Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2026 | 07:59   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kvalitetsforskel på HDMI og andet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 14 Januar 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Jeg ville bare vide om der er så stor kvalitetsforskel på de forskellige indgange/interfaces at det kan betale sig at købe et grafikkort blot fordi det har HDMI med HDCP understøttelse?

Er kvaliteten så meget bedre gennem HDMI at det kan betale sig at købe kortet, der koster knap 1000 kr. og se HD video og DVD video via HTPC gennem HDMI i stedet for gennem VGA med onboard kort?

Alt skal ses på en Panasonic TH-42PV60EH.

Takker!

Hessi



__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt det er meget subjektivt men det har vel også faktuelle og reelle kvalitetsforskelle...

Jeg er selv en lidt mere krævende bruger end den gennemsnitlige mainstream bruger, dog heller ikke supernørden med falkeøjne, så hvor stor (Tror i) ville forskellene være i mine øjne?

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Juri
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Det kan ikke sammenlignes.

Hvis du spørger er der stor forskel på VGA og HDMI er svaret: Ja.

Er der forskel på HDMI og DVI er svaret: Nej, medmindre det er HDCP dekodet materiale.

Hvis du spørger om det kan betales sig at investere i et kort HDCP understøttelse er svaret: Det kommer an på...

Kilde kontra ideen om HDMI(HDCP): Diti fjernsyn er kun 1024x768, der er ingen grund til at investere i dyrt udstyr med henblik på at køre HD fra HTPC.

Køb et billigt grafikkort med DVI udgang og et DVI>HDMI kabel.


__________________
Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
Til top Vis Juri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juri Besøg Juri's Websted
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Det jeg gerne vil vide er om der er et bemærkelsesværdigt billedkvalitetsforskel mellem HDMI og VGA, hvor kilden er DVD- og HD video fra en HTPC.

Og hvis der er det, er det så de 1000 kr. værd? Og hvis der ikke er det, jamen så bruger jeg bare VGA og undgår at bruge 1000 kr.



__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Juri
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Har dog svaret dig på det engang, men nu får den lige med saks og karton:

Det er ikke et spørgsmål om VGA eller HDMI - det er et spørgsmål om VGA eller DVI.

Nej, det er ikke 1000 kr værd at købe et HDMI (HDCP) kort til 1000 kr til dit brug. Jeg tvivler på at du bruger det til noget der er HD materiale der er HDCP kodet. Derimod skal du købe et grafikkort med DVI udgang og et DVI>HDMI kabel.

Et sådan kan fås for under 200 kr. + kablet.


__________________
Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
Til top Vis Juri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juri Besøg Juri's Websted
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Hvorfor laver du om på mit spørgsmål? Det ER et spørgsmål om jeg vil fodre TV'et et VGA signal eller HDMI signal.

Nu prøver jeg at skære det ud i pap.

Jeg vil enten købe et grafikkort med HDMI og bruge HDMI indgangen i TV'et eller undlade at købe noget kort og bruge onboard kortet og bruge VGA indgangen i TV'et.

Så er et kort med HDMI til 1000 kr. det værd over et onboard kort med VGA? Er billedkvaliteten så meget bedre gennem HDMI end VGA at det kan betale sig?

Men lad mig lige spørger om jeg har fattet dit svar... Du mener måske at der ligger noget i mellem som er bedst til prisen, altså et grafikkort med DVI og DVI -> HDMI, da signalet er digitalt i begge og derfor bedre end VGA?



__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Juri
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

DVI er det samme som HDMI - bare uden muligheden for at føre lyd (hvilket vidst alligevel ikke understøtes af HDMI via PC) samt HDCP kryptering med over.

Svaret er det samme som før.


__________________
Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
Til top Vis Juri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juri Besøg Juri's Websted
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Juri skrev:
DVI er det samme som HDMI - bare uden muligheden for at føre lyd (hvilket vidst alligevel ikke understøtes af HDMI via PC) samt HDCP kryptering med over.

Svaret er det samme som før.

Og uden mulighed for 10bit & component signaler.
Og uden mulighed for ballancerede signaler = kortere afstande på kablet.

Kald heller HDMI en udbygning af DVI. For det er ikke helt det samme.

  /Lars



__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 
Juri
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Juri skrev:
DVI er det samme som HDMI - bare uden muligheden for at føre lyd (hvilket vidst alligevel ikke understøtes af HDMI via PC) samt HDCP kryptering med over.

Svaret er det samme som før.

Og uden mulighed for 10bit component.
Og uden mulighed for ballancerede signaler = kortere afstande på kablet.

Kald heller HDMI en udbygning af DVI. For det er ikke helt det samme.

  /Lars



Alt sammen rigtigt - men i det her tilfælde er det næppe relevant.


__________________
Med venlig hilsen
Juri Krasilnikoff
Til top Vis Juri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juri Besøg Juri's Websted
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

hvad er det lige muligheden for 10bit component gør?

__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hessi skrev:
hvad er det lige muligheden for 10bit component gør?

I teorien mulighed for flere farver, men mig bekendt får det slet ingen betydning i dit tilfælde.

DVI kan i langt de fleste (praktiske) tilfælde indeholde præcis det samme billedsignal, så de eneste fordele ved at få HDMI med, er hvis det skal bruges med medier, der kræver HDCP kopibeskyttelse, eller hvis man er afhængig af at skulle trække kablet langt.

Jeg synes DVI giver et skarpere billede end VGA (mindre slør), men hvor stor gevinsten er, afhænger vist ret meget af skærmen. Der kan også være forskel på, hvilke opløsninger fladskærme vil acceptere på hhv. VGA og HDMI/DVI

Mao. der er desværre ikke et helt enkelt svar på dit spørgsmål - det er jo også ret individuelt hvor stor en forbedring skal være før man synes den er 1000 kroner værd.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
Hessi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 142
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Det fjernsyn jeg gerne vil have understøtter 1024 x 768 opløsning på alle indgange.

Men jeg kan høre på det hele at det ville være bedst at nappe et kort med DVI og et DVI -> HDMI kabel.



__________________
Wow Wow WeeWa
Til top Vis Hessi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hessi
 
larl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 912
Sendt: 15 Januar 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Hessi skrev:
hvad er det lige muligheden for 10bit component gør?

I teorien mulighed for flere farver

Nej, det er færre farver.

Ved component kan der udnyttes at øjet ikke er nær så god til at skelne imellem forskelle på farver, end det er til at se opløsning og øvrige detaljer i billederne.

Der er kun 24bit til rådighed i et DVI og HDMI signal. Men istedet for R G B med hver 8 bit, kan man med fordel istedet overføre videoen som component 10bit til sort/hvid signalet (Y signalet som giver detaljerne) og 6 bit til hver af de 2 farve differenssignaler (R-Y og B-Y)

8 bit = 256 steps / nuancer
10 bit = 1024 steps / nuancer

RGB er i virkeligheden ikke særlig velegnet til at overføre videosignaler. Af samme grund er den stort set altid component signaler der bruges professionelt. Enten analog eller digital.

Det signal som er indspillet på en DVD er også component, og man kan derfor med fordel bibeholde det signal - især hvis man har en HDMI udgang - og indgang der understøtter 10bit video.

  /Lars



__________________
recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
Til top Vis larl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af larl Besøg larl's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes