Forfatter |
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at Revox er kalibreret til Basf eller Emtec som det hedder i dag.
Meeen hvis man har en Pioneer som mig så er der jo frit valg på alle hylder da man selv har værktøjet til at ændre kalibreringen til hvad som helst.
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
R- L - B
Hvorfor har du 2 båndspiller - - - Jeg skifter da bare tonehovedbro 
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Hvilket af deres bånd vil du anbefale til en Revox b77 2 spors high speed
|
|
|
Det der ligger tættest på det bånd din maskine er justeret til (hvad det så er) Det kan Villadsen måske oplyse med mindre din maskine er justeret om efter den forlod fabrikken (det er den forhåbenligt) Revox har sikkert fået bånd fra flere kilder gennem årene
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at Jens ( Willadsen ) siger at Emtec & Basf er samme produkt, JEG mener han har sagt det.
Han justerer til Emtec og bruger selv Emtec bånd som forøvrigt er ganske glimrende.
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det lige, man justerer på? Sådan helt uvidende synes jeg da, at et bånd er et bånd. Er det følsomheden, dynamikken eller noget helt tredje? __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er bias altså forbetoningen af båndet man justerer på.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået fat i en "demagnetizer" til mine båndoptager - sådan en til netstrøm man skal bevæge hen over hovedet et sekunds tid.
Hvorofter bruge i dem og er der noget man skal passe på ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg bruger sådan en frederik en gang i mellem - måske 100 timers drift (ganske vist lang tid siden). Man sætter den til bevæger den langsomt i et systematisk mønster tæt på tonehovedet og optagehovedet - båndstyr. Efter min mening betydeligt længere tid end 1 sek ved hvert hoved. Nærmere 10-15 sek. Når du er færdig med et hoved - flytter du den videre til næste objekt, som skal afmagnetiseres - og fortsætter der. Et keyword er, at bevæger sig langsomt FRA hovederne og båndstyrene. Når du er helt færdig, så træk afmagnetisereingsmaskinen laaaangsomt væk fra det hele. Hvorfor ved jeg ikke helt, men jeg har læst et sted, at det er fordi man ellers ville kunne risikere at ens anstrengelser ikke rigtig får effekt. Den dybere fysik bag dette må vi håbe andre ved noget om. ellers må vi erobre noget viden om dette på nettet!
Pas på ikke at berøre hovederne med den- da de bliver ridsede (er vel overflødigt at nævne)
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sparede i øvrigt en del USD ved at købe den i 110 volt version og da jeg har en omformer til min 110 v QUAD er det piece og cake
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jamen jeg bruger sådan en frederik en gang i mellem - måske 100 timers drift (ganske vist lang tid siden). Man sætter den til bevæger den langsomt i et systematisk mønster tæt på tonehovedet og optagehovedet - båndstyr. Efter min mening betydeligt længere tid end 1 sek ved hvert hoved. Nærmere 10-15 sek. Når du er færdig med et hoved - flytter du den videre til næste objekt, som skal afmagnetiseres - og fortsætter der. Et keyword er, at bevæger sig langsomt FRA hovederne og båndstyrene. Når du er helt færdig, så træk afmagnetisereingsmaskinen laaaangsomt væk fra det hele. Hvorfor ved jeg ikke helt, men jeg har læst et sted, at det er fordi man ellers ville kunne risikere at ens anstrengelser ikke rigtig får effekt. Den dybere fysik bag dette må vi håbe andre ved noget om. ellers må vi erobre noget viden om dette på nettet! Pas på ikke at berøre hovederne med den- da de bliver ridsede (er vel overflødigt at nævne)
Vh
Freddy
|
|
|
Det skyldes at degauseren drives af vekselstrøm og af den årsag leverer magnet-felt som skifter mellem nord og syd 50 gange i sek. Hvis man trækker den hurtig væk eller slukker den efterlader den ikke det ønskede hendøende vekselstrømsmagnetfeldt og laver uundgåeligt en magnetisk puls som gør det hele værre end det var før. Hvis man trækker den langsom væk afmagnetiserer den perfekt og derefter slukke.
mvh
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
|
|
|
Forbetonig er en equalisering som retter sig efter båndtype og hastighed.Man hæver diskanten ved indspilning og sænker den igen ved afspilning, ligesom forbetoning og efterbetoning på FM. Bias er formagnetisering som retter sig efter båndtype og hastighed. Bias forbereder båndet for indspilning ved at"ordne"dets magnetpartikler. Alt sammen har betydnig for støj og liniaritet. Bias er det vigtigste her da forbetoningen ofte er fast.
Undskyld det var ikke for at korrekse dig. Jeg troede det var et spørgsmål.
mvh
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Det skyldes at degauseren drives af vekselstrøm og af den årsag leverer magnet-felt som skifter mellem nord og syd 50 gange i sek. Hvis man trækker den hurtig væk eller slukker den efterlader den ikke det ønskede hendøende vekselstrømsmagnetfeldt og laver uundgåeligt en magnetisk puls som gør det hele værre end det var før. Hvis man trækker den langsom væk afmagnetiserer den perfekt og derefter slukke.
mvh |
|
|
Kan man måle om man har gjort det rigtigt bagefter - fex- med et stykke metal der ikke er magnetisk __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha nej da. Aldrig metal i nærheden af båndoptager hoveder. Det er altid magnetisk og ødelægger det hele. Desuden er der tale om langt mindre end man kan mærke. Hvis det er nødvendigt at justere azimuth skal skruetrækkerne afmagnetiseres. Jeg har en stor trafokerne til dette formål.
mvh
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
tubefreak skrev:
|
|
|
Forbetonig er en equalisering som retter sig efter båndtype og hastighed.Man hæver diskanten ved indspilning og sænker den igen ved afspilning, ligesom forbetoning og efterbetoning på FM. Bias er formagnetisering som retter sig efter båndtype og hastighed. Bias forbereder båndet for indspilning ved at"ordne"dets magnetpartikler. Alt sammen har betydnig for støj og liniaritet. Bias er det vigtigste her da forbetoningen ofte er fast.
Undskyld det var ikke for at korrekse dig. Jeg troede det var et spørgsmål.
mvh |
|
|
Det hjalp i hvert fald min forståelse af det hele - tak! __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
Jeg mener at Jens ( Willadsen ) siger at Emtec & Basf er samme produkt, JEG mener han har sagt det.
Han justerer til Emtec og bruger selv Emtec bånd som forøvrigt er ganske glimrende.
|
|
|
Basf's bånddivision skiftede navn til Emtec (produktnavn) men der er stadig forskellige båndtyper inden for samme fabrikat at tage hensyn til.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
tube mania skrev:
mvh
|
|
|
Kan man måle om man har gjort det rigtigt bagefter - fex- med et stykke metal der ikke er magnetisk
|
|
|
Over tid ophobes en smule permanentmagnetisme i tonehovederne og det er den der fjernes ved hjælp af afmagnitiserinsspolen. Den umiddelbare effekt af ophobet magnetisme er støj.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak - jeg er da glad for at jeg fik mig sådan en krabat
EMTEC/Basf gik det ikke neden om og hjem på et tidspunkt - jeg har heldigvsi 40 ny EMtec/basf bånd på aluspoler så jeg klare mig lidt endnu - og de lyder godt på Revoxen
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 01:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men derimod: Important Note: Quantegy has decided to end production of their open reel recording tape. RMGI has ramped up production and exports as necessary to take care of your future recording needs.
|
Til top |
|
|