Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: lp eller cd lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
A127 skrev:

"Det hjælper ikke noget at have verdens bedste anlæg, hvis man har en dårligt produceret plade"

Det burder være:

Det hjælper ikke noget at have verdens bedste anlæg, hvis man har en dårligt produceret CD.

( Altså - LP er skåret fra masteren, det fås næsten ikke mere direkte. )

Ved heller ikke om vi er på samme planet

Tilføjelse:

Men tror gerne at nyere indspilninger, hvor alle instrumenter er elektronisk frembragt, "indspillet" digitalt på en Hard Disk, lyder - lidt - bedre på en CD end på en LP. Det er den omvendt process, konvertering fra en digital master til analogt. Men kan garantere for, at musik lavet i 70érne ( for 95% vedkommende for ikke at love alt ) har en mærkbar bedre skæring på den originale LP. Det er masseproduktion/reproduktion, langt de fleste har ikke fået fat i de originale bånd - hvis de eksistere, men har "skåret" CDén fra en LP:  

Pladespiller --> Forstærker --> AD-konvertering --> "Skæring" --> CD afspiller --> forstærker--> DA-konvertering --> AD-konvertering --> DA- konvertering--> HT . Sådden ca. er processen.  

Har brugeren en analog forstærker er processen:

Pladespiller --> Forstærker --> AD-konvertering --> "Skæring" --> CD afspiller --> forstærker--> DA-konvertering --> HT .

Istedet for: Pladespiller --> Analog RIAA/forstærker--> HT

Ja så længe vi snakker om musik fra 70erne, er jeg enig med dig. Og jeg er for så vidt meget enig med mange af dine synspunkter, og synes for så vidt også, at vinyl i mange tilfælde lyder bedre. At digital lyd skulle mangle noget i toppen synes absurd. Jeg sad og ab-testede noget brothers in arms på vinyl og CD, og der er ingen tvivl om, at den digitale lydformidling er hårdere i toppen. Mine højttalere mangler bestemt ikke noget i bunden, og hvis du kender Scan Speaks revelatorbasser, vil du vide jeg har ret.

Omvendt har jeg noget Trentemøller på vinyl, hvor jeg ikke synes der er kvalitet at hente ift. CDen. Om det så er fordi pladeproduktionen er dårlig, vil jeg lade stå usagt. Jeg er selv den største tilhænger af, at signalvejen skal være så simpel som muligt. Generelt synes jeg er jo simplere et system er, jo bedre er det. Derfor mener jeg også, det er et problem hvis man skal konvertere en LP til en CD, så der er vi helt enige.

Ræferencerammerne har en betydning i denne forbindelse. Hvilket musik man hører har betydning.

Update:

Jeg vil lige slå fast, at det jeg af dine argumenter jeg fokuserer mest på, er at du mener CDen mangler noget i toppen. Du mener mine højttalere måske mangler noget i bassen, og jeg synes derfor jeg vil vise dig en måling af mine højttalere:

Om noget, har de da et hæv i bassen.  Jeg prøvede også at sætte et sæt ELtax Monitor 3 til, som er det eneste alternativ jeg har for tiden, og tendensen var den samme: Mere knald på diskanten i den digitale version. Jeg kan bare ikke forligne mig med, at det skulle være anderledes, for det har længe været min overbevisning, at diskanten kan være hård og klinisk ift. pladespillere.

Synes man misser pointen lidt.

Der vil altid være forskel i lyden CD kontra LP - når man sammenligner de to mediers teknologi. "Diskanten er lidt spids, LP lyder mere luftig" og hvad folk ellers siger - men det centrale er, og som er pointen i mit indlæg - at kildekvaliteten på CD ofte er dårlig. Det har ikke noget at gøre med om det er 8-10-12-24 bit AD/DA konvertering, frekvenskurver, om CD er begrænset til 20-20.000 Hz - men koldt og kontant at kvaliteten af det lydmateriale man har anvendt er for ringe. På nogen CD er det som om kildematerialet er noget man har fået fra et kasettebånd - hvilket det sikker også er i mange tilfælde for ældre musik - man har lavet CD udfra et kasettebånd idet man ikke havde adgang til det originale kildemateriale. Eller man har lavet CD udfra en kopi-af-en-kopi. 

Rigtig mange af mine LP har jeg også på CD. Og der kan være ganske stor forskel på kvaliteten LP kontra CD - det har som sagt intet at gøre med teknologien anvendet, at det ene er analogt og det andet digitalt. Forringelse ved en digitalt indspillet CD, er et sandkorn ift man har anvendt ringe kildemateriale, især hvis man har taget kildematerialet fra et kasettebånd.

Lytter man til musik af nyere dato svinder forskellen. Er der laver en LP, er den sikkert lavet samtidig med CDén, man har direkte adgang til kildematerialet, kildematerialet er lavet udfra det både skal anvendes til CD og LP. Nyere musik er typpisk skåret ved 20 Hz, man har hævet de sidste Hz ved bass enhansing etc for at det skal lyde som om der er nået i bunden - det er ikke den musik jeg taler om - bedre at spille den via sin iPod, MP3 etc.

I en alder godt stykke over de 40, er musikken primært 70ér, samt en hel del 60ér - musikkens guldalder hvor rock, disco, soul, funk co-eksisterede, man kunne den ene dag gå til fed rockfest, den anden til gabadin disco party. I 80érne kom den bløde pop-rock som opløste guldalderen, herefter punk, metal, hip-hop, og har ikke købt plader siden - den sidste plade var Dire Straits, Brothers in Arms, nydelig perfektionistisk pop-rock fra 85, men tror aldrig den har været på spillen i mere end 5 minutter og står som ny.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der er meget rigtigt fra A127 (en Fiat 127 tilhænger?) Det kunne være vældig interessant at få meldinger fra nogen der helt konkret har viden om, at udgivelser på cd af gammel musik er  sket ved afspilning af datidens lp'er eller sågar kassette! Nogle cd'er lyder præcis som det kunne være tilfældet: mørkt, uoplyst og forvrænget og summarisk i toppen, som "står lidt alene for sig selv".

Jeg tror, at et topmoderne kildemateriale, overført til vinyl med de nødvendige ændringer (mono ved lavere frekvenser) ikke vil afsløre den store forskel på en ultrapresning afspillet på top lp-afspiller, og så en ditto cd-afspiller. Men for mig er det en lidt akademisk problemstilling, fordi:

Jeg har en ret stor stak lp'er med super musik fra 70'erne til 90'erne, på velholdte lp'er, og jeg har ofret en del på godt lp-afspilleudstyr, men også på cd-afspiller, og ved musikkøb i dag køber jeg 99% cd'er, og tænker ikke over, at "øv nu skal jeg lytte på dette dårlige medie", for det synes jeg ikke det er. LP er overblødt, men meget lyttevenligt (dettte hænger sammen) medens cd er renere og bedre opløst i hele frekvensområdet. Jeg har tidlige skrevet noget om frekvensgangen, og hvis en lp afspilles over udstyr der bare en anelse (0,1 dB pr. Oktav) hælder mod det mørke, vil det være temmelig hørbart, men lyttevenligt. Hifi? Næh. Lækkert at lytte på, og lidt som "live"? Ja, i den retning.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Det kan jeg godt nok ikke nikke genkendende til.  Til gengæld synes jeg lyden er renere forstået på den måde, at man slipper for al den mekaniske støj fra støv og slid. - Det har sin charme, menisær under høje lydtryk finder jeg det mere irriterende. I denne sammenhæng er for let at svare, man jo bare kan købe nye plader.  Til gengæld vil jeg ikke prøve at modsige, at det kan være betydelig mindre udtalt i bedre udstyr end det jeg har.

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Granberg skrev:

Slettet af moderator/-A

Det kan jeg godt nok ikke nikke genkendende til.  Til gengæld synes jeg lyden er renere forstået på den måde, at man slipper for al den mekaniske støj fra støv og slid. - Det har sin charme, menisær under høje lydtryk finder jeg det mere irriterende. I denne sammenhæng er for let at svare, man jo bare kan købe nye plader.  Til gengæld vil jeg ikke prøve at modsige, at det kan være betydelig mindre udtalt i bedre udstyr end det jeg har.

Det ved jeg nu ikke, jeg synes også at vinyl har en mere sort baggrund og de instrumenter der er, fremstår tydeligere. Jeg så endda en sammenligning, hvor lp faktisk havde et 20-30dB lavere støj-gulv, men jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste det. Men det har, som du siger, selvfølgelig heller ingen betydning hvis ens riaa eller afspiller selv tilføjer ekstra støj.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Nu ved jeg ikke hvilket digitalt udstyr du har lyttet til, men det skulle ikke undre mig hvis det var noget ganske "tarveligt" grej. Jeg kan slet ikke nikke genkendende til den grimme lyd du beskriver. Jeg har smugkigget i denne tråd i et par uger. Tråden bærer (desværre) præg af, at flere vinyl-entusiaster aldrig har hørt "godt" digitalt udstyr. Det samme kan man sikkert sige om CD-entusiasterne, som næppe har oplevet et "godt" vinyl-setup. Træerne gror stadig ikke ind i himlen for hverken 5 eller 10 tusinde kroner. Sålænge man omtaler en pladespiiller eller en DAC til ca. 5000 kroner som "super high end" (eller det der ligner), ved man slet ikke hvor godt musikken KAN lyde.
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Kalle_dk skrev:
Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Nu ved jeg ikke hvilket digitalt udstyr du har lyttet til, men det skulle ikke undre mig hvis det var noget ganske "tarveligt" grej. Jeg kan slet ikke nikke genkendende til den grimme lyd du beskriver. Jeg har smugkigget i denne tråd i et par uger. Tråden bærer (desværre) præg af, at flere vinyl-entusiaster aldrig har hørt "godt" digitalt udstyr. Det samme kan man sikkert sige om CD-entusiasterne, som næppe har oplevet et "godt" vinyl-setup. Træerne gror stadig ikke ind i himlen for hverken 5 eller 10 tusinde kroner. Sålænge man omtaler en pladespiiller eller en DAC til ca. 5000 kroner som "super high end" (eller det der ligner), ved man slet ikke hvor godt musikken KAN lyde.

Jeg tror man skal passe på med at prissætte "super high end", men ellers er jeg meget enig i dine betragtninger. Det er de færreste, der vitterligt har lagt ører til en CD-afspiller, som kan yde mediet retfærdighed (det fordrer selvfølgelig softwaren er i orden) og spille på niveau med et super-optimeret vinylsystem. Det er realisérbart indenfor en fornuftig prisramme, hvis man er lidt fingernem, men der er langt mellem snapsene fra de etablerede producenter.

Begge systemer kan, om softwaren tillader det, bringes til at performe fremragende, -pladespillere dog kun indtil nålen er 2/3 inde på en pladeside. Herefter udtværes hifi-begrebet i systembetinget kompression og forvrængning  

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

En LP hvor der ikke er foretaget megen kompression i indspilningen, vil afspillet ved "pænt højt næsten realistisk niveau" have så megen baggrundsstøj i de stille passager, at man ikke kan tale om "sort baggrund", for det er skjult i sus, knicks-knacks, lavfrekvent rumlen osv.

En lp har ikke 20-30 dB lavere støjgulv i forhold til CD. En top-top LP har vel max. 65 dB S/N, hvor en cd vel når de 90 dB. Så er der noget om, at en LP faktisk kan gengive musiksignaler under de 55-65 dB som vi kan opfatte som værende hørende til optagelsen, men der er kraftigt blandet med støj. 

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Jeg tror der er meget rigtigt fra A127 (en Fiat 127 tilhænger?) Det kunne være vældig interessant at få meldinger fra nogen der helt konkret har viden om, at udgivelser på cd af gammel musik er  sket ved afspilning af datidens lp'er eller sågar kassette! ............

Sjov focus på casettebånd ;)   og intet er mere fejlagtigt - man brugte sågu da ikke kasettebånd i fordums tid, men oftest masterbånd optaget enten på 38 eller 76cm/s i halvspors teknik.

(måske derfor der stadig er gang i mange gamle Revox spolemaskiner maskiner ;)

Disse bånd har normalt forrygende god lyd, men har båndet været lagret forkert, eller overspillet lidt forkert, bliver lyden hurtigt lidt mørk i det...

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2009 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

hifiigen skrev:
Jeg tror der er meget rigtigt fra A127 (en Fiat 127 tilhænger?) Det kunne være vældig interessant at få meldinger fra nogen der helt konkret har viden om, at udgivelser på cd af gammel musik er  sket ved afspilning af datidens lp'er eller sågar kassette! ............

Sjov focus på casettebånd ;)   og intet er mere fejlagtigt - man brugte sågu da ikke kasettebånd i fordums tid, men oftest masterbånd optaget enten på 38 eller 76cm/s i halvspors teknik.

(måske derfor der stadig er gang i mange gamle Revox spolemaskiner maskiner ;)

Disse bånd har normalt forrygende god lyd, men har båndet været lagret forkert, eller overspillet lidt forkert, bliver lyden hurtigt lidt mørk i det...

Jeg tror du misforstod A127 i det han skrev. Han mente, at nogle af de cd'er vi køber i dag ikke er lavet udfra de gamle masterbånd, hverken de brede eller smalle (kan ikke lige huske bredden i mm), for disse bånd eksisterer ikke længere, af forskellige årsager. I stedet afspiller man i mangel af originalt masterbånd et godt eksemplar af den tids lp på en forhåbentlig god lp-afspiller (men hvem tror det er  toplpafspiller?), eller sågar et cassettebånd, som meget materiale for 30-40 år siden også blev udgivet på. (vel i sjældne tilfælde)

slyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Januar 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Det med d manglende masterbånd er først noget der begynder i 80'erne, da begyndte man at bruge digitale masterbånd, man brugte PCM forsatser og indspilleded på VHS eller Beta bånd, det var en katastrofal beslutning. Det viste sig at efter ca. 10-15 år smuldrede disse bånd og da man i indspilningsstudierne genbrugte de 2" bånd man havde indspillet det orginale materiale på var alt original materiale væk.
Jeg har stadig en del 1/4" masterbånd fra 70'erne de lyder stadig fremragende og hvis jeg skal sammenligne lyden fra de originale masterbånd er det CD'en der kommer tættes på, jeg har på samme konto kasseret en hel del LP skæringer fordi de var for langt fra masterbåndet, den bedste skæring fik man hvis man selv deltog i skæringen på fabrikken enten i Holland, Sverige eller Norge.
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 Januar 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A
Tankevækkende....? Kig indad Granberg (eller kig på dine egne indlæg), så vækker det måske nogle tanker

Det ville vist være skønne spildte kræfter

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår dig derhen, at du ønsker bud på kvalitetscdafsoillere? I så fald anbefaler jeg dig at bruge hifi4all's søgefunktion i stedet. Bud på sådanne apparater er der masser af - det behøves ikke at blive gentaget i denne tråd.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

her en lile provo - når jeg ikke hører LP så holder mest af lyden fra min gamle philips cd 104 og revox b225 - begge to med kun 14 bit mono dacs -- og opsampling af resten (noget med at philips havde nået at producere en røvfuld af de gamle chips som de ikke ville smide ud)

retfærdigvis har jeg hjemme kun hørt cd afspillere til ca. 10.000 kr. og de har ikek overgået LP - i byen til messer m.m. har jeg hørt meget dyrere afspillere, men messe lyd imponerer sjældent så på den baggrund vil jeg ikke konkludere noget andet en at det er dejligt at vi har begge lydformater - at cd kan kopieres bit til bit således at man kan tage backup af slidte cder så ens musik ikke forgår - og dejligt at LPer - når bare man passe på dem holder meget længe og at det ikke gør så meget hvis de bliver lidt slidt efter 40 år - det er musikalsk patina   

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 Januar 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Jeg har det rigtigt fint med, du forholder dig kritisk

Du har jo allerede fundamentalt forkastet selve princippet, så du vil næppe kunne inspireres af, hvad andre måtte finde godt nok. Men jeg må da indrømme, jeg er lidt i tvivl om, du nu er helt så afklaret, som du giver udtryk for.

Stig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
A127 skrev:

"Det hjælper ikke noget at have verdens bedste anlæg, hvis man har en dårligt produceret plade"

Det burder være:

Det hjælper ikke noget at have verdens bedste anlæg, hvis man har en dårligt produceret CD.

( Altså - LP er skåret fra masteren, det fås næsten ikke mere direkte. )

Ved heller ikke om vi er på samme planet

Tilføjelse:

Men tror gerne at nyere indspilninger, hvor alle instrumenter er elektronisk frembragt, "indspillet" digitalt på en Hard Disk, lyder - lidt - bedre på en CD end på en LP. Det er den omvendt process, konvertering fra en digital master til analogt. Men kan garantere for, at musik lavet i 70érne ( for 95% vedkommende for ikke at love alt ) har en mærkbar bedre skæring på den originale LP. Det er masseproduktion/reproduktion, langt de fleste har ikke fået fat i de originale bånd - hvis de eksistere, men har "skåret" CDén fra en LP:  

Pladespiller --> Forstærker --> AD-konvertering --> "Skæring" --> CD afspiller --> forstærker--> DA-konvertering --> AD-konvertering --> DA- konvertering--> HT . Sådden ca. er processen.  

Har brugeren en analog forstærker er processen:

Pladespiller --> Forstærker --> AD-konvertering --> "Skæring" --> CD afspiller --> forstærker--> DA-konvertering --> HT .

Istedet for: Pladespiller --> Analog RIAA/forstærker--> HT

Ja så længe vi snakker om musik fra 70erne, er jeg enig med dig. Og jeg er for så vidt meget enig med mange af dine synspunkter, og synes for så vidt også, at vinyl i mange tilfælde lyder bedre. At digital lyd skulle mangle noget i toppen synes absurd. Jeg sad og ab-testede noget brothers in arms på vinyl og CD, og der er ingen tvivl om, at den digitale lydformidling er hårdere i toppen. Mine højttalere mangler bestemt ikke noget i bunden, og hvis du kender Scan Speaks revelatorbasser, vil du vide jeg har ret.

Omvendt har jeg noget Trentemøller på vinyl, hvor jeg ikke synes der er kvalitet at hente ift. CDen. Om det så er fordi pladeproduktionen er dårlig, vil jeg lade stå usagt. Jeg er selv den største tilhænger af, at signalvejen skal være så simpel som muligt. Generelt synes jeg er jo simplere et system er, jo bedre er det. Derfor mener jeg også, det er et problem hvis man skal konvertere en LP til en CD, så der er vi helt enige.

Ræferencerammerne har en betydning i denne forbindelse. Hvilket musik man hører har betydning.

Update:

Jeg vil lige slå fast, at det jeg af dine argumenter jeg fokuserer mest på, er at du mener CDen mangler noget i toppen. Du mener mine højttalere måske mangler noget i bassen, og jeg synes derfor jeg vil vise dig en måling af mine højttalere:

Om noget, har de da et hæv i bassen.  Jeg prøvede også at sætte et sæt ELtax Monitor 3 til, som er det eneste alternativ jeg har for tiden, og tendensen var den samme: Mere knald på diskanten i den digitale version. Jeg kan bare ikke forligne mig med, at det skulle være anderledes, for det har længe været min overbevisning, at diskanten kan være hård og klinisk ift. pladespillere.

Synes man misser pointen lidt.

Der vil altid være forskel i lyden CD kontra LP - når man sammenligner de to mediers teknologi. "Diskanten er lidt spids, LP lyder mere luftig" og hvad folk ellers siger - men det centrale er, og som er pointen i mit indlæg - at kildekvaliteten på CD ofte er dårlig. Det har ikke noget at gøre med om det er 8-10-12-24 bit AD/DA konvertering, frekvenskurver, om CD er begrænset til 20-20.000 Hz - men koldt og kontant at kvaliteten af det lydmateriale man har anvendt er for ringe. På nogen CD er det som om kildematerialet er noget man har fået fra et kasettebånd - hvilket det sikker også er i mange tilfælde for ældre musik - man har lavet CD udfra et kasettebånd idet man ikke havde adgang til det originale kildemateriale. Eller man har lavet CD udfra en kopi-af-en-kopi. 

Rigtig mange af mine LP har jeg også på CD. Og der kan være ganske stor forskel på kvaliteten LP kontra CD - det har som sagt intet at gøre med teknologien anvendet, at det ene er analogt og det andet digitalt. Forringelse ved en digitalt indspillet CD, er et sandkorn ift man har anvendt ringe kildemateriale, især hvis man har taget kildematerialet fra et kasettebånd.

Lytter man til musik af nyere dato svinder forskellen. Er der laver en LP, er den sikkert lavet samtidig med CDén, man har direkte adgang til kildematerialet, kildematerialet er lavet udfra det både skal anvendes til CD og LP. Nyere musik er typpisk skåret ved 20 Hz, man har hævet de sidste Hz ved bass enhansing etc for at det skal lyde som om der er nået i bunden - det er ikke den musik jeg taler om - bedre at spille den via sin iPod, MP3 etc.

I en alder godt stykke over de 40, er musikken primært 70ér, samt en hel del 60ér - musikkens guldalder hvor rock, disco, soul, funk co-eksisterede, man kunne den ene dag gå til fed rockfest, den anden til gabadin disco party. I 80érne kom den bløde pop-rock som opløste guldalderen, herefter punk, metal, hip-hop, og har ikke købt plader siden - den sidste plade var Dire Straits, Brothers in Arms, nydelig perfektionistisk pop-rock fra 85, men tror aldrig den har været på spillen i mere end 5 minutter og står som ny.

Langt de fleste LPer og CDer bliver masteret ud fra det samme master-dat tape, så din påstand om kildematerialet/casettebånd vil jeg tage med et gran salt.

Jeg skal ikke udelukke at der bliver lavet CDer på basis af kasettebånd, men det lyder nu mest til at være bootleg-optagelser.

Jeg tror snarere at det er de folk der står for masteringen der kan være forklaringen på at der er noget der lyder mindre godt, omhyggelighed og talent gør sig også gældende her.

Iøvrigt husker jeg fra min tid med vinyl at der også kunne være stor forskel på presninger, et "amerikanerpres" var tit mere dynamisk og med lidt mere sus på.

Mvh. Stig

Til top Vis Stig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stig

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Der tænkte du dig ikke om: du udtrykker på ubehøvlet facon, at jeg ikke har mandat til at mene at bud på cd-afspillere ikke behøves her i tråden, men DU mener til gengæld, at det behøves. Hvori mener du dit mandat til det er givet? Det drejer sig ikke om at have mandat til noget (det har kun administratorerne) men istedet om at udtrykke sin mening grandberg.

Så anbefaler jeg dig søgefunktionen til at finde hvad andre hifienthusiaster finder er gode cd-afspillere - og det kander du for anstrengende og for reklamer. Du er ligegodt for meget til den side, hvor jeg ikke gider hverken replik eller duplik med dig.

Du har ikke så mange indlæg, og jeg vil inderligt håbe du ændrer stil og tone hvis du har sat dig for at være aktiv meddebattør her på sitet.

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hifiigen, problemet er vel lidt, at du i det tidligere indlæg udtaler dig nærmest som du har moderator-status, hvilket er påfaldende idet det er en ny bruger du "irettesætter". Fej venligst for egen dør før du anklager folk for dårligt tone og stil, blot fordi de er nye brugere. Som jeg ser det, er det din tone der er ubehøvlet - ikke Granbergs.

Og det ER da påfaldende at der ikke kan gives eksempler, idet det nu engang er den mest logiske og konkrete måde at underbygge sin(e) påstand(e) på. Spænd lige hjelmen..

Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

granberg, mortus og hifiigen

nej ingen af os har moderatorstatus, men jeg tror at granberg og hifiigen nok skal få lært at tale sammen herinde - jeg for selv lidt op ved et at granbergs indlæg tidligere, hvor det dog viste sig at det handlede om måden at formulerer ironi på og ikke om meningen bag indlægget -

derfor

lets kiss and make up - og komme videre med tråden - og i der har været oppe og toppes - tag lige tilbage til start og start forfra - bl.a. ved at tale lidt mere høfligt til hinanden indtil i er på bølgelængde - så går det fint altsamme

venligst en ikke moderator med alt for mange indlæg

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:

Slettet af moderator/-A

Det er bestemt en pointe der er værd at understrege, jeg har efterhånden også fået nok af: Bare vent til du hører en cdafspiller til 50k så dropper du alt vinyl (næppe).

Jeg har hørt en del cdafspillere og DAC's i 10.000kr klassen og et par stykker imellem 20.000 til 80.000 og endda Linn klimax DS til 120.000kr - Aldrig i livet jeg ville så meget som overveje at kaste så mange penge efter dem. I en ren blindtest tror jeg endda jeg sagtens kunne forveksle dem på kryds og tværs (Nej, mine øre fejler ikke noget). Her taler vi ikke ligefrem om en forskel der kan sammenlignes med at gå fra en Fiat til en Bugatti Veyron eller en BMW for den sagsskyld. Men skiftes der fra cd til vinyl er jeg ikke i tvivl.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jeg er temmelig enig med soka og hifiigen. Hvis man "skimmer" de ca. 30 indlæg som Granberg har lavet siden han blev medlem af dette forum, fremgår det med ret stor tydelighed, at man kun risikerer mudderkastning, hvis man påstår at have noget digitalt afspille udstyr af god kvalitet. Sjovt nok er alle Granbergs indlæg (indtil nu) kun lavet i denne tråd. Jeg fornemmer osse at Granberg kun venter på "nye" indlæg om digitalt udstyr, som han så kan kritisere, da han tilsyneladende har hørt alt hvad der er værd at høre indenfor netop digitallyd. Det tror jeg så ikke er tilfældet, men det er osse ligegyldigt for mig. Jeg ved hvad mine egne øren hører på MINE digitale systemer, og det er yderst tilfredsstillende. Jeg har ikke udtalt mig nedladende om vinyl, men hvis man KUN kan være tilhænger af een type "anlæg", kan der ikke blive nogen debat. Det er spild af tid.
Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes