| Forfatter |
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg også være med. Har faktisk 2 spolebåndoptagere, men min store Akai er til rep. lige nu.
Her er der så ligt billeder af min Technics RS 1500 US. Jeg købte den "bare" fordi jeg altid har ønsket mig sådan en. Synes den ser så flot ud og så er det dejligt nostalgisk. Dengang i 70'erne da den kom frem kostede den flere måneders løn. Nu kunne jeg få den brugt og billigt.
Spolerne og de sortelokserede NAB nav (samme som Revox anvender) er fra tyske Darklab. De har mange spædende ting på deres hjemmeside www.darklab-magnetics.de. Blandt andet kan de også levere spolebånd samt blanke metalspoler. Har man ikke råd til nye, har de flotte rensede og renoverede til ca. 50,- kr. pr. stk. De sorte her på billedet er lidt dyrere.

Her så til sidst lidt tættere på det flotte panel og Omega Drive båndtransporten. Selv om den er brugt kører det hele fint. Altså lige bortset fra tælleren til højre som normalt står stille, men af og til giver et hyl fra sig, når den pludselig beslutter sig for at virke. Med 38 cm/sek er lyden fantastisk!

Jeg har optaget både radio, LP'er og SACD på bånd. Det går faktisk rigtigt godt og så er der nu noget helt specielt ved at se de 2 spoler snurre rundt, mens musikken spiller 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot maskine - sådan en drømte jeg også om dengang - nu blev det så B77ere istedet men det kunne ligsågodt hav været den - Den tonehovedbro er bare så flot!
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Flot maskine - sådan en drømte jeg også om dengang - nu blev det så B77ere istedet men det kunne ligsågodt hav været den - Den tonehovedbro er bare så flot! |
|
|
Det vigtigste er nok at den også er forsynet med et 1/4 spors afspillehoved så man kan få konverteret hvad man måtte have af gamle bevaringsværdige optagelser i det format. Jan er med andre ord reddet også uden Akai'en
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
vil det sige at den både virker som 2 og 4 spors maskine ?
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved afspiller den 2 spor og optager / afspiller 4 spor, og så har jeg hørt at den virkelig sparker i ved nok hvad det er den sparker.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| vil det sige at den både virker som 2 og 4 spors maskine ? |
|
|
1/2 spor ind-/afspille og 1/4 spor afspille. Den blev også lavet i en omvendt version
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den maskine har kunnet fås i 5 versioner:
Model 1500 (indspiller i 2 spor og kan afspille i 2 eller 4 spor) solgt i DK
Model 1506 (indspiller i 4 spor men kan afspille i 2 eller 4 spor) solgt i DK
model 1520: vistnok en radiofonimodel - aldrig indført i DK
model 1700: samme som 1506, men med autoreverse. Solgt i DK
Model 1800: Voldsom maskine, med adskilt elektronik - mekanik = 2 units vistnok KUN solgt i JP
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=504535096&Listin gType=4&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=27348&Ar ticleType=0&LanguageNr=12 en pioneer perle på qxl
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold op hvor er det lækkert med alt det vintage grej... Bliver helt høj og får løst til at bygge noget op fra den gang hifi var hifi og bøsser var noget man skød med (sorry)... men jo, jeg ville være vild efter sådan noget rej, men er det i det hele taget muligt ar finde reservedele til ? Selvfølgelig ikke til alt men feks til Revox/Studer, AKAI, Sony, TEAC, etc.???
Har selv en ordinær Denon DR-M24-HX kassette lige stående her bag mig... Intet særligt, men vel nok noget der minder om 20 år gammel, vil jeg mene. Den har det problem at den har svært ved at styrre båndet korrekt. Ved start, kan det høres at den lige bliver mørk i lyden og så svinger det på plads. (så vidt jeg husker).. Den var ellers fin den gang, med mulighed for medhør af det der blev optaget i ca.1/4 sek forsinkelse og manuel bias/level justering og meget mere. Havde en ide om at overføre gamle bånd til pc, men det er ikke sket endnu da jeg mangler et nyt lydkort med en god linie indgang. __________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har altid været fascineret af båndmaskiner: dette tynde bånd, der smyger sig om styr, capstan-aksel(er), gummiruller osv. og som så indeholder magnetiske mynstre, som kan afkodes til et audiosignal! Jeg har haft en del: allerførst en Akai, så Saba, Tandberg, nogle Revoxer A77. Nogle få casettemaskiner, og nu har jeg kun en tilbage: Nikko ND-1000C
Jeg synes kun jeg kan høre mig selv klappe? OK - den er bestemt ikke et mekanisk vidunder, men den har 3 hoveder og to Dolby-kredse (ind- og afspille) og det er kombineret med en auto-bias funktion, således at båndet kan tilføres den bias som giver fladest frekvensgang: Resultatet er en rigtig god gengivelse. Man trykker bare på en knap - så indstillers det autimatisk. Og så virker den hver gang de 4 gange om året jeg lige skal lege lidt, eller høre et gammelt bånd.
Min nye bil har mærkeligt nok både CD og cassettebånd indbygget, så nu får jeg nok mulighed for at bruge den igen. Kan optage på et 120 min. bånd, og høre udsendelsen i bilen.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifiigen: pas på med 120 bånd i en bil - de har en forkærligjhed for båndsalat  KBAndersen: Jeg har lige købt en CT F9191 Pioneer cassette fra midt 70erne og den har faktisk en mget fin lyd og slet ingen wow flutter fis - holde de fineste klaver toner uden at lyde ulden men den spoler skidt - men i usa kan jeg få remme og alt til spolings delen for få dollars inkl. vejledning til at fikse det. revox og studer kan man få det meste til - ellers må man finde en doner maskine - det gælder nok en del modeller. Som regel kan man finde dele og dimser til det meste hvis man har tid - men som udgangspunkt køb altid grej som er 100% i orden og hop ikke på sælgere der siger - det kan du nemt selv fixe jeg har bare ikke haft tid - bullsh.. - det betyder at det er et dødsdømt projekt
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
her et billede af Elcaset

Jan - da du gik over til kasette - hvilken og var det stadig tilkvalitetsoptagelser ?
Det var måske sådan et Braun set up ?

|
|
|
Det var sådan en Braun ja. Efter Revox gik turen til en Technics cassette, som jeg desværre ikke husker nummeret på, og derefter til en Denon ditto. __________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her passer vist fint til min AU 555A og TU 666 , den hedder SD 7000

__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har sådan en stående i meget flot stand men med klippede lednigner - et restaurerings projekt - den har en bøjle bagpå så den kan stå skråt - det ser ret fedt ud - tillykke med den Piobyte
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Jeg har sådan en stående i meget flot stand men med klippede lednigner - et restaurerings projekt - den har en bøjle bagpå så den kan stå skråt - det ser ret fedt ud - tillykke med den Piobyte |
|
|
Jo tak , jeg skal lige have fundet en drivrem. eller gummibånd/ Oring . Den gamle ligger ikke i maskinen, så jeg ved ikke hvordan den ser ud 
ved du hvordan den ser ud 
Ellers virker det hele friskt __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke åbnet min endnu og når det ikke før bededagene - men til den tid skal jeg tjekke hvad der er i og give dig det info jeg kan - måsker er der også en kuvert med diagram ---
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Jeg har ikke åbnet min endnu og når det ikke før bededagene - men til den tid skal jeg tjekke hvad der er i og give dig det info jeg kan - måsker er der også en kuvert med diagram --- |
|
|
Der er kuvert med diagram i min, så det er tænkeligt. Er der fjernbetjening til din ? jeg kan se de blev solgt i løs vægt.
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Jeg har ikke åbnet min endnu og når det ikke før bededagene - men til den tid skal jeg tjekke hvad der er i og give dig det info jeg kan - måsker er der også en kuvert med diagram --- |
|
|
Jeg har lige åbnet manualen og der er det fineste billede af bæltet så du slipper for at åbne din.
De to hjul bæltet kører på har to forskellige diametre så man kan vælge 50 hz eller 60 hz.
Målene på bæltet er iflg googleri 12,1 " langt
0,200" bredt og
0,025" tyk
Det må være amerikanske tommer __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glæder mig til at høre mere - min er som sagt "klippet" og der er et enkelt "stor fempolet stik bagpå" måske et dummy stik ligesom på revox A77 der hvor fjernbetjeningen skal sidde.
|
| Til top |
|
| |