Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 03:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DIY anlæg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 December 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Makrelsalat skrev:
Det er simpelthen så lækkert! Synes designet er super flot, og at du endda spejler indmaden er da for gennemført! Thumbs up...

Jeg ville ønske jeg kunne lære at bygge bare en brøkdel af det der! Men ved ikke hvor jeg skal starte, er kun 17 år...

Alder er ingen hindring. Sæt dig ind i tingene og ha' tålmodighed. Patience is a virtue, som man siger

Makrelsalat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 December 2006 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Makrelsalat skrev:
Det er simpelthen så lækkert! Synes designet er super flot, og at du endda spejler indmaden er da for gennemført! Thumbs up...

Jeg ville ønske jeg kunne lære at bygge bare en brøkdel af det der! Men ved ikke hvor jeg skal starte, er kun 17 år...

Alder er ingen hindring. Sæt dig ind i tingene og ha' tålmodighed. Patience is a virtue, som man siger

Jo, men jeg ved ikke hvor jeg skal begynde eller starte... Er det med bøger, hjemmesider, forhandlere, osv.? Sidste år byggede jeg en "DIY Jamo D 7SUB", og det synes jeg var enormt spændende selvom det tog noget tid...

Jeg har altid godt kunne tænke mig at prøve at lave mine egen/egne forstærkere, men ved simpelthen intet om det! Det ville være utroligt fedt, hvis man fik noget hjælp til hvor man skulle begynde... Jeg er ellers kendt for at have min tålmodighed!

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Endelig sker der lidt igen, med mine Kl. A Monoamps Altså mine SKA 150D:

Jeg har planlagt indretningen sådan at kølingen komer til at stå mellem strømforsyningen og forstærkeren, mest optimalt tror jeg.

Der er indkøbt Ultrafast recovery schottky dioder, bleed down caps og modstande og en lytbank på 100.600uF, mon ikke det bliver godt

Jeg mangler blot trafoer nu, den viste er til min GC's

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Det ser ganske glimrende ud. Kender dog ikke forstærkermodulerne....
Har lige et spørgsmål:
Er det korrekt at din køleplade består af 3 dele??? Som jeg ser det, vil de 2 midterste effekttransistorer deles om den midterste køleplade, mens de 2 yderste transistorer får hver deres.
Det er ikke for godt, da den termiske stabilitet på den måde ødelægges totalt. De 2 midterste transistorer vil i princippet stige dobbelt så meget i temperatur som de 2 andre under drift. Det vil formentlig ødelægge performance.
Desuden vil det bidrage til unødig meknaisk stress som følge af at de termisk ar helt ude af kurs.
Desuden vil det rent monteringsmæssigt være noget rod, da man næppe kan montere 4 effekttransistorer fra samme print på 3 forskellige køleplader, uden at lodningerne stresses mekanisk.
Mit bedste råd er at få en stor køleplade. Alternativet kunne være at skaffe en alu-klods at spænde transistorerne fast på, som så igen kunne spændes på de 3 køleprofiler, så varmen ledes ligeligt ud i dem. Det vil både øge evnen til at afsætte effekten, samt eliminere den termisk relaterede mekaniske stress.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 07 Februar 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Det ser ganske glimrende ud. Kender dog ikke forstærkermodulerne....
Har lige et spørgsmål:
Er det korrekt at din køleplade består af 3 dele??? Som jeg ser det, vil de 2 midterste effekttransistorer deles om den midterste køleplade, mens de 2 yderste transistorer får hver deres.
Det er ikke for godt, da den termiske stabilitet på den måde ødelægges totalt. De 2 midterste transistorer vil i princippet stige dobbelt så meget i temperatur som de 2 andre under drift. Det vil formentlig ødelægge performance.
Desuden vil det bidrage til unødig meknaisk stress som følge af at de termisk ar helt ude af kurs.
Desuden vil det rent monteringsmæssigt være noget rod, da man næppe kan montere 4 effekttransistorer fra samme print på 3 forskellige køleplader, uden at lodningerne stresses mekanisk.
Mit bedste råd er at få en stor køleplade. Alternativet kunne være at skaffe en alu-klods at spænde transistorerne fast på, som så igen kunne spændes på de 3 køleprofiler, så varmen ledes ligeligt ud i dem. Det vil både øge evnen til at afsætte effekten, samt eliminere den termisk relaterede mekaniske stress.

Lige præcis, hvad jeg vil gøre, montere en profil og spænde de 3 køleplader sammen, montere transistorerne til den.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Aahhhaaa... Se der var jeg lige hurtig nok....

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Det er en fordel at montere transistorerne på en stykke kobber, så der er kobber imellem transistorne og kølepladerne/profil.

Endnu bedre er det, at montere et stykke sølv imellem kobberet og transistorerene.

Mvh. Sven

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Februar 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Øøhhh....Hvorfor lige et stykke sølv??? Hvordan er sølv's evne til at lede varme i forhold til kobber og alu???

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Bedre....

/U.

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

soxen skrev:

1 stk. diy kl. A Riaa (færdig)
1 stk. diy strømforsyning til RIAA
Modificeret Ariston RD40 Arm: rega RB300 Pickup: "skal købes"  Dynavector 10x5

Den RIAA har du et tegning/producent til den?

Har du en Ariston Audio R40 evt. et billed?

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 Februar 2007 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

JaVe skrev:
soxen skrev:

1 stk. diy kl. A Riaa (færdig)
1 stk. diy strømforsyning til RIAA
Modificeret Ariston RD40 Arm: rega RB300 Pickup: "skal købes"  Dynavector 10x5

Den RIAA har du et tegning/producent til den?

Har du en Ariston Audio R40 evt. et billed?

Riaa fra www.dantimax.dk modificeret opamp kører kl.a. strømforsyningen er modificeret med bedre lytter og en større trafo. Næste step up er current biasing. se evt. mere her: www.zero-distortion.com

Så snart jeg får mere tid, skal jeg have monteret en RB300 arm jeg har liggende og købt en ny pickup, overvejer meget om det skal være Dynavector,  Benz eller Grado

The Sandman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Er det noget du vil ud med hvordan du mod'er den RIAA?

Har en pladespiller magen til den du har skulle bare lige være sikker, den var pæn dyr dengang i Audioscan!
Min er dog stadigvæk med orginal arm på!

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Synes det bliver for langt mellem dit print og dine elektrolytter. Kan du ikke placere 1 på hver side af printet. Husk endeligt kobberet under transerne da aluminium bliver magnetisk i forbindelse med store strømme kan købes hos RS og hos AAnku.
Husk også dobbeltbro da det giver mindst rippel.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med bleed down caps og modstande? DEt lyder ikke godt med modstande i serie med forsyning på trods af store lytter efter.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Øøhhh....Hvorfor lige et stykke sølv??? Hvordan er sølv's evne til at lede varme i forhold til kobber og alu???

Sølv er en bedre varmeler, men det er nu ikke derfor. Der er fordi at sølv og kobber er diemagnetiske materialer. Aluminium er et paramagnetisk materiale, hvilket betyder at det virker tiltrækkende når der er en strøm. Diemagnetisk virker modsat, altså virker frastødende.

Sølv er mere diemagnetisk end kobber, men desværre mere dyrt.

Ideen stammer fra Duelund, og dem der har prøvet det, har været vildt begejstret.

Mvh. Sven

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet det på en LC Millenium og det hjalp den nu ikke overhovedet, og min nuværende forstærker spiller fremragende uden,

så jeg mener stadig at selve designet er mest afgørende, og selvfølgelig en fornuftig opbygning  - vil så nævne at jeg bruger kapton isolering med kølepasta og messing skruer til fastspænding, og al forkabling med fortinnet solid core kobbertråd

Det er værd at bemærke at varmestabilitet og hurtig varmeafledning kan have betydning selv på en lunken A/B forstærker

Til klasse A har det været anbefalet at montere transerne direkte på en stor mellemplade uden isolerings skive, og så derefter bruge en MEGET stor isolerings skive - der er bare den hage at det kræver MEGET plane flader, hvilket sjældendt er tilfældet

MEN i det lys kunne en tynd udglødet og meget BLØD sølv skive måske under alle omstændigheder være gavnligt 

DOG i dette konkrete tilfælde, hvor 3 køleprofiler skal sammenkobles ville jeg nok satse på en 3-5mm kobberplade, eller til nøds en aluplade - at tilføje yderligere mellemlæg bør nok ikke anbefales

edit, kan du ikke montere en række lytter i hver side, eller alle i den ene side, så de kommer længere væk fra køleprofil og trafo, så du får bedre luft og mindre varmestråling på lytter - hvis du bruger dobbelte diode broer kan du vente med fælles ground helt henne ved print

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Februar 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Duelund support skrev:

Husk også dobbeltbro da det giver mindst rippel.

Kan du ikke lige præcisere "dobbeltbro"?? Mener du at man benytter en bro pr trafo-vikling, og derved skaber et strømløst nul-punkt, idet man først laver nul-forbindelsen mellem + og - lytterne efter den sidste lyt??? Eller hur??

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Februar 2007 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Måske var jeg lidt hurtig der   Jeg havde blot laver et lille forsøg for at se om alt kan være i kabinettet.....

Jeg vil bygge ensretteren i stil med denne, som jeg før har brugt med succes:

En dobbeltbro:

Tak for al response Kan altid bruge råd og vejledning.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Februar 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Fint med switchdioder, men det skulle så efter sigende ikke være nødvendigt med afkoblings kondensatorer

Mig bekendt udnytter du dobbeltbro princippet bedre ved at føre + og - helt frem til printet, og så først etablere fælles ground der, eller ved sidste lytpar

Det bruger jeg selv, og det spiller fint uden afkoblingskondansatorer eller div. modstande

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med musicus i at  de lytter skal lidt væk fra kølepladen, da varme ikke er elektrolytters livret (levetiden reduceres).

Hvis transistorerne er isoleret fra kølepladen er der en kondensator fra colektor til kølepladen, (som man bør give fast potentiale). Det er her jeg tro at sølv forbedre denne uundgåelige kondensator , og dermed kan lyden blive bedre. Varmemæsigt tro jeg ikke der nogen fordel da man får flere overgange.

Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes