Hej,
Jeg ville lige dele et tweak, som jeg netop har afprøvet (på anbefaling) med stor glæde.
Tweaket er i to dele, en meget nem, og en lidt mere kompleks del.
Uanset tilgang er målet at forbedre diskantgengivelsen, uden at ødelægge den centrale voiceing i højttaleren.
Inspirationen kommer fra B&Ws egen opgradering fra nautilus til signature. Bevares enhederne er forbedrede en smule (faktisk er der dog ikke udelukkende tale om forbedringer - kommer an på modellen), men den største reelle og dyreste del af opgraderingerne ligger i delefilteret. B&W har udskiftet de billige gule kondensatorer fra ICW, til bedre Mundorf M-cap Supreme og Silver/oil.
Grunden til inspirationen nævnes, er netop at fremhæve at jeg ikke mener at man bør ændre blindt i velkonstruerede højttalere - men netop følger B&Ws egen tilgang.
Eksemplerne herunder retter sig primært til B&W N802 - men gælder fsv. hele serien.
Tweak 1 - Bypass af Kondensator c2 i diskant delefilteret med en 0,1 uf kondensator i bedst mulige kvalitet.
Dette er en kendt DIY tilgang for at forbedre diskantgengivelse generelt, og virker (er ej fagmand) ca. ved at den "lille" kondensator kan aflade hurtigere - således at kondensatorene arbejder sammen og enheden nu ser hastighden i den lille - men med kapaciteten fra den store.
Det medfører i sig selv en forbedring i diskantens evne til start/stop og acceleration, og gør diskanten langt mindre hård og mere finkornet. Er det ikke en succes hos dig kan man blot lodde den lille kondensator af igen - intet er ødelagt.
Tweak 2 - Er mere komplekst, idet det (kan) omfatter bygning af nyt diskant filter. (Du kan blot lodde nye dele i det eksisterende - men det vil påvirke gensalgsværdien)
Der kan gøres langt mere end der her anbefales, men igen, jeg er ikke fagmand, og det her handler udelukkende om signature opgraderingen - hvis effekt er kendt i disse konstruktioner.
I denne mere omfattende opgradering, udskiftes kondensatorerne i diskant filteret ud med hhv. en 4,7 uf og en 0,33 uf Mundorf Supreme / silver/oil. (den ekstra 0,1 uf kan stadig anvendes hvis den er i høj nok kvalitet - evt. en af de russiske teflontyper)
Værdien 5,03 uf skal rammes, præcis som i det originale filter.
Dernæst kan de 3 x 3,3 uf Wima kondesatorer i mellemtone filteret udskiftes til 1 mundorf supreme, og endvidere den 47uf der deler til bassen. (til eksempel sidder der en 10 uf i og 2x 22uf mundorf i 802D)
Jeg har selv konstrureret et filter efter ovenstående opskrift ( det nemmeste er at bestille et originalt som reservedel og pille i det) og det har givet en kæmpe opgradering i opløsning, detaljeringsgrad, "luft" og ikke mindst i frigjorthed i diskanten.
Præcis den samme effekt som forskellen mellem mine N805 og mine 805S (da disse blev A/B testet herhjemme)
Der findes en række forums hvor forsøget er prøvet med stor succes - bland andet en græsk gut der har gjort det i N802. skal se om jeg kan finde linket....
Al risiko, økonomi m.v. er for egen regning hvis I prøver dette tweak - den billige/nemme løsning bør i dog ikke snyde jer selv for at prøve - den gør meget i sig selv.