Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 09:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround til pc-gaming (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wullabulla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2014 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går med tanker om at få 5.1 surround til min pc, så jeg får mere ud af mine spil. Så vidt jeg ved, har jeg to muligheder for dette.

En surround forstæker, samt et lydkort som som dette som er i stand til at encode DTS, således at jeg kan tilslutte forstærkeren ved hjælp af s/pdif.

Alternativt kunne jeg købe nogle gode computer højtalere som jeg tilslutter med de gamle jack-stik.

Den første løsning lyder for mig som den bedste, der er dog nogle ting jeg er i tvivl om:

1. Når lyden først skal komprimeres, har jeg så vundet noget ved den digitale tilslutning til computeren?

2. Idet systemet skal bruges på et skrivebord skal højtalerne selvfølgelig være relativt små, så dette vil vel reducere hvad jeg får ud af en surround reciever, som vel er bygget til at trække større højtalere?

3. Så vidt jeg ved bliver der i spil ikke brugt så mange ressourcer på lyd-kvaliteten, så vil jeg spilde mine penge ved at købe andet end et par gode computer-højtalere?

Kort fortalt:
Vil det være spild af penge at købe en surround reciever i forhold til computer-højtalere når det primært skal bruges til spil?

Tak.
Til top Vis Wullabulla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wullabulla

supergris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Maj 2014 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

1. Hvad mener du med, at lyden først skal komprimeres?

Hvis du ikke har højttalere i forvejen, er det nok det bedste valg at købe et færdigt sæt fra eksempelvis Logitech, hvor
det hele er i pakken, og som giver rigeligt smæk for pengene til spil-brug...
Til top Vis supergris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supergris

Wullabulla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Maj 2014 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved kan kan man kun få surround gennem s/pdif hvis den er komprimeret som DTS eller AC3.

Har gået og tænkt over det de sidste par timer og er nået frem til samme konklusion. Er der udover logitech andre højtalere du vil anbefale?
Til top Vis Wullabulla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wullabulla

supergris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 Maj 2014 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Den bliver jo ikke yderligere komprimeret, fordi du kører den gennem S/PDIF.
Jeg kører selv med et sæt Logitech Z 5500, som nok er noget af det bedste, der kan fås for beskedne penge.
Det er nu afløst af et nyere sæt, men lyden skulle efter sigende være meget ens.
Kig evt. brugt som her:

http://www.dba.dk/hoejttaler-logitech-z-5500/id-1007889372/

Edifier laver også et tilsvarende sæt.
Til top Vis supergris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af supergris

The_wire_man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juli 2014 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

til gaming anbefales det klart at køre med et godt gaming lydkort og almindelige mini-jack til phono.

den digitale udgang vil i mange tilfælde kun give stereo i optimal kvalitet. Ellers skal du have tredjeparts software til at
encode den analoge lyd til digital lyd, for derefter at lade forstærkeren afkode det igen. Det er logisk noget som giver
problemer, både med at encode den rigtige lyd og derudover kommer problemer som forsinkelse og lign.

Mange nye grafikkort har indbygget lyd via hdmi stikket, der vil det være muligt at trække 7.1 igennem, men kvaliteten
af det vil ikke være så godt som vha. mini-jack og et lydkort som f.eks creatives X-FI kort, eller asus' xonar.

Held og lykke med det.
Til top Vis The_wire_man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The_wire_man

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes