på vippen til årets dummeste spørgsmål  __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
Solvin skrev:
Music4life skrev:
|
|
|
|
Jeg vil give Mikkel (Mcs 5) helt ret...... Hvis du tager 4 stk ikke machede el 34 og sætter i din forstærker, justere bias, så den står helt ens til alle rør, og derefter tjekker den negative forspænding på alle rørene, vil du opdage at de helt sikkert kører med forskellig forspænding for at trække den samme strøm......dvs. at du har forskelle i gain, vacum,impedans og gitterstrøm i de fire el34..... ikke 2 rør er ens.....men jo mere ens de er jo lavere forvrængning og jo bedre lyd.... og det er ikke småting vi snakker om......hvis de er mached dynamisk er det klart en fordel...... og du skal passe lidt på i din forstærker, da den kører med meget høj skærmgittersænding, og derfor brænder rørene hurtigt af..... meget få el34 kan tåle den høje spænding....(ca 550vdc)
Mvh
Allan.
Mvh
Torben
|
|
|
Nej, men er ny i rør sammenhæng, så ingen dumme spørgsmål, vel , dog var den måske på vippen til årets dummeste spørgsmål  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Har netop investeret i 5 nye indgangsrør til min kære Rogue Cronus. Vil prøve at eksperimentere lidt . Fik dem til en god pris . Deres ydeevne er 94%
Det blev til Ecc83 og ecc82 fra valvo. Nogen som kan anbefale dem ?
Er der ide i at skifte El34 udgangsrørene også fra Svetlana. Kan man ændre noget lydmæssigt på udgangsrørene?
Er egentligt som helhed ganske tilfreds med lyden, men ser bare noget spændende i at lege lidt med lyden. __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
| Det blev til Ecc83 og ecc82 fra valvo. Nogen som kan anbefale dem ? |
|
|
Ja, det er glimrende rør. De kan variere meget da Valvo er et Philips mærke. Der er flere versioner af Philips ECC8x rørene, og de kan komme fra England, Tyskland eller Holland (+ evt. flere steder). Jeg er dog ikke stødt på nogen dårlige rør i alle de forskellige varianter. Hvis du kan type de små koder der står nederst på rørene, kan det slåes op hvilke versioner du har fået fat i.
Citér:
| Er der ide i at skifte El34 udgangsrørene også fra Svetlana. Kan man ændre noget lydmæssigt på udgangsrørene? |
|
|
Der er to slags Svetlana rør - dem der er lavet af Svetlana, og dem der ikke er. Begge versioner er gode, men de er ikke ens. Og ja, udgangsrørene betyder også noget for lyden. Men om du kan opnå forbedringer kan du jo kun selv vurdere  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 06:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Der er to slags Svetlana rør - dem der er lavet af Svetlana, og dem der ikke er. |
|
|
Og inden nogle spør...så svare jeg ;-) Dem der er lavet af Svetlana er mærked med et stort C med vinger, de kaldes også winged C ;-) mht til mine 6L6GC er jeg mest tilfreds med winged C rør, dejligt når der faktisk er en sammenhæng mellem lydkvalitet og pris (hvad der så absolut ikke behøves at være, både generelt og især når vi snakker rør *gg* )
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu snakked jeg med en klog o)) mand og han mente at lydkarakterstikken mest ændrede sig ved at skifte indgangsrørene. Udgangsrørene var mest til at gengive dynamik og pondus i basområdet. Er det korrekt efter jeres mening
Nb. Det er ikke Winged C rør som sidder i min amp, men de billigere typer som disse (billedet). Vælger dog at prøve indgangsrørene først og hopper måske på de winged C næste gang eller noget andet ?
Hvad er bedst som udgangsrør sammen med mine valvo pre rør?? Behøver vel ikke være af samme fabrikat. Måske som nogen siger kunne EH være et bud

__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
750es Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg køre med 6ca7 elektro harmonix beamed tetode udgangsrør de spiller godt men det er oss min erfrarin at spec indgangs rør andre lyden meget men jeg vil prøve vinged c næste gang
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
750es skrev:
| jeg køre med 6ca7 elektro harmonix beamed tetode udgangsrør de spiller godt men det er oss min erfrarin at spec indgangs rør andre lyden meget men jeg vil prøve vinged c næste gang |
|
|
Ok næsten som skrevet i mit indlæg ovenfor __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej,spændende læsning,har selv cronus og er glad
for den...men er der osse en tilspilningstid med nye rør??

|
| Til top |
|
| |
750es Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Music4life skrev:
750es skrev:
| jeg køre med 6ca7 elektro harmonix beamed tetode udgangsrør de spiller godt men det er oss min erfrarin at spec indgangs rør andre lyden meget men jeg vil prøve vinged c næste gang |
|
|
Ok næsten som skrevet i mit indlæg ovenfor |
|
|
hehe :-) __________________
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har gode erfaringer med JJ Tesla udgangsrør?
Overvejer at købe dem eller Winged C fra Svetlana. Bare for fornøjelsens skyld
Men hvilke er bedst. Lydkarakterstik o.s.v
Nogen som har prøvet dem og sammenlignet __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 17 Februar 2009 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt som ting sker samtidigt *gg*
Efter al denne rørsnak var mine 6L6GC rør i min OVC begyndt at gi et blåligt skær når den blev tændt, og idag begyndte den ene kanal at brumme lidt...tid til nye rør *gg*
Der er kun et sæt fra Harma Diamond på lager i huset lige nu, og forskellen er stor. Opløsning osv er bedre ( fordi de gamle var døde), men de er altså ikke lige så gode som winged C rør ( der mangler liige det sidste perspektiv/dybde/magi eller hvad vi nu skal kalde det), så jeg må helerer få købt 4 nye. Sjovt nok kan man ikke se på røret at det er slidt, det ligner et nyt.
( det blå lys behøver bestemt ikke indikere et døende rør, det er der en snak om herinde et sted ).
Mht smårør byttede jeg alle mine da jeg købte forstærkeren ( brugt ) med de dyreste jeg ku finde *gg* og der var en verden til forskel, og dyre smårør er altså ikke SÅ dyre ( og holder vel 5000 timer )
|
| Til top |
|
| |
Music4life Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så kommer der en håndfuld nye rør. Det blev nogle phillips istedet for Valvo. Ser frem til at høre disse __________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 21 Februar 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|