Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 21:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: OLED - Fremtiden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hjemvendt fra CES, står der en ting klart... Glem SED! Der var ikke nogle SED skærme på CES i år, hvilket jeg var noget skuffet over... Noget af en fallit erklæring. De kan åbenbart ikke få dem til at virke...

Men men men... Så var der jo lige SONY... De havde lavet nogle små flad (meget flade) skærme... Og hvad så..? Jaaa... De havde et bedre billede end noget som helst andet jeg nogensinde har set. Jeg kunne seriøst slet ikke fatte det. Opløsning, kontrast, farver og betragtningsvinkel var simpelthen fantastisk!

Skærmene var de nye OLED (organic light-emitting diode). Egentlig troede jeg ikke de ville blive til noget, da rygterne gik, at de havde store problemer med at den blå døde ud for hurtigt, og at hele farvebalancen dermed skred allerede inden for et år... Men de sidste informationer går på, at man nu har forbedret levetiden på den blå fra ca. 5 år til ca. 100 år...

Sony havde desværre ikke nogen informationer om hvornår de ville sætte OLED skærme i produktion, men de kommer...

Her er lidt specs. på deres skærme:

*Screen size: 11" (16/9) & 27" (16/9)

*Resolution: Wide-SVGA 1024 x 600 & Full HD 1920 x 1080

*Contrast Ratio: Greater than 1.000.000:1

*Brightness:

-All white: 200cd/m2

-Peak: Greater than 600cd/m2

*Color reproduction: >100%

(NTSC gamut area ratio)

Her er et screen shot taget tæt på en af de små 11" OLED skærme:

Efter at have set hvor langt SONY nu er med OLED, så er jeg ikke ret meget i tvivl om, at dette er fremtiden. Når først de har styr på teknologien, så vil det være langt billigere at producere OLED end SED. OLED skærme kan nærmest printes ud på en stor Bubble Jet printer, og billede kvaliteten er helt sikkert så god, at intet vi kender til i dag, kan matche dem...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
musifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Jeg var også derovre, og undrede mig også over manglende SED-tilstedeværelse. Har dog siden hørt at forklaringen er at der ikke satses på konsumer markedet i første omgang. Men ok, "døden skal jo have en årsag"... ?? 

__________________
/ Morten
Til top Vis musifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musifix
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

musifix skrev:
Jeg var også derovre, og undrede mig også over manglende SED-tilstedeværelse. Har dog siden hørt at forklaringen er at der ikke satses på konsumer markedet i første omgang. Men ok, "døden skal jo have en årsag"... ?? 

Ja, den forklaring har jeg også hørt, og må da indrømme at jeg aldrig før har hørt noget så åndsvagt... :) For ja, hvem gider at beskæftige sig med et markede, hvor der kun er nogle hundrede millioner kunder..?

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2285
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hmmmm,
og så læser jeg netop i dag på Comon.dk følgende :
"Canon og Toshiba har arbejdet på teknologien siden 1999 og det ventes at de første SED-fjernsyn kommer på gaden inden udgangen af det indeværende år."

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=29705

Så næste displayteknologikrig bliver så : SED vs OLED .


Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J
 
musifix
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 310
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

musifix skrev:
Jeg var også derovre, og undrede mig også over manglende SED-tilstedeværelse. Har dog siden hørt at forklaringen er at der ikke satses på konsumer markedet i første omgang. Men ok, "døden skal jo have en årsag"... ?? 

Ja, den forklaring har jeg også hørt, og må da indrømme at jeg aldrig før har hørt noget så åndsvagt... :) For ja, hvem gider at beskæftige sig med et markede, hvor der kun er nogle hundrede millioner kunder..?

Nej, det er lidt langt ude ikke. Ved ikke lige hvad jeg skal sige...



__________________
/ Morten
Til top Vis musifix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musifix
 
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 962
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hvis I vil læse meget mere om OLED i en artikel, som ikke er farvet af producenterns egne udsagn, så har Torben fra Flatpanels skrevet en super artikel her: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1168790500

Den forklarer både det tekniske, det billedmæssige, samt fordele og ulemper.

Vi har desuden en masse yderligere information på OLED/PLED her. Se også de relaterede nyheder nedenunder OLED afsnittet: http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

Mht. præsentationen af Sonys OLED, så faldt jeg tidligere over to videoer. De er helt sikkert værd at tjekke ud. Tjek lige hvor tynde skærmene er!!:
http://www.unbeatable.co.uk/news/Sonys-new-products-sho-%20w ed-at-CES- 2007/281820.html  - (de vises lige efter præsentationen af Gran Turismo 3)
http://blog.t3.co.uk/page/t3?entry=skinniest_tvs_in_the_worl d



__________________
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted
 
MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1487
Sendt: 16 Januar 2007 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

hmm .. hvordan er det første billede taget ? Er det et fotografi som du selv har taget? Eller er det fra en website ?

__________________
MonoTovarisj

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

MonoTovarisj skrev:
hmm .. hvordan er det første billede taget ? Er det et fotografi som du selv har taget? Eller er det fra en website ?

Det er et billede jeg selv har taget tæt på en af 11" skærmene, med mit (SONY.. He he) digital kamera... Det er taget ret tæt på, med macro... Siger lidt om opløsningen... Det svare til at du sidder med 10 cm afstand fra skærmen til dine øjne... :)

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Det lyder godt! 

__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Håbede og regnede med SED skærme ville blive fremtiden, men efter de dårlgie nyheder om SED så ser OLED nu meget godt ud, troede ikke der var så stort potentiale i OLED. Er imponeret over billederne.

Håber de får bugt med levetids problemerne for de forskellige farver så vi snart kan se store, flade, 1920x1080 skærme til gode priser. Kunne være rart, at få en 50" OLED skærm til max 10.000 og nogle få år.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Håbede og regnede med SED skærme ville blive fremtiden, men efter de dårlgie nyheder om SED så ser OLED nu meget godt ud, troede ikke der var så stort potentiale i OLED. Er imponeret over billederne.

Håber de får bugt med levetids problemerne for de forskellige farver så vi snart kan se store, flade, 1920x180 skærme til gode priser. Kunne være rart, at få en 50" OLED skærm til max 10.000 og nogle få år.




Du mener vel 1920 * 1080 ik? Ellers er det et meget underligt billede 

__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 762
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Håbede og regnede med SED skærme ville blive fremtiden, men efter de dårlgie nyheder om SED så ser OLED nu meget godt ud, troede ikke der var så stort potentiale i OLED. Er imponeret over billederne.

Håber de får bugt med levetids problemerne for de forskellige farver så vi snart kan se store, flade, 1920x180 skærme til gode priser. Kunne være rart, at få en 50" OLED skærm til max 10.000 og nogle få år.

Jeg er ikke i tvivl mere... OLED vil kunne produceres til langt lavere priser end SED (og LCD for den sags skyld) og den kvalitet SONY fremviste på CES, er klasser bedre end alle andre levende billeder jeg nogensinde har set! Farver, kontrast, skarphed og dybde var mere end imponerende... Jeg har aldrig set noget lignende... Det var 'crowded' ved den stand, og folk stod som om de var gået i koma... Ingen kunne fatte det... Det var bare så godt!

Også hudtoner kunne de gengive... Ikke ligefrem noget nogen LCD skærme kan...

Og ja, et 50" Full HD OLED TV til 10.000,- er nok ikke urealistisk om nogle år... He he.. Der ryger nok nogle LCD TV i skraldespanden.. Eller på børneværelset... :)

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Bassøe skrev:

Håbede og regnede med SED skærme ville blive fremtiden, men efter de dårlgie nyheder om SED så ser OLED nu meget godt ud, troede ikke der var så stort potentiale i OLED. Er imponeret over billederne.

Håber de får bugt med levetids problemerne for de forskellige farver så vi snart kan se store, flade, 1920x180 skærme til gode priser. Kunne være rart, at få en 50" OLED skærm til max 10.000 og nogle få år.




Du mener vel 1920 * 1080 ik? Ellers er det et meget underligt billede 

jo retter det nu.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 962
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Produktionen og potentialet for skærmstørrelser er de to primære faktorer, som jeg tror trækker OLED frem. Jeg har de to sidste år spået, at OLED er fremtiden, og jeg kan se, at mange andre også ser potentialet i dem nu. SED har jeg altid sagt bare er næste skridt for plasma skærmen. Teknologien er slet ikke så fleksibel som OLED.  Den kan selvfølgelig også produceres som monitors til PC’er ligesom CRT’en, men så er potentialet vist heller ikke meget større.

 

Det som gør OLED specielt interessante i mine øjne, er at de står til at overtage LCD med bedre billedegenskaber og mindre fysisk størrelse. LCD har været utrolig vigtig for markedet – tusind gange mere vigtigt end plasma. Det er ikke fordi LCD er bedre, men af den simple årsag, at man kan producere skærme helt ned til tommestørrelse og helt op til, ja f.eks. 108 tommer.

 

Det gør teknologien utrolig effektiv og det er derfor den er vundet så meget frem. Hvis OLED/PLED kan overtage her, endda med overlegne egenskaber, så har vi altså en ny global panelteknologi, som kan bruges i ALT! Alt fordi der er så store muligheder med OLED. Jeg har gennem de sidste år set OLED i mange afskygninger, både i virkeligheden på messer og i pressemeddelelser. Der er mange muligheder i OLED fordi produktionen kan blive så fleksibel, så man f.eks. kan producere gennemsigtige paneler, bøjelige paneler, store paneler, små paneler osv. Forestil jeg f.eks. briller med skærme i, ure med avancerede skærme, mobiltelefoner kan laves i helt nye konstruktioner, biler med forruder eller bagruder, der har displays i osv. Tænk f.eks. Minority Report, hvor Tom Cruise står foran politiets fremtidsskærm. Det kan pludselig blive mere virkeligt end man troede.

 

Selve omkostningerne kan også sænkes betydeligt. Ikke lige i starten selvfølgelig, men på sigt. Man kan f.eks. anvende Ink jet teknologi til nærmest at ”printe” paneler. Jeg har et par film, der viser hvordan dette fungerer i praksis, hvis nogen er interesseret.



__________________
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg da gerne se 

__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 962
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg prøver lige at grave dem frem fra gemmerne. Jeg vender tilbage



__________________
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted
 
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 962
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt det i en af Flatpanels gamle nyheder. Nyheden er fra september 2005, men vender stadig nogle spændende punkter, der stadig er aktuelle i dag. Bemærk dog, at OLED har fået en mere generel betydning nu end den havde i 2005. OLED dækker stort set altid over PLED nu. Jeg ved ikke helt hvorfor, men dengang nyheden blev skrevet, ville producenterne meget gerne skille sig ud ved at have deres "eget navn" til teknologien. Lidt ligesom vi så alle mulige sjove navne til 100/120 Hz teknologierne i LCD skærme da de kom, som dog senere bare er blevet til 100 Hz teknologi i de fleste forbrugeres og producenters munde.

Videoen kan ses her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id =1126735848&archive=&start_from =&

Rul ned i bunden. Det er den første, som hedder: Video on PolyLED TV.



__________________
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted
 
Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 585
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Kunne det tænkes at de snart vil være at finde i Sonys VAIO modeller? :D

I'm a sucker for high resolutions!..


__________________
Mvh. Henrik Nygaard
Til top Vis Nygaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nygaard
 
Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 962
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Ikke som primære skærme, nej, men jeg læste noget interssant her tidligere i dag. Det var i relation til det ministyresystem som er en del af Vista, og som kan fungere som omtalt her: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=972&zoneid=5

Dette system forventes at blive en af kræfter der skal drive OLED skærmene fra små mp3afspillere og snart mobiltelefoner og så over i større enheder som f.eks. bærbare. Og så kommer de nok på sigt i de primære skærme i bærbare, men det er ikke noget du vil se lige foreløbigt.



__________________
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top Vis Rasmus Larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rasmus Larsen Besøg Rasmus Larsen's Websted
 
notional
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 561
Sendt: 17 Januar 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu fremtidens krig stadig bliver SED vs. OLED.

SED skal ikke afskrives totalt. Grunden til den manglende CES medvirken skyldes nok det vereserende søgsmål mod SED joint-venture selskabet. Det var kun Canon, der havde lov til at bruge et patent fr et amerikansk selskab, ikke Toshiba. Derfor har Canon nu opkøbt hele SED inc. fra Toshiba, og overtager alle Toshibas medarbejdere fra det projekt.

Ifølge Canon vil SED stadig udgives på markedet i dette år, men bliver først masseproduceret til OL i Beijing 2008.

Så vidt jeg ved ligger OLED stadig en god del år fremme?

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes