Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 20:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg af højttalere til at spille højt m.m (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 06 September 2010 kl. 04:30 | IP-adresse registreret  

Det er næppe hifi  i klassisk forstand - men jeg vil mene, at til festlige lejligheder går det glimrende. Grunden til, at jeg linkede (mislykket, véd jeg) til  PAB-12MK2 var, at de ser ret følsomme ud, 94 dB/W/m. Afhængigt af den tilførte effekt skulle de kunne klare et pænt lydtryk, over 110 dB i rummet, mere tæt på højtalerne.

Hifi-højtalere, der forvrænger grundet overbelastning (hvad enten denne er resultatet af en klippende forstærker eller højtalernes egen begrænsning) lyder til enhver tid dårligere end en PA-type højtaler, der er beregnet til jobbet.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2010 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg siger mange tak for forklaringen :-)
Jeg vil prøve at se om jeg ikke kan finde nogen som har de højttalere stående, så jeg evt. kunne prøve at høre dem engang
Til top Vis sonsora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sonsora

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 September 2010 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du jo at det er til stuebrug og for en mindre forsamling mennesker, 20 til 25 stk. Og så er der ingen grund til at gå efter PA udstyr, da hifi udstyr i god kvalitet sagtens kan klare opgaven. Hvis du derimod vil spille mere end 100 kvm. op en nats tid med fuld skrue kommer PA ind i billedet.

Store hifi højttalere er bygget til at kunne spille store stuer op, og det gør de generelt bedre end PA anlæg, så ud fra de kriterier du satte op i starten af tråden havde jeg kigget efter et sæt store hifi højttalere og ikke noget PA. Og til prisen tror jeg ikke du finder meget nyt PA der kan matche evt. Dali 850 eller CV, heller ikke hvad angår lydtryk. Det bliver jo højttalere til omkring 15-1700 kr. stk.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Ja lige præcis.
Og det jeg et eller andet sted undrede mig over, hvorfor der skulle bruges PA udstyr til at spille en lille mængde mennesker op, og i langt de fleste tilfælde kun bruges til stuebrug.
Så jeg vil fortsætte med at kigge efter nogle DALI 850 som jeg kan prøve at høre et sted :-)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

(suk hjerte, brist ikke) - Sonsora, du skrev følgende i dit oprindelige indlæg:

"Så er der selvfølgelig prisen på udstyret... jeg havde selv håbet på omkring 2.000 kr.. men efterhånden som jeg har kigget lidt rundt kan jeg godt se det vil knibe lidt, så hvis prisen ligger højere er det ikke noget stort problem." Citat slut.

Jeg prøver at give de bedst mulige råd ud fra de angivne forudsætninger. Jeg er enig med Ascari i, at hifi højtalere kan klare at spille op - hvis man er i stand/villig til at betale for ydelsen. I praksis betyder det oftest, at højtalerne kræver meget effekt, og tåler det. Hifi højtalere er som regel ikke følsomme, de sælger følsomhed for at opnå dybere bas og en mere ufarvet lyd.

Nå, slut med mine indlæg på denne tråd.

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2010 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Du behøver ikke blive irriteret over det som folk skriver, jeg lytter efter jer alle sammen, og har sikkert ikke helt samme forståelse og viden inden for de angivne specs osv. som i har, derfor synes jeg det er rart at få flere forskellige inputs.

Jeg går ud fra at det du mener er, at med PA højttalere vil jeg kunne få højere lyd i den angivne prisklasse, hvorimod hvis jeg vælger alm Hifi højttalere vil jeg gå på kompromis med den høje lyd, og til gengæld få lidt mere bas ud af højttalerne? Er det rigtigt forstået..?
Fordi i så fald hælder jeg stadig mod PA højttalere..

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 September 2010 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

du får en mere robust ht der kan tåle at spille højt i længere tid, men igen du bestemmer jo.
Hvis formålet er at komme ud for at spille, vil jeg vælge det robuste, det at kunne bære/slæbe ht'en let, og ikke skulle passe på at den går i stykker/bliver stødt osv. (tro mig jeg har været der).
samt kunne et højere lydtryk ubesværet og uforvrænget, sub kan du altid sætte til nu eller senere.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Okay.
Formålet er ikke at den ofte skal slæbes rundt diverse steder, hovedsageligt skal den stå i stuen og bruges der til at høre musik.
Grunden til at jeg nævner det er at jeg gerne vil have muligheden for at tage den med til en fest eller to en gang imellem.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på disse Dynacord VL262 og Sub18

Det kan i hvert fald spille en pænt stor stue op...

et billigere Dynacord alternativ:

D12 og passiv D-Lite SUB 112 eller aktiv PowerSub112

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Det bliver for dyrt det udstyr der.. det kan jeg se med det samme :-)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

OK, jeg kryber til korset og lavet et indlæg... 

Faktisk mener jeg, at folk med en begrænset økonomi (og krav om god lyd men osse festhøjtalere) med fordel kan have TO sæt højtalere - nemlig dedikerede hifihøjtalere, + et par 'larm'-højtalere.

Vedrørende bas, så taler jeg om, hvor dybt højtaleren rækker ned, ikke så meget om den oplevede mængde af bas - sammenligner man en højtaler der går til 40 Hz, med en der kun går til 60 Hz, kan man udmærket få en fornemmelse af mere bas fra sidstnævnte! Nemlig hvis den spiller kraftigt i området fra ~ 60 - 120 Hz, hvor 40 hz højtaleren måske har en roligere og mere kontrolleret gengivelse, men så går dybere.

Alle højtalere af nogenlunde normal størrelse indeholder et kompromis. Man kan få (dyb) bas &/eller (lille) boks &/eller (høj) følsomhed - men man er nødt til at 'sælge' en af faktorerne for at få de to andre. Typiske hifihøjtalere sælger følsomhed til fordel for en dybere (og mere præcis) bas - relativt kompakte 'spille højt' højtalere med god følsomhed sælger så lidt bas til fordel for følsomhed.

Jeg har for mange gange hørt hifihøjtalere sat til at spille til fest, til at jeg kan anbefale det. Selvom både højtalere og forstærker klarer skærerne, kommer det som regel til at lyde anstrengt & presset (jeg oplevede det så sent som forrige weekend).

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

Okay.
Det giver god mening det du siger der.. Og jeg tror faktisk at min beslutning lige nu er at jeg vil undersøge markedet bedre, og komme ud og høre nogle forskellige typer højttalere spille både højt og lavt, i håb om at finde det der passer mig bedst.

- Hvis der evt. skulle være flere bud på hvilke højttalere jeg med fordel kunne høre som ligger nogenlunde ved mit budget vil jeg meget gerne høre det, hvad enten det er PA eller hifi udstyr :-)

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Når jeg pukker så meget på en god følsomhed til 'spille højt' brug, bunder det dels i egne erfaringer, dels i kendskab til fysiske kendsgerninger. Eksempel (tænkt, men sandsynligt):

Vi har en situation, hvor lydtrykket ønskes at være 110 dB spids i en meters afstand fra højtaleren. Vores hifi-højtaler har en følsomhed på 88 dB/W/m, vores (semi-)professionelle højtaler er på 94 dB/W/m. Hifi-højtaleren skal altså have 160 Watt spids, alternativet klarer sig med 40 Watt.

"Det er vel ligegyldigt, hvis hifi-højtaleren tåler det, og man har effekt nok?" Desværre, NEJ! Den højere effektomsætning i hifi-højtalerens svingspoler (lidt mere end en faktor 4 i forhold til alternativet) medfører, at højtalerens impedans stiger, og effekten til den reduceres tilsvarende. Man ender nemt op med et tab på adskillige dB i lydtryk, som ikke bare kan kompenseres ved at skrue op. Den mere følsomme højtaler vil i princippet være offer for det tilsvarende, men da den omsætter meget mindre effekt (ved samme lydtryk), bliver resultatet ikke nær så påfaldende.

Vil man spille højt til fest, især i længere tid, er følsomme højtalere en stor fordel. Og, man lever udmærket uden den dybe bas, når fadøllene er gledet lidt ned, og de søde piger vil danse... .

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 September 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Det er jo sådan set meget godt forklaret det der, så bliver jeg bare nødt til at spørge, hvorfor er der så nogen mennesker der overhovedet vælger hifi højttalere? ;)
Og så lige et andet spørgsmål, hvordan udregner du hvor mange watt der skal til at spille et givent lydtryk?

Det sidste kan vi meget hurtigt blive enige om ;)

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 September 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hvis vi tager højttaleren med en følsomhed på 88 db, så spiller den 88 db på 1 meters afstand ved 1 watt. Hvis du ønsker at skrue 3 db op (dette er lige hørbart) så skal højttaleren bruge 2 watt. 3 db mere koster igen det dobbelte, altså 4 watt. Så hvis du med denne højttaler vælger at spille 109 db skal du bruge 128 watt. 112 db kræver 256 watt, 115 db kræver 512 watt osv. Som du kan se bliver kravet til forstærkeren stadigt større jo højere man vælger at spille, og når selv gode forstærkeren skal gå fra 1000 watt til 2000 for at spille små 3 db højere er det at læsset typisk vælter og noget brænder af.

Hvis man derimod har en højttaler med højere følsomhed, f.eks bare 91 db ved 1 meter ved 1 watt, så bruger den f.eks "kun" 64 watt for at spille 109 db, og 128 watt for at spille 112 db. Altså er den faktisk dobbelt så effektiv. Så hvis det udelukkende er lydtryk man sigter efter er en høj følsomhed et must! Og det gør sig især gældende når højttalerne har en følsomhed omkring de 100 db.

Folk vælger hifi højttalere af den grund at de spiller mere korrekt end PA gør. Som før nævnt går de typisk dybere i bassen, og præsentere et mere naturtro lydbillede, deraf også navnet "hifi" altså high fidelity (høj troværdighed). De er typisk også en del pænere end PA højttalere da de ikke er bygget til at skulle flyttes rundt hele tiden. Der er også en del andre grunde, men den bedre lyd er nok den primære årsag.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

sonsora
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2010 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Okay, jamen så blev jeg så meget klogere.. Tak skal i have!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes