| Forfatter |
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo, der er faktisk en cd spiller der kan sætte de fleste pladespillere til vægs, nemlig Accuphase DP700, men ok prisen er også ret ekstrem 130 k, og ja, jeg har hørt den spille adskillige gange med vidt forskellige cder fra Hans Thessnik til Carmen med Beecham, NHP etc. vel og mærke plader jeg har på begge formater jeg har en hifi kammerat der er så heldig at have råd til en.
jeg er iøvrigt stor tilhænger af lp plader og har en stor samling med alt fra rock, etnisk musik , klassik , jazz.
efter min mening er det indspillingen og ikke formatet der afgør hvor godt en cd plade eller lp lyder, der er lavet meget juks på begge formater af stokdøve studietrolde. mange nye plader er ualmindeligt dårligt indspillet, da de er designet til at kunne afspilles på minianlæg-bilstereo og skulle kunne ripes til mp3, og derfor komprimeret så det giver det bedst mulige resultat når det er rippet til mp3 afspilleren eller mobilen 
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
kappen skrev:
Granberg skrev:
|
[QUOTE=r-l-b]her en lile provo - når jeg Slettet af moderator/-A |
|
|
Det er bestemt en pointe der er værd at understrege, jeg har efterhånden også fået nok af: Bare vent til du hører en cdafspiller til 50k så dropper du alt vinyl (næppe). |
|
|
Den kan bare gå begge veje. "Bare vent til du hører den her pladespiller til 50k" Hvis man sætter prisloftet højt nok, vil der altid være bedre, og jeg forestiller mig, at man kunne blive ved med at høre en vinyl- så CD-afspiller der var bedre end den foregående i en opadgående spiral. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har givet 1500 for min pladespiller og 700 kr. brugt for min pickup og mine snart 5000 LPer har gennemsnitlig stået mig i 2-3 kr. stykket da mange er købt som hele samlinger - selvfølgelig er der vel en 2-300 som har kostet en bondegård - men de er ikke dyre nok til at trække prisen op. Alt i alt står mit vintage anlæg mig i 12.000 kr. og jeg har da ogå cd afspiller tilmed med separat dac - I sammenligning har jeg måske kun 1000 CD til en væsentlig højere gennemsnitspris og er ikke hysterisk LP fan men jeg bliver simpel hen bedre humør af at høre en LP - og i de tilfælde hvor jeg har en plade på begge formater er det næsten atid LPen der bliver foretrukket som fx. lige nu hvor jeg lytter til Jack Johnson "in between dreams" på LP som i den grad kommer meget mere ud stuen end CD'en af samme - som tommelfingerregel lyder stort set alle min Jazz LP plader bedre end CD udgaverne af samme - meget klasisk musik ligeså men ikke ligeså udtalt
Jeg tror granberg har fattet at vi synes han skal tilpasse sig lidt debatmæssigt så mon ikke vi bare skal lade det fare
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg tror granberg har fattet at vi synes han skal tilpasse sig lidt debatmæssigt så mon ikke vi bare skal lade det fare
|
|
|
Jo, nok om ham.
Mere generelt virker nogle (ikke alle) vinylfreaks altså temmeligt fanatiske. De vil ikke acceptere andre holdninger til lyd end deres egen og råber det ud højt. Hvorfor mon?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har det ikke fanatisk - men argumenterne for CD er tit meget tekniske - altså pga den tekniske overlegenhed etc er cd'en bedst mens lp pladen oftest forsvarres også med nogle mere emotionelle egenskaber som fx. stemning musikalitet etc.
sammenlign det med at man lader en ingeniør og en kunstner diskuterer om en bro skal være billlg, enkel og stærk eller om den skal være smuk og anderledes
eller som da fx Utzons opera hus i Sydney skulle opføres
Når man så som LP tilhænger til dels pga den måde LP lyden påvirker en har fat i den kreative emotionelle del af hjernen så er man også mere irrationel/fanatisk i sin argumentation netop fordi det er begræber som ikke kan nedfældes i en matematisk formel
Lidenskab og passion råber oftest højere og det er tit svært at argumenter for at man skal bruge penge på et offentligt kunstværk når den lokale skole ligner noget der har været en tur forbi Gaza
kort sagt - de der bliver rørt af at høre LP - får rørt en anden del af hjerne når der skal argumenteres end de der sort på hvidt kan fremvise cd'ens egenskaber
men som altid - husk det er fordi vi kan lide musik at v har denne interesse - ikke fordi vi skal have det dyreste og vildeste grej til at høre Helmut Lotti på ... og derofr behøver vi ikke fløjkrige idet vi jo bare kan lytte til de lydkilder vi holder mest af
Jeg har gennem mange år fotograferet kunst og kunsthåndværk, natur og arkitetkur og var Agfa film ikke gået neden om og hjem brugte jeg stadig film og analog kamera i dag - jeg kan se positiv forskel på en 6 x 8 cm dias på agfa rsx film og på en billedfil fra et 200.000 kr.s prof bagstykke - men det prof bagstykke er for de fleste bedre i 98% af tilfældene, mere rationelt, hurtige billigere i længde ov ovs - men for mig mangler det bare det sidste for at være i orden - måden at kunne fange en farve så den sitre i nuet måde at kunne tolke en regnvåd tåget dag og moden at kunne gengive uskarpe detaljer ..
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fornuftige ord, r-l-b. Når jeg læser dine indlæg, også dem i vintagetrådene, har jeg mest af alt fornemmelsen af, at det mere er alle "udenoms-tingene", som f.eks. at gå at pusle med LP'er og andet med gammelfar-HIFI grejet, der driver værket (ordspillet ikke tiltænkt) - altså mere processen end et givent slutresultat, hvilket vel også er derfor, I vintage-entusiaster har så afskyelig meget grej. Mange "vinyl-er-det-eneste-saliggørende"-indlæg kommer fra knægte, hvis profiler afslører, at de ikke engang var født, da balancen i salgstallene for hhv. CD og LP forlængst var tippet over til CD'erne, og som bekendt er det altid de reformerte og de sidste dages hellige, som er mest rabiate, men ungdom er jo heldigvis noget, der går over af sig selv.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har maks 30 kvm vintage grej på paller og kun 5 aktive vintage anlæg i brug - så den må du længere ud på landet med bittermand  spøg til side - mi førse prioritet er at jeg elsker musik - og at den musik jeg er så glad for lyder bedst på vinyl og på vintage anlæg - i mine øre altså at jeg så er lidt fasineret af de gamle konstruktioner og byggekvalitet og design er en andn sag jeg tænder slet ikke på nye imposante forstærkere med blåt neom display etc. mange af de fine cder du fortæller om i musik tråden har jeg også på programmet. __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ r-l-b
Nu håber jeg, du lagde mærke til, jeg skrev "nogle (ikke alle)" i mit indlæg Du hører heldigvis ikke til "nogle" i min optik. Dertil er du for nuanceret. Du har ret i, følelserne kan komme i omdrejninger, når noget man føler lidenskabeligt for, skal forsvares. Det er helt som det skal være. Men af og til er der noget, der kan få os til at gå endnu mere i selvsving. Nemlig hvis vi forsvarer et eller andet, vi dybest set ikke føler os sikre på. Jeg synes ind i mellem nogle af vinylentusiasterne virker som de ikke er helt på sikker grund, og udstiller det, måske ufrivilligt, med en let gennemskuelig sarkasme.
@ bittermand
Ja de nyreligiøse kan være slemme, men et eksempel på, de mere drevne heller ikke altid udviser udpræget forståelse, kan findes på søsterkanalen hvor en bruger er skiftet fra at være varm vinylfortaler, til at hoppe over til CD-mediet. Ud fra div. indlæg fra (vist nok) ikke helt unge skibenter, skulle man tro han var droppet ud af moon-bevægelsen eller jehovas vidner. Det virker lidt tragikomisk på mig.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
... er ikke hysterisk LP fan men jeg bliver simpel hen bedre humør af at høre en LP - og i de tilfælde hvor jeg har en plade på begge formater er det næsten atid LPen der bliver foretrukket som fx. lige nu hvor jeg lytter til Jack Johnson "in between dreams" på LP som i den grad kommer meget mere ud stuen end CD'en af samme - som tommelfingerregel lyder stort set alle min Jazz LP plader bedre end CD udgaverne af samme - meget klasisk musik ligeså men ikke ligeså udtalt
|
|
|
Her synes jeg r-l-b rammer noget meget interessant - det er lige præcist den samme oplevelse jeg må registrere. Det kan egentligt godt være, at CD'en kan lyde fint, flot og perfekt; men LP'en gør mig glad. Det er helt sikkert noget med den totale oplevelse af musikalsk gengivelse, et godt omslag i en størrelse, hvor man kan se billeder og tekster, og så sikkert også det at håndtere og "lege" med det gamle udstyr. Sikkert det samme som man kan opleve en dejlig sommerdag på landevejen, hvor gutten i den åbne MG fra 1964 kommer futtende med et stort smil på læberne; medens ham i den nye Audi bare har travt med at komme der ud af
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
r-l-b skrev:
... er ikke hysterisk LP fan men jeg bliver simpel hen bedre humør af at høre en LP - og i de tilfælde hvor jeg har en plade på begge formater er det næsten atid LPen der bliver foretrukket som fx. lige nu hvor jeg lytter til Jack Johnson "in between dreams" på LP som i den grad kommer meget mere ud stuen end CD'en af samme - som tommelfingerregel lyder stort set alle min Jazz LP plader bedre end CD udgaverne af samme - meget klasisk musik ligeså men ikke ligeså udtalt
|
|
|
Her synes jeg r-l-b rammer noget meget interessant - det er lige præcist den samme oplevelse jeg må registrere. Det kan egentligt godt være, at CD'en kan lyde fint, flot og perfekt; men LP'en gør mig glad. Det er helt sikkert noget med den totale oplevelse af musikalsk gengivelse, et godt omslag i en størrelse, hvor man kan se billeder og tekster, og så sikkert også det at håndtere og "lege" med det gamle udstyr.
Sikkert det samme som man kan opleve en dejlig sommerdag på landevejen, hvor gutten i den åbne MG fra 1964 kommer futtende med et stort smil på læberne; medens ham i den nye Audi bare har travt med at komme der ud af
|
|
|
Vil være ked af en sammenligning af digital lyd og Audi!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
erlingt skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
Her synes jeg r-l-b rammer noget meget interessant - det er lige præcist den samme oplevelse jeg må registrere. Det kan egentligt godt være, at CD'en kan lyde fint, flot og perfekt; men LP'en gør mig glad. Det er helt sikkert noget med den totale oplevelse af musikalsk gengivelse, et godt omslag i en størrelse, hvor man kan se billeder og tekster, og så sikkert også det at håndtere og "lege" med det gamle udstyr.
Sikkert det samme som man kan opleve en dejlig sommerdag på landevejen, hvor gutten i den åbne MG fra 1964 kommer futtende med et stort smil på læberne; medens ham i den nye Audi bare har travt med at komme der ud af
|
|
|
Vil være ked af en sammenligning af digital lyd og Audi!  |
|
|
Haha, hvad er mest smagløst?
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
|
Vil være ked af en sammenligning af digital lyd og Audi!  |
|
|
Typisk sølvgrå, vel produceret, vel kørende og lidt kedelig i længden
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
BjarkeHedegaard skrev:
|
Vil være ked af en sammenligning af digital lyd og Audi! 
|
|
|
Typisk sølvgrå, vel produceret, vel kørende og lidt kedelig i længden
|
|
|
Og fuldstændigt uden personlighed? Er nu mere til digital lyd!  __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
og audien er fed at have fordi den bare virker og fordi man trykker på en knap så er kalechen oppe når det rækker op til en ordentlig sommerbyen medens MG entusiasten først har fået slået kalechen op når byen er overstået  soka - du har helt ret i at det er svært og endnu sværere at forsvare en given ting jo mindre "videnskabelige beviser" man kan hænge sinde meninger på - ikke destomindre er den oplevelse man har af musik, kunst, mad med mere jo helt unik - det der henfører nogle i ekstase kan ramme fuldstændig forbi andre bittermand - i øvrigt - det med meget grej og vintage især vinyl har jo noget at gøre med at netop alle led i kæden skal spille sammen - derfor en del ud- og ombytning undervejs
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne jo ikke rigtig lide mit første forslag (Benchmark DAC-1), men så vil jeg da gerne slå et slag for min anden DAC; AA XDP/DTI som også lyder fremragende. Hvis du har lyst til en dyst, tager jeg gerne diverse FLACS/DACS under armen og stiller op så vi kan få et fælles lydmæssigt grundlag istedet for at diskutere individuelle oplevelser. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
r-l-b skrev:
... er ikke hysterisk LP fan men jeg bliver simpel hen bedre humør af at høre en LP - og i de tilfælde hvor jeg
har en plade på begge formater er det næsten atid LPen der bliver foretrukket som fx. lige nu hvor jeg lytter til Jack Johnson
"in between dreams" på LP som i den grad kommer meget mere ud stuen end CD'en af samme - som tommelfingerregel
lyder stort set alle min Jazz LP plader bedre end CD udgaverne af samme - meget klasisk musik ligeså men ikke ligeså
udtalt
|
|
|
Her synes jeg r-l-b rammer noget meget interessant - det er lige præcist den samme oplevelse jeg må registrere.
Det kan egentligt godt være, at CD'en kan lyde fint, flot og perfekt; men LP'en gør mig glad. Det er helt sikkert noget med
den totale oplevelse af musikalsk gengivelse, et godt omslag i en størrelse, hvor man kan se billeder og tekster, og så
sikkert også det at håndtere og "lege" med det gamle udstyr.Sikkert det samme som man kan opleve en dejlig sommerdag
på landevejen, hvor gutten i den åbne MG fra 1964 kommer futtende med et stort smil på læberne; medens ham i den nye
Audi bare har travt med at komme der ud af |
|
|
Se det synes jeg er rigtigt. Nu er jeg nok en af dem i kalder "nyreligøse", Og er måske lidt LP fan, om man vil. Jeg er sågar
også en af de unge, der ikke engang var født da balancen mellem lp og cd tippede, som Bittermand beskriver. Men jeg
holder nu bare af lyden først og fremmest, jeg kan lide perspektivet i mit middelmådige vintage setup.Når det så er sagt,
synes jeg der er mange fantastiske hyggelige sidegevinster. Fx sidder jeg ikke hele tiden og skifter nummer, så jeg derved
ikke får hørt hele pladen - det har jeg en dårlig vane med ved cd'erne. Ydermere er det spændende at gå på jagt efter
gamle vinyler på diverse markeder og genbrugsstationer. Det er spændende at gå og pulse om et stykke mekanik der er så
gammelt at det er lavet 20 år før jeg blev ført. Jeg synes det gamle udstyr er spændende. De store pladeomslag, med en
masse flotte billeder og herlig tekst.
Det var lidt om min mening __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Sikkert det samme som man kan opleve en dejlig sommerdag på landevejen, hvor gutten i den åbne MG fra 1964 kommer futtende med et stort smil på læberne; medens ham i den nye Audi bare har travt med at komme der ud af |
|
|
Og så kommer her det pudsige: Jeg har ALDRIG hørt så eksorbitante mængder af musik afspillet så engagerende og passionsfremkaldende, som på mit nuværende set-up. Nu må I have mig undskyldt...jeg skal høre musik. Gid denne tåbelige tråd og alle lignende tråd må synke i glemsel, hvor de hører hjemme!
|
| Til top |
|
| |
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle i kloge menesker, hvorfor ikke også starte en tråd op som skal hedde vad lyder bedst transitor eller rør lyd det er der også delte meninger om, det er jo det hifi går ud på. Nogle kan lide vinyl lyd andre cd lyd og sådan har det været siden cd så dagens lys,jeg syntes bare man ødelægger en tråd som startede godt.Hvad angår mig selv er jeg både til vinyl og cd men vil påstå at noget musik lyder bedre fra Dat men det er min mening. MVH.1966
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uanset hvilken CD-afspiller du vælger, hvilket andet dyrt gear du har - kan det aldrig kompensere for at kildekvaliteten på CD ofte er ringe - ringere end LP. Årsagen er irelevant.
Som sagt - har ganske mange LP også på CD, primært 70érne. Der er tydelig forskel i indspilningskvaliteten fra LP til CD, nogen ganske meget andre mindre - forskellen kan variere mellem numrene på samme plade. Denne forskel er ikke minimalistisk, audiophile, paraniod lytning, men kasual så selv moster Karen kan høre forskellen.
Man kan så spekulere i hvorfor mange CD har en ringe indspilningskvalitet - man kan jo ringe til ham der lavede "skæringen" og spørge hvor han fik kilden fra - casettebånd, kopi-af-en-kopi, billigt kopiudstyr, afspillet fra en pladspiller etc ..... det er egentlig irelevant - man skal blot konstatere at sådan er det !
Er man rigtig glad for sit CD-anlæg, kan man enten ignorere og affinde sig med at kvaliteten er ringere end på den tilsvarende LP, eller gå efter de CD der har en høj indspilningskvalitet.
Tilsvarende, er man rigtig glad for sin pladspiller, vælger man de LP der har en god indspilningskvalitet, eller mixer CD og LP lytning 
Det siges at Madonna har udmeldt at hendes næste udgivelse kun kommer på LP ...
Tilføjelse:
I realiteten er det et spørgsmål om hvornår godt er godt nok - individuelt for den enkelte.
Kan blot sige at de LP kontra CD i min samling har jeg ikke oplevet en CD der er god nok, hvor forskellen er i petitesse afdelingen - måske på Dire Straits, Brothers in Arms, kva den er af nyere dato, men har den ikke på CD og får den aldrig på CD ( medmindre det er til videnskabeligt formål ).
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
Det siges at Madonna har udmeldt at hendes næste udgivelse kun kommer på LP ... |
|
|
Ja, det er faktisk sandt - dog ikke en LP. Citat fra madonna.com: Madonna's 'Miles Away' will be released in the United States as a double 12" vinyl single on february 10th
|
| Til top |
|
| |