Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Afløser til Dali Grand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 18 August 2010 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Jeg er begyndt at få problemer med delefilter på den ene af mine Grand's, problemet har ikke været til at løse, og nye delefiltre kan man ikke længere få. Diskanten får ikke ordentligt fat, samtidig påvirker det halvsløje delefilter også forstærkeren - den syge side bliver næsten dobbelt varm i forhold til den anden. Så det ser ud som om der må bides i det sure æble og kigges efter noget andet. Jeg kan ikke måle mig frem til nogle problemer, jeg vil tro terminalerne ikke længere kan få ordentligt fat. Jeg har forsøgt mig med kobberskiver, tandskiver og rensning af kontakt fladen, ingen held med noget af det.

Jeg er blevet afhængig af den solide bund Grand har, så forslag til et alternativt sæt skal kunne "gynge gulvet" i samme grad. Jeg har indtil videre givet Euphonia MS5 og B&W nautilus 800 et forsøg, begge sæt kan slet slet ikke måle sig med bunden i Grand. Jeg aner ikke hvad jeg skal søge over mod herfra.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2010 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

hvorfor bygger du ikke bare et nyt delefilter med helt nye komponenter?

jeg kan evt lave det for dig hvis det er

og så evt sætter et sæt WBT terminaler på, for så at undgå de der underbyggede terminaler

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sprænge bygninger væk uden at skade nabo bygninger, jeg kan også lureminere et hus til ukendelighed - men en lodekolbe er jeg absolut ikke mester i at svinge. Vil jeg ikke risikere en noget anden lyd med et DIY delefilter?

Dali Grand
Se det her

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 August 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Det er da for ærgerligt at skulle opgive højttalerne, når du nu er glad for dem. Ud over de kendte problemer med svigtende kontakt i ht-terminalerne på Grand-serien, må der jo være noget andet galt i dine. Men en bare rimeligt kyndig eletronikmand burde jo hurtigt kunne måle på modstanden i bas- og diskantsektionen.

Kan det virkelig passe, at din forstærker bliver meget varm i den ene kanal på grund af dette? Det kunne jo tyde på en næsten-kortslutning i diskantsektionen, som jo ellers ikke trækker strøm i nogen nævneværdig grad. Men for lige at være sikker, ville det efter min mening være klogt at bytte om på højttalerkablerne bag på dit effekttrin, for at se om det så er den anden kanal, som bliver varm. Hvis du har on/off knap til højttalerudgangen, kan du jo også afbryde kontakten til højttalerne der, eller du kan tage ledningerne helt af. Så skal forstærkeren jo gerne blive lige varm i begge kanaler, bare ved at stå i tomgang. Det er jo muligt, at tomgangsstrømmen trænger til justering.

Som en sidste løsning må det kunne lade sig gøre at afmontere filteret og gå igennem lodninger og komponenter. Det kan jo være en dårlig lodning. Eller en overbelastet komponent. Det kan næppe være uoverkommeligt at måle igennem. Hvis du ikke har kendskab til en tekniker, som kan hjælpe, kan du jo efterlyse hjælp fra en kyndig her på sitet.
God vind med det.

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

det er jo sådan set bare at finde ud af hvad værdier dine komponenter er, og så bestille hjem og bygge om, hvis du giver kaffe og kage, så laver jeg der gerne for dig

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....
Til top Vis Ronnie B. R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronnie B. R.

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Det er da for ærgerligt at skulle opgive højttalerne, når du nu er glad for dem. Ud over de kendte problemer med svigtende kontakt i ht-terminalerne på Grand-serien, må der jo være noget andet galt i dine. Men en bare rimeligt kyndig eletronikmand burde jo hurtigt kunne måle på modstanden i bas- og diskantsektionen.

Kan det virkelig passe, at din forstærker bliver meget varm i den ene kanal på grund af dette? Det kunne jo tyde på en næsten-kortslutning i diskantsektionen, som jo ellers ikke trækker strøm i nogen nævneværdig grad. Men for lige at være sikker, ville det efter min mening være klogt at bytte om på højttalerkablerne bag på dit effekttrin, for at se om det så er den anden kanal, som bliver varm. Hvis du har on/off knap til højttalerudgangen, kan du jo også afbryde kontakten til højttalerne der, eller du kan tage ledningerne helt af. Så skal forstærkeren jo gerne blive lige varm i begge kanaler, bare ved at stå i tomgang. Det er jo muligt, at tomgangsstrømmen trænger til justering.

Som en sidste løsning må det kunne lade sig gøre at afmontere filteret og gå igennem lodninger og komponenter. Det kan jo være en dårlig lodning. Eller en overbelastet komponent. Det kan næppe være uoverkommeligt at måle igennem. Hvis du ikke har kendskab til en tekniker, som kan hjælpe, kan du jo efterlyse hjælp fra en kyndig her på sitet.
God vind med det.

Jeg troede først at problemet lå i forstærkeren, men prøvede at bytte side på kablerne - der er ingen tvivl, det er på HT at problemet ligger. I tomgang uden tilslutning til HT'ere får jeg ens temperatur på begge sider.

Dali Grand
Se det her

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Ronnie B. R. skrev:
det er jo sådan set bare at finde ud af hvad værdier dine komponenter er, og så bestille hjem og bygge om, hvis du giver kaffe og kage, så laver jeg der gerne for dig

Vi kunne sikkert også finde ud af lidt mere end kaffe og kage . Et problem jeg dog fortsat nok ville have ved udskiftning af dele er manglende kontakt fra terminaler til delefilter - ved ikke om man junne løse det ved at lodde HT kabler direkte på istedet.

Dali Grand
Se det her

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 August 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Det er et velkendt problem, du er løbet ind i.

Du kan sikkert nøjes med at lægge spændeskiver imellem terminalerne og filteret. (filteret sidder på print, som er spændt direkte på terminalerne. Det kan du sagtens selv fikse - ud med en bas og "sæt igang" - ingen lodninger, du skal bare bruge et topnøglesæt.

Jeg vil på det kraftigeste anbefale dig at UNDLADE at skifte komponenter i dine Grands.

Dette, uaset hvad de forskellige guruer mener om SCR caps og cementmodstande - det er det samlede indtryk, der tæller - og her en en Grand tweaket til at spille med ovennævnte stumper - altså ikke skifte stumper - du vil fortryde det.
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Ronnie B. R. skrev:

Vi kunne sikkert også finde ud af lidt mere end kaffe og kage . Et problem jeg dog fortsat nok ville have ved udskiftning af dele er manglende kontakt fra terminaler til delefilter - ved ikke om man junne løse det ved at lodde HT kabler direkte på istedet.

et sæt ORDENTLIGE wbt terminaler, og så en ordentlig lodning over til delefilteret, så er det problem løst

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 August 2010 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Aha, så det med at bytte om har du prøvet. Ja, så er det vel bare at sige ja tak til Ronnie B.R.s gode tilbud. Og så også at sætte et par WBT terminaler i, som han jo foreslår i sin første mail. 

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

David skrev:

Det er et velkendt problem, du er løbet ind i.

Du kan sikkert nøjes med at lægge spændeskiver imellem terminalerne og filteret. (filteret sidder på print, som er spændt direkte på terminalerne. Det kan du sagtens selv fikse - ud med en bas og "sæt igang" - ingen lodninger, du skal bare bruge et topnøglesæt.

Jeg vil på det kraftigeste anbefale dig at UNDLADE at skifte komponenter i dine Grands.

Dette, uaset hvad de forskellige guruer mener om SCR caps og cementmodstande - det er det samlede indtryk, der tæller - og her en en Grand tweaket til at spille med ovennævnte stumper - altså ikke skifte stumper - du vil fortryde det.

Ups, så ikke, at du havde prøvet med tandskiver.

Det kan stadig fikses uden at skulle splitte højttaleren ad.

Bip signalvej igennem med et multimeter og find den dårlige forbindelse - Lod forbinelsen efter.

Er det stadig forbindelsen mellem filter og terminaler, der er problemet, kan man trække 4 ledninger m. en kabelsko med hul i (samme diameter som termnaleren), som bliver spændt fast, men loddes fast nede på filteret.

Lad for guds skyld være med at begynde at lave nyt filter med "opgraderede" stumper.
Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 August 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Ronnie B. R. skrev:

Det ville jeg bestemt tage imod hvis jeg var dig! Du får svært ved at finde en ny højttaler som lyder ligesom Grand gør (på godt og ondt)...

Og det er som Ronnie også nævner, rimelig nemt at måle filteret igennem og finde de nævnte værdier, hvis de ikke figurerer på selve komponenterne. Alternativt så kunne du jo smide en mail til Dali, og forklare dem problematikken. De kender måske en løsning i forvejen, hvis det er et problem de har stået overfor tidligere, og ellers kan du måske snakke for din syge moster og lokke komponentværdierne ud af dem...

Held og lykke med det...

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

ullder drengen

inviter mig på kaff en dag, så finder vi ud af hvor problemet ligger, og så fixer vi det sammen

samtidig kunne vi lige varme alle dine komponenter efter i delefiltret, så der ikke er nogle løse forbindelser

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Ronnie B. R. skrev:

ullder drengen

inviter mig på kaff en dag, så finder vi ud af hvor problemet ligger, og så fixer vi det sammen

samtidig kunne vi lige varme alle dine komponenter efter i delefiltret, så der ikke er nogle løse forbindelser

Super tilbud - det havde jeg taget i mod.

Det er satme god stil, Ronnie!

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Det er næsten svært at sige nej til. Jeg bor i Esbjerg, det må næsten være op til dig om du vil forbi på de kanter eller om jeg skal flå delefilter ud og sætte bilen i bevægelse mod den anden side af Jylland.

Dali Grand
Se det her

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:
Det er næsten svært at sige nej til. Jeg bor i Esbjerg, det må næsten være op til dig om du vil forbi på de kanter eller om jeg skal flå delefilter ud og sætte bilen i bevægelse mod den anden side af Jylland.

jeg vil da gerne komme og lave det for dig, ved dig, bare jeg kan få et lyt på din grej, og måske lidt til benz

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

Ronnie B. R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

ved du hvad tykkelse bagpladen som terminalerne sidder i er?

Illuminator D3004_660000
Revalator 18w_8531g00
Revalator 26w_8861t00

GO BIG OR GO HOME.....

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 August 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk haft et problem fuldstændig magen til på mine dali cancept 8. Havde samme symptom med at forstærkeren
blev for varm i den ene side, med det resultat at forstærkeren til sidst slog fra. Troede også det var forstærkeren der var
problemet, indtil jeg prøvede en forstærker der intelligent kunne finde ud af kun at frakoble den belastede side. Ved så at
tilslutte højttalerne omvendt på forstærkeren, kunne jeg se at det var min højttaler.

Det var bare en kondensator der var brændt af. Jeg fandt en præcis magen til et eller andet sted på nettet til omkring 40 kr.
Så det er da en mulighed, hvis du kan finde ud af hvilken komponent det drejer sig om, og så finde den på nettet. Jeg løste
problemet ved at jeg var så heldig at have et gammelt delefilter til samme højttaler liggende :).. heldigt..

I øvrigt er det ikke så svært at lodde.

Du skriver i starten at diskanten ikke kan få rigtig fat. Er du sikker på det ikke er diskanten der er defekt?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2010 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Ronnie B. R. skrev:
ved du hvad tykkelse bagpladen som terminalerne sidder i er?

Benzin penge skal jeg nok smide i nakken på dig. Jeg er på arbejde i øjeblikket, tager et mål på dem i eftermiddag.

Dali Grand
Se det her

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Sendt: 18 August 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hatten af for Ronnie! Det var sgu et godt tilbud! 

Jeg bor tæt på dig Ulvin. Hvis du vil høre mine ht, skal du være velkommen. De rocker hytten lidt mere end Dali Grand!

Bare send en PB

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum