| Forfatter |
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjemvendt fra CES, står der en ting klart... Glem SED! Der var ikke nogle SED skærme på CES i år, hvilket jeg var noget skuffet over... Noget af en fallit erklæring. De kan åbenbart ikke få dem til at virke...
Men men men... Så var der jo lige SONY... De havde lavet nogle små flad (meget flade) skærme... Og hvad så..? Jaaa... De havde et bedre billede end noget som helst andet jeg nogensinde har set. Jeg kunne seriøst slet ikke fatte det. Opløsning, kontrast, farver og betragtningsvinkel var simpelthen fantastisk!
Skærmene var de nye OLED (organic light-emitting diode). Egentlig troede jeg ikke de ville blive til noget, da rygterne gik, at de havde store problemer med at den blå døde ud for hurtigt, og at hele farvebalancen dermed skred allerede inden for et år... Men de sidste informationer går på, at man nu har forbedret levetiden på den blå fra ca. 5 år til ca. 100 år...
Sony havde desværre ikke nogen informationer om hvornår de ville sætte OLED skærme i produktion, men de kommer...
Her er lidt specs. på deres skærme:
*Screen size: 11" (16/9) & 27" (16/9)
*Resolution: Wide-SVGA 1024 x 600 & Full HD 1920 x 1080
*Contrast Ratio: Greater than 1.000.000:1
*Brightness:
-All white: 200cd/m2
-Peak: Greater than 600cd/m2
*Color reproduction: >100%
(NTSC gamut area ratio)
Her er et screen shot taget tæt på en af de små 11" OLED skærme:


Efter at have set hvor langt SONY nu er med OLED, så er jeg ikke ret meget i tvivl om, at dette er fremtiden. Når først de har styr på teknologien, så vil det være langt billigere at producere OLED end SED. OLED skærme kan nærmest printes ud på en stor Bubble Jet printer, og billede kvaliteten er helt sikkert så god, at intet vi kender til i dag, kan matche dem...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var også derovre, og undrede mig også over manglende SED-tilstedeværelse. Har dog siden hørt at forklaringen er at der ikke satses på konsumer markedet i første omgang. Men ok, "døden skal jo have en årsag"... ??
__________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
| Jeg var også derovre, og undrede mig også over manglende SED-tilstedeværelse. Har dog siden hørt at forklaringen er at der ikke satses på konsumer markedet i første omgang. Men ok, "døden skal jo have en årsag"... ?? |
|
|
Ja, den forklaring har jeg også hørt, og må da indrømme at jeg aldrig før har hørt noget så åndsvagt... :) For ja, hvem gider at beskæftige sig med et markede, hvor der kun er nogle hundrede millioner kunder..? 
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmm, og så læser jeg netop i dag på Comon.dk følgende : "Canon og Toshiba har arbejdet på teknologien siden 1999 og det ventes
at de første SED-fjernsyn kommer på gaden inden udgangen af det
indeværende år."
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29705Så næste displayteknologikrig bliver så : SED vs OLED  .
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
musifix skrev:
| Jeg var også derovre, og undrede mig også over manglende SED-tilstedeværelse. Har dog siden hørt at forklaringen er at der ikke satses på konsumer markedet i første omgang. Men ok, "døden skal jo have en årsag"... ?? |
|
|
Ja, den forklaring har jeg også hørt, og må da indrømme at jeg aldrig før har hørt noget så åndsvagt... :) For ja, hvem gider at beskæftige sig med et markede, hvor der kun er nogle hundrede millioner kunder..? 
|
|
|
Nej, det er lidt langt ude ikke. Ved ikke lige hvad jeg skal sige...  __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger


Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm .. hvordan er det første billede taget ? Er det et fotografi som du selv har taget? Eller er det fra en website ?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
hmm .. hvordan er det første billede taget ? Er det et fotografi som du selv har taget? Eller er det fra en website ? |
|
|
Det er et billede jeg selv har taget tæt på en af 11" skærmene, med mit (SONY.. He he) digital kamera... Det er taget ret tæt på, med macro... Siger lidt om opløsningen... Det svare til at du sidder med 10 cm afstand fra skærmen til dine øjne... :)
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder godt!
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håbede og regnede med SED skærme ville blive fremtiden, men efter de dårlgie nyheder om SED så ser OLED nu meget godt ud, troede ikke der var så stort potentiale i OLED. Er imponeret over billederne. 
Håber de får bugt med levetids problemerne for de forskellige farver så vi snart kan se store, flade, 1920x1080 skærme til gode priser. Kunne være rart, at få en 50" OLED skærm til max 10.000 og nogle få år. 
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
Håbede og regnede med SED skærme ville blive
fremtiden, men efter de dårlgie nyheder om SED så ser OLED nu meget
godt ud, troede ikke der var så stort potentiale i OLED. Er imponeret
over billederne. 
Håber de får bugt med levetids problemerne for de forskellige farver
så vi snart kan se store, flade, 1920x180 skærme til gode priser. Kunne
være rart, at få en 50" OLED skærm til max 10.000 og nogle få år.  |
|
|
Du mener vel 1920 * 1080 ik? Ellers er det et meget underligt billede
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Håbede og regnede med SED skærme ville blive fremtiden, men efter de dårlgie nyheder om SED så ser OLED nu meget godt ud, troede ikke der var så stort potentiale i OLED. Er imponeret over billederne. 
Håber de får bugt med levetids problemerne for de forskellige farver så vi snart kan se store, flade, 1920x180 skærme til gode priser. Kunne være rart, at få en 50" OLED skærm til max 10.000 og nogle få år. 
|
|
|
Jeg er ikke i tvivl mere... OLED vil kunne produceres til langt lavere priser end SED (og LCD for den sags skyld) og den kvalitet SONY fremviste på CES, er klasser bedre end alle andre levende billeder jeg nogensinde har set! Farver, kontrast, skarphed og dybde var mere end imponerende... Jeg har aldrig set noget lignende... Det var 'crowded' ved den stand, og folk stod som om de var gået i koma... Ingen kunne fatte det... Det var bare så godt! 
Også hudtoner kunne de gengive... Ikke ligefrem noget nogen LCD skærme kan...
Og ja, et 50" Full HD OLED TV til 10.000,- er nok ikke urealistisk om nogle år... He he.. Der ryger nok nogle LCD TV i skraldespanden.. Eller på børneværelset... :)
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Bassøe skrev:
|
Håbede og regnede med SED skærme ville blive fremtiden, men efter de dårlgie nyheder om SED så ser OLED nu meget godt ud, troede ikke der var så stort potentiale i OLED. Er imponeret over billederne. 
Håber de får bugt med levetids problemerne for de forskellige farver så vi snart kan se store, flade, 1920x180 skærme til gode priser. Kunne være rart, at få en 50" OLED skærm til max 10.000 og nogle få år. 
|
|
|
Du mener vel 1920 * 1080 ik? Ellers er det et meget underligt billede 
|
|
|
jo retter det nu. 
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Produktionen og potentialet for skærmstørrelser er de to primære faktorer, som jeg tror trækker OLED frem. Jeg har de to sidste år spået, at OLED er fremtiden, og jeg kan se, at mange andre også ser potentialet i dem nu. SED har jeg altid sagt bare er næste skridt for plasma skærmen. Teknologien er slet ikke så fleksibel som OLED. Den kan selvfølgelig også produceres som monitors til PC’er ligesom CRT’en, men så er potentialet vist heller ikke meget større.
Det som gør OLED specielt interessante i mine øjne, er at de står til at overtage LCD med bedre billedegenskaber og mindre fysisk størrelse. LCD har været utrolig vigtig for markedet – tusind gange mere vigtigt end plasma. Det er ikke fordi LCD er bedre, men af den simple årsag, at man kan producere skærme helt ned til tommestørrelse og helt op til, ja f.eks. 108 tommer.
Det gør teknologien utrolig effektiv og det er derfor den er vundet så meget frem. Hvis OLED/PLED kan overtage her, endda med overlegne egenskaber, så har vi altså en ny global panelteknologi, som kan bruges i ALT! Alt fordi der er så store muligheder med OLED. Jeg har gennem de sidste år set OLED i mange afskygninger, både i virkeligheden på messer og i pressemeddelelser. Der er mange muligheder i OLED fordi produktionen kan blive så fleksibel, så man f.eks. kan producere gennemsigtige paneler, bøjelige paneler, store paneler, små paneler osv. Forestil jeg f.eks. briller med skærme i, ure med avancerede skærme, mobiltelefoner kan laves i helt nye konstruktioner, biler med forruder eller bagruder, der har displays i osv. Tænk f.eks. Minority Report, hvor Tom Cruise står foran politiets fremtidsskærm. Det kan pludselig blive mere virkeligt end man troede.
Selve omkostningerne kan også sænkes betydeligt. Ikke lige i starten selvfølgelig, men på sigt. Man kan f.eks. anvende Ink jet teknologi til nærmest at ”printe” paneler. Jeg har et par film, der viser hvordan dette fungerer i praksis, hvis nogen er interesseret. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg da gerne se
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, jeg prøver lige at grave dem frem fra gemmerne. Jeg vender tilbage  __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt det i en af Flatpanels gamle nyheder. Nyheden er fra september 2005, men vender stadig nogle spændende punkter, der stadig er aktuelle i dag. Bemærk dog, at OLED har fået en mere generel betydning nu end den havde i 2005. OLED dækker stort set altid over PLED nu. Jeg ved ikke helt hvorfor, men dengang nyheden blev skrevet, ville producenterne meget gerne skille sig ud ved at have deres "eget navn" til teknologien. Lidt ligesom vi så alle mulige sjove navne til 100/120 Hz teknologierne i LCD skærme da de kom, som dog senere bare er blevet til 100 Hz teknologi i de fleste forbrugeres og producenters munde.
Videoen kan ses her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1126735848&archive=&start_from =&
Rul ned i bunden. Det er den første, som hedder: Video on PolyLED TV. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
Nygaard Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne det tænkes at de snart vil være at finde i Sonys VAIO modeller? :D
I'm a sucker for high resolutions!..
__________________ Mvh. Henrik Nygaard
|
| Til top |
|
| |
Rasmus Larsen Branchemedlem

Flatpanels.dk
Bruger siden: 05 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 962
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke som primære skærme, nej, men jeg læste noget interssant her tidligere i dag. Det var i relation til det ministyresystem som er en del af Vista, og som kan fungere som omtalt her: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=972&zoneid=5
Dette system forventes at blive en af kræfter der skal drive OLED skærmene fra små mp3afspillere og snart mobiltelefoner og så over i større enheder som f.eks. bærbare. Og så kommer de nok på sigt i de primære skærme i bærbare, men det er ikke noget du vil se lige foreløbigt. __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 561
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu fremtidens krig stadig bliver SED vs. OLED.
SED skal ikke afskrives totalt. Grunden til den manglende CES medvirken skyldes nok det vereserende søgsmål mod SED joint-venture selskabet. Det var kun Canon, der havde lov til at bruge et patent fr et amerikansk selskab, ikke Toshiba. Derfor har Canon nu opkøbt hele SED inc. fra Toshiba, og overtager alle Toshibas medarbejdere fra det projekt.
Ifølge Canon vil SED stadig udgives på markedet i dette år, men bliver først masseproduceret til OL i Beijing 2008.
Så vidt jeg ved ligger OLED stadig en god del år fremme?
|
| Til top |
|
| |