Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 16:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Kugleformet træ højtaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2009 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

fandt lige filteret ved at google, og det kan man til dels kan jeg se, så kan vi måle og ændre lidt hen af vejen.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

den-studerende
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hvis det der spiller lige så godt som det ser ud, er det godt nok et af de fedeste anlæg her på siden, og det siger sgu ellers ikke så lidt!
Er vildt imponeret over hvor godt det ser ud, og ka forestille mig hvor svært det må være at få indstillet mellemtone og diskant når det er så utraditionelt...
Ændrer lyden sig meget hvis du står "ud for" mellemtonen i forhold til hvis du sidder "skævt" på den?

Hvordan med resten af anlægget? Det ligner jo noget pa af en slags, men hvad er det for noget?

HobbesJunior
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Tusind tak

Du kan kalde anlægget for "high end" PA. Radio og CD er alm billig hifi, og Rør for-forstærkeren er fra US - custom built til mig med 5 Phono indgange og balanceret udgang (XLR) til at matche delefilteret.

Kostede mig kun 300 dollar, men så virker den heller ikke endnu - tror måske det er min egen fejl, men jeg skal have den undersøgt af nogen med forstand på den slags. Tror den spiller ok godt, og den spiller helt sikkert kanon til prisen, hvis der bare kommer lyd ud af den...

Jeg har valgt at holde anlægget i 19" rack stil, så jeg skal have fundet på noget mht CD og radio. Kassen der står på skrå nedenunder, er et 1U Supermicro PC rack kabinet som jeg skal have smidt et AMD 780G bundkort i ( med indbygget HDMI billed/lyd udgang). Som jo har slim-CD, men alligevel...

Rane (6 kanals forstærkeren) (ebay = 330 dollar) er et engelsk mærke som producerer købelige multikanal effektforstærkere, og endda med rimelige gode specs. Mener dynamisk range ligger omkring 104db på den. og 100 watt pr. kanal, hvilket er rigeligt ... men langt fra nok til at presse bassen som klarer 600 watt pink noise og spids belastning på 3000 watt. JBL 2226 (G=4 Ohm), Ebay, 300 dollar

Scan Speak mellemtone (ebay =260 euro for to stk) og diskant Mirage (Personalekøb via Jamo DK til 130 dollar) (og nej jeg er ikke uddannet noget som helst med højtalere, arbejede i deres finansafdeling)

JBL filteret ligeså - her er der en dynamisk range på 117db!. ebay = 320 dollar

Jeg valgte aktiv deling, da det er fleksibelt og nemt, selvom audiofile måske nok sværger til custom passiv filtre, så fungerer dette for mig. Jeg er meget tilfreds med at kunne justere delefrekvens og volumen for mellemtone, bas og diskant individuelt.

Der er rigtig god spredning på højtalerne og diskant også, og det skulle være en af fordelene ved "omnidirectionelt" design at det efterligner hvordan normal lyd spredes i et rum (fra fx en person der taler).

Kunne være rigtig sjovt at måle hvor de står allerbedst mht fase m.m.m., men synes nu de er meget tilgivende. Og det har ikke været "svært" at indstille, da de slet ikke er indstillet udover hvad jeg kan gøre med det aktive delefilter.

Men det bliver jeg forhåbenligt klogere på når Busk kommer ud af busken... høhø ... den var sku lige rystet ud af ærmet der ... Ej, tak for roserne indtil videre - føler ikke rigtig jeg fortjener dem helt, da der vist er mange der ved og kan mere med højtalere end mig ;-) ... det tog jo mindst en time i går at bladre igennem alt det fx Busk sådan lige for sjov producerer til sin lillebror... må sige det er imponerende..., og de fleste af mine ideer er inspireret andetsteds fra, Bas konstruktionen har jeg inspiration fra:

http://www.speakerbuilding.com/content/1014/page_5.php

Kuglerne var min egen ide, udfra en artikel om stående bølger, hvor en kvadratisk kube har en værdi på 1,4 ; en kasse med "gyldne" mål 1,0; en cylinder 0,6; og en kugle 0,2 (men svært/umuligt at lave en perfekt kugle til en højtaler, jo). Men inspiration til enhed (det var nu enten den eller samme model med lavere Fs værdi valget stod mellem inden) og især volumen er fra USXX, som også tidligere beskrevet i tråden her, hvor USXX skriver:

"15M/4531K00: Vil du absolut bruge den i et lukket kabinet, bør det være på 4-6 liter.

Jeg ville hellere bruge et 4 - 4.5 liter refleks kabinet afstemt til 50-55 Hz. Så slipper du af med den altid hørbare kompression."

Tweeter design er efter forskellige overvejelser som sagt inspireret af Mirage højtalere, da jeg så det var en oplagt løsning på tweeter problemet.

mvh anders...

Til top Vis HobbesJunior's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HobbesJunior

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes