Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 21:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DIY lærred til BenQ 8720 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har netop købt en BenQ 8720 projektor (DLP). Dertil skal jeg naturligvis have et lærred. Min far havde en hvis planche som jeg brugte i går med et god resultat. Der er desværre nogle misfarver som ikke kan vaskes væk. Kan man evt. male eller spraymale det med en eller anden maling med et godt resultat til følge?

Jeg er også i tvivl om det skal være hvidt (mat?) eller gråt. Jeg vil meget gerne høre fra nogen som har erfaringer med malinger. Jeg har tænkt på at hænge planchen i nogle kroge, så man kan fjerne den igen efter brug og smide den "om bagved" ;).

Jeg har søgt, men er ikke rigtigt kommet frem til noget konkret. ScreenGoo er måske lige dyrt nok til mig, hvis det kan laves billigere med et godt resultat - i hvert fald til en start.

På forhånd tak.


__________________
Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2488
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv brugt følgende maling, som jeg fik anbefalet af en anden bruger herinde, da jeg havde min Infocus X1:

kulør: IN-180 Stromboli Grey

Produkt: 99366 / 9,1 L  Flutex 5 Tone 1 #

Farvekort: 206 Flugger inde 99/00

( /I) Mindre Lysægte

Pasta Mængde Pasta Mængde

UM       364       YI        26

OE       52

Jeg kunne nøjes med at købe en farveprøve hos Flügger til 25 Kr. så mit "lærred" var super billigt at fremstille. 

I mellemtiden har jeg dog fået en ny projektor (Optoma HD72i) og også et rigtigt fastramme lærred. Jeg har selvfølgeligt sammenlignet min hjemmelavede plade med det rigtige lærred, og det rigtige lærred vinder på billedkvalitet.

Men nu må du altså have mig undskyldt for at sige dette: Du har købt en high-end projektor med Darkchip-3, som helt sikkert ikke har været helt billig. Derfor forstår jeg ikke, hvordan du kan synes Screen Goo løsningen er for dyr!

En plade malet med screen Goo eller et ordentligt lærred skal der til! Alt andet vil svare til at forbinde en Mark Levinson forstærker med et par Jamo køkkenhøjttalere



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest tak for svaret.

I mellemtiden har jeg dog fået en ny projektor (Optoma HD72i) og også et rigtigt fastramme lærred. Jeg har selvfølgeligt sammenlignet min hjemmelavede plade med det rigtige lærred, og det rigtige lærred vinder på billedkvalitet.
Okay, det var jeg sådan set godt klar over. Det var bare mere hvor stor forskellen var.

Men nu må du altså have mig undskyldt for at sige dette: Du har købt en high-end projektor med Darkchip-3, som helt sikkert ikke har været helt billig. Derfor forstår jeg ikke, hvordan du kan synes Screen Goo løsningen er for dyr!

Jeg kan sagtens se hvad du mener. Jeg fik dog, synes jeg, en rigtig god pris så jeg endte med at slippe 11.000 kr. for den - demomodel som havde kørt 39 timer . Du skal tænke på at jeg er helt blank på projektorområdet, så jeg aner intet om hvor stor forskel der er fra DIY til de rigtige lærreder. Derfor jeg er på udkig efter en midlertidig løsning indtil jeg får lidt mere erfaring på området.

En plade malet med screen Goo eller et ordentligt lærred skal der til! Alt andet vil svare til at forbinde en Mark Levinson forstærker med et par Jamo køkkenhøjttalere

Hvis jeg nu vælger Screen Goo, hvilken typer vil så matche bedst? White, Grey Lite eller Grey?
Jeg er ved at have snust mig frem til at et grå lærred forbedrer sortniveauet men gør samtidigt at der ikke kan laves helt hvid (selvom der vidst ikke findes en "rigtig" hvid). Om man kan se det afhænger vel af hvor gråt det er?

Kan se at White umiddelbart har en gain på 1,8? Er det ikke lige lovligt højt eller er det opgivet anderledes? Skal man ikke både have den grunder og så den rigtige maling eller hvordan ser det ud?
Kan man godt male det på den plancheplade, eller skal det helst være på en væg, hvis man benytter Screen Goo?

Jeg er lidt bekymret for at købe et rullelærred. Det virker som om at de har det med at bule, med mindre man køber et tab-tension et eller andet. Jeg gider ikke ofre en formue på et lærred i starten. Jeg har også overvejet et rullegardin fra Ikea, men umiddelbart vil jeg hellere have en plan overflade og så kunne fjerne den fra væggen når jeg ikke bruger den. Problemet er, at der står en fladskærm, så jeg skal pladsere lærredet/pladen foran denne.




__________________
Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow
 
perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2488
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Ja, det er da noget af et røverkøb du har gjort der. Og det er ikke dig der er blevet røvet!

Hvis det bare er en midlertidig løsning, så er det jo bare at male planchen med stromboli grey. Du kan formentlig slippe med 25 Kr. for en farveprøve ligesom jeg selv gjorde i sin tid. Til den pris kan det da ikke gå galt, og hvis det gør, så er det jo ikke noget at græde snot over

Jeg mener ligesom dig at rullelærreder er noget crap. Med undtagelse af tab-tension varianterne, kommer de allesammen til at krølle og bule efter et stykke tid.

Med hensyn til Screen Goo vil jeg tro at lite grey er den du skal gå efter. Men det med hvidt kontra gråt lærred er i høj grad en smags sag, så du skal næsten selv prøve at finde ud ad hvad du synes bedst om.



__________________
I like techno - UNPLUGGED!
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted
 
BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Hej igen  -   Hej 

Ja, det er da noget af et røverkøb du har gjort der. Og det er ikke dig der er blevet røvet!

Hehe, jeg føler også selv det var ret godt. Jeg overvejede også en Panasonic AX100, men uden at have set den op mod BenQ'en vil jeg mene det ligger på et niveau over.

Hvis det bare er en midlertidig løsning, så er det jo bare at male planchen med stromboli grey. Du kan formentlig slippe med 25 Kr. for en farveprøve ligesom jeg selv gjorde i sin tid. Til den pris kan det da ikke gå galt, og hvis det gør, så er det jo ikke noget at græde snot over Det har du ret i . Den løsning overvejer jeg, til jeg lærer noget mere om det.

Jeg mener ligesom dig at rullelærreder er noget crap. Med undtagelse af tab-tension varianterne, kommer de allesammen til at krølle og bule efter et stykke tid.

Det er også det jeg efterhånden er kommet frem til at konklusion, selvom jeg ikke personligt har nogen erfaringer med det.

Med hensyn til Screen Goo vil jeg tro at lite grey er den du skal gå efter. Men det med hvidt kontra gråt lærred er i høj grad en smags sag, så du skal næsten selv prøve at finde ud ad hvad du synes bedst om.

Ja, det kan godt være jeg skal ud og se hvid vs. grå inden jeg beslutter mig. Tak for hjælpen (indtil videre i hver fald).


__________________
Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Ja vi er heldigvis i samme båd med den projektor selvom jeg kom af med 12999kr. Men det kan jeg leve med.

Se mere om screen goo i denne tråd, hvor jeg fik et par gode anbefalinger : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48124&K W=screen+goo

Jeg byder på en gang CRT white 1L kit på nettet men om jeg får det ved jeg ikke endnu, det finder jeg først ud af om 4 timer. Hvis du mener du vil bruge screen goo er jeg villig til at dele malingen og dermed udgifterne.

Jeg havde tænkt jeg ville bruge en sprøjtepistol men det er vist ikke for børn.

Imellem tiden har jeg så læst mere om emnet. Et godt valg til  at male på ville være en tynd 3-6mm hvid pigmenteret akrylplade oven på en tynd sponplade. jo glattere en overflade jo bedre skulle resultatet blive.

Fordelen her er også at man ikke behøves grunde først, som er nødvendigt på MDF, men kan nøjes med base coat og top coat.

 

 

 

Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 376
Sendt: 19 Januar 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Hehe, vi er godt nok udsat for lidt af hvert:

Gerdes: "Du køber en total lækker projektor, og så vil du spise den af med et sådan lærred? Skam dig"

Perejvind: "En plade malet med screen Goo eller et ordentligt lærred skal der til! Alt andet vil svare til at forbinde en Mark Levinson forstærker med et par Jamo køkkenhøjttalere"





Ja vi er heldigvis i samme båd med den projektor selvom jeg kom af med 12999kr. Men det kan jeg leve med. Prisen er stadigvæk rigtigt god.

Se mere om screen goo i denne tråd, hvor jeg fik et par gode anbefalinger : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48124&K W=screen+goo

Jeg byder på en gang CRT white 1L kit på nettet men om jeg får det ved jeg ikke endnu, det finder jeg først ud af om 4 timer. Hvis du mener du vil bruge screen goo er jeg villig til at dele malingen og dermed udgifterne.

Det kunne bestemt overvejes. Vandt du auktionen? Vi kan evt. snakke videre i PB.

Jeg havde tænkt jeg ville bruge en sprøjtepistol men det er vist ikke for børn.

Imellem tiden har jeg så læst mere om emnet. Et godt valg til  at male på ville være en tynd 3-6mm hvid pigmenteret akrylplade oven på en tynd sponplade. jo glattere en overflade jo bedre skulle resultatet blive.

Min far havde som sagt et par plancher i overskud. Kan man male med Screen Goo ovenpå det?

Et billede kan ses her:

http://peecee.dk/?id=23312 og http://peecee.dk/?id=23313

Det er sådan noget hårdt skumgummi af en slags og så er det nok noget tykt karton på begge sider af det. Vil det gå galt hvis jeg malede ovenpå det?

Fordelen her er også at man ikke behøves grunde først, som er nødvendigt på MDF, men kan nøjes med base coat og top coat.

Ja okay .



__________________
Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 28 Januar 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hej BlackWidow

Hvis du kan tilpasse de plancher efter det billede du skal have er der vist ikke noget problem der.

Eneste jeg vil sige som også gælder for mig selv er at jeg vil øve male med en billig maling først inden jeg bruger Screen Goo. Jeg har bestemt mig for at det bliver med Rulle idet udgifterne med sprøjte bliver for store og man skal være rimlig dygtig med sådan en sag også.

Jeg har nu bestilt screen goo :

Jeg fik dog en for lille mgd til at dele med dig tror ikke du kan nøjes med ca 300ml men tilbudet er perfekt, det er billigere end det billigeste sted i USA. Jeg finder bare de tilbud iøjeblikket og der er stadig 3 sæt  tilbage: 999kr + porto for CRT white 1000ml KIT

http://www.techhaus.dk/product_info.php?products_id=2972

Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 
Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hvalen:

Tak for linket, jeg stod lige og skulle til at bestille et andet sted. Jeg havde ikke set, at der var tilbud ved Techhaus .

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted
 
Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hmm, man kan vist ikke helt regne med deres lagersystem. Da jeg bestilt, var der 3 på lager. Jeg har dog lige fået en mail fra dem, at det er i restordre og der går 7-10 dage. Men hvis jeg kontrollere deres hjemmeside, er der nu 4 på lager??? Desuden er kittet fjernet fra tilbud.
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted
 
hvalen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 117
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Eeyore skrev:
Hmm, man kan vist ikke helt regne med deres lagersystem. Da jeg bestilt, var der 3 på lager. Jeg har dog lige fået en mail fra dem, at det er i restordre og der går 7-10 dage. Men hvis jeg kontrollere deres hjemmeside, er der nu 4 på lager??? Desuden er kittet fjernet fra tilbud.

Ja så har du bestilt lige efter mig. Min pakke er nu afsendt  har modtaget pakkenr så det er perfekt, mon ikke den er her imorgen så. Nu skal jeg bare finde noget at male på. Det bliver spændende hvor godt det bliver.

Til top Vis hvalen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hvalen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes