Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 16:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Lenco L75 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2008 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
pqrannes skrev:
Total nice LouBP.Var jeg så drigtig, da jeg var på din alder, som du er nu, sad jeg (vel) ikke og rodede
med mono-setup o.l.PQR

Arh, jeg kan snildt bruge værktøj, men at regne ud hvor elektronikken i sådan en rørfætter fungere bliver nok aldrig min
stærke side. Men hvordan går det med dit lille Siemens klangfilms setup?

Jeg er ikke kommet så meget videre med Siemens klangfilm setuppet. Min lille amerikanske Shell (Northport) rør-amp spiller pludselig efter at den har fået to nye russiske el84M rør (i stedet for de - viste det sig - nedslidte 7189 rør, den kom med). Måske skal den lige frem være  morgendagens kalenderbilleder?

Og så var der mit nye philips mono røramp setup, som også kom på tværs!

Men en dag i det nye år skal jeg nok komme igang med Siemens blokkene.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 December 2008 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

LouBP skrev:
pqrannes skrev:
Total nice LouBP.Var jeg så drigtig, da jeg var på din alder, som du er nu, sad jeg (vel)
ikke og rodede
med mono-setup o.l.PQR

Arh, jeg kan snildt bruge værktøj, men at regne ud hvor elektronikken i sådan en rørfætter fungere bliver nok aldrig min
stærke side. Men hvordan går det med dit lille Siemens klangfilms setup?

Jeg er ikke kommet så meget videre med Siemens klangfilm setuppet. Min lille amerikanske Shell (Northport) rør-
amp spiller pludselig efter at den har fået to nye russiske el84M rør (i stedet for de - viste det sig - nedslidte 7189 rør, den
kom med). Måske skal den lige frem være  morgendagens kalenderbilleder?Og så var der mit nye philips mono røramp
setup, som også kom på tværs!Men en dag i det nye år skal jeg nok komme igang med Siemens blokkene.PQR

Ja, den kunne du godt lige vise frem. Og så kom lige videre med de Siemens Alt det vintage rør, du er en heldig mand.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2008 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Kender i det, at selvom det ikke er færdigt, så orker man næsten ikke når det først spiller?

Jeg tog mig alligevel sammen og malede armboarded, men jeg synes sku lidt den røde ser lidt for billig ud? Andre forslag,
træet er masonit. Egentligt ville jeg gerne have haft massivt træ, i 1 eller 0,9 cm tykkelse, men det kunne jeg ikke finde, i
hvert fald ikke hvor jeg overholder mit budget - der hedder 700 kr. Ved i hvor jeg kan få noget massivt pænt træ i den
tykkelse? Er her ikke en snedker et sted?

Men alligevel, rød er da pænt, men også lidt for billigt synes jeg.

Nu vil jeg opdtare min anlæg tråd, der er trådsalt lidt nyt.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 December 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hej LouBP

Har du brugt tid på at indstille din arm korrekt, da der ligger meget lyd gemt her.

Kører du med den rigtige vægt på PU'en ?

Er Anti-Skate justeret korrekt ?

Er VTA på armen rigtig indstillet ?

Har du sikret dig at azimuth er justeret korrekt ?   Jeg syntes faktisk et af dine billeder kunne tyde på din azimuth var lidt ude af justering, men billedet kan selvfølgelig snyde.

Er den effektive længde korrekt og er offset vinklen indstillet korrekt efter f.eks. en protractor som evt. Baerwald ?

Dette er nogle basale indstillinger som er nødvendige for at få det optimale ud af din pladespiller og PU.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hej LouBP

Har du brugt tid på at indstille din arm korrekt, da der ligger meget lyd gemt her.

Kører du med den rigtige vægt på PU'en ?

Er Anti-Skate justeret korrekt ?

Er VTA på armen rigtig indstillet ?

Har du sikret dig at azimuth er justeret korrekt ?   Jeg syntes faktisk et af dine billeder kunne tyde på din azimuth var lidt
ude af justering, men billedet kan selvfølgelig snyde.

Er den effektive længde korrekt og er offset vinklen indstillet korrekt efter f.eks. en protractor som evt. Baerwald ?

Dette er nogle basale indstillinger som er nødvendige for at få det optimale ud af din pladespiller og PU.

Hej Gorm

Tak for gennemgangen. Jeg havde kun indstillet groft i første omgang, VTA, Anti-skating. Jeg mangler dog lige en spacer til
pickuppen, da VTA'en ikke passer helt. Desværre, men jeg skal lige huske hvor jeg har sådan en liggende. Nu har jeg lige
indstillet resten af de frygteligt mange detaljer. jeg mangler dog stadig at bruge protractor, det har jeg ikke gjort før, men
burde jeg vel.

Jeg kan godt forstå du synes min azimuth ser lidt skæv ud. Men nålen sidder lidt skævt på huset, så huset er drejet en mm
for at nålen sidder lige. Det ser lidt dumt ud, og langt fra optimalt, men har ikke råd til en ekstra pt.

All Vintage

Billedeupload guide

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Nu sidder jeg lige og ser på de mange forskellige protractore på Vinyl Engine, men jeg er ikke sikker på hvad for en jeg skal
bruge? Er der gider at fortælle mig det eller linke til det.

God jul - Louis Lang

All Vintage

Billedeupload guide

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 25 December 2008 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Hej Lou.

Da du har et headshell der tillader justering af pick-up er der flere muligheder men jeg vil foreslå at du starter med at prøve den der hedder "Stevenson alignment protractor". Disse nulpunkter er så godt som identiske med dem som SME opgiver for din arm.

Start med at justere armen indtil at monteringsafstanden fra pivot til spindle er 21,5 cm. Juster derefter pick-uppen i headshell indtil du kan ramme begge nulpunkter. Husk at få printet protraktoren rigtigt ud så målene passer. Mål selv efter om de 2 nulpunkter er henholdsvis 60,3 og 117,4 mm fra spindle.

Mvh. og god jul i lige måde.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Januar 2009 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
Kender i det, at selvom det ikke er færdigt, så orker man næsten ikke når det først spiller?

Jeg tog mig alligevel sammen og malede armboarded, men jeg synes sku lidt den røde ser lidt for billig ud? Andre forslag,
træet er masonit. Egentligt ville jeg gerne have haft massivt træ, i 1 eller 0,9 cm tykkelse, men det kunne jeg ikke finde, i
hvert fald ikke hvor jeg overholder mit budget - der hedder 700 kr. Ved i hvor jeg kan få noget massivt pænt træ i den
tykkelse? Er her ikke en snedker et sted?

Men alligevel, rød er da pænt, men også lidt for billigt synes jeg.

Et andet forslag kunne være at lave armboardet i aluminiun, det kan du faktisk skære med en stiksav uden problemer.det vil gi et mere profi look og en bedre kobling til plinten, ellers et fint resultat

Nu vil jeg opdtare min anlæg tråd, der er trådsalt lidt nyt.

Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig også en mulighed. Jeg er ikke rigtig kommet videre endnu. Jeg er af typen "når det først spiller, kan man
slappe af"

All Vintage

Billedeupload guide

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Hej der LouBP. Kommer lige ovre fra Gorms Lenco tråd. Syntes at din Lenco ser spændened ud. Den blankpolerede tallerken giver et tuch af kvalivare op mod den blanke lak. Det kribler i fingrene...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Hej der LouBP. Kommer lige ovre fra Gorms Lenco tråd. Syntes at din Lenco ser spændened ud. Den
blankpolerede tallerken giver et tuch af kvalivare op mod den blanke lak. Det kribler i fingrene...

Mange tak

Den blanke finish skal dog holdes ved lige. Jeg er dog stadig ikke helt færdig med finish. Det er svært at tage sig sammen,
og finde tiden.

Der er fed Lenco L78 på GulogGratis.dk - Hvis det kribler for meget

All Vintage

Billedeupload guide

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Februar 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:

Der er fed Lenco L78 på GulogGratis.dk - Hvis det kribler for meget

der står desværre ikke meget om standen på pladespilleren, men hvis armen og plinthen alligevel ryger, og malingen kommer frem, så kan det ikke være helt galt for 400...
og man må vel gå ud fra, at når der skrives "med 4 hastigheder" kan der vel kun være tale om de originale lenco'er fra schweiz, og ikke de hollandske plastkasser...

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Jep og der er en til 600 kr på dba. Det er skørt, for et par år siden syntes jeg altid at de stod og samlede støv i genbrugsbutikkerne, og nu går de til omkring 500 kr Alligevel imponerende så mange år de har drejet, solidt bygget grej. Faktisk havde jeg fingrene på én i en genbrugsbutik her i sommers, men orkede ikke nok et projekt. Til sommer måske...

Har et stående tweak på en Dynavox røramp kørende og så er der lige et par HT'ere i mappen. Klang und Ton har begået et par højttalere specifikt til Dyna'en, dem må jeg prøve.

De er bare rasende grimme, så jeg har en idé om noget ovalt:

Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

tror du ikke den ovale form, vil ændre en del i karakteristikken af højtaleren? - en ting  er resonansen, hvilket ikke vil være det store problem hvis rumfanget er det samme, og kabinettet ikke kan svinge (hvilket en oval højtaler nok ikke gør så nemt som en firkantet)
det andet problem er hvordan lydene udbredes indeni højtaleren, der kan forekomme noget uønsket feedback, og det er jo ikke ønsket..

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

@ Santasooter

Feedback? Det kende jeg mest som lydbølger, der transformeres fra højttaler over luft til f.eks. mikrofon, akustisk instrument eller pladespiller, hvilket medfører et loop og hermed risiko for øreskade

Én ting er resonanser i kassen, det klarer man vel primært ved afstivning og tilpas godstykkelse. En anden ting er stående bølger inden i kabinettet, og der tror jeg netop at den ovale form er fin, bortset fra at for- og bagplade stadig er parallelle. Men ok, der jo det her fænomen med, at lyden kan løbe langs en krum flade, således at man kan hviske til hinanden langs væggen i selv kæmpe store runde rum. Ingen anelse om der kan opstå noget fikumdik der, men en enkelt dæmpemåtte strategisk placeret bør vel kunne fikse det fænomen?

Så er der baffelstep fænomenet, men jeg forventer at hvis jeg holder afstanden fra enhed til kant i omegnen af originalens mål, så skulle det vel være iorden.

Men jeg har intet teori at hænge den op på, andet en en god fornemmelse. Jeg tror, at det vigtigste er, at undgå at placere enheden i centrum. Vi må se, de er kun på idéplan endnu.

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Jep og der er en til 600 kr på dba. Det er skørt, for et par år siden syntes jeg altid at de stod og
samlede støv i genbrugsbutikkerne, og nu går de til omkring 500 kr Alligevel imponerende så mange år de har drejet,
solidt bygget grej. Faktisk havde jeg fingrene på én i en genbrugsbutik her i sommers, men orkede ikke nok et projekt. Til
sommer måske...

Jeg var inde i en antik butik/genbrugs i århus.

Der var måske 10 Lenco L75 oog L78. Prisen... 1200 stykket

All Vintage

Billedeupload guide

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Det var dog galt... med slitage, en mindre interessant arm og sikkert med en smadret gammel pickup. I'm deeply impressed...

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

begreber som negativ feedback, hvor en reflekterende lydbølge går i modfase med den nye lydbølge og derved bliver lydstyrken mindsket, positiv er hvis de er i fase og derved giver det et løft i lydstyrken... 
dette ville forekomme ved bestemte frekvenser og kunne irriterer, men hvis du dæmper rigeligt er der vidst intet problem

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

@ santashooter
Ok, et fænomen der klart kan opleves hvis man placerer lydgivere ved siden af hinanden frem for over og så passerer forbi. Men hvorfor skulle et ovalt kabinet give flere problemer med dette end et kantet? Mon ikke netop den ovale form medfører at disse resonerende negative og positive punkter bliver noget nær uendeligt mange, jævnt fordelt og derfor uden betydning for det der kommer ud? Æh, eller...?

Uups, vi er ved et gidseltage LouBp's ellers rigtigt spændende tråd. Må starte en DIY tråd selv når jeg går i gang.

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

ok, jeg kommer lige med en sidste afsluttende bemærkning så,
det eneste problem ville være at designet ikke er afprøvet, og derved ikke konfirmeret om det måtte virke... men jeg tror ikke der bliver nogle problemer, idet bagpladen og frontpladen er parallelle ville probemet være det samme som ved et firkantet, men det er trods alt afprøvet...
jeg håber du får det til at virke...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes