Emne: lp eller cd lyd ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Hermann. skrev:
chubbz skrev:
Hermann. skrev:
Skulle vi ikke hellere interessere os lidt for musikken. Det er vel der vi forhåbentlig bruger størstedelen af pengene. Og LPer lyder da fint. Jeg har selv en Denon dp 47f og en Denon DCD 1450 Cd afspiller begge i mellemklassen. Men CDen bliver næsten altid brugt, tiltrods for at pladespilleren er fuldautomatisk og enkel at betjene, så er CDen enklere og nemmere i brug. Og de lyder begge fint. For dem der har manuel pladespiller a la REGA, må det være vanskeligt at få hørt pladerne. Jeg har haft REGA, den røg ud efter få måneder, da betjeningen er totalt uacceptabel bøvlet.
Jeg opgraderer garanteret ikke hverken min pladespiller eller CD de næste 5 år, men bruger pengene på endnu mere musik. (jeg skal dog måske have ny pick up inden da.)
|
|
|
Ligefrem bøvlet? Jeg synes at Rega's maskiner er nogle af de nemmeste og mest åbenlyse at betjene. Selv min kæreste kan finde ud af det. Jeg hader maskiner som selv flytter armen...Man ender altid med at den vil flytte armen når man selv vil noget andet. På en Rega er der kun dig selv til at bestemme. |
|
|
At min Rega dengang røg ud hurtigt igen var fordi jeg blev irriteret over igen og igen at opdage at pladen kørte rundt timer efter pladen var slut. |
|
|
Hvis du ikke kan høre om pladen spiller musik eller siger duk duk duk i inderste rille kan det vel være lige meget om den bare står og køre rundt  |
|
|
Jeg har altid været fortaler for pladespillere med automatik, men lidt absurd har jeg lige købt et komplet anlæg på QXL hvor der er en uspeciferet pladespiller med, som jeg forhørte mig om. Det var en REGA der ikke har været brugt men skulle være iorden. ?? Nu skal det prøves så må vi se om jeg kan finde mig i den her ca 15 år efter jeg prøvede rega sidst. Det jeg ellers fik med var Denon PMA 920 forstærker, Denon dcd 810 Cd afsp.. Denon tu 460 og denon bånd drm 600. Det hele skulle være iorden og så må prisen på samlet 800 kr være yderst fornuftig, hvis det holder at det virker fint altsammen. Hvis bare pladespilleren og forstærkeren virker er det OK for mig.
Nu bliver min Sony PS-313fa sat hen på hylden og jeg vil se om jeg kan få gang i regaen. Så må vi se om Regaen har bedre lyd end sonyen. Jeg får det nok først hentet i weekenden, så det er da helt spændende. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stig skrev:
erlingt skrev:
hifiigen skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
| Forskellen på digital lyd og digital billede er egentlig, at man opdaterer opløsningen på kameraerne løbende som teknikken udvikler sig, men man har ladet CDerne været i samme kvalitet for længe. Det ville svare til vi alle rendte rundt med 2 megapixelskameraer stadig. Fatter ikke hvor DVD lyd med 96 khz og 24 bit bliver af?! |
|
|
Skyldes den manglende opdatering som du efterspørger ikke, at i foto kan det nødvendige udstyr (pc'en) problemløst følge med større opløsning (pixelmængde) hvorimod en cd-afspiller så også skal kunne da-convertere med stigende samplingfrekvens? Min TACT kan skifte til 96 kHz, og min DAC vistnok til 48 kHz, men så har jeg heller ikke andre muligheder. Og hvad nu hvis man solgte en 96 kHz cd-skive med Kandis - den ville ikke kunne afspilles hos Tove Hansen i hende køkkens "stereoafspiller".
|
|
|
Jo, det er jeg sikker på du har ganske ret i - CD mediet er blevt så stort og udbredt et medie hos alt og alle, at man af hensyn til nogle enkelte "HiFi nørder" ikke lige laver et nyt forbedret format. Det uden tvivl markedsandele og indtjening, som styre udviklingen.
|
|
|
Nu har man jo lavet både DVD-Audio og SACD, standarder der er fra ca. 1999, men de har ikke opnået særlig store markedsandele, man må sande at det ikke er Hi-Fi enthusiaster der bestemmer udviklingen og 99% af forbrugerne er tilfredse med mp-3 "kvalitet".
Til gengæld er der begyndt at være mulighed for at downloade lovligt music i flac-format med højere bit-rate end cd og det er jo en spændende ting.
Mvh. Stig
|
|
|
Tror nu heller ikke der er et teknisk problem. Folk skiftede da hurtigt deres VHS-afspillere med DVD, og nu er der fuld gang i blue ray-bølgen. Yderligere synes jeg egentlig næsten alt nyt teknik understøtter 24 bit/192 khz. Selv billige DVD-afspillere har denne understøttelse printet på forsiden, og computerlydkort har været der længe.
Det er nok nærmere et problem, at folk ikke kan høre forskel, og det er der desværre forsvindende lidt vi kan gøre ved.  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skrot grammofonen..Vi skrottede da osse Casettebåndoptageren og alt det andet..
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hitachi skrev:
Skrot grammofonen..Vi skrottede da osse Casettebåndoptageren og alt det andet.. |
|
|
nej vi gjorde ej  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
hitachi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du ikke haft tid til at komme forbi "forbrændingen" ? 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
med ædle maskiner som revox og studer som tilmed står gennemrenoveret synes det ingen hast at have - se evt- kassettestafetten i vintagetråden for mere info hitachi
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 17 Januar 2009 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
hitachi skrev:
Skrot grammofonen..Vi skrottede da osse Casettebåndoptageren og alt det andet.. |
|
|
nej vi gjorde ej 
|
|
|
Nemli' ..og lige mine ord r-l-b, (og godt nytår) det er nu rart at nyde goderne fra dengang de gad og kunne lave god lyd  Samt ikke mindst undgå udskiftning hvert 1-2-3 år, fordi nogle tror, mener de igen har opfundet den dybe tallerken med et hidtil ukendt twist Lyd skal dyrkes, høres samt nydes, hifi konsumering er som med en burger, man fylder kun vommen kortvarigt og kort efter kommer sulten snigende - sissyfos syndrom. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
LP eller CD lyd ? En misforstået diskusion !
Alt andet lige kan få høre forskel - men !
Sammenlignes de fleste LP med CD, er CDéns skæring niveauer under LPéns.
Sammenlignes eksempelvis Grand Funk, Closer to Home, nummeret Closer to Home på det to medier, lyder CD som en transistorradio sammenlignet med vinylen. "Skæringen" på CDén er ganske enkelt ringere - kan være pga at det er en kopi-af-en-kopi, dårligt produktionsudstyr etc - årsagen er egentlig irelevant. Der er ofte stor forskel på "skæringen" fra nummer til nummer på en CD, som om man har hugget hist og her ( ingen røg uden en brand ). Det samme gælder for ganske mange af mine CD/LP. Det forekommer at mange CD skærer ved 30Hz til 10.000 Hz, der mangler ganske enkelt noget i begge ender af skalaen.
Havde egentlig accepteret at den ringe lyd skyldes musikkenj var fra en tid hvor man ikke kunne producere bedre lyd, mange CD hører jeg sjældent pga den ringe kvalitet - men tilbage på LP kan jeg konstatere at det ikke var alderen, men CDén der havde en ringe kvalitet !
Ikke at forveksle med en alt-andet-lige sammenligning - LP lyd kontra CD lyd, de fleste kan næppe høre forskel på AD/DA konverteringen - de der kan, lytter på et optimeret anlæg, med optimeret hørelse. Forskellen er som et sandkorn ift kvalitetsforskellen i "skæringen".
Besluttede selv på et tidspunkt at gå over til CD, mere praktisk ( mente jeg dengang ), den gamle SME Plinth 2000 med SME 3012 arm rumlede bare man skruede lidt op. Mange af de gamle vinyl har jeg derfor også på CD.
Min praktiske erfaring er som sagt, at der er ganske stor forskel på kvaliteten, nogen med meget stor forskel, andre mindre. Eksempelvis Earth Wind and Fire er ikke så stor, men dog absolut hørelig, der er mere med på vinylen. Det er ikke med minimalistisk audiophile detaljefixeret paraniod lytning, men så selv moster Karen kan høre det.
Konstateret ved Sony CD afspiller og SL-1200 tilsluttet en Marantz 2252B, med JBL L100A studie monitors.
Så det er ikke snak om vinyl lyd eller digital lyd er bedst - men om kvaliteten af skæringen. Har man ikke de rette HT, kan man alligevel ikke høre forskellen, de fleste forstærkere gengiver fint 20-20Khz.
Med den nye spille samler CD støv, og de gamle LP er taget op af kælderen, støvet af, og har fået nyt liv , CD er færdig, overtaget af MP3, USB nøgler, Ipods, PC-downloads - til folk på farten, i bilen, i bussen etc.
LP er inde igen, til aften hygge derhjemme, gerne højt og på et passende anlæg 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
|
Sammenlignes de fleste LP med CD, er CDéns skæring niveauer under LPéns.
Sammenlignes eksempelvis Grand Funk, Closer to Home, nummeret Closer to Home på det to medier, lyder CD som en transistorradio sammenlignet med vinylen. "Skæringen" på CDén er ganske enkelt ringere - kan være pga at det er en kopi-af-en-kopi, dårligt produktionsudstyr etc - årsagen er egentlig irelevant. Der er ofte stor forskel på "skæringen" fra nummer til nummer på en CD, som om man har hugget hist og her ( ingen røg uden en brand ). Det samme gælder for ganske mange af mine CD/LP. Det forekommer at mange CD skærer ved 30Hz til 10.000 Hz, der mangler ganske enkelt noget i begge ender af skalaen.
Ikke at forveksle med en alt-andet-lige sammenligning - LP lyd kontra CD lyd, de fleste kan næppe høre forskel på AD/DA konverteringen - de der kan, lytter på et optimeret anlæg, med optimeret hørelse. Forskellen er som et sandkorn ift kvalitetsforskellen i "skæringen".
Besluttede selv på et tidspunkt at gå over til CD, mere praktisk ( mente jeg dengang ), den gamle SME Plinth 2000 med SME 3012 arm rumlede bare man skruede lidt op. Mange af de gamle vinyl har jeg derfor også på CD.
Min praktiske erfaring er som sagt, at der er ganske stor forskel på kvaliteten, nogen med meget stor forskel, andre mindre. Eksempelvis Earth Wind and Fire er ikke så stor, men dog absolut hørelig, der er mere med på vinylen. Det er ikke med minimalistisk audiophile detaljefixeret paraniod lytning, men så selv moster Karen kan høre det.
Konstateret ved Sony CD afspiller og SL-1200 tilsluttet en Marantz 2252B, med JBL L100A studie monitors.
Så det er ikke snak om vinyl lyd eller digital lyd er bedst - men om kvaliteten af skæringen. Har man ikke de rette HT, kan man alligevel ikke høre forskellen, de fleste forstærkere gengiver fint 20-20Khz.
Med den nye spille samler CD støv, og de gamle LP er taget op af kælderen, støvet af, og har fået nyt liv , CD er færdig, overtaget af MP3, USB nøgler, Ipods, PC-downloads - til folk på farten, i bilen, i bussen etc.
|
|
|
Jeg er ikke sikker på, at vi bor på samme planet. Er du vimmersvej man kan godt høre forskel på vinyl og CD, og hvad pokker er det for noget med, at CDer skærer efter 10 khz? Om noget, synes jeg netop der er betydeligt mere smæk på diskanten i digital lyd, hvilket, som andre også antyder, kan få det til at lyde klinisk/hårdt imod den mere "swingende" og behagelige LP-lyd. Dette er ikke typiske klichéer jeg finder frem, men min personlige erfaring, som tilfældigvis passer overens med disse.. floskler om man vil.
Mht. skæringen synes jeg til gengæld du er inde på noget af det rette. Det hjælper ikke noget at have verdens bedste anlæg, hvis man har en dårligt produceret plade. Ligeså kan man heller ikke rette op på dårlige studieoptagelser. - Udover de dygtige ingeniører hos Creative som jo har opfundet X-Fi! (Hvis ironien ikke er rungende, er det en fejl.) __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du synes der er mere smæk på diskanten er det måske fordi dine HT / spille ikke er god nok i den lave ende, der hvor alt det sjove sker.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Det hjælper ikke noget at have verdens bedste anlæg, hvis man har en dårligt produceret plade"
Det burder være:
Det hjælper ikke noget at have verdens bedste anlæg, hvis man har en dårligt produceret CD.
( Altså - LP er skåret fra masteren, det fås næsten ikke mere direkte. )
Ved heller ikke om vi er på samme planet 
Tilføjelse:
Men tror gerne at nyere indspilninger, hvor alle instrumenter er elektronisk frembragt, "indspillet" digitalt på en Hard Disk, lyder - lidt - bedre på en CD end på en LP. Det er den omvendt process, konvertering fra en digital master til analogt. Men kan garantere for, at musik lavet i 70érne ( for 95% vedkommende for ikke at love alt ) har en mærkbar bedre skæring på den originale LP. Det er masseproduktion/reproduktion, langt de fleste har ikke fået fat i de originale bånd - hvis de eksistere, men har "skåret" CDén fra en LP:
Pladespiller --> Forstærker --> AD-konvertering --> "Skæring" --> CD afspiller --> forstærker--> DA-konvertering --> AD-konvertering --> DA- konvertering--> HT . Sådden ca. er processen.
Har brugeren en analog forstærker er processen:
Pladespiller --> Forstærker --> AD-konvertering --> "Skæring" --> CD afspiller --> forstærker--> DA-konvertering --> HT .
Istedet for: Pladespiller --> Analog RIAA/forstærker--> HT
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Sammenlignes de fleste LP med CD, er CDéns skæring niveauer under LPéns. .................
|
|
|
Jeg er på mange punkter enig med A127.
CD'er er blevet et massefremstille konsumprodukt, som skal laves billigst muligt og sælges i størst muligt omfang. Og som du ganske rigtigt skriver, vil CD hos langt de fleste forbrugere lyde helt OK. Derfor er der i mange tilfælde ikke den samme kvalitetsbevisthed involveret, som man oplevede i "gamle dage" i forbindelse med produktion at LP'er. Jeg er selv så gammel, at jeg har været med i hele processen og har musik på begge medier, og i flere tilfælde også de samme albums - og der er i mange tilfælde meget stor forskel på kvalitetet i LP'en favør. Jeg er også enig i betragtningerne vedr. CD'ens fremtid. CD'en vil blive afløst af andre digitale medier. Hvorimod LP'en sikkert vil vinde frem, som mediet for dem der værdsætter den gode lyd, på et godt anlæg. Kan man tillade sig at sammenligne med det ægte oliemaleri i forhold til den trykte reproduktion i billedkunstens verden
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
|
"Det hjælper ikke noget at have verdens bedste anlæg, hvis man har en dårligt produceret plade"
Det burder være:
Det hjælper ikke noget at have verdens bedste anlæg, hvis man har en dårligt produceret CD.
( Altså - LP er skåret fra masteren, det fås næsten ikke mere direkte. )
Ved heller ikke om vi er på samme planet 
Tilføjelse:
Men tror gerne at nyere indspilninger, hvor alle instrumenter er elektronisk frembragt, "indspillet" digitalt på en Hard Disk, lyder - lidt - bedre på en CD end på en LP. Det er den omvendt process, konvertering fra en digital master til analogt. Men kan garantere for, at musik lavet i 70érne ( for 95% vedkommende for ikke at love alt ) har en mærkbar bedre skæring på den originale LP. Det er masseproduktion/reproduktion, langt de fleste har ikke fået fat i de originale bånd - hvis de eksistere, men har "skåret" CDén fra en LP:
Pladespiller --> Forstærker --> AD-konvertering --> "Skæring" --> CD afspiller --> forstærker--> DA-konvertering --> AD-konvertering --> DA- konvertering--> HT . Sådden ca. er processen.
Har brugeren en analog forstærker er processen:
Pladespiller --> Forstærker --> AD-konvertering --> "Skæring" --> CD afspiller --> forstærker--> DA-konvertering --> HT .
Istedet for: Pladespiller --> Analog RIAA/forstærker--> HT
|
|
|
Ja så længe vi snakker om musik fra 70erne, er jeg enig med dig. Og jeg er for så vidt meget enig med mange af dine synspunkter, og synes for så vidt også, at vinyl i mange tilfælde lyder bedre. At digital lyd skulle mangle noget i toppen synes absurd. Jeg sad og ab-testede noget brothers in arms på vinyl og CD, og der er ingen tvivl om, at den digitale lydformidling er hårdere i toppen. Mine højttalere mangler bestemt ikke noget i bunden, og hvis du kender Scan Speaks revelatorbasser, vil du vide jeg har ret.
Omvendt har jeg noget Trentemøller på vinyl, hvor jeg ikke synes der er kvalitet at hente ift. CDen. Om det så er fordi pladeproduktionen er dårlig, vil jeg lade stå usagt. Jeg er selv den største tilhænger af, at signalvejen skal være så simpel som muligt. Generelt synes jeg er jo simplere et system er, jo bedre er det. Derfor mener jeg også, det er et problem hvis man skal konvertere en LP til en CD, så der er vi helt enige.
Ræferencerammerne har en betydning i denne forbindelse. Hvilket musik man hører har betydning.
Update:
Jeg vil lige slå fast, at det jeg af dine argumenter jeg fokuserer mest på, er at du mener CDen mangler noget i toppen. Du mener mine højttalere måske mangler noget i bassen, og jeg synes derfor jeg vil vise dig en måling af mine højttalere:

Om noget, har de da et hæv i bassen. Jeg prøvede også at sætte et sæt ELtax Monitor 3 til, som er det eneste alternativ jeg har for tiden, og tendensen var den samme: Mere knald på diskanten i den digitale version. Jeg kan bare ikke forligne mig med, at det skulle være anderledes, for det har længe været min overbevisning, at diskanten kan være hård og klinisk ift. pladespillere. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det interessante ved gengivelse af musik, er jo ikke så meget om en afspillekæde nu lige kan spille den frekvens, som en given node angiver. Standard A er 440 Hz, og det kan nok de fleste anlæg og medier håndtere. Det man skal være opmærksom på, et at det er mængden og styrken af de harmoniske svingninger til den anslåede tone, som helt præcist bestemmer hvordan instrumentet lyder. A spillet på et flygel lyder jo overhovedet ikke som A spillet på en trompet. Årsagen til dette er at flyglet ikke spiller de samme harmoniske som trompeten. Med harmoniske menes frekvenser der er 2,4,8,16 osv gange grundfrekvensen. Så spilles der A = 440 Hz på et instrument, skal medie og signalvej også præcist gengive 880, 1760, 3520, 7040, 14080, 28160 osv, for at instrumentet gengives korrekt. Her skal der så slet ikke tænkes på elektroniske instrumenter med forvrængere, som laver alt andet end pæne sinuskurver, som stiller endnu større krav til gengivelse af også ulige harmoniske frekvenser. Og så kunne man jo godt få den tanke, at CD mediets skarpe begrænsning på 20-20.000 Hz kan påvirke lytteoplevelsen. Husk i denne forbindelse på, at CD'ens frekvenskurve er fastlagt ud fra en psykoakustisk undersøgelse, der siger, at er vi inden for disse grænser, så er det OK for den menneskelige hjerne, det er absolut ikke en tabsfri optagelse. Hvilket LP'en forøvrig heller ikke er, ved analog fremstilling af LP'er, er der også indskudt filtre, der skære bund og top; men disse har en afrulning og er ikke så absolutte som CD mediets. Måske dette forhold er med til, at nogle mennesker hører LP'en som værende mere musikalsk end CD'en.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Det interessante ved gengivelse af musik, er jo ikke så meget om en afspillekæde nu lige kan spille den frekvens, som en given node angiver. Standard A er 440 Hz, og det kan nok de fleste anlæg og medier håndtere. Det man skal være opmærksom på, et at det er mængden og styrken af de harmoniske svingninger til den anslåede tone, som helt præcist bestemmer hvordan instrumentet lyder. A spillet på et flygel lyder jo overhovedet ikke som A spillet på en trompet. Årsagen til dette er at flyglet ikke spiller de samme harmoniske som trompeten. Med harmoniske menes frekvenser der er 2,4,8,16 osv gange grundfrekvensen. Så spilles der A = 440 Hz på et instrument, skal medie og signalvej også præcist gengive 880, 1760, 3520, 7040, 14080, 28160 osv, for at instrumentet gengives korrekt. Her skal der så slet ikke tænkes på elektroniske instrumenter med forvrængere, som laver alt andet end pæne sinuskurver, som stiller endnu større krav til gengivelse af også ulige harmoniske frekvenser. Og så kunne man jo godt få den tanke, at CD mediets skarpe begrænsning på 20-20.000 Hz kan påvirke lytteoplevelsen. Husk i denne forbindelse på, at CD'ens frekvenskurve er fastlagt ud fra en psykoakustisk undersøgelse, der siger, at er vi inden for disse grænser, så er det OK for den menneskelige hjerne, det er absolut ikke en tabsfri optagelse. Hvilket LP'en forøvrig heller ikke er, ved analog fremstilling af LP'er, er der også indskudt filtre, der skære bund og top; men disse har en afrulning og er ikke så absolutte som CD mediets. Måske dette forhold er med til, at nogle mennesker hører LP'en som værende mere musikalsk end CD'en.
|
|
|
Grundigt og velargumenteret. Synes du i praksis, at en vinylafspilning virker mere fremhævet i toppen end en CD-afspilning? __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
|
Grundigt og velargumenteret. Synes du i praksis, at en vinylafspilning virker mere fremhævet i toppen end en CD-afspilning? |
|
|
Jeg vil ikke betegne det som "fremhævet"; for fremhævet i min terminologi er, at det er kraftigere end det øvrige. Jeg oplever LP'er som mere bløde, definerede og luftige (jeg vil tillade mig at kalde det musilkalske) end CD'er. Jeg synes ikke CD'er lyder dårligt; men sammenlignet med LP'er, er det ligesom der mangler noget. Det samme oplever jeg så i en endnu tydligere grad, hvis jeg går videre i de digitale lagringsformer som MP3 og lignende. Men det aller bedste er nu at tage hovedet og ørene med til en live musik opførelse - så hører man straks, at det vi laver der hjemme i stuen, blot er en reproduktion og ikke den rigtige ting.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
|
Kan man tillade sig at sammenligne med det ægte oliemaleri i forhold til den trykte reproduktion i billedkunstens verden
|
|
|
En lp er ikke mere ægte end en CD. Det er begge medier til reproduceret musik. Begge har fordele og ulemper.
Det er som om, at man i denne tråd, skriver om begrænsningerne i CD mediet, og ignorerer lp'ens begrænsninger.
Der er så mange problemer med at få det elektriske signal til at blive til rilleudsving - og få rilleudsvingene til at blive til et elektrisk signal igen, at det er utroligt, at det kan komme til at lyde så godt, som det faktisk gør.
Hele denne debat er forplumret af, at nutidens producere mener, at de forbedrer musikken/salgbarheden, hvis de komprimerer musikken og tilføjer digital klipning. Ganske vist lyder det som regel mere "levende" fx. i en bil, men til gengæld lyder det forfærdeligt på et anstændigt anlæg.
Som hifi entusiast i over 40 år, hvoraf de fleste selvfølgelig var med lp'er, kan jeg forsikre jer, at det er muligt at opnå den bedste/mest naturlige/mest musikalske gengivelse vha. af CD mediet.
Ligesom man skal sammensætte sin grammofon/arm/pickup omhyggeligt for at opnå den bedste kvalitet, er det også nødvendigt at sammensætte en CD afspilningskæde omhyggeligt, og - selvfølgelig - undgå komprimerede og forvrængede CD'er.
Al nyere musik er optaget digital, selv hos audiofile pladeselskaber. Det er fordi, de derved kan lave bedre optagelser (som nogle producere så igen ødelægger).
CD er et bedre medie, men bliver mishandlet af mange producere, hvorfor lp'er tit lyder bedre/mere musikalsk. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
| Ligesom man skal sammensætte sin grammofon/arm/pickup omhyggeligt for at opnå den bedste kvalitet, er det også nødvendigt at sammensætte en CD afspilningskæde omhyggeligt, og - selvfølgelig - undgå komprimerede og forvrængede CD'er. |
|
|
Synes lettere sagt end gjort. Det kan vel næsten kun gennemføres på et empirisk grundlag? __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
erlingt skrev:
|
Kan man tillade sig at sammenligne med det ægte oliemaleri i forhold til den trykte reproduktion i billedkunstens verden
|
|
|
En lp er ikke mere ægte end en CD. Det er begge medier til reproduceret musik. Begge har fordele og ulemper.
Det er som om, at man i denne tråd, skriver om begrænsningerne i CD mediet, og ignorerer lp'ens begrænsninger.
Der er så mange problemer med at få det elektriske signal til at blive til rilleudsving - og få rilleudsvingene til at blive til et elektrisk signal igen, at det er utroligt, at det kan komme til at lyde så godt, som det faktisk gør.
Hele denne debat er forplumret af, at nutidens producere mener, at de forbedrer musikken/salgbarheden, hvis de komprimerer musikken og tilføjer digital klipning. Ganske vist lyder det som regel mere "levende" fx. i en bil, men til gengæld lyder det forfærdeligt på et anstændigt anlæg.
Som hifi entusiast i over 40 år, hvoraf de fleste selvfølgelig var med lp'er, kan jeg forsikre jer, at det er muligt at opnå den bedste/mest naturlige/mest musikalske gengivelse vha. af CD mediet.
Ligesom man skal sammensætte sin grammofon/arm/pickup omhyggeligt for at opnå den bedste kvalitet, er det også nødvendigt at sammensætte en CD afspilningskæde omhyggeligt, og - selvfølgelig - undgå komprimerede og forvrængede CD'er.
Al nyere musik er optaget digital, selv hos audiofile pladeselskaber. Det er fordi, de derved kan lave bedre optagelser (som nogle producere så igen ødelægger).
CD er et bedre medie, men bliver mishandlet af mange producere, hvorfor lp'er tit lyder bedre/mere musikalsk. |
|
|
Nå for søren - nu er antalet af års erfaring også en parameter  Så må jeg også melde mig i 40++ klubben. Jeg er nu ganske enig med dig i, at begge medier har begrænsninger, som jeg skrev i mit sidste indlæg, så er begge kun en reproduktion af det man hører live. Jeg vil dog lige føje til, at der idag stadig er rigtigt mange studier, som stadig anvender analogt udstyr, netop fordi de laver bedst lyd med det analoge. Analogt studieudstyr produceres skam også stadig i stor stil. Prøv bare at "google" analog studie. Men korrekt, så ender det hele sikkert på et eller andet tidspunkt i processen som digital lyd; men dog i en bedre opløsning og samling end den vi må nøjes med på en konventionel CD.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man bruger ikke cdafspiller.
Man ripper - vha et pasende program - til en harddisk, og afspiller herfra via toslink og digitale forstærkere.
Signalet bliver først analogt lige før højttalerkablerne. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|