Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 08:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Feickert Protractor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også Feikert virker helt fint. Førhen lavede jeg mine egne protractors - meget tidskrævende og der skulle laves en for hver arm.

Men, det bør nok lige anføres, at der ikke er noget sort/hvidt eller "korrekt" med hensyn til overhang. I princippet er det jo en 90 grader vinkel på rillen over hele pladen (som den er skåret) vi tilstræber.

Når vi så har en radial sporende arm kan det jo kun lade sig gøre i 2 punkter. Men hvor man så skal lægge de 2 punkter på pladen, hvor de 90 grader opfyldes, er jo et valg. Nogle prioriterer mindre fejlsporing i de inderste riller, fordi forvrængningen i forvejen er højt. Andre prioriterer de yderste riller, for at få den maksimale kvalitet på bekostning af de sidste 2 numre på pladen.

IEC normel angiver at en LP er fyldt med musik (max. og minimum radii af det indspillede area)l på hhv. 146,05 mm og 60,325 mm målt fra pladens centrum. Men spørgsmålet er, om det nu også passer? Tilbage i 80'erne satte det amerikanske Audio Critic sig for at undersøge 1000 kendte LP'er og kom frem til nogle helt andre tal. Derefter gav de så helt nye tabeller for overhang. (Det var før PC-alderen). Iøvrigt kom de frem til at fejlsporingen ved de inderste riller er alt for højt prioriteret, idet langt de fleste plader stopper før de kommer ind til 60,325 mm fra centrum.

Reelt set skal man så hele sin LP samling igennem og måle op, før man beslutter sig for hvor de 2 nulpunkter skal lægges. Herefter kan man så beregne sin helt egen "optimale" overhang.

I dag har vi dog en PC til det. Ønsker du at lave din helt egen protractor og selv bestemme de 2 max. og min. radii så ligger der et lille Excel program på min hjemmside. Har man kendskab til programmet er det forholdvis nemt selv at ændre lidt på formlerne!

http://www.soundimage.dk/DANSK/overhang-dansk.xls

Men ... en Feikert er nu MEGET nemmere!    Alternativt er der jo også tangentialarme!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
bjørn skrev:
Milu skrev:
bjørn skrev:

krenzler skrev:
Jo men når nu at Vassago tilfældigvis har dem på lager ikk'...

Jeg er godt nok ikke ubemidlet, måske fordi jeg ikke smider sedlerne i grams, men 1500,- til en overflødig papskive blot fordi den er der ? Det er sgu det samme som 2½ måneds mandagsjazz, og DET er uundværligt, det fås nemlig ikke på anden måde

High End Sound sælger også dette vidunderlige tilbehør & til samme pris endda.

Lige meget hvad slipper man i sidste ende ikke uden om følgende: God belysning/godt lys, god arbejdshøjde, tålmodighed, god lup/forstørrelsesglas af en art og en eller anden (2-point) protraktor... Sværere behøver det ikke at være. Gode øjne og metodik.

Det er bestemt ikke en papskive.

Den er lavet af tyk plast der svarer til en af de tykke 180ere.
Tal og punkter er af højeste kvalitet, nemme at læse, nemme at justere efter.
Skydelæren er af samme høje kvalitet lavet i aluminium. Intet er tilfældigt eller sjusket - det er trods alt tysk kvalitet.
Jeg kunne da sikkert nøjes med den der fulgte med min pladespiller - men den er ikke specielt nem at bruge. ej heller specielt præcis. Der er op til 2-3 mm forskel i forhold til Feickert.
Bruger jeg Feickert - så ved jeg den er der - på punktet, med andre ord jeg ved at min PU er sat rigtig op og en dårlig plade, ja bare er en dårlig plade.
Så er der pengespørgsmålet - et tema der ofte popper op ved dig Bjørn - jeg ved ikke hvorfor? Well jeg bruger de penge jeg har, som jeg ønsker de skal bruges. Hvad jeg ellers bruger af penge på min livsstil, så er Feickert småbeløb, men et beløb der er forbandet godt givet ud.

Mvh.

Den kan ikke noget jeg ikke kan uden.

Hvis ikke du har mødt eller hørt om andre økonomisk fornuftige mennesker så har du da i det mindste hørt om undertegnede. Det er muligvis skræmmende, men vi eksisterer i bedste velgående.

Du ved ikke om det værktøj der fulgte med din pladespiller er præcist eller ej, hvis du vidste det ville du jo ikke have behov for hjælp udefra, ej heller vil du være i stand til, i en blindtest, at bestemme om en pladespiller er justeret med værktøj A, B eller C.

Hehe ja, har hørt om dem.
Men jeg lever i nuet - man ved jo ikke hvornår det er sidste sekund.

Du kan have ret i, at jeg næppe ville kunne høre forskel.
Men Feickert er, modsat den der følger med min pladespiller, et godt stykke værktøj som er en fornøjelse at arbejde med.
Og ikke mindst - giver det en vis ro i en paranoid sjæl!

Mvh.

Jeg synes, at det 'justeringsværktøj' der følger med SME V virker meget tillidsvækkende og 'rigtigt' - og har ingen problemer med lyden fra div. pickup'er.

Kan det mon blive mere nøjagtigt?

Har nogen af jer gutter erfaring med at eftergøre en (original) SME-justering med Feickert eller Wally Tools?

MVH.

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hans skrev:

Uanset hvad vi vælger at sætte tonearm og pickup med, er det også et spørsmål om at stole på værktøjet.

Lad mig give et par eks:

Der følger meget fint værktøj og protractor med en Graham tonearm. Hvis jeg justerer efter dette og bageefter med Feickert, får jeg ca 1 mm forskel i placeringen af pickup i headshell. Hvem har ret? Graham´s eget eller Feickert?

Med Feickert er det muligt at sætte op efter både Baerwald og Løfgren geometri. Den version af Feickert der sælges nu, er anderledes end de første der blev produceret. Hele Baerwald geometrien er ændret. Den var nemlig forkert...  ( skal understrege at dem der sælges nu er ok!) Men det viser bare at verden ikke er så sort/hvid. Brug det værktøj du stoler på, men vær altid kritisk

Feickert er nok den mest brugervenlge på markedet og alle kan bruge den. Personligt tror jeg at Wally er mere nøjagtig. Men den er også lang sværere og tidskrævende at bruge. Og hvad man stoler mest på, er lidt som spørgsmålet om religion

Hei Hans.

Og jeg som stolte Graham og sov rolig om natten Kan du høre forskjell på de to instillingene?

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Hans
Branchemedlem
Branchemedlem
ArtSound

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Ja det kan jeg godt. Men jeg kan ikke fortælle dig hvad der er mest rigtig   Jeg kan fortælle dig at jeg spiller mest på Graham indstillingen. Men der er jo også andre "ukendte" i ligningen. For der er minimum to ubekendte mere: VTA og nåletryk. Og jeg skal ikke udelukke at jeg vil foretrække Feickert ved anden VTA eller nåletryk

På Rocky Mountain messen, var jeg til et seminar med Roy Gregory. Det omhandlede netop justering af tonearm og pickup. Han havde bl.a justeret en VPI pladespiller og arm op efter VPI´s protractor og med Feickert. Her var langt større forskel. Pickuppen var Lyra Titan i i to forskellige armrør, så skiftet tog kun 20 sek

Uden for enme: Han spillede også en monoplade med en stereo Titan i og den samme plade med en mono Titan i : Du godeste en forskel!

Til top Vis Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Besøg Hans's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hei Hans

Ja men det var da godt at høre  Jeg er superfornøyd med Graham instillingen så jeg holder mig til den intil videre. Men jeg må nok sige at Wally sine tools frister.

Mvh Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Hans skrev:

Han havde bl.a justeret en VPI pladespiller og arm op efter VPI´s protractor og med Feickert. Her var langt større forskel. Pickuppen var Lyra Titan i i to forskellige armrør, så skiftet tog kun 20 sek

Uden for enme: Han spillede også en monoplade med en stereo Titan i og den samme plade med en mono Titan i : Du godeste en forskel!

Men hvad er så forskellen i baggrunden for de 2 protractors? De matematiske formler er de samme, men grundlaget for hvad man vil opnå er forskelligt.

Tror gerne der er stor forskel på ægte mono og en stereo pickup der aftaster mono. Selve transducer princippet er jo også forskelligt. En stereo pickup vil aftaste den utilsigtede højdeforskel der er i rillerne som et "falsk" stereosignal. Selv om signalet efterfølgende kobles til mono, vil det have en betydning. (Undskyld off topic bemærkningen).

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg har selv købt mig en Feickert for noget tid siden og sat et par pu'er på et par gange nu, men når jeg justere min Rega til 222mm via armbasen kan jeg ikke ramme de 222mm med nålen på skalaen overhovet, altså jeg kan maksimalt få det overhang Rega'en har yderst, og jeg mangler stadig 3-4 mm for at komme ud på den korrekte indstilling, jeg bruger løfgren siden...

Jeg har prøvet begge sider men strander på dette punkt hvergang og hvad er vigtigst, det korrekte overhang eller de 222mm ud til armbasen, og hvilke pu'er drager så egentlig nytte af Rega'ens mindste overhang, man har jo over 10mm at justere pu'en med..?

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Når Feickerten sidder på centertappen skal du indstille længden på feickert således at "nålen" på feickerten er placeret direkte over armbasens center(armens nulpunkt). derefter aflæser du på feickertens skala. det kan så være den viser 221 eller 225. herefter skal du have"låse" platteren så den ikke drejer og så indstille efter det aflæste resultat.

MVH WRONG

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Hej Alle!

Hvor kan man købe sådan en Feickert? - Og ovenpå "alle disse for- og imod" - er der så en 2.hand?? (Fattig førtidspensionist) Cry

mvh

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:

Hej Alle!

Hvor kan man købe sådan en Feickert? - Og ovenpå "alle disse for- og imod" - er der så en 2.hand?? (Fattig førtidspensionist) Cry

mvh

Søren

Jeg har købt min hos www.vassagohifi.com  og den er altså uundværlig. Jeg har ikke kendskab til andre men det findes sikkert.

MVH WRONG

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Her er måske et nyttigt link ang. de forskellige indstillinger.

http://www.vinylengine.com/protractor-user-guide.shtml

MVH WRONG

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hej Wrong!

Mange tak for oplysningen!!LOL

Jeg vil straks kontakte dem imorgen.

mvh

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:

Når Feickerten sidder på centertappen skal du indstille længden på feickert således at "nålen" på feickerten er placeret direkte over armbasens center(armens nulpunkt). derefter aflæser du på feickertens skala. det kan så være den viser 221 eller 225. herefter skal du have"låse" platteren så den ikke drejer og så indstille efter det aflæste resultat.

MVH WRONG

Min pladespiller må have en "fejl" i armbasen, for nu har jeg målt overhanget direkte over centertappen, og der får jeg et overhang på ca 19mm, og det passer jo ingensteder når det optimale overhang skal være 17mm...

Min armbase justering er lavet med en enkelt umbrako skrue, og det er denne akse der styre det hele, og det må være her problemet ligger, for jeg ringede i forgårs til Artsound og forklare ham problemet, og han var ganske uforståelig overfor det, og da han foreslog at måle overhang'et direkte, og man finder jo ud af at armplaceringen må være meget anderledes på min end andre pladespillere, som sagtens kan stilles op nemt med en Feickert...

Jeg var over ved en kammerat igår og han har en Rega P7 med en RB700, her passer tingene bedre sammen, armen står på 222mm som Rega jo altid har brugt på deres pladespillere, og hans pu kan sagtens ramme prikken på skalaen ude på pladen...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes