Forfatter |
|
Bruce Lee Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man ser på ksb, er der en generel tendens til at brugte ting som er købt i hifiklubben er meget dyrere end ting købt i
specialbutikker. Lad mig give et eksempel:
Lige nu er der et par Dali helicon 800 mkII til salg på ksb for 37000kr!
Nyprisen er 50.000kr og højtalerne er 5 år gamle.
Det er altså 74% af nyprisen som bliver forlangt for et 5 år gammelt sæt højtalere.
Hvordan kan det være? Jeg forstår det ikke!
Hvis manden har haft forhandlingstalent har han kunne sikre sig en kontant rabat på omkring 15%, og vi taler således om et
tab på omkring under 15% på 5 år.
Jeg synes ofte jeg ser lignende eksempler på helt urealistiske brugtpriser på ting som er købt hos hifiklubben og det undrer
mig. Jeg søger en forklaring. Får man at vide dernede når man køber noget at det er en god investering at købe højtalere og
hifi i deres butik og at man kan have det stående i stuen næsten helt gratis i nogle år?
Er det fordi der er større efterspørgsel på ting som er købt i hifiklubben fordi folk kender det eller hvad er grunden?
Er det alt andet brugt hifi som bliver solgt for billigt?
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
En del af forklaringen kan vel være, at Hifi-Klubbens sortiment er udsat for væsentlig større eksponering, end de mere
eksotiske forhandleres. Hifi-Klubben er en stor kæde, med mange butikker fordelt rundt omkring i landet. De har reklamer på
TV og er generelt de fleste ikke-hardcore hifi-interesseredes tilgang til bedre lyd. Da der derfor er flere som kender mærkerne
der forhandles i klubben, så kunne det vel tænkes, at det er med til at øge efterspørgslen af netop disse varer.
Hifi-Klubben har heller ikke ry for, at give væsentlige rabatter. Derfor kan der være god chance for, at køber, i sin tid, betalte
listeprisen for varen. Priserne hos de mere 'eksotiske' forhandlere er noget mere flydende. Det er ikke sjældent, at man kan
opnå markante rabatter, selv uden store forhandlinger. Det gør brugtpriserne noget mere misledende, hvilket oftest påvirker
gensalgsværdien negativt.
Så det er vel en form for kombination af efterspørgsel, 'markedsværdi' og formentlig også nogle lidt for optimistiske sælgere.
|
Til top |
|
|
squidward Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad et sæt brugte højttalere er sat til salg for, og hvad de bliver solgt for kan være meget forskellige beløb.
Jeg har aldrig hørt om nogen der har forhandlet sig til rabat i HFK ?
Generelt holder high end produkter bedre prisen end metervarer, især hvis der er passet på dem.
Men jeg er ikke enig i at brugte produkter fra HFK generelt bliver prissat absurd højt. Synes tit jeg ser rigtigt gode priser, feks helicon 300 mk 1 med standere, til 7500 for nyligt.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at det hænger helt sådan sammen som du får det til at lyde, selvom der er en lille smule sammenhæng med det.
Nu mener jeg selv at de Helicon nok er prissat lige lovligt til den optimistiske side med den alder, men det finder sælger helt selv ud af på den hårde måde hvis ikke der kommer nogle og kigger på sagerne. En ting er jo hvad de er sat til, og noget andet er hvad der kan lade sig gøre i praksis.
Uanset hvilket forhandlingstalent han har, har det dog ikke givet ham 15% rabat medmindre han har fundet et demosæt en gang.
Men der er jo mange eksempler derude på optimistisk prissætning af brugte varer, men markedet justerer det automatisk - er det for dyrt, så bliver det ganske enkelt ikke solgt. Og der er skam også mange HFK-produkter til gode priser, så der er også varierende priser der som oftest ligger til den rimelige side.
På den anden side er markedet så også fyldt med folk der tror at alt skal være gratis så snart der er fingeraftryk på - i hvert fald lige indtil de selv skal sælge noget. Så er der til gengæld ingen grænser for hvor utrolige produkterne er, og så skrues der lige op for lange imponerende taler om hvorfor det 10 år gamle apparat, de sælger, stort set er bedre end alt andet og derfor ikke burde tabe pris.
Brugtmarkedet er altid et spørgsmål om tålmodighed for lige pludselig er det helt rigtige tilbud der 
Og til din teori om hvad vi siger til kunderne i butikkerne - intet i den retning. Men uanset hvad så er det nu engang en fordel at have med produkter at gøre som ikke bliver smadret i pris på nettet eller lignende. Det er godt for køber og sælger fordi brugtprisen nu engang er påvirket af at det ikke er så let at gå ud og finde prisen kværnet efterfølgende.
Jeg har selv et sæt Vienna Acoustics Mahler, og uanset hvor glad jeg er for dem, så er de stort set umulige at få bare en fornuftig pris for på brugtmarkedet - det er en kanon højttaler som kan erhverves til latterlige priser, men som så også er svær at sælge igen. Stor kontrast til en brugt 802 f.eks.
Der er dog også en anden og væsentlig grund til at markedet ser ud som det gør - og det er at det er et lille land med et temmelig fyldt marked, og det gør et eller andet ved priserne på mange ting. Jeg er selv flittig bruger af brugtmarkedet, og tålmodighed er en dyd - pludselig er der guf i sigte til gode penge  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Bruce Lee Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Og til din teori om hvad vi siger til kunderne i butikkerne - intet i den retning. |
|
|
nej det regnede jeg heller ikke med. Det var enda noget ironisk ment..
Tak for jeres hurtige svar. Fedt Ronin at du svarer så åbent og samtidigt er i klubben.
Det kan være jeg skal have mig et sæt dali, de ser jo ud til at holde prisen flot.. ;)
|
Til top |
|
|
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruce Lee skrev:
Det kan være jeg skal have mig et sæt dali, de ser jo ud til at holde prisen flot.. ;)
|
|
|
Du mener det sikkert ikke helt så fast som det kan læses, men hvis der er én ting man ikke bør gøre når man handler hifi,
så er det at tænke på det som en investering. Man bør købe det man synes lyder godt, ikke fordi det taber mindre end
andre i værdi.
Derudover har Ronin helt ret - der er mange der synes at de nærmest skal have penge for at overtage andres l**te-
udstyr, fordi de gør en samariter-gerning, mens deres eget vel nærmest er steget i værdi, og at de kun sælger det med
et blødende hjerte
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
det sæt højttalere var så også det værste eksempel du kunne finde, du kunne også have taget eltax højttalere til 12000 der
vel kostede 2000 fra nye.
brugtmarkedet er fyldt med ting der er sat i til overpris, p***e irriterende da det tager fokus fra seriøse sælgere.
angående folk der køber i hifiklubben så er mange af dem yngre drenge der bruger konfirmand penge eller folk der ikke er
de helt store hifi entusiaster og ikke forstår at prisen falder ret kraftigt på brugt udstyr.
hifi entusiasterne er mere fordelt ud over nogle af de MANGE andre forhandlere, selvfølgelig også i klubben, men procentvis
har klubben altså flere non entusiaster end en forhandler som vassago.
læg dertil at udfra listepris kan der opnåes en langt større rabat andre steder end i hifiklubben hvilket også forklarer hvorfor
der ofte mangler kvittering på ting da sælger ikke vil vise hvad han selv gav, og hvorfor der fåes større rabat i forhold til
listepris på ikke klub produkter.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
angående folk der køber i hifiklubben så er mange af dem yngre drenge der bruger konfirmand penge eller
folk der ikke er
de helt store hifi entusiaster og ikke forstår at prisen falder ret kraftigt på brugt udstyr.
|
|
|
Jeg har ikke samme erfaring med folk der ikke er "de helt store hifi entusiaster"
Jeg handler selv meget på brugtmarkedet, og når jeg taler med nogen der ikke er så "entusiastiske", så
bliver de ofte overrasket over at sådan noget brugt overhovedet er noget værd.
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jensiman skrev:
Jeg har ikke samme erfaring med folk der ikke er "de helt store hifi entusiaster"
Jeg handler selv meget på brugtmarkedet, og når jeg taler med nogen der ikke er så "entusiastiske", så
bliver de ofte overrasket over at sådan noget brugt overhovedet er noget værd. |
|
|
næppe med udstyr som de selv har købt, men mere med ting som andre ejer. hvis du tager et kig på cerwin vega, jamo,
yamaha osv, det de fleste nok vil betegne som low-fi, men som hr og fru danmark tror er godt, så regner de med at få tæt på
nypris retur for det.
det er de samme mennesker der kan finde på at handle i klubben uden rigtig at have nogen viden om det, udover at de gerne
vil have noget der lyder godt. det er selvfølgelig fint, men når det kommer til at sælge det igen, så fører det ofte urealistiske
priser med sig.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både og, tror jeg.
Jeg vil give dig ret i at når man selv har "investeret" penge i "high-end", så er der nogen der tror det er guld-
barer de har liggende, men der er altså også dem der smider l**tet ud fordi det skratter lidt i
volumenknappen.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man er godt dum hvis man sælger en vare billigere end det man kan få for den !!!
Hvis du og mange andre synes prisen er for høj køber i ikke og så må sælger sætte prisen ned eller undlade at sælge.
En helt naturlig proces.
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Man er godt dum hvis man sælger en vare billigere end det man kan få for den !!!
Hvis du og mange andre synes prisen er for høj køber i ikke og så må sælger sætte prisen ned eller undlade at sælge.
En helt naturlig proces. |
|
|
nej, der er faktisk mange der er glade for at sælge ting for hvad de er værd og håber køberen bliver glad for det.
desværre er der også mange der har dit synspunkt og prissætter deres ting i håb om et fjols bider på fordi de ikke ved bedre,
det ses også ofte med ting der er semi defekte.
skambud og at prissætte ting for højt er ikke en naturlig process, det handler bare om at nogle mennesker ingen moral har.
|
Til top |
|
|
MadsC Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstår ikke helt hvorfor man piver, over folks prissætning af deres hifi. Folk må da selv bestemme hvad prisen skal være. Om de så får det solgt, er da en anden sag. Jeg køber heller ikke mælk på tankstationen til 10 kr, hvis jeg kan få det til 7 i fakta.
Men vil give ret i at hifiklubben, ikke er dem der giver de største rabatter. Deres rimelige faste priser, gør jo også at brugt priser bliver mere stabile. Køber man f.eks. ved Vassago gives der jo store rabatter, og det rammer gensalgs værdien på nogen produkter i forhold til den vejl. pris. Men det skal så siges, det er ikke alt han sælger med rabat.
|
Til top |
|
|
Jensiman Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
Mercury skrev:
Man er godt dum hvis man sælger en vare billigere end det man kan få
for den !!!. |
|
|
nej, der er faktisk mange der er glade for at sælge ting for hvad de er værd og håber køberen bliver glad for
det.mennesker ingen moral har. |
|
|
Det man kan få for varen, er det som den er værd
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har været flere tråde omkring det samme emne, det lyder for mig altid som om, at folk er utilfredse med, at de ikke kan få lov til at "stjæle" et eller andet produkt overmåde billigt. "Prissat for højt" handler vel mest om, hvilke øjne der ser på prisen. Har man ikke råd, springer man vel bare over, i stedet for den evindelige jamren. Kan en sælger ikke komme af med sit produkt, går det vel op for vedkommende på et tidspunkt, at det nok er prissat for dyrt. Til stadighed tilkommer det vel ikke andre end indehaveren af produktet at bestemme, hvad han/hun synes, at det skal udbydes til. Live21, du har delvist ret, at skambyde ublu tyder ofte på manglende moral, men at mene at en sælger ingen moral har, fordi han/hun har prissat en ting til en pris, man er uenig i, er vel at ta´ munden lidt for fuld. Personligt ryster jeg blot på hovedet, når jeg ser en gammel mellemhjuls Garrard sat til 6000,- kr.  , men at starte en "bitch tråd" om hvor uretfærdigt det er, synes jeg faktisk er ligeså latterligt. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boyd, nu har jeg ikke lavet tråden, men min erfaring siger nu at sælgere er ufatteligt ringe til at beskrive fejl og mangler på
det de sælger, for slet ikke at tale om den faktiske nypris på det de sælger.
angående priser så er det nu også bare hovedrysten af det, men der hvor det irriterer mig er at de fylder ufatteligt meget
især på DBA, der er jo folk og firmaer der genrykker det samme hver eneste dag, man skal kigge så ufatteligt meget
igennem for at finde noget der er prissat rimeligt.
hvis jeg sorterer højttalere under 5000 fra skal jeg stadig se på random eltax og koda højttalere
dertil kommer så dem der prøver at opkøbe ting der er sat billigt for at sælge det ugen efter for et par tusinde mere.
heldigvis er der også undtagelser, men overall synes jeg der er mangel på god købmandsskik når det kommer til brugt hifi
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
wildstyle skrev:
En del af forklaringen kan vel være, at Hifi-Klubbens sortiment er udsat for væsentlig større eksponering, end de mere
eksotiske forhandleres. Hifi-Klubben er en stor kæde, med mange butikker fordelt rundt omkring i landet. De har reklamer på
TV og er generelt de fleste ikke-hardcore hifi-interesseredes tilgang til bedre lyd. Da der derfor er flere som kender mærkerne
der forhandles i klubben, så kunne det vel tænkes, at det er med til at øge efterspørgslen af netop disse varer.
Hifi-Klubben har heller ikke ry for, at give væsentlige rabatter. Derfor kan der være god chance for, at køber, i sin tid, betalte
listeprisen for varen. Priserne hos de mere 'eksotiske' forhandlere er noget mere flydende. Det er ikke sjældent, at man kan
opnå markante rabatter, selv uden store forhandlinger. Det gør brugtpriserne noget mere misledende, hvilket oftest påvirker
gensalgsværdien negativt.
Så det er vel en form for kombination af efterspørgsel, 'markedsværdi' og formentlig også nogle lidt for optimistiske sælgere.
 |
|
|
Helt rigtigt.
Men tager man de vare de sælger og kikker på ulandet så sælges de til langt laver priser brugt, nok forbi folk give mindre for det, det ender nok at man mister de samme % lige meget hvad.
Ser tit ting til salg i DK brugt hvor det kan betale sig at købe det og sælge i et andet land og omvendt.
|
Til top |
|
|
lehmann Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 160
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
er det ikke en lidt underlig debat ??. hvis du syntes at de vare som er til salg er for dyre , så lad dog være med at
købe dem , der er jo ikke købetvang, byd den pris du er villig til at betale , og så er der vel en dialog igang. og hvem
skal også bestemme hvad en vare må koste.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
lehmann skrev:
hej.
er det ikke en lidt underlig debat ??. hvis du syntes at de vare som er til salg er for dyre , så lad dog være med at
købe dem , der er jo ikke købetvang, byd den pris du er villig til at betale , og så er der vel en dialog igang. og hvem
skal også bestemme hvad en vare må koste. |
|
|
Ja vi er vel tilbage til dette med man vil have det til den bedste pris.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 19 Maj 2014 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den procent som skal betales for brugte produkter i forhold til nyprisen er meget forskellig. Og det er absolut ikke
sikkert at prisen i annoncen opnås, den er vel snarere udtryk for et oplæg til forhandling. Så prut om prisen, og byd
hvad du vil give, også selv om du byder væsentligt lavere end det forlangte.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|