Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 09:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: lp eller cd lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2008 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

hej

nu vil jeg gerne vide hvad i syntes her inde .. hvad er bedst .. er der lpén eller er det den nemme cd der vinder i lyd kvaliteten 

hvad syntes i

Pagh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 December 2008 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Du kan ligeså godt spørge om Mcdonalds eller Burger King er bedst - bare for at tage et eksempel - smag og behag.

Selv er jeg begyndt at lytte til LP, og er blevet glædeligt overrasket. Helt sikkert noget jeg vil gøre noget mere i.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Sendt: 20 December 2008 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

det kan du selvfølgelig have ret.. har bare hørt lp  på noget sod anlæg .. der kan man sku ikke bedømme noget som helst ...  derfor ville jeg lige høre andres meninger  inden jeg anskaffer mig sådan noget 

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 20 December 2008 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv kørt med cd / computer med dac, i mange år uvidende om pladespiller lige indtil jeg fik hørt et godt vinyl setup. Det fik mig til at udskifte min ellers elskede benchmark DAC1 med en rega planer 3 pladespiller. En ting er helt sikkert, jeg har ikke fortrudt det! jeg undrer mig til tider endda stadig hvorfor jeg dog har spildt så meget tid og energi på cd mediet som efter min mening aldrig kommer til at lyde helt rigtigt, ihvertfald ikke i det format vi har idag. Vinyl lyder bare mere naturligt og har større fodtramps effekt. Hver gang jeg hører cd, har jeg bare fornemmelsen af at der er et eller andet galt, eller noget som generer mig, ihvertfald i min stue.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 20 December 2008 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Musik fra et digitalt medie kan være rigtig godt, men man skal endelig ikke tro at træerne gror ind i himlen, hvis man køber en "integreret" CD-afspiller til 5 eller 10 kilo kroner. Det samme gælder iøvrigt et pladespiller-setup i nogenlunde samme prisklasse. Der findes lange diskutioner/tråde om, hvornår et pladespiller-setup "overhaler" et digitalt setup, men det vil jeg nu ikke rippe op i her.

Et godt digitalt setup kan komme meget tæt på troværdig analog lyd, men man slipper så for knas og skrat, som jeg bestemt ikke savner fra "de gode gamle dage". Var de nu osse så gode ?
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2008 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:

Et godt digitalt setup kan komme meget tæt på troværdig analog lyd, men man slipper så for knas og skrat, som jeg bestemt ikke savner fra "de gode gamle dage". Var de nu osse så gode ?

Ikke alene tæt på, men forbi med en temmelig bred margen med det rigtige gear i forhold til gammelfar-pladerne (fra "de DÅRLIGE gamle dage") - især SACD og DVD-Audio er MEGET overlegent (en frygtelig skam de, at de formater aldrig rigtigt er kommet i gang). Jeg fortryder ikke et sekund, at det gamle bras røg ud af mit hjem for 12-13 år siden. Det skal dog siges, at det ikke var før i midt-90'erne, CD så småt begyndte at overhale vinyl. Et minus har været genanskaffelsesomkostningerne fra LP til CD.  

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 December 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Musik fra et digitalt medie kan være rigtig godt, men man skal endelig ikke tro at træerne gror ind i himlen, hvis man køber en "integreret" CD-afspiller til 5 eller 10 kilo kroner. Det samme gælder iøvrigt et pladespiller-setup i nogenlunde samme prisklasse. Der findes lange diskutioner/tråde om, hvornår et pladespiller-setup "overhaler" et digitalt setup, men det vil jeg nu ikke rippe op i her.

De gode gamle dage var praeget af helt anderledes betingelser end nu, jeg er absolut enig i at de gamle dage ikke gav den lydkvalitet selv middelmaadige digital afspilning kan idag, men det er absolut ikke nostalgi det hele fordi nogen stadig holder ved pladespilleren...

De fleste der er modstandere af vinyl vil fortsat vaere det hvis de moeder vinyl setups i den billigere prisklasse, mener ogsaa den nedre graense man kan koebe af pladespillere ikke rigtig er pengene vaerd, man faar hvad man betaler for og det er sart mekanik som skal opstaettes rigtig og kraever noget viden, saa betjenings maessigt vil vinylen aldrig blive mainstream igen og det er skam ogsaa forstaaligt...

Hvor staar vi saa idag med hensyn til analog afspilning kontra digital, ja ligesom vi har set det indenfor forstaerkere hvor klasse D er blevet vaeldig udbredt og teknikken er billig, og dette sejre over aeldre teknik tildels da prisen for bedre lydkvalitet er rimelig hoej, og nogen er villig til at bruge lidt flere penge og tid paa det, andre ikke...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 December 2008 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
det kan du selvfølgelig have ret.. har bare hørt lp  på noget sod anlæg .. der kan man sku ikke bedømme noget som helst ...  derfor ville jeg lige høre andres meninger  inden jeg anskaffer mig sådan noget 

Du skal nok regne med, at der kan være temmelig stor forskel på en god og en dårlig pladespiller. En dårlig pladespiller med en ringe pick-up kan desværre let demonstrere, hvor den analoge lyd bl.a. har sit problematiske rygte fra, og vil nok kræve særdeles stor entuasiasme for den analoge lyd, for at kunne forsvares som bedre end CD. En god pladespiller kan derimod levere en fantastisk god lyd og holde liv i diskussionen om LP er bedre end CD. (Jeg er ret skuffet over de digitale medier, men det er en længere snak).

Allerede en gammel Lenco med en Denon DL103 pick-up slår CD af banen - på mange væsentlige punkter i hvert fald - og det er da en pladespillerkombination, der er til at betale. Og det kan man så diskutere, til knapperne er slidt af tatstaturet....

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 24 December 2008 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Digital lyd er rigtig godt, men bedre end analog lyd bliver det ALDRIG !
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 24 December 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Jeg tror man skal gøre sig meget klart HVILKEN CD-spille man sammenligner med HVILKEN pladespiller. Jeg har en ganske
kapabel pladespiller, og troede i mange år at CD overhovedet ikke kunne tages seriøst, indtil jeg for nylig er rendt i nogle
afspillere der modbeviser det. Men her snakker vi også om afspillere i +30 kkr-klassen. Jeg synes faktisk at min egen CD-
spiller (når den er gennemvarm) nu kan hamle op med min pladespiller, specielt når man tager fraværet af støj og
inderrilleforvrængning i betragtning. Mht. fodtramps-efekten, så synes jeg mere det har noget med indspilningen at gøre.
Mange nyere klassiske indspilninger lyder som om de er optaget på en halv kilometers afstand - meget distant og
uengagerende. Med de rette indspilninger mangler jeg ikke fodtrampseffekt fra CD'en.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 24 December 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Nogen er til CD og nogen er til analog, tror ikke der findes det endelige svar. Men der skal dog lægges væsentligt flere tusinder for at få et velklingende digitalt medie fremfor et analogt. For en 6-8k får man en ganske fornuftig plov, og der skal man gerne op i det dobbelte før end CD-afspilleren begynder at kunne matche ploven   

Encore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008
Sendt: 24 December 2008 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Nogen er til CD og nogen er til analog, tror ikke der findes det endelige svar. Men der skal dog lægges
væsentligt flere tusinder for at få et velklingende digitalt medie fremfor et analogt. For en 6-8k får man en ganske fornuftig
plov, og der skal man gerne op i det dobbelte før end CD-afspilleren begynder at kunne matche ploven   

Meget enig - det vil også være mit bud.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 December 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Personligt går jeg efterhånden mere op i musikken, og der er masser af musik der ikke kan findes på CD. Det gør det lidt svært at droppe LP'erne som jeg er ved at gøre. Ellers skal jeg til at bruge 20.000 på RIAA og pladespiller hvis det skal lyde lige så godt som mit digitale. Så når jeg sælger LP'erne, beholder jeg nok de 10 stk som er uundværlige og lever med den dårligere lyd fra min ældgamle pladespiller.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 December 2008 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Jeg er begyndt, at høre vinyl igen og det lyder ganske godt.
Jeg hører osse meget musik via cd og når min DAC kommer ind i billedet bliver det jo osse bedre.

Om det er det ene eller andet der lyder bedst er jo en smagssag.
Men lige pt er det mine vinyl skiver der vinder. Det er som om der er mere dynamik og sjæl i det........Måske bliver det ved, at være sådan. Det vil tiden vise

Men en ting er sikkert. Vinylen er kommet for, at blive hos mig......Projekt RPM 6.1 SB skal der nu spares op til.......

Julehygge til alle.....

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 24 December 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo lidt svært, CDen står for over 99 % af musiksalget på fast medie. Jeg mener ikke det er seriøst at opfatte vinyl som andet end et hyggeligt og nostalgisk historisk produkt. CDen har overtaget markedet for knap 20 år siden.

Når man skal investere i nyt afspille udstyr er det vel nødvendigt at se på hvilken plade/Cd samling man har. Det virker som lidt af et fejlskud, at købe en pladespiller til mere end 5000 kr hvis man har under 100 lper. Personligt har jeg brugt mere end 3/4 på musikken, og jeg tror ikke jeg investerer i nyt hardware de næste 5 - 10 år, derimod kommer der nok endnu flere CDer og LPer i reolen. Man kan købe second hand plader der er som nye mange steder for 10 - 20 kr. Så kan man altid senere købe dem på CD, hvis de viser sig at slå an på pladespilleren.

Derfor er vinyl contra Cd reelt et andet valg:

1. CD eller

2. CD med supplement af LP. (+ evt båndoptager eller digital optagemedie.)

Dertil må komme en DAB radio.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 24 December 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Hører godt nok mest FLAC/CD, men vinyl lyder dybest set mindst lige så godt. Det er bare besværligt, og det hjælper ikke noget man skal vende pladen hele tiden hvis man sidder og skriver opgave. Derfor er vinylen med til hygge. Det bedste musik jeg har hørt leveret er stadig digitalt, men der findes jo så mange forskellige systemer at man tit kan ændre mening. Det har jo også så meget at gøre med hvilke højttalere man har.

Dybest set synes jeg forskellen er så lille, at det tit kan virke lidt komisk at se en person sværge helt ekstremt til det ene eller det andet format fordi der er så stor forskel på selve indspilningerne. ALT musik lyder ikke godt på vinyl kontra ALT skidt på CD og vice versa. Jeg ville selv være enormt ked af, udelukkende at have vinyl, for der er dælme meget nyt lækkert musik der ikke findes på mediet.

Hav en god jul folkens, og nyd jeres favoritmedie i julens hyggelige rammer.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 24 December 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

lp og cd kan med de rigtige indspilninger lyde aldeles fremragende, så set fra mit synspunkt er man nødt til at have begge to

i begge tilfælde skal der nok ofres en del penge og eller bruges expertice for at få det optimale ud af dem

det er ikke nok bare at ofre x antal k kroner og tro at så er den hellige gral sikret

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:

lp og cd kan med de rigtige indspilninger lyde aldeles fremragende, så set fra mit synspunkt er man nødt til at have begge to

i begge tilfælde skal der nok ofres en del penge og eller bruges expertice for at få det optimale ud af dem

det er ikke nok bare at ofre x antal k kroner og tro at så er den hellige gral sikret

Tænker du der på linolie og bitumen ?

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Sendt: 24 December 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
ramma skrev:

nej det er lige det jeg tænder på, det er sikkert godt til at lave kanonslag af

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2008 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Acer skrev:
ramma skrev:

nej det er lige det jeg tænder på, det er sikkert godt til at lave kanonslag af

He he, der kunne blive et godt kanonslag ud af den blanding . Nej, seriøst hvad mener du med "

i begge tilfælde skal der nok ofres en del penge og eller bruges expertice for at få det optimale ud af dem" ?

Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes