Forfatter |
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret :) Skimmede bare lige tråden og var nysgerrig!
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gorm skrev:
Jeg har desværre solgt min spolebåndoptager og alle spolebåndende for mange år siden, men tanke spøger stadivæk en gang i mellem. Men af underlige grunde har kassettebåndoptageren fået lov til at overleve her hos mig, det er endda efterhånden blevet til en del, de 2 sidste skud på stammen er 2 SONY båndoptagere som spiller ganske fantastisk.

En SONY TC-K909ES med Dolby S, en af de sidste top maskiner fra SONY.

Dejlig enkel betjening.

Men stadigvæk gode muligheder for optimal indstilling af indspillingen.

Den anden SONY er en TC-K990ES, som nok er en af deres bedst byggede båndoptagere.

Denne båndoptager er ret tung og med opdelt kabinet.

Her er der også godt med indstillings muligheder, bliver disse brugt rigtigt, så er det nok den bedste kassetteoptager jeg har hørt til dato.

Og med disse kassettebånd så kører det rigtigt godt lydmæssigt, for jeg var heldig at erhverve mig en del NOS BASF bånd fornyligt. |
|
|
flotte maskiner Gorm - hvordan jan det være at der båder er en stor og en lille knap til rec-level? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 19 April 2009 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R-L-B
Det er når man calibrerer båndet til indspilning.

Efter Bias-strømmen er indstillet, justeres indspillefølsomheden ved at dreje på REC LEVEL knappen, så visningerne på LED-meteret står ud for markeringen REC CAL.
REC EQ CAL er til optimereing af visser typer programmer og kilder, og evt til visse båndtyper.
NORMAL er den almindelige indstilling hvor indspilningen bliver som kilden, uden betoning.
HIGH er for at tilpasse indspilninger med kraftige mellemtone og bas toner.
LOW er for at tilpasse indspilninger med kraftig diskant.
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 134
|
Sendt: 27 April 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej r-l-b . tillykke med tråden den er super ..... selv bruger jeg mest 2 * akai gx 635d & en gx 630 d pro .. plus en sony el 5 .. , går på bla. musikbiblioteket og låner god musik som bliver indspillet på disse maskiner , så de er tit i brug ..ps. har flere andre maskiner liggende som er pakket væk .. dejligt at læse om andre med kærlighed til dette snart glemte medie..
mvh thomas... __________________ Akai 4 ever.
Quadral Phonologue for good taste.
Altid frisk på en hyggesnak om spolemaskiner..
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
audioareal skrev:
Hej r-l-b . tillykke med tråden den er super ..... selv bruger jeg mest 2 * akai gx 635d & en gx 630 d pro .. plus en sony el 5 .. , går på bla. musikbiblioteket og låner god musik som bliver indspillet på disse maskiner , så de er tit i brug ..ps. har flere andre maskiner liggende som er pakket væk .. dejligt at læse om andre med kærlighed til dette snart glemte medie..
mvh thomas... |
|
|
hej thomas
dejligt med båndsoulmates - det er utroligt hvor godt bånd kan lyde bare man bruge de rigtige teknikker til at få det bedste ud af mediet
jeg tror jeg har sådan en gx 63? stående - deffekt men sikkert fin nok til reservedele - du ma få den hvis du vil ha den
hilsen rlb __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 27 April 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen gange savner jeg sgu min gamle Akai gx-77. Engang når jeg har lidt mere plads må jeg få en spole igen. Lige nu
glæder jeg mig bare ove den skønne kassette lyd. __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 27 April 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine 2 gamle Denon Båndoptagere aftjener deres værnepligt ude på værkstedet som kilde der, når radioprogrammerne ikke lige rykker.

Den en er en Denon DRM-800A, som stadivæk gør det ganske godt.

Det er en båndspiller der stadigvæk kan findes rundt omkring til billig penge, og den gør det altså godt.
Den anden Denon er en jeg købte i 1986 og den har tjent mig tro lige siden, den står ude i værkstedet, hvor der både er træstøv, metalspåner og maling i luften, men det er den tilsyneladende ligeglad med, for den kører upåklageligt stadigvæk.

En god gammel Denon DR-33 kassettebåndoptager

Her er den spændt op til lir for HIFI4ALL (Det tæteste på spolebånd jeg lige kan komme, det er da spoler inde i kassetten).

Det er nu ikke noget særligt, men selve kvaliteten må man bare tage hatten af for, for jeg tror ikke dan kan slides op, jeg har i hvert tilfælde prøvet i mange år nu.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 28 April 2009 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Lyder meget plausibelt, men jeg vil dog henlede opmærksomheden på, at backcoatede bånd fra Maxell - nærmere betegnet XL-I (35-180B) bland mange typer er testet for SSS (Sticky shed syndrome) og fundet fine og særdeles brugbare stadigvæk - forudsat gunstige opbevaringsforhold. Dette i modsætning til fx TDK's - Ampex - agfa m. fl. bånd fra samme æra, som virkelig er gået i opløsning i bindemidlet. |
|
|
Tænker du på Maxell UD-XL 35-180B ? jeg kan ikke huske rnogen der hed XL-I
fredmarantz skrev:
Joohh - jeg tænker på den afbildede båndtype fra Maxell (her godtnok omtalt og mærket som UD-XL - men den kommer i de senere box-versioner med den samme base til at hedde XL-I vistnok uden ændringer.
Jeg har heldigvis en masse af disse bånd, da jeg i sin tid netop "valgte" denne båndtype som min standardtype - (pyyhhh) og de kører godt uden SSS. Derimod har jeg en del andet, som jeg har tusket mig til gennem årene - og det skulle jeg nok have ladet være med (netop AGFA/TDK-SA/AMPEX 456) osv - de skal nok bages eller kyles ud.
Vh
Freddy |
|
|
Jeg går lige ud og dunker hovedet mod et træ - der er sgisme også XLI'ere i mine bunker - arghhh!!

__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2009 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
Nu håber jeg ikke, at jeg fornærmer nogle herinde med mit spørgsmål. Men hvad er grunden til, at I stadig flittigt bruger teknologier, som i mit hoved er fuldstændig forældede?
|
|
|
Lidt i forlængelse af Jans svar så har jeg to bevæggrunde til at bruge spolebånd - den første er lidt primitiv - den gang spolemaskiner var virkelig hot var jeg teenager med lokalavis job og havde kun råd til at drømme om disse ret flotte imposante maskinerier - den anden grund er at nogle ting lyder bedre på spolebånd eller lyder mere autentiske og "analoge" om du vel. En ting er de ting man har på gamlespolebånd - fx bootleg optagelser fra livekoncerter - bl.a greatfull dead - de lyder ikke godt men er historiske - live optagleser fra koncerter i danmark som er smuttet ud i cirkulation - ret fedt men sjældent - optagelse af LPer der er gået til og ikke kan skaffes - ligeså optagelser af direkte transmissioner fra klassiske og jazz koncerter den gang der stadig var noge ved DR. Sidst men ikke mindst kan man bruge en spolebåndmaskine til at genskabe en autentisk lyd der er gået tabt ved digital remastering - et godt eksempel er "ridge over trouble water" med simon og garfunkle som på cd lyder som om de bliver afspillet på en mobitelefon - efter en tur på spolemaskinen for de varme, fylde og dynamik så man igen bliver glad - og det bedste ved det hele er at man hvis man bagefter overspiller det på en cdoptager får en cd der lyde klart bedre og mere musikalsk end udgangspunktet .... alt sådan snak er jo klart subjektivt - måleudstyr vil sikkert kunne på vise fejl og mangler sus og dus etc men det rokke ikke ved at jeg oplever en glæde ved musikken når jeg bruger dette medie ... håber det kaster lidt lys over det __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej R-L-B tak for tilbudet jeg skriver lige en mail til dig ...jeg ville lige nævne at jeg har hele 4 stk. sony el5,,,, 2 stk. hitachi d850 ,,,,, og en noget nyere teac "ka ikke huske model " men med 3 hovder digital båndtæller testgenerator til at kalibrere til div.bånd mv.. hvis nogen kunne få brug for noget må i sige til , det er pakket væk og jeg får nok aldrig brug for det, men nænner ikke at smide det ud. __________________ Akai 4 ever.
|
Til top |
|
|
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
Sendt: 28 April 2009 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
audioareal skrev:
Hej R-L-B tak for tilbudet jeg skriver lige en mail til dig ...jeg ville lige nævne at jeg har hele 4 stk.
sony el5,,,, 2 stk. hitachi d850 ,,,,, og en noget nyere teac "ka ikke huske model " men med 3 hovder digital båndtæller
testgenerator til at kalibrere til div.bånd mv.. hvis nogen kunne få brug for noget må i sige til , det er pakket væk og jeg får
nok aldrig brug for det, men nænner ikke at smide det ud. |
|
|
En eller anden gang kunne jeg godt bruge akai til mine to store metalspoler, som jeg gemmer til formålet __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2009 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sony el5 - er det elcasset eller ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2009 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
joh sony el 5 elcaset , storbror el7 har bla. 3 hovder mv. el 5 har kun 2..
__________________ Akai 4 ever.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2009 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kunne du høre forskelpå kassettebånd og elcaset?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
supos Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 29 April 2009 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville bare lige nævne at der står en stak spolebåndoptagere til fri afhentning på fortovet foran Cafe Kaladset i Nansensgade, København.
Jeg havde lidt travlt, så jeg fik ikke noteret alle modeller, men der var i hvert fald følgende: Tandberg series 1800 Philips 4307 Grundig tk40, tk141 og tk247
Desuden var der nogle Philco, Sony og Uher, samt endnu et par Grundig og Philips hvor modelnavnet ikke fremgik tydeligt. Der var intet der lignede high-end, og de fleste var sikkert defekte, men jeg synes lige jeg ville nævne det...
|
Til top |
|
|
audioareal Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskel mellem casette / elcaset øøøh den var svær ,, måske , jeg syntes at elcaset har et godt s/n forhold trods det kun er dolby b ,,og casette måske var lidt hård i lyden..
__________________ Akai 4 ever.
|
Til top |
|
|
StarKnight Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 131
|
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger:
Studer A721 og Sony WM-D6C, kassettebåndoptagere. Revox B77-MKII. Spoledreng.
LouBP...Jeg havde en Akai GX-77. Det var min første spolebåndoptager og set lige forfra, med de lækre Sony Metalspoler med runde huller i, lignede den en milliard. Jeg synes dog at elektronikken støjede mere end magnetlaget på båndene. Muligheden for at bruge EE-type bånd var fin og elektronikken, der varetager EE-båndene er da også mere støjsvag.
Selvom det er forventeligt, at spolebånd lyder godt, er det en kæberyster, hvad Studer A721 får ud af et nyt kassettebånd (TDK MA-XG). Man tager sig til hovedet og må konkludere at alle tidligere kassetteoptagelser er foretaget forkert og på for dårligt udstyr.
Min Sony WM-D6C lyder for så vidt også godt....men der er hørbar støjovergang fra motoren i ungefär -45 dB. Endvidere snerrer motoren...mistænker et leje. Svinghjulet er en tand koncentrisk. Jeg kunne ærlig talt godt bruge en WM-D6C der virkelig virker. En defekt, indkøbt på eBay da jeg i min naivitet troede, at den kunne jeg da sørme selv fixe...ja, den ligger adskilt som latente reservedele. Den jeg bruger nu, er købt via Gul&Gratis.....Den virker...men den snerren kunne man sgu godt have været foruden.
Noget der slog mig i går aftes, var købebånd. Jeg har et par Gasolin og Shubidua, men blev dybt forundret over kvaliteten. Tydelig mætning af magnetlaget og da indspilleniveauet var ret lavt i forvejen, kunne man mistænke pladeselskaberne (EMI, Polydor) for at have benyttet de argeste normalpositionsbånd til formålet. Måske ælde også har sit at sige. Ærgeligt, når kassettebånd har et godt potentiale.
Af spolebånd bruger jeg forresten BASF SM911 og Maxell XLI. Et enkelt spritnyt 10" RMGI SM900 blev indkøbt til Akai'en og splittet over på to grønne BASF 8" spoler fra 1957.
ElCassette...var ikke andet end spolebånd i en større kassette, med 4,75 cm/sek. Om der er en fordel i forhold til de go'e kassettebåndoptagere ? Nej..det tror jeg altså ikke. Men en brugbar maskine ? Ja, absolut og det vil da være oplagt at tweake en ElCassette og lægge et bedre bånd i. En renoveret ElCassette med Dolby-B vil være aldeles hæderlig.
|
Til top |
|
|
StarKnight Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bli'r sgu lige nødt til at føje noget til. Sad nemlig i går og gnavede mig gennem en bunke kassettebånd, herunder et TDK MA 110 min. Der var kopieffekt, så det batter. Synd...det var et blandet Black Sabbath, Ozzy og Uriah Heep, købt brugt  Tilbage står, at de lange bånd 100-110-120 minutter må have en for tynd båndbase til seriøst brug. Jeg står midt at lave nye audiokabler og overvejer at smide et stereosæt ud til fri test. Det kunne være sjovt at høre om I også mener, at det er på niveau med audiokabler til 1200+ kroner.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 01 Maj 2009 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarKnight skrev:
Tilbage står, at de lange bånd 100-110-120 minutter må have en for tynd båndbase til seriøst brug.
|
|
|
De tynde var oftest noget juks ..... eller også har man optaget alt for kraftigt på dem, hvis de llaver "spøgelser" __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
StarKnight Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
De tynde var oftest noget juks ..... eller også har man optaget alt for kraftigt på dem, hvis de llaver "spøgelser" |
|
|
Enig. Man må konstatere, at det brugbare dynamikområde ikke er egnet. Jeg havde en teoretisk fornemmelse op gennem årene, at de lange bånd var såkaldt dårlige. Det var nu alligevel en overraskelse at høre med egne ører.
|
Til top |
|
|