| Forfatter |
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
Man bruger ikke cdafspiller.
Man ripper - vha et pasende program - til en harddisk, og afspiller herfra via toslink og digitale forstærkere.
Signalet bliver først analogt lige før højttalerkablerne. |
|
|
Uha-uha-uha. Har du overvejet, hvormange mærkværdige digitale kredsløb der så har fat i din musik. Både af programæsssig og hardwaremæssig karakter. Dvs. du ripper din CD på et 300 kroners computer DVD-drev af tvivlsom fjernøstlig kvalitet  Det er ligefør jeg tænker "Kejserens nye klæder", bare det er digitalt, så er det godt. __________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Nå for søren - nu er antalet af års erfaring også en parameter Så må jeg også melde mig i 40++ klubben.
|
|
|
Antal år er ikke nødvendigvis kvalificerende, men jeg skrev det for at understrege, at jeg ikke kun har erfaringer med det digitale medie. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
|
Man ripper - vha et pasende program - til en harddisk, og afspiller herfra via toslink og digitale forstærkere.
Signalet bliver først analogt lige før højttalerkablerne. |
|
|
Og forøvrigt - digital forstærker, sådan en har jeg aldrig hørt om. Hvis du skal forstærke det digitale signal, kan dette kun gøres ved at tilføre flere high-order bits, eller smide dem der er i toppen af de 16 bit væk. Eksempel, signalet er 1100.1100.1100.1100 skal det forstærkes bare med en faktor 4, skal man digitalt lave en shift left 2, hvilket i 16 bit giver signalet 0011.0011.0011.0000, og det er jo ligesom ikke så godt. Det skulle jo have været 11.0011.0011.0011.0000; altså et behov for 18 bits bare for at forstærke digitalt 4 gange Det kunne også være interessant at høre om, hvilken digital-analog converter du har, som direkte kan trække dine højttalere. __________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Uha-uha-uha. Har du overvejet, hvormange mærkværdige digitale kredsløb der så har fat i din musik. Både af programæsssig og hardwaremæssig karakter. Dvs. du ripper din CD på et 300 kroners computer DVD-drev af tvivlsom fjernøstlig kvalitet
Det er ligefør jeg tænker "Kejserens nye klæder", bare det er digitalt, så er det godt.
|
|
|
Vil du gerne forklare mig hvilke mærkværdige digitale kredsløb, der har fat i min musik, og hvordan det skulle kunne ødelægge kvaliteten.
Jeg har kontrolleret, at de bit der er på cd'en, når uskadt frem til den digitale forstærker.
Når jeg ripper bliver cd'en læst op til 5 gange, for at sikre, at alle bit bliver læst korrekt.
Desuden er der på nettet "Accurate Read", hvor der gemmes checksummer for efterhånden en del cd'er.
Jeg kan også se, at der er stor forskel på presningerne, på det antal gange programmet er nødt til at læse cd'en.
I en cdafspiller er der typisk 200-300 læsefejl per sekund, hvoraf de fleste heldigvis kan genskabes korrekt via den indbyggede fejlkorrektion. Det betyder, at en almindelige cdafspiller er nødt til at gætte/interpolere jævnligt. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Boman skrev:
|
Signalet bliver først analogt lige før højttalerkablerne.
|
|
|
Og forøvrigt - digital forstærker, sådan en har jeg aldrig hørt om. Hvis du skal forstærke det digitale signal, kan dette kun gøres ved at tilføre flere high-order bits, eller smide dem der er i toppen af de 16 bit væk. Eksempel, signalet er 1100.1100.1100.1100 skal det forstærkes bare med en faktor 4, skal man digitalt lave en shift left 2, hvilket i 16 bit giver signalet 0011.0011.0011.0000, og det er jo ligesom ikke så godt. Det skulle jo have været 11.0011.0011.0011.0000; altså et behov for 18 bits bare for at forstærke digitalt 4 ganga Det kunne også være interessant at høre om, hvilken digital-analog converter du har, som direkte kan trække dine højttalere.
|
|
|
www.lyngdorf.com
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Det kunne også være interessant at høre om, hvilken digital-analog converter du har, som direkte kan trække dine højttalere.
|
|
|
Det er nok den nye tyske hifilinie fra Düsseldorf der bruger så kraftige analoge komponenter, og er så veldimensionerede, at der slet ikke behøves en forstærker. Det siges, at de har udviklet en MC-pickup der er så stærk, at den alene kan drive højttalere med en følsomhed ned til 85 db.
Sorry. Carry on.
Må sige jeg er meget enig med erlingt. Det hjælper ikke noget du proklamerer at CDen er bedre, men nægter at indse der også er svagheder. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, de laver godt nok forbrugervildledning. Lyngdorf forstærkere er ikke digitale i powerforstærker delen, det er en Class D forstærkere. Hvilket ikke er en digital forstærker; men et pulsbrede kodet elektronisk kredsløb. Det man gør, er at man koder et højfrekvent signal med lyden og så forstærker det højfrekventesignal op og efterfølgende dekoder lyden ud af det højfrekvente signal. Principet kan meget sammenlignes med en gammeldags AM sender/modtager. Man får en forstærkning, der laves ved at kører transistorene enten åbne eller lukkede (heraf nok det misforståede begreb digitalt), og kan derved lave nogle meget højtydende forstærkere med få og billige midler. Rigtigt smart princip, som bl.a. er forfinet af B&O i deres ICEpower forstærker moduler; Men digitalt er det nu ikke.
Men vi er vist ved at bevæge os uden for trådens emne nu
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er egentlig ret heldig, eftersom der hverken kommer LP-lyd eller CD-lyd ud af mine højttalere...der kommer bare musik, musik og atter musik ud.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
|
Må sige jeg er meget enig med erlingt. Det hjælper ikke noget du proklamerer at CDen er bedre, men nægter at indse der også er svagheder.
|
|
|
Er det mig du henvender dig til?
Hvis du har læst hele tråden, vil du have set, at der er en del omtale af cd'ens svagheder (jeg synes ikke der var nogen grund til at gentage det), og at jeg har skrevet, at begge medier har svagheder, men man tilsyneladende vælger at se bort fra lp'ens svagheder. __________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
bittermand skrev:
| Jeg er egentlig ret heldig, eftersom der hverken kommer LP-lyd eller CD-lyd ud af mine højttalere...der kommer bare musik, musik og atter musik ud. |
|
|
Helt enig, det er musikken det hele drejer sig om. Men tråden her har jo rejst emnet om hvilket medie, man synes lyder bedst. Og så er det da sjovt at have lidt kammeratlig dialog og drilleri om netop det emne - som alle har en mening om; men som der jo ikke findes et rigtigt svar på.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
|
Må sige jeg er meget enig med erlingt. Det hjælper ikke noget du proklamerer at CDen er bedre, men nægter at indse der også er svagheder.
|
|
|
Er det mig du henvender dig til?
Hvis du har læst hele tråden, vil du have set, at der er en del omtale af cd'ens svagheder (jeg synes ikke der var nogen grund til at gentage det), og at jeg har skrevet, at begge medier har svagheder, men man tilsyneladende vælger at se bort fra lp'ens svagheder.
|
|
|
Hvis du havde læst hele tråden, ville du også være snublet over udtalelser om de mekaniske problematikker i vinylafspilningen. Noget undertegnede selv har påpeget. Som erlingt også perifirert er inde på, er det ikke alle studier der kører rent digitalt, og hjælper det ikke meget at kunne "redde" bits og andet imod den rent analoge LP. Personligt tror jeg, jeg har bekendt gjort mit standpunkt i sagen, så jeg vil ikke yderligere argumentere for mine præferencer. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
bittermand skrev:
| Jeg er egentlig ret heldig, eftersom der hverken kommer LP-lyd eller CD-lyd ud af mine højttalere...der kommer bare musik, musik og atter musik ud. |
|
|
Helt enig, det er musikken det hele drejer sig om. |
|
|
I kunne s'gu godt have narret mig...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
den går ikke granberg - der er ingen grund til at du lægger nogen for had bare fordi du har nogle andre lyd idealer ! Du er ny herinde så jeg går ud fra at du vil tage den henstilling som et venligt vink - vi kan godt ironiserer men vi sviner ikke hinanden til
venlig hilsen en hverken langskægget eller særligt hippiet gammel skidespræller der bare synes LP lyder godt
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære r-l-b!
Jeg tror ikke, du har fået læst Granbergs foregående mange indlæg - han er faktisk på LP'ens side(r).
Jeg fortsætter bare med at grine ad denne absurde fejde og hører iøvrigt bare musik.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er skam også glad for vinyl og jeg følte mig bestemt ikke ramt, men trak på smilebåndet det gjorde jeg.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hov granberg - beklager hvis jeg var for hurtigt ude - på den anden side må man jo også komme med overilede kommentarer hvis man skal op på så mange indlæg - velkommen til
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 03:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på derude i de små stuer - en ungersvend fra Mig Mig Mig generationen (glatbarberet overalt  har kikket os ud - og nu har han trukke det ultimative våben  alderskortet  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
sjeffe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 06:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det polemiske i denne tråd er næsten det bedste!..;))
Hav en forrygende uge..;)
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
|
Jep, de laver godt nok forbrugervildledning. Lyngdorf forstærkere er ikke digitale i powerforstærker delen, det er en Class D forstærkere. Hvilket ikke er en digital forstærker; men et pulsbrede kodet elektronisk kredsløb. Det man gør, er at man koder et højfrekvent signal med lyden og så forstærker det højfrekventesignal op og efterfølgende dekoder lyden ud af det højfrekvente signal. Principet kan meget sammenlignes med en gammeldags AM sender/modtager. Man får en forstærkning, der laves ved at kører transistorene enten åbne eller lukkede (heraf nok det misforståede begreb digitalt), og kan derved lave nogle meget højtydende forstærkere med få og billige midler. Rigtigt smart princip, som bl.a. er forfinet af B&O i deres ICEpower forstærker moduler; Men digitalt er det nu ikke.
Men vi er vist ved at bevæge os uden for trådens emne nu
|
|
|
Nu er ICE-power (B&O) princippet og lyngdorf (TACT) princippet netop forskellige, idet det første bruger ANALOGT styret PWM mens det andet bruger DIGITALT styret PWM.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjeffe skrev:
Det polemiske i denne tråd er næsten det bedste!..;))
Hav en forrygende uge..;)
|
|
|
Ja, men det er jo også et emne, som lægger op til en god polemik. Et emne, som der ikke findes en entydig teknisk løsning på; men som alle har en mening om - det kan simpelthen ikke være bedre
|
| Til top |
|
| |