Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 08:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: lp eller cd lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 25 December 2008 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig rigtigt fået gang i CD mediet. For det første mener jeg ikke det når vinylen til sokkeholderne lydmæssigt. Jeg
skal ikke kunne sige om en cd afspilelr til flere $$$ ikke er lige så¨god som et godt vinyl setup. Men som 19 årig er det sku
billigt at få god lyd med vinyl for få kroner. Jeg bliver aldrig en cd mand, jeg tror jeg har 40 cd'er og godt 1000 vinyler.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 December 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Jeg har aldrig rigtigt fået gang i CD mediet. For det første mener jeg ikke det når vinylen til sokkeholderne lydmæssigt. Jeg
skal ikke kunne sige om en cd afspilelr til flere $$$ ikke er lige så¨god som et godt vinyl setup. Men som 19 årig er det sku
billigt at få god lyd med vinyl for få kroner. Jeg bliver aldrig en cd mand, jeg tror jeg har 40 cd'er og godt 1000 vinyler.

Så har du bare ikke hørt noget ordentligt digitalt. Tror altså det har meget at sige.  - Ikke at det skal være dyrt heller. Faktisk synes jeg netop, at der skal bruges mange penge på vinyl for det lyder godt.

Jeg ser det som, at der er nogle mekaniske problemer i vinylen og nogle logiske problemer i CDen, derfor vil intet af det blive perfekt alligevel. Det må vi bare trække resigneret på skulderene over drenge.

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 December 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke helt om hvor meget bedre lp lyd er bedre end cd. Voksede op med bånd og lp. Fik købt cd afspiller sent og efter at det blev old school B&O så lyder det hele virkelig FEDT!

Min 14bit CDX maskine kan sagtens spille Motorhead's nyeste skiver overbevisende godt. Jeg nyder det der følger med ved at køre lp'er samt lyden men jeg vil holde med i at at forskellen er minimal sålænge det er optaget godt og mediet ikke er så slidt igen.

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 December 2008 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hej

nu vil jeg gerne vide hvad i syntes her inde .. hvad er bedst .. er der lpén eller er det den nemme cd der vinder i lyd kvaliteten 

Emnet er vist nok lammetævet til døde (resultatsløst) flere gange end jeg kan tælle..

Tjaaa... man kunne også spørge om en 45% ost er bedre en en 35% ost - vin bedre end øl etc. Da lyd er en smags-/vanesag er det væsentlige vel hvorfor og hvad man bruger lyd til i sin tilværelse.

Konsumerer man lyd i fordi man ikke kan holde stilheden ud, eller nyder man den fordi man er musisk og har det som permanent del af sit liv

Kan man ikke selv udøve musik (på et instrument) og aner heller ikke hvordan 'ren' lyd uden fuskeri lyder, eller kender man instrumenters klange og en sangers stemme ude i virkeligheden

Godt nytår herfra og lad os håbe at nogen i de kommende år finder på at de vil til at lave virkelig god musik i høj kvalitet -  kunsum muzak har vi i overflod

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 December 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Det væsentligste må være selve produktionen af musikken i studiet. Er denne ikke gjort med omhu og kvalitet, kan mediet jo være ligegyldigt.

Mine erfaringer er, at det i aller højeste grad er musik materialet og produktionen, som har betydning - mere end selve mediet. Jeg nyder personligt musikken mere end mediet - men må bekende en lille hældning i retning af det analoge.

I denne diskution skal vi jo så ikke glemme det digitale medie - MP3, FLAC m.m. - som jo er ved at være det mest udbredte medie for musik.

Jeg kan faktisk godt forestille mig en fremtid, hvor det bliver CD'en, som dør lige stå stille ud. Og hvor det rene digitale medie bliver brugt i hverdagen på alle mulige medieafspillere, og LP'en er den man bruger der hjemme, når musikken skal nydes og man skal være lidt "nørdet". Lige nu er vinyl mediet jo faktisk det hastigst voksende musikmedie - en stigning på 60% i 2008.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2008 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

i den billige ende af prisskalaen, vil jeg foretrækken en cd frem for lp... men i de dyre ende, kan en cd-spiller slet ikke levere den dynamik, som et pladespiller setup, synes jeg.

Så da dette er en hifi-hjemmeside, må svaret fra mig være, at LP vinder klart over CD!

Hvis jeg lige skal nævne et par pu/riaa kombinationer, jeg har hørt, som virkelig er cd killere, vill jeg nævne Aesthetix riaa med VdH Condor pu og Audia riaa med Transiguration pu. Disse to kombinationer har meget forskellig klang, men slår begge et godt løbeværk med en topdollar DAC (imo)

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

ikke glemme, at der er naturligvis flere parametre at kombinere ved LP gengivelsen: værk, arm, pick-up, RIAA og kabler. Selve LP'en skal også være i orden, der er produceret meget l*** på vinyl (og sandelig også på CD)

Det giver mulighed for fejl, så det lyder kanp så godt, men også så englene synger.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

jeg fik glæde ved musik tilbage efter at jeg i 2005 begyndte at lytte på LPer igen - siden er samlingen vokset med 4000 vinylskiver - cd var bare noget jeg smækkede på - jeg har nogle cd der lyder bedre end vinyler, men det er et fåtal.
Jeg har prøvet med diverse cd afspillere op til ca. max 10.000, senest også med dac men der er ikke noget der kommer i nærheden af min garrard301/denon103/sme3012/bellarivp130-combo hvad spilleglæde og lytteglæde angår.
Dog har jeg med held optaget nogle vinyler direkte til cd med en tascam - uden bort redigering af ridser og støj det er godt

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Dog har jeg med held optaget nogle vinyler direkte til cd med en tascam - uden bort redigering af ridser og støj det er godt

Det lyder interessant, men også lidt utroligt. Jeg ville jo have troet at hvis man kombinerer to systemer, kan man næsten være sikker på at få et resultat der indeholder svaghederne fra begge systemer mens det er sværere at bevare styrkerne. Her kunne man måske forvente "digital lyd" med nålestøj, altså noget begge systemers tilhængere ville opfatte negativt.

Indrømmet, jeg har ikke prøvet ovenstående eksperiment. Jeg har dog, for mange år siden, ofte overspillet lp´er til bånd. Resultatet var altid et bånd med både båndsus og nålestøj. Desuden båndoptagerens begrænsede frekvensområde, wow og flutter m.m. fra begge systemer og hvad der ellers fulgte med. Selv med udstyr af rimelig kvalitet ( Thorens og Nakamichi ) blev kopien altid dårligere end originalen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
...kan en cd-spiller slet ikke levere den dynamik, som et pladespiller setup, synes jeg.

Ja, og jorden er flad.

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

r-l-b skrev:

Det lyder interessant, men også lidt utroligt. Jeg ville jo have troet at hvis man kombinerer to systemer, kan man næsten være sikker på at få et resultat der indeholder svaghederne fra begge systemer mens det er sværere at bevare styrkerne. Her kunne man måske forvente "digital lyd" med nålestøj, altså noget begge systemers tilhængere ville opfatte negativt.

Tænkte fuldstændig det samme. Jeg kan ikke se der sker andet, end du, ved det ekstra led, får tilføjet lyden mere farvning og støj.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

finlytteren skrev:
...kan en cd-spiller slet ikke levere den dynamik, som et pladespiller setup, synes jeg.

Ja, og jorden er flad.

nååå så er det derfor mit vaterpas er plant i bunden

Spøg til side...

Jeg har hørt flere gode cd-spillere, bl.a. Acoustic Arts med 384 kHz upsampling og Audio Aero Capitole. Jeg har selv en Audia Flight CD-One og den er da uendeligt meget bedre, end en billig cd-spiller. Men et godt pladespiller setup overgår langt disse cd-maskiner i dynamikken... (imo)

Så hvis du mener du kender en cd-spiller som er lige så god - eller bedre - i dynamikken, så lad mig endlig høre hvilken du mener. Så kan det jo være at min Audia skal på pension

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Skulle vi ikke hellere interessere os lidt for musikken. Det er vel der vi forhåbentlig bruger størstedelen af pengene. Og LPer lyder da fint. Jeg har selv en Denon dp 47f og en Denon DCD 1450 Cd afspiller begge i mellemklassen. Men CDen bliver næsten altid brugt, tiltrods for at pladespilleren er fuldautomatisk og enkel at betjene, så er CDen enklere og nemmere i brug. Og de lyder begge fint. For dem der har manuel pladespiller a la REGA, må det være vanskeligt at få hørt pladerne. Jeg har haft REGA, den røg ud efter få måneder, da betjeningen er totalt uacceptabel bøvlet.

Jeg opgraderer garanteret ikke hverken min pladespiller eller CD de næste 5 år, men bruger pengene på endnu mere musik. (jeg skal dog måske have ny pick up inden da.)

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

i den billige ende af prisskalaen, vil jeg foretrækken en cd frem for lp... men i de dyre ende, kan en cd-spiller slet ikke levere den dynamik, som et pladespiller setup, synes jeg.

Så da dette er en hifi-hjemmeside, må svaret fra mig være, at LP vinder klart over CD!

Hvis jeg lige skal nævne et par pu/riaa kombinationer, jeg har hørt, som virkelig er cd killere, vill jeg nævne Aesthetix riaa med VdH Condor pu og Audia riaa med Transiguration pu. Disse to kombinationer har meget forskellig klang, men slår begge et godt løbeværk med en topdollar DAC (imo)

Hej...

Kan du, sådan lige hurtigt, fortælle om lydforskellen på Audia og Aesthetix? (Sådan som du opfatter den).

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Jeg stemmer på Hermann
Hermann. skrev:

Skulle vi ikke hellere interessere os lidt for musikken. Det er vel der vi forhåbentlig bruger størstedelen af pengene. Og LPer lyder da fint. Jeg har selv en Denon dp 47f og en Denon DCD 1450 Cd afspiller begge i mellemklassen. Men CDen bliver næsten altid brugt, tiltrods for at pladespilleren er fuldautomatisk og enkel at betjene, så er CDen enklere og nemmere i brug. Og de lyder begge fint. For dem der har manuel pladespiller a la REGA, må det være vanskeligt at få hørt pladerne. Jeg har haft REGA, den røg ud efter få måneder, da betjeningen er totalt uacceptabel bøvlet.

Jeg opgraderer garanteret ikke hverken min pladespiller eller CD de næste 5 år, men bruger pengene på endnu mere musik. (jeg skal dog måske have ny pick up inden da.)

Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
finlytteren skrev:

Hej...

Kan du, sådan lige hurtigt, fortælle om lydforskellen på Audia og Aesthetix? (Sådan som du opfatter den).

Mvh.
Niels

Jeg har desværre ikke et direkte sammenligningsdrundlag endnu, men der er planer om at stikke hovederne (og riaa'erne) sammen. Så den forskel jeg har hørt, skyldes nok mere pu end riaa.

Men jeg må sige at det er de 2 bedste riaa'er jeg har hørt. Min opfattelse, som er præget af de påmonterede pu'er, er at Aesthetix er super-detaljeret med en fremragende dynamik. Audia'en er til gengæld mere afdæmpet. Måske lidt blødere og mere afslappet i lyden. Men "musikalsk" på Audias særegne måde (som jeg godt kan lide). Legende let...

Det skal dog siges at, jeg tror at meget af detaljen på Aesthetix skyldes Vdh Condor som i mine øjne er lidt for detaljeret(!) og lys i lyden. Men kombineret med et kabel som er lidt afdæmpet i diskanten, går det nu ganske glimrende i spænd. (VdH Second - som iøvrigt har en suværen stram bas).

Aesthetix har slet ikke den kvalme rørklang som mange rør-riaa'er har. Meget svært at vælge mellem dem, med mit nuværende kendskab. Det bliver spændende med en direkte test...

EL34
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

...og jeg har endnu ikke fået anskaffet mig en CD-afspiller, og kører fortsat med rørslæde og pladeplov
Til top Vis EL34's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EL34

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
........snip......For dem der har manuel pladespiller a la REGA, må det være vanskeligt at få hørt pladerne. 

Goshh -  sikke noget vås

alt kan læres

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 01:33 | IP-adresse registreret  

Lige over :-)
men lpen formår i større grad at overraske positivt .
Til dem der brokke sig over nålestøj ... jo der er nålestøj i indløbsrillen
men så skulle den gerne forsvinde og musikken gerne svinge og støj forsvinde i det rette setup.
Husk at langt det fleste lper fra slutfirserne/starthalvfemserne var lavet af overheadplast
Da alle troede lpen døede var kvaliteten forfærdelig,
Min Lou Reed Magic and Loos var slidt efter 10 afspilninger ! imens har jeg Let it bleed med rolling stones fra 69 der lyder utroligt efter xxxxx afspilninger

Der er absolut fordele og ulemper ved begge systemer men rent lydmæssigt vinder lpen.
Jeg er ikke LP nørd og hører masser af CD men svarer bare ud fra mine erfaringer/mavefornemmelse(dårligt argument men sandt)

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 11 Januar 2009 kl. 03:08 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Ligefrem bøvlet? Jeg synes at Rega's maskiner er nogle af de nemmeste og mest åbenlyse at betjene. Selv min kæreste kan finde ud af det. Jeg hader maskiner som selv flytter armen...Man ender altid med at den vil flytte armen når man selv vil noget andet. På en Rega er der kun dig selv til at bestemme.
Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes