Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolph
næsten alt dokumentation til studer og revox kan hentes her. ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/ (duer ikke mozilla kun i ie explorer det er en ftp forbindelse da de har lagt de gratis ud tror jeg ikke der sker noget hved at det ligger andre steder også Tandberg - det gamle du henviser til - er jo gået rabundus -så mon ikke man kan lægge det op uden problemer Npget der er træls ved dokumentation er hvis det ligger som 89 løse inscan i fx jpg. det er fedes hvis det bliver scannet in i fx 200 dpi A4 - bliver placeret i fx Indesign i et llang dukoment og man så derinde fra laver en pdf i al. print eller skærm opløsning som så kan hentes på en gang
Du nævner hvist noget med service manual til tcd 310eren i en anden tråd hvis ikke det er lige nu og her har jeg ikke noget mod at smle dm får dig i en pdf . måske kan jeg også finde et sted at lægge det op
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
IsakAlexander Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2007 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 07 November 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noen som har hørt om Akai gx 270 d ss?
|
Til top |
|
|
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 07 November 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
IsakAlexander skrev:
Noen som har hørt om Akai gx 270 d ss?  |
|
|
Sådan en har jeg engang tilbage i 70'erne-80'erne haft sammen med søstermodellen 4000d og flere andre Akai Spolemaskiner. "dolph"
|
Til top |
|
|
serwal Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 09 November 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået fat i en revox A 700 spolebåndoptager, er der nogen der har erfaringer med sådan en gammel tung svend ( 23 kg ) , den fungerer udmærket , optager og afspiller fint.
Ps er sat til salg i dba.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 09 November 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en A700 har jeg - dejlig maskine, men man skal passe godt på den, da adskillige af dens dele kan være svære - nærmest umulige at finde uden at have en donormaskine. Villadsen (har jeg hørt), mener at skydepotmetrene er lidt "cheasy". Meget imponerende udseende og flot lyd - for mig fungerer den som en ind/afspillemaskine - ikke på nogen måde som redigeringsmaskine.
Jeg har dog planer om at justere den i Bias/EQ, da den gengiver lidt lysere end det oprindelige kildemateriale. Men, som sagt, mener jeg, at det er et justeringsspørgsmål.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 November 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
er den ikke en revoxisering af en studermaskine ? med symetrisk båndføring
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 09 November 2007 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, den svare til en Studer B67 i mekanik.
|
Til top |
|
|
mikkelbreiler1 Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 23
|
Sendt: 18 April 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg har aldrig ejet et færdig indspillet spolebånd - jeg kan huske fra kassettebånd at de ofte når de var færdiginspillede var ret skod - hvordan er færdig indspillede spolebånd ? Og er de stadig "holdbare" eller klistre de
|
|
|
Preindspillede spolebånd klistrer ikke med mindre man har behandlet dem dårligt. De bånd som er kendt for at klistre er dem som har et bindemiddel mellem oxiden og båndet som ikke kan klare tidens tand.
De preindspillede bånd har den fordel at det er normal tykkelses bånd uden det ekstra lag, på bagsiden af båndet hvorpå der kan være en såkaldt back-coating, som hjælper med at få båndet til at glide nemmere og lægge sig pænt på modtage spolen.
Fordi de preindspillede ikke har disse belægninger på bagsiden og er af normal tykkelse betyder ikke at de er immune over for tidens tand. Men de er ofte i forbavsende god stand, når blot det er det rette bånd på rette spole, de ikke mangler en bid, de er duplikeret ved en ikke for høj hastighed, de er duplikeret på velholdt udstyr.
De bedst bevarede bånd er 2-spors bånd i 1:1 hastighed, men fra midten af 50erne øges hastigheden ved kopiering helt op til 16x og 32x efter midten af 60erne. Efter 1960 blev det almindeligt at båndene var tovejs. dvs blot halvt så brede spor, og sener blev den gængse hastighed oftere 9,5 cm/s end 19 cm/s. Så til sidst id i 80erne var spolebånd ikke særligt gode at lytte til.
De ældes dog ofte betydeligt bedre end vinylplader.
-Mikkel
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder meget plausibelt, men jeg vil dog henlede opmærksomheden på, at backcoatede bånd fra Maxell - nærmere betegnet XL-I (35-180B) bland mange typer er testet for SSS (Sticky shed syndrome) og fundet fine og særdeles brugbare stadigvæk - forudsat gunstige opbevaringsforhold. Dette i modsætning til fx TDK's - Ampex - agfa m. fl. bånd fra samme æra, som virkelig er gået i opløsning i bindemidlet.
Hvad mener du med normal tykkelse - Mikkel?? 35- eller 50 mikron?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 08:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Lyder meget plausibelt, men jeg vil dog henlede opmærksomheden på, at backcoatede bånd fra Maxell - nærmere betegnet XL-I (35-180B) bland mange typer er testet for SSS (Sticky shed syndrome) og fundet fine og særdeles brugbare stadigvæk - forudsat gunstige opbevaringsforhold. Dette i modsætning til fx TDK's - Ampex - agfa m. fl. bånd fra samme æra, som virkelig er gået i opløsning i bindemidlet. |
|
|
Tænker du på Maxell UD-XL 35-180B ? jeg kan ikke huske rnogen der hed XL-I

pudsigt nok har jeg 2 bånd at de omtalte typer - (købt samme måned - i 1982 ) - de kører begge uden problemer med afsmitning , desværre har jeg godnok andre bånd der sviner så det er en lyst
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
<font style="color: rgb(153, 0, 0);" size="2"><b style="font-family: Arial,Helvetica,sans-serif;">If I Knew
You Were Coming I’d Have
Baked A Tape!http://www.tangible-
technology.com/tape/baking1.htmlsom overskriften lyder - - her kan du læse om hvordan du redder et klistret
bånd
|
|
|
Jeg skal afprøve dette når jeg engang får egen lejlighed. De spolebånd jeg har klistrer forfærdeligt, og bliver
derfor ikke brugt. Så Revoxen står bare og pynter (derfor har jeg endnu ikke taget dit jomfruelige bånd i brug endnu, r-l-b.
Du må forresten give lyd fra dig, hvis du savner NAB adaptorerne). __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har desværre solgt min spolebåndoptager og alle spolebåndende for mange år siden, men tanke spøger stadivæk en gang i mellem. Men af underlige grunde har kassettebåndoptageren fået lov til at overleve her hos mig, det er endda efterhånden blevet til en del, de 2 sidste skud på stammen er 2 SONY båndoptagere som spiller ganske fantastisk.

En SONY TC-K909ES med Dolby S, en af de sidste top maskiner fra SONY.

Dejlig enkel betjening.

Men stadigvæk gode muligheder for optimal indstilling af indspillingen.

Den anden SONY er en TC-K990ES, som nok er en af deres bedst byggede båndoptagere.

Denne båndoptager er ret tung og med opdelt kabinet.

Her er der også godt med indstillings muligheder, bliver disse brugt rigtigt, så er det nok den bedste kassetteoptager jeg har hørt til dato.

Og med disse kassettebånd så kører det rigtigt godt lydmæssigt, for jeg var heldig at erhverve mig en del NOS BASF bånd fornyligt.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
fredmarantz skrev:
Lyder meget plausibelt, men jeg vil dog henlede opmærksomheden på, at backcoatede bånd fra Maxell - nærmere betegnet XL-I (35-180B) bland mange typer er testet for SSS (Sticky shed syndrome) og fundet fine og særdeles brugbare stadigvæk - forudsat gunstige opbevaringsforhold. Dette i modsætning til fx TDK's - Ampex - agfa m. fl. bånd fra samme æra, som virkelig er gået i opløsning i bindemidlet. |
|
|

pudsigt nok har jeg 2 bånd at de omtalte typer - (købt samme måned - i 1982 ) - de kører begge uden problemer med afsmitning , desværre har jeg godnok andre bånd der sviner så det er en lyst
|
|
|
Joohh - jeg tænker på den afbildede båndtype fra Maxell (her godtnok omtalt og mærket som UD-XL - men den kommer i de senere box-versioner med den samme base til at hedde XL-I vistnok uden ændringer.
Jeg har heldigvis en masse af disse bånd, da jeg i sin tid netop "valgte" denne båndtype som min standardtype - (pyyhhh) og de kører godt uden SSS. Derimod har jeg en del andet, som jeg har tusket mig til gennem årene - og det skulle jeg nok have ladet være med (netop AGFA/TDK-SA/AMPEX 456) osv - de skal nok bages eller kyles ud.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm, ja der står så to dejlige maskiner som ser ud til at de lige er blevet pakket ud og som man næsten har lyst til at kramme, de råber efter at vise sine kvaliteter. MVH.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
jan_stevns skrev:
fredmarantz skrev:
|
|
pudsigt nok har jeg 2 bånd at de omtalte typer - (købt samme måned - i 1982 ) - de kører begge uden problemer med afsmitning , desværre har jeg godnok andre bånd der sviner så det er en lyst |
|
|
Jeg har heldigvis en masse af disse bånd, da jeg i sin tid netop "valgte" denne båndtype som min standardtype - (pyyhhh) og de kører godt uden SSS. Derimod har jeg en del andet, som jeg har tusket mig til gennem årene - og det skulle jeg nok have ladet være med (netop AGFA/TDK-SA/AMPEX 456) osv - de skal nok bages eller kyles ud.
Vh
Freddy |
|
|
Besynderligt - alle mine AGFA'er kører uden problemer
Jeg kørte også med FUJI - de var lige til skralderen hurtigt - dvs allerede efter et par år, gik de i spåner ....
Jeg har lige bestilt et kolli RMGI, LPR35 - så dem er jeg søreme da lidt spændt på - de skulle være arvtageren efter BASF - EMTEC -> og ikke lide af shedding, påstår de, der har testet dem
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja- men disse Emtec mv. er vel heller ikke så gamle eller har haft chancen for at blive opbevaret forkert i så lang tid, at de vil udvise denne SSS - Desuden er de vist fabrikeret efter en opskrift, hvor man har været opmærksomme på syndromet? - Jeg har selv gået og syslet lidt med tanken om at købe sådan en omgang EMTEC -bånd - så jeg er da også spændt på, hvad du synes om dem - bl.a. set med "SSS-øjne".
vh
Freddy
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Ja- men disse Emtec mv. er vel heller ikke så gamle eller har haft chancen for at blive opbevaret forkert i så lang tid, at de vil udvise denne SSS - Desuden er de vist fabrikeret efter en opskrift, hvor man har været opmærksomme på syndromet? - Jeg har selv gået og syslet lidt med tanken om at købe sådan en omgang EMTEC -bånd - så jeg er da også spændt på, hvad du synes om dem - bl.a. set med "SSS-øjne".
vh
Freddy |
|
|
Amerikanerne (der er mere bindegale end os med gamle r2r ting) siger god for RMGI'erne - det påståes at bindemiddel problematikken er klaret - RMGI og/eller Quantegy bånd, skulle være toppen af poppen ..... hmmmmm der er vist ikke mange alternativer iøvrigt ;) __________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu håber jeg ikke, at jeg fornærmer nogle herinde med mit spørgsmål. Men hvad er grunden til, at I stadig flittigt bruger teknologier, som i mit hoved er fuldstændig forældede?
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Nu håber jeg ikke, at jeg fornærmer nogle herinde med mit spørgsmål. Men hvad er grunden til, at I stadig flittigt bruger teknologier, som i mit hoved er fuldstændig forældede? |
|
|
Du fornærmer da ikke nogen - det nemme svar ville være fordi man kan !
men nok mere fordi interessen stadig findes, og en del af os, har materiale (optagelser) der er fra før verden gik af lave, og det digitlae flaf holdt sit indtog.
At en teknologi er forældet, betyder jo ikke den er ubrugelig, ej heller uværdig at lægge øre til ....
Personligt finder jeg også en form for charme ved at "falde" over en maskine og en kasse tilhørende bånd, som jeg ikke kan nære mig for lige at høre - dermed udvides min "horisont" da også en kende.
Jeg synes man lærer en bunke hyggelige mennesker at kende, når man - som i vintage afdelingen, snakker hygsomt sammen omkring alle de herlige gamle ting.
( og samler mani'en har da slet ikke ramt mig :)
Jeg kan sagtens nyde musikken - på grej, der har kostet pebbernødder, og måske er forældet, men musikken er den samme, om så udstyret er fyldt med blinkende lysdioder og prislappen 100 gange større.
Du skal have temmeligt godt grej, før det kan sende top notch gammelt (analog) grej i skammekrogen.
|
Til top |
|
|