Emne: Det bedste jeg har hørt: inside view ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 15 August 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mr. Kubik:
Vi har slettet en del uvedkommende eller unødvendige indlæg i en del tråde på det sidste. Det er kedeligt at det er blevet nødvendigt, men sådan er udviklingen desværre herinde - det er dog et alternativ til en lukket tråd! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
Sendt: 15 August 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
EET pip mere, der ikke har med trådens faglige indhold at gøre - så lukkes et par konti i stedet for tråden !!!
|
Til top |
|
|
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
Sendt: 16 August 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil forsoge at svare pa de stillede sporgsmal igen :)
Til Lasse: den udtalelse om at det er en JBL hojtaler pa godt og ondt,mener jeg ikke hoder true nar du ser pa de nye LSR her, de er radikalt anderledes end fx 4333 som var en fed hojtaler, men som du siger en signature JBL pa godt og ondt. Jeg mener det er tydeligt at JBL har gjort en del for at bibeholde det gode og lue ud i de ting som satte dem i bas. Prov at kigge narmere pa den. Keder mig ikke herovre,har en masse kedelige ting jeg skal lave :(
Til Kim Olsen :Billederne har jeg faet fra JBL tech support.
til Seuzan: Erik Clapton bruger udelukkende JBL og Crown :) tjek evt jbl.com han er pa fronten :)
Duelund har kommet med flere kommentarer mht malinger osv, jeg ville vare interesseret i en analyse.
__________________ Thomas Mygind
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 16 August 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
Live21 skrev:
Igen en tråd som jeg valgte klogeligt at holde mig fra ( men faldt i endnu engang)
som en tjeneste til den nu afdøde waal vil jeg sige at duelunds højttalere er bedre end alt andet.. med det ude af vejen vil jeg hoppe langt over indholdet af denne tråd !!
hvad er der sket med the Wall ?
Eventuelle nuværende og fremtidige rygter er hermed aflivet
Mvh Hamselv, fra det ikkeparallelle univers
Hasselhof, det er ingen hemlighed du er begejstret for Crown og jbl !!! det er heller ingen hemlighed at det er sjældent at finde nogle danske hifi entusiaster der deler din holdning >(især ik kvk og hans dental slæng)
jeg syntes det er godt, at der findes nogen, der holder fast i noget, og som ikke lader sig skubbe rundt at dvs. useriøse angreb på principer, og konkrete løsninger. Hvis det så bakkes op af et indlæg som Hasselhoffs, så bliver det så meget mere torværdigt.
Hvad jeg synes kunne være interessant vil være at høre din beskrivelse af hvad crown og jbl (studie serien) kan som det gængse hifi ikke kan !! Pa udstyr og studie udstyr det kan vel ik være detaljer, men mon ik det kunne være musik ?
ja, det kunne jo være godt, om Hasselhof fortalte hvad det er han mener de kan, som "hifi" ikke kan, og som han åbenlyst prioterer højere en alm. hifi's stærke sider.
som en fodnote til redaktørens sletning af div indlæg i denne tråd. Det er utroligt forstyrene at læse fra et indlæg til et andet, når det er tydeligt at der findes svar til indlæg der er fjernet.. endten burde i fjerne alle indlæg og svar der er forstyrrende ellers skal i komme med advarsler til dem.. ik kun fjerne 60% og lade resten stå !! det er mindst ligeså ødelæggende for tråden som "os" der ødelægger alt for i andre !!

|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
Sendt: 16 August 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
sam25 skrev:
Live21 skrev:
Igen en tråd som jeg valgte klogeligt at holde mig fra ( men faldt i endnu engang)
som en tjeneste til den nu afdøde waal vil jeg sige at duelunds højttalere er bedre end alt andet.. med det ude af vejen vil jeg hoppe langt over indholdet af denne tråd !!
Hasselhof, det er ingen hemlighed du er begejstret for Crown og jbl !!! det er heller ingen hemlighed at det er sjældent at finde nogle danske hifi entusiaster der deler din holdning >(især ik kvk og hans dental slæng)
jeg syntes det er godt, at der findes nogen, der holder fast i noget, og som ikke lader sig skubbe rundt at dvs. useriøse angreb på principer, og konkrete løsninger. Hvis det så bakkes op af et indlæg som Hasselhoffs, så bliver det så meget mere torværdigt.
Hvad jeg synes kunne være interessant vil være at høre din beskrivelse af hvad crown og jbl (studie serien) kan som det gængse hifi ikke kan !! Pa udstyr og studie udstyr det kan vel ik være detaljer, men mon ik det kunne være musik ?
ja, det kunne jo være godt, om Hasselhof fortalte hvad det er han mener de kan, som "hifi" ikke kan, og som han åbenlyst prioterer højere en alm. hifi's stærke sider.
som en fodnote til redaktørens sletning af div indlæg i denne tråd. Det er utroligt forstyrene at læse fra et indlæg til et andet, når det er tydeligt at der findes svar til indlæg der er fjernet.. endten burde i fjerne alle indlæg og svar der er forstyrrende ellers skal i komme med advarsler til dem.. ik kun fjerne 60% og lade resten stå !! det er mindst ligeså ødelæggende for tråden som "os" der ødelægger alt for i andre !!

|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvem i alverden citerer hvem ???? Lad være med at skrive egne svar inde i citaterne - det er da ikke til at finde rundt i
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 16 August 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er der sket med waal ? Nå, men iøvrigt virkeligt flot arbejde af Hasselhof...imponerende den ildhu der er lagt i arbejdet 
Ang. JBL studie monitors så hørte jeg engang i midt 80'eren et sæt heftige nogen af slagsen i klubben. De hed vist nok TI4410, TI4415 eller TI4430 - kan det passe ? De var med en 14''-15'' bas og diskantmodulet var nærmet som et stort æggebæger skåret over på midten ( ) og lyden strålede ud til siden (lidt svært at forklare, men sådan husker jeg dem) og de spillede kanon godt.... nogen der har et billede af sådan nogen ?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 16 August 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke det var de berømte røvballe horn.
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 16 August 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
Modifix skrev:
sam25 skrev:
Live21 skrev:

|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hvem i alverden citerer hvem ???? Lad være med at skrive egne svar inde i citaterne - det er da ikke til at finde rundt i
|
|
|
Der er altså bare ingen der kan finde ud af at læse en ganske almindelig meningstilkendegivelse mere?
Waal har laant min computerforbindelse i kort tid, kun for at afkræfte(endnu)et lettere ondsindet rygte, der var ved at blive til en_slags_sandhed. Heraf kan der så endvidere udledes at herr deWaal langtfra er gået bort (jeg har da lige set ham, baade drikke en enkelt fadbamse, kælderkaffe, kildevand og endda spise chokoladekiks.. ) Han læser da heldigvis stadigvæk med fra sidelinien..
Jeg har også oplevet de mindre JBL-studiemodeller, i gamle dage, i Danmarks HiFi-Klub, ganske sjovt at sidde flere meter fra porten på en 4412 og stadig kunne märke luftstrømmen i ansigtet , imens højttaleren arbejdede som en besat, forspændt en mindre NAD-receiver..
Mvh. Jens/Modifix von DCA am Frederiksberg.
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 16 August 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 16 August 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tænker lidt på navnet.....?
jeg hørte en jbl monitorer for et par år siden, men jeg mener navnet var noget mere enkelt...
ligger der noget specielt bag navnet, eks numrene? eller "Spatial"?
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 16 August 2004 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
Jeg har også oplevet de mindre JBL-studiemodeller, i gamle dage, i Danmarks HiFi-Klub, ganske sjovt at sidde flere meter fra porten på en 4412 og stadig kunne märke luftstrømmen i ansigtet , imens højttaleren arbejdede som en besat, forspændt en mindre NAD-receiver.. |
|
|
Godaften hr. Modifusk!
Se, dét var tider dengang.
Har dog også hørt førnævnte JBL røvbalder foran en PhaseLinear D500. Dét sparkede en voldsom mås. Dog var det umuligt samtidigt at indtage røgtobak pga. lufttrykket fra porten :-D
I dag synes det noget videre svært at finde noget, der spiller med tilnærmelsesvis den samme umiddelbarhed, som dengang.
I dag bruger de allesammen enten Genelec eller Adam, så det er da forfriskende at se, JBL stadig er på bane med nogle velkonstruerede monitors, som vor Mor lavede dem.
Med høvisk hilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 17 August 2004 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jamen jamen!
Jeg bliver næsten punket helt til månen for at sige det samme som i gamle banditter. Både DFMS og Lars 73 Har været totalt vilde. DFMS sender endda ganske overordentligt skammelige PBér til undertegnede, det er lige så Tomossen næsten sætter ud.
Der er bare smask i et sæt ægte JBLér, løse tænder og andre proteser skal boltes fast.
Hvis så enkelte af jer også skulle have stiftet bekendtskab med Crown amps, så kan jeg næsten garantere "take off". Det er sikkert rimeligt meget samme fornemmelse som at sidde på en vaskeægte rodeotyr -yahoo!
Nuanceringen omtaler vi ikke i disse spalter, men kræfterne - hold da kaje mand. Det spiller ondt højt. Jeg sad senest ude hos Lasse og lyttede til hans Carver båndhøjttalere med Crown banditter på - uha og så ikke mere om dem. Nå! Men nu er det åbenbart tilladt at mene, at JBL studio monitors sikkert lyder ligesom JBL studio monitors, hvilket enhver fan af JBL studio monitors ville forvente, ligesom han ville blive skuffet hvis det ikke var sådan. Det ville jeg egentlig også.
Sjovt nok må jeg så lige kort tilføje til hr. Lars von 73 med den korte lunte, at lige netop sounden fra JBL studio monitors, nok er den eneste sound fra nogen HT, der kan siges at have bidraget - ganske vist meget meget fjernt - til Dali´s lyd, om de måtte have en sådan. Indrømmet der er lang vej mellem disse 2, men visse og ganske enkelte elementer kendes umiskendeligt igen, prøv selv.
G&S har ret, det var næsten umuligt at ryge pibe af både den alm. og sjove slags, når Hendrix for alvor strømmede ud ad porten på sådan en fætter.
(indlæg rettet af witzel 17.08.04 kl. 10.20)
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 17 August 2004 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg vil ikke afspore denne tråd men det kunne være endda særdeles oplysende at få placeret de i denne tråd omtalte JBL studiomonitors. Hvor bruges de, her tænker jeg ikke på studier for det er jo selv indlysende men måske også mere hvad er deres eksakte funktion i studiosammenhæng. Bruges de til mixning og dermed i direkte forlængelse af det hjemlige grej, eller bruges de til som navnet også lægger op til, til at overvåge og skånselsløst afslører uønsket forvrængning.
Jeg tror at debatten ville blive mere nuanceret hvis ovenforstående spørgsmål først blev afklaret.
MVH
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 17 August 2004 kl. 07:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt skrev: "Nuanceringen omtaler vi ikke i disse spalter, men kræfterne - hold da kaje mand. Det spiller ondt højt. Jeg sad senest ude hos Lasse og lyttede til hans Carver båndhøjttalere med Crown banditter på - uha og så ikke mere om dem. "
Ja sikken en aften der blev spillet - højt - og jeg må sige at den der studio ref. havde volsomt styr på mine herlige båndhøjttalere. Jeg tror ikke at Kurt var så begrejstret men jeg synes at det var et herligt friskt pust fra fordums ungdomsdage hvor det skulle være højt, rent og kontant. Havde jeg pengene så stod der en Studio Ref. hos undertegnede om ikke til andet så til lidt Søndags underholdning, tror den ville peppe Giro 413 gevaldigt op. 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lasse!
Ja, det er sq et flot stykke arbejde Hasselhof har gjort med de billeder. Jeg tager hatten af!
Kurt's manglende begejstring kan skyldes, at han er blevet nægtet sin medicin. Her kan Arnbitter bruges i nødstilfælde ;-)
Det er ganske, ganske herligt, at føle sig lidt ung en gang imellem. Hestesparket i brystkasse og mellemgulv er jo ikke ligefrem noget der opleves, når man har bevæget sig ind i den lokale Expert butik med en flaske af den berømte tændvæske i inderlommen :-D
Dermed er der lagt op til en beskeden fodnote...
Dér, hvor en studiemonitor (normalt) skiller sig ud fra mængden, er ved en linearitet i mellemtoneområdet på max +/- 1.5 dB. Det nøjagtige frekvensområde husker jeg ikke, men mon ikke det strækker sig i området 200-2.400 Hz...?
Kravene til detaljering er også anderledes - ikke højere, men anderledes - set i forhold til en hi-fi højttaler. Ting som detaljer og forvrængning skal her afsløres, førend det når at gøre skade på det færdige materiale (masteren).
Nogle studiemonitors er også særdeles velegnede til en god gang højtblæsende rockmusik. F.eks. de førnævnte JBL'er med røvbalde-hornet. De må ha' haft gang i rumcigarerne hos JBL, da de designede den, for hornet ligner virkelig :-D
Hasselhof's nydeligt dissekerede model ligner mest en såkaldt "Midfield Monitor", som man i et større studie typisk vil have stående på eller ved (lige foran) mixerpulten, evt. sammen med et par af de små Auratone på selve pulten ("Near Field"). Hovedmonitorerne vil i denne situation typisk være placeret længere fremme i mixerrummet - evt. bygget ind i væggen.
Den dybere mening med at have 3-4 forskellige sæt højttalere i et mixerrum, er at man kan skifte mellem de forskellige typer højttalere under optagelse/mixing.
Med de nævnte højttaleres forskellige egenskaber kan man således afsløre forskellige ting, da ingen højttaler formår at gøre det hele på én gang.
De små Auratone er f.eks. gode til at afsløre "uregelmæssigheder" i mellemtonen - dette kan være alt fra niveauer til perspektiv af f.eks. stemmer. De kan ikke ret meget andet, men dét gør de til gengæld rigtig godt.
Næste trin efter en "Near Field" monitor er en "Mid Field" monitor. Her bruges ofte en Yamaha (NS-10, eller sådan noget), der oprindeligt slet ikke var udviklet til monitorbrug.
Forcen ved denne Yamaha er imidlertid, at den lyder så tilpas kedelig og uengageret, at man vel nærmest kan betegne lyden som "nøgtern". Med den stigende popularitet i studierne, begyndte Yamaha at udvikle modellen til egentlig monitor-brug. Dette har så gjort, at de gamle modeller er blevet yderst eftertragtede, da netop den har de egenskaber, der kan bruges i denne sammenhæng.
Sidste trin på stigen er således de store "Main Monitors", som kan være af varierende størrelse. Det danske Puk studie havde (har?) f.eks. enheder fra 18" og nedefter, bygget ind i væggene og med alle mulige udmålinger omkring frekvens, fase, etc. Et imponerende setup, if I may say so.
Oceanway studiet i L.A. bruger så vidt jeg husker nogle sindssygt dimensionerede Westlake Audio med laminerede mellemtonehorn og det hele. Nærmest et middelstort P.A. anlæg. Men det er dæwlerme også noget af et studie!
Hasselhof's højttaler, JBL Linear Spatial Reference 6332, kunne jeg forestille mig stå på et par stativer, ca. 1-1.5 m foran mixerpulten i kontrolrummet. Et måske mere relevant brug for netop denne model, kunne være et A/V studie, hvor der mixes i surround. Frekvensområdet ned til de ca. 60 Hz indikerer nemlig, at der med stort udbytte kan sættes en sub woofer på. Typisk er kontrolrummet i surround studier heller ikke af samme størrelse som "normalt", da der skal kunne høres ubesværet fra de mange vinkler, og helst i et "Home Theater" lignende miljø.
Et mindre studie med begrænsede midler, kunne man også nemt forestille sig gøre brug af et par JBL Linear Spatial Reference 6332, igen suppleret med en sub woofer.
Her til efteråret skal jeg f.eks. være med til at bygge et mindre 32-kanals computerstyret studie op fra grunden i nogle mindre lokaler, og her kunne netop JBL Linear Spatial Reference 6332 sammen med en sub woofer vise sig at være et glimragende valg (har dog ikke set lokalerne endnu), da studiet primært skal producere akustisk musik med lettere elektrisk islæt. Alternativer kunne vise sig at være Adam eller Genelec. Eller Tannoy. Men det bestemmer budgettet i sidste ende, desværre.
Så hudt jeg visker er vores hifi4all Redacteur en gammel studie-rotte, så måske han kunne tænkes at begave os med lidt mere om emnet...? :-)
Med høflig hilsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 August 2004 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa G&S! Nice indlæg. Du kender dine JBL ser det ud til. Det bliver nok aldrig perspektivet der gør dem til best buy, ligesom rummet omkring en blokfløjte i den presbyterianske kirke i NY, nok heller aldrig kommer til at høre til paradedisciplinen. Men det at man ved hvad den duer til, ligesom det selvfølgelig så er det den bliver sat til, er intelligent anvendelse af studio udstyr.  Nice at den slags hænder  , hvilket i øvrigt er eneste grund til, at Auratone lever endnu.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 18 August 2004 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Det bliver nok aldrig perspektivet der gør dem til best buy, ligesom rummet omkring en blokfløjte i den presbyterianske kirke i NY, nok heller aldrig kommer til at høre til paradedisciplinen.
|
|
|
Jeg har hørt JBL ht'er der nendt kunne gengive "rum" omkring instrunenter, specilt efter de var blevet modificeret.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 August 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Det bliver nok aldrig perspektivet der gør dem til best buy, ligesom rummet omkring en blokfløjte i den presbyterianske kirke i NY, nok heller aldrig kommer til at høre til paradedisciplinen.
|
|
|
Jeg har hørt JBL ht'er der nendt kunne gengive "rum" omkring instrunenter, specilt efter de var blevet modificeret. |
|
|
Det skulle ikke undre mig, men det er bare ikke det studiomonitorerne gør, er der Crown på, så er der ingen HT der gør det. JBL´s hjemme serier er ganske anderledes opbygget, typisk var de til for nyligt konstrueret af Steen Michaelsen og fabrikeret i Ringkøbing, men nu er det jo slut. I øvrigt er en modificeret JBL jo ikke ligefrem en JBL højttaler mere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 August 2004 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Jeg har hørt JBL ht'er der nendt kunne gengive "rum" omkring instrunenter, specilt efter de var blevet modificeret. |
|
|
Halløjsa!
Kunne du evt. opremse de modeller, du her taler om...?
Med asketisk hilsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 August 2004 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
JBL´s hjemme serier er ganske anderledes opbygget, typisk var de til for nyligt konstrueret af Steen Michaelsen og fabrikeret i Ringkøbing, men nu er det jo slut.I øvrigt er en modificeret JBL jo ikke ligefrem en JBL højttaler mere. |
|
|
Godaften i stuen!
Jeg kom for ikke så lang tid siden til at banke på siden af kabinettet til en JBL "hjemmehøjttaler".
Det lød foruroligende tyndt og hult!
Det er lidt sjovt at se dette firma på een gang lave seriøse studiemonitors, og med den anden hånd drysse lette konstruktioner ned over den almindelige bruger.
Det var da meget pænt sagt, ikk'...? ;-)
Med høflig hilsen
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|